Gezondheid alle pijlers

Keelontsteking?

26-07-2008 13:36 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren werd ik al wakker met een zere keel, maar ik dacht dat het wel weg zou trekken. Vanochtend was het veel erger en alles doet zeer, slikken is ronduit pijnlijk. Het voelt alsof er links achterin mn keel een grote bult zit. Ik baal er ontzettend van want drinken doet zeer, praten doet zeer en eten kan ik helemaal niet, voelt als schuurpapier. Iemand tips om dit tegen te gaan of iig de pijn te verlichten? Als het aanhoudt ga ik maandag wel even naar de huisarts maar ik moet nog even het weekend door. Alvast bedankt voor de reacties!
Zelf zweer ik bij Superol. De gorgeltabletjes, zijn niet lekker maar helpen bij mij altijd. Te koop bij de drogist. Het kan zijn dat de gorgeltabletjes niet meer te koop zijn, onze drogist heeft alleen nog maar de zuigtabletten. Die heb ik nog niet geprobeerd maar schijnen niet zo vies te zijn.

Als je toevallig een tijmplant hebt staan, een takje tijm in kokend water laten trekken (5 a 10 min) met wat honing. Werkt heel verzachtend.

Beterschap.
Dankje, vriend gaat zo even naar de stad voor mij. Voel me d'r echt beroerd door en dat met dit mooie weer.
Huismiddeltjes: gorgelen met (jodiumhoudend) zout (-water). Ulll, moest ik als kind ook, een paar theleepels in een glas lauw water oplossen en 't hele glas opgorgelen, zonder doorslikken. Is vies, maar helpt tegen de ontsteking. Zink versterkt de afweer in de mond en keel (dus zink, vitamine E en C tabletjes zijn goed) Sowieso vitamine-C, dus sinaasappeltjes persen. Bij de drogist hebben ze verdovende zuigtabletjes, maar ik ben daar niet heel gek op: meestal krijg ik een dove tong en voel ik m'n keel alsnog. Veel drinken, kamillethee is heel goed (ook ontstekingsremmend). Ook salie werkt goed, kan je thee van zetten of gewoon op de blaadjes kauwen... Beterschap!
Ik zou ook wat ibuprofen innemen.

Dit werkt ontstekingsremmend en zorgt dat de zwelling in de keel minder wordt, waardoor je weer 'makkelijker' wat kan eten en drinken.
Dankjulliewel voor de tips, ik ga het gewoon allemaal uitproberen
Sterkte, ik hoop dat ze bij jou net zo goed helpen als bij mij altijd, ben trouwens ook alle andere tips aan het opschrijven. Keelontsteking is zo irritant.
anoniem_61760 wijzigde dit bericht op 26-07-2008 14:00
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:tawny schreef op 26 juli 2008 @ 13:58:

Sterkte, ik hoop dat ze bij jou net zo goed helpen als bij mij altijd, ben trouwens ook alle andere tips aan het opschrijven. Keelontsteking is zo irritant.

Idd, ik kan er wel om janken

M'n eerste dag vakantie met vriend samen en dan dit!
Heel veel waterijsjes!
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
quote:Vishnu schreef op 26 juli 2008 @ 14:03:

Heel veel waterijsjes!Kijk dat is dan het eerste voordeel wat ik er aan heb ontdekt.
Een flnke borrel??
quote:Zamirah schreef op 26 juli 2008 @ 14:13:

Een flnke borrel??

Nee sorry daar moet ik echt niet aan denken! Zal misschien wel goed ontsmetten
Waterijsjes, dropjes/zuurtjes om op te zuigen, ibuprofen en gorgelen. Liefst idd met Superol, maar dat is niet meer te krijgen helaas, helaas.

Kopje thee is ook altijd lekker, vooral nu met honing, dat verzacht.

Veel beterschap!
Allereerst sterkte. Mijn tip: trachitol.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Oh jammer, waarom is Superol niet meer te krijgen?
Googelde even wat tips bij elkaar:

Een cracker zo min mogelijk kauwen en dus zo heel mogelijk doorslikken. het klinkt afgrijselijk maar het schraapt de keel heerlijk schoon en werkt echt!

Bij keelontsteking gorgelen met aluin. Niet inslikken smaakt vies, maar het werkt beter dan keukenzout.

Vlak voor het naar bed gaan: Vul een longdrinkglas voor 40% met whiskey of cognac of iets dergelijks. Voeg twee flinke scheppen suiker toe, het sap van n halve citroen en vul het glas aan met bijna kokend water. Drink het op, desnoods met dichtgeknepen neus. Leg een nat washandje op je keel, wikkel een warme sjaal om het washandje en je keel, en kleed je dik aan.Ga daarna naar bed. De dag daarna ben je van je keelpijn af.

Eet een paar blaatjes Salie ( wel vies help wel)

Gorgelen met lauwwarm zout water.

's Nachts een opgerolde grote zakdoek, gevuld met gesnipperde ajuin, rond de nek spelden met een veiligheidsspeld. Probeer de zakdoek zo te vouwen dat de zijde die tegen de keel komt zo dun mogelijk is.

- Quadro

Bij keelpijn gorgelen met kamillethee.

- Jikke

Als je keelpijn hebt kamillethee drinken met honing, het helpt en is nog lekker ook!

- Janny

Bij beginnende keelpijn kregen wij vroeger een natte koude theedoek met daarom een dikke wollen sjaal om de nek, het slaapt niet lekker, maar je keelpijn was de volgende dag over.

