Gezondheid alle pijlers

Kind met oorpijn

24-08-2012 23:33 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje van 9 logeert hier terwijl mijn oom en tante het weekend in het buitenland zijn. De hele dag is ze al een beetje aan het snotteren, keelpijn, maar viel op zich wel mee. Nou begon ze zo'n 2 uur geleden ineens over oorpijn, en dat werd steeds erger. Ik heb haar gewoon naar bed gebracht, nachtje slapen helpt meestal toch het best en aangezien het na het douchen kwam, dacht ik dat het iets tijdelijks was. Zojuist was ze echter nog steeds wakker van de oorpijn, en heb ik haar een halve kinderparacetamol gegeven. Haar ouders kan ik niet bellen ivm tijdsverschil, en ik heb zoiets zelf niet eerder meegemaakt. Ik heb geen kinderen, dus ook amper kindermedicatie in huis. Alleen die paracetamol dus. Mocht de oorpijn niet weg gaan, wat kan ik dan het beste doen? En als het morgen niet over is? Mijn oom en tante hebbn dan een belangrijk congres en alles de hele dag, dus als het niet heel erg nodig is stoor ik ze liever niet...
Huisartsenpost bellen?
quote:missy_acy schreef op 24 augustus 2012 @ 23:35:

Huisartsenpost bellen?Maar is dat echt nodig? Ik heb zo vaak oorpijn, nog nooit de HA gebeld.
HAP bellen en de juiste hoeveelheid paracetamol geven. Op de verpakking staat hoeveel ze mag hebben. Kijk ook even in haar oor om te zien of het vies of geïrriteerd is. Vertel dit ook aan de hap
Zou t wel doen. Oorpijn kan ontzettend pijn doen. Voor ons volwassenen al, laats staan voor en kind. Gewoon bellen.
Bellen en situatie uitleggen.

Vervelend voor haar en voor jou
Frankly my dear, I don"t give a damn
Inderdaad, de juiste hoeveelheid paracetamol, extra kussen onder haar hoofd tegen de druk in haar oren. Verhaaltje zachtjes voorlezen. Morgen flink veel afleiding bieden of samen met een dekentje op de bank dvd-tjes kijken. Sterkte!
ik zou niet de ouders bellen. Maak je ze maar nodeloos ongerust.

In jouw geval zou ik nog een kinderparacetamol geven (gewoon een hele). Dan heeft ze anderhalve gehad. Van dat beetje meer gaat echt niks raars gebeuren. Verder moet je je misschien opmaken voor een onrustige nacht en bij haar in de buurt blijven.

Pas na een dag of drie oorpijn doet een huisarts iets.
Komt bij dat het een kind is en het ook niet jouw kind is. Het kon anders nog wel een hele lange nacht worden. Misschien hebben ze wel een hele goeie tip voor je. Liever 1 keer te veel gebeld
je mag haar paracetamol geven, beetje afhankelijk van haar gewicht "Kinderen tot 12 jaar: Oraal 10 mg/kg lichaamsgewicht per keer, dit is voor kinderen van 3–12 maanden: 60 mg of 2,5 ml stroop 4-6×/dag; van 1–2 jaar: 120 mg of 5 ml stroop 4-6×/dag; van 2–4 jaar: 120–180 mg of 5–7,5 ml stroop 4-6×/dag; van 4–6 jaar: 180 mg of 7,5 ml stroop 4-6×/dag; van 6–9 jaar: 240–250 mg of 10 ml stroop 4-6×/dag; van 9–12 jaar: 360–375 mg of 15 ml stroop 4-6×/dag.

Dus met paracetamol van 250mg (is dus een halve volwassen tablet) 6 keer per dag kom je een eind.

Ik zou zelf morgen bij de apotheek (of vannacht indien veel pijn) otalgan oordruppels kopen, daar zit een verdovend stofje in dat goed helpt. Verder moet je een beetje opletten of ze er ook koorts bij krijgt, dus zou dat even meten morgen. Als ze er niet erg ziek bij is en weinig pijn heeft, hoef je geen huisartsenpost te bellen. Ik zou wel even haar ouders op de hoogte stellen morgen overdag, maar op zich is dit niet iets waardoor ze niet meer kan logeren. ook ziek op de bank bij je tante films kijken kan erg leuk zijn hoor!
Ja HAP bellen, al is t maar voor advies sterkte!!
Geef haar genoeg paracetamol en kijk of ze de nacht doorkomt. Zo niet, dan moet je even de HAP bellen. Als ze de nacht wel doorkomt kun je morgen otalgandruppeltjes halen bij apotheek of drogist. Dit helpt heel erg goed tegen de pijn weet ik uit ervaring. Je hoeft in dat geval pas naar de huisarts als het niet overgaat of als het plotseling erger wordt.

Sterkte!
quote:missy_acy schreef op 24 augustus 2012 @ 23:41:

Zou t wel doen. Oorpijn kan ontzettend pijn doen. Voor ons volwassenen al, laats staan voor en kind. Gewoon bellen.Maar een huisarts doet echt niets voor een kind met wat oorpijn, tenzij ze jonger dan 2 zijn of wanneer het gepaard gaat met hoge koorts.
Het hoofdeinde van het bed omhoog doen; dit kan door bv een kussen onder het matras te leggen. En een hele paracetamol van 500 mg kan geen kwaad hoor. Eventueel wat sla-olie in het oor druppelen.

Sukses ermee!
quote:jesje schreef op 24 augustus 2012 @ 23:38:

de juiste hoeveelheid paracetamol geven. Op de verpakking staat hoeveel ze mag hebben.

Dat is heel belangrijk, anders doet het niks!

Hoofdeinde van het bed omhoog zetten of een extra kussen. Plat liggen verergerd meestal de pijn.

Verder kun je morgen neusspray halen, dat geeft vaak verlichting.

Als de pijn te erg wordt kun je een dokter bellen.
Kijk even in de bijsluiter van de paracetamol, vanaf welke leeftijd, hoeveel ze mag(of misschien gaat het op gewicht).

Verder, neusdruppels maken van een zout oplossing, eventueel dampo achter het oor smeren, een halve ui met een pleister achter het oor plakken.

Even laten stomen, of een paar druppeltjes sla olie in het oor druppelen, verder niet gaan lopen peuren met watten en staafjes en andere dingen.

Het prettigst zal ze waarschijnlijk liggen als haar hoofd wat hoger ligt en ze op het zere oor ligt.

Controleer wel even of er geen pus in het oor zit, en of ze verhoging heeft.

Leg haar niet op de tocht.

Kijk even hoe het morgen met haar gaat en anders even naar de drogist wat kinder apotheek in huis halen. OOm en tante hoef je niet alarmeren.

Je kunt haar ook stevig laten kauwen op bijvoorbeeld kauwgom, wil ook nog wel eens wat rust geven.

Succes...seen i,t been there, done that
quote:triskele schreef op 24 augustus 2012 @ 23:44:

Ja HAP bellen, al is t maar voor advies sterkte!!

En zo jagen we de gezondheidszorg op kosten. Voor iets als dit voldoet google ook wel hoor.

Even knip en plak van een site (en weet er meerdere met deze tips)

Wanneer naar de huisarts?

Bij kinderen moet u contact opnemen met uw huisarts:

als u vermoedt dat een kind, jonger dan twee jaar, oorpijn heeft;

als een kind, ouder dan twee jaar, drie dagen oorpijn en koorts heeft;

als uw kind voor de derde keer binnen een jaar oorpijn heeft;

als er langer dan een week vocht uit een oor loopt;

als het oor van uw kind van het hoofd gaat afstaan;

als uw kind zieker wordt, suf wordt, slecht drinkt of aldoor blijft huilen.
Nou, ze slaapt, de paracetamol zal zijn werk dus wel hebben gedaan.

Kan het niet gewoon iets tijdelijks zijn, doordat er water in haar oor kwam bij het douchen bijv? Daar heb ik zelf ook weleens aardig last van. Maar als paracetamol werkt,is het dan ook nodig/handig de HAP te bellen? Of alleen als het erger wordt en een (halve) paracetamol niet meer genoeg is?
quote:lenaleen schreef op 24 augustus 2012 @ 23:47:

Nou, ze slaapt, de paracetamol zal zijn werk dus wel hebben gedaan.

Kan het niet gewoon iets tijdelijks zijn, doordat er water in haar oor kwam bij het douchen bijv? Daar heb ik zelf ook weleens aardig last van. Maar als paracetamol werkt,is het dan ook nodig/handig de HAP te bellen? Of alleen als het erger wordt en een (halve) paracetamol niet meer genoeg is?Nee hoor, dat is dan nergens voor nodig. Alleen als de voldoende hoeveelheid paracetamol niet helpt en je de nacht niet doorkomt. En dan is het eigenlijk alleen maar zodat ze iets voor kunt schrijven. Hier standaard Otalgan op voorraad om te voorkomen dat er gebeld moet worden. Als het overdag is kan ze gewoon de Otalgan gebruiken, dat verdooft het trommelvlies en de gehoorgang. Oorpijn is een normaal iets wat bij het leven hoort en vaker voorkomt bij kinderen.
quote:dubbelma schreef op 24 augustus 2012 @ 23:43:

Ik zou zelf morgen bij de apotheek (of vannacht indien veel pijn) otalgan oorspray kopen, daar zit een verdovend stofje in dat goed helpt.

Dat is niet de spray, maar de druppels.

Niet gebruiken bij een kapot trommelvlies!
Trouwens, voor alle moeders hier: bellen jullie voor je eigen kind ook altijd de huisartsenpost voor zoiets? Nu zijn de mijne vrijwel nooit ziek, maar je weet toch dat dit gewoon met pijnstilling weer over gaat en zo niet, dat je dan pas contact met de huisarts zoekt.

Of ben ik nu zo ontaard?
quote:Yvonne77 schreef op 24 augustus 2012 @ 23:49:

[...]

Dat is niet de spray, maar de druppels.

Niet gebruiken bij een kapot trommelvlies!oh, ik typte het verkeerd, tijd geleden dat ik het heb gekocht, mijn kinderen hebben nooit oorpijn....
quote:dubbelma schreef op 24 augustus 2012 @ 23:49:

Trouwens, voor alle moeders hier: bellen jullie voor je eigen kind ook altijd de huisartsenpost voor zoiets? Nu zijn de mijne vrijwel