- P. Lutje

Doe bij beginnende keelpijn, 's avonds voor het slapen gaan een koude natte opgerolde theedoek om je hals, daarover een opgerolde plastic zak (broeieffect)en als laatste een wollen shawl. 's morgens is je keelpijn over.

- C. Kuyte

Keelpijn? Zet een thee van verse gember, je kan er nog een beetje honing in doen, werkt goed!

- Margriet

Pijn onze keel! Neem een eetlepel HONING, weinig zout en citroen. Doe die allen samen. halve citroen kan ook. Je kan deze koud, of iets warm oppeuselen met een lepeltje.

- Bart van den Bos

Voor de keelpijn is het heel handig om te gorgelen met zout water. Vul een glas met water en doe daar 2 schepjes zout bij. Roer dat en ga er dan mee gorgelen. Dat is heel goed voor de keel.

Als u last van uw keel hebt moet u een blad van een witte kool een beetje keuzen in een doek of sjaal doen en die om de keel doen helpt echt.

- Grietje Fonk

Bij beginnende keelpijn in een theedoek uien leggen en deze om de hals binden, door de ui krijg je ook lucht als je verkouden bent.

- Jenny

Als je keelpijn hebt op een klein stukje rauwe ui kauwen, dit doe je enkele keren per dag.

- Tooske

Veel koud water drinken en ijsblokjes kauwen,tegen de keelpijn.

- Eef- Rammstein

Bij keelpijn : snij een citroen in 4 delen en eet de stukken leeg.

- Martin

Twee flinke eetlepels dikke honing mengen met het sap van één citroen. De dikke, stroperige honingpap voor het slapen gaan oplepelen. Daarna niet meer drinken!Een goed en effectief hulpmiddeltje!

- Annet

Bij keelpijn gorgelen met koude thee getrokken van saliebladeren; dit doet wonderen!

- Mila

Vul een beker met lauwwarm water, doe er zout bij (niet te weinig) en gorgelen. Het helpt echt al is het niet lekker.

- jan

Tip van een voedingsassistente: Meteen gorgelen met pure bessensap (kleine flesje van de Betuwe). Je kan het wel of niet doorslikken. Een stof in de bessensap doodt de bacterien.

- Fietie

Als je keelpijn hebt, vooral met veel slijm zorg dat je op 1 liter een eetlepel zout er in doet en gorgelen, vermijd romige dingen, deze zorgen voor nog meer vaste slijm, dus ook GEEN melk

- Barbie

Gorgel met jong jenever bijt lekker in je keel en de keelpijn blijft een tijdje weg.

- froefroetje
DANKJE!
ik krijg van dokter altijd carbasalaatcalcium. Schrijf even op n briefje neem maandag mee naar Doc. Dat zijn die pijnstillers in poedervorm.

In n glas limo oplossen (t smaakt nl erg vies) en in een keer naar binnen gieten. Omdat t in water/limo zit doet het niet zo'n zeer aan je keel als pilletjes oid. Je mag geloof ik 2 of 3 zakjes per dag. Voor het slapen gaan is aan te raden, want je slaapt er echt lekker van, en als je koorts hebt wordt je ook niet telkens wakker.

Ook veel vocht drinken zus. Heb je koorts? Dan, ja tis lullig, onder n deken op de bank, veel slapen. Je zweet dan heel erg, dat is goed, maar drink dat er wel weer bij. Ook iets zoutigs omdat je dat ook uitzweet.

Andere tips hier erbij gebruiken en je bent zo beter!

Reken op 6 daagjes... dat is redelijk normaal (en ga ajb niet aan antibiotica!!!)

Ik bel je nog wel vandaag of morgen hoe het gaat!

Liefs:)
quote:ambrozusje schreef op 26 juli 2008 @ 14:29:Of jij gaat gewoon niet op vakantie, dat helpt ook
Oh en inderdaad zus, wat ik nu overal lees, natte doek met een sjaal eromheen om je nek snachts... Mam dwong me ook altijd dat te doen. T werkt lekker (bij keelpijn helemaal, keelontsteking, wat ik vermoed wat k voelde bij je gister helpt t niet zo goed tegen)

Je kan ook aan je mannetje vragen of hij met lekkere massage olie 'savonds je voeten wil masseren. Dat is echt heerlijk als je zo ziek bent, mam kan dat ook heel goed.
'sorrie schat, als ik kon zou ik thuis blijven om je te verzorgen!
quote:ambrosia9 schreef op 26 juli 2008 @ 14:20:

Oh jammer, waarom is Superol niet meer te krijgen?

Ja , is echt jammer, super spul. ik geloof dat de fabriek (Bayer?) het niet meer maakt, te duur ofzo.

Het is iig niet uit de handel omdat er iets mis mee zou zijn, gelukkig. Ik heb nog een halfvol buisje, maar daar heb jij niks aan....of je moet in de buurt wonen, breng ik het even!
Misschien kom k voor t eten nog n kusje geven, dat helpt ook!
quote:ambrozusje schreef op 26 juli 2008 @ 14:33:

Misschien kom k voor t eten nog n kusje geven, dat helpt ook!Jaa, dat wil ik. Kusje van m'n zusje
quote:Titsandwits schreef op 26 juli 2008 @ 14:33:

[...]

Ja , is echt jammer, super spul. ik geloof dat de fabriek (Bayer?) het niet meer maakt, te duur ofzo.

Het is iig niet uit de handel omdat er iets mis mee zou zijn, gelukkig. Ik heb nog een halfvol buisje, maar daar heb jij niks aan....of je moet in de buurt wonen, breng ik het even!Jammer hoor. Maar ik ga die andere tips gewoon ff proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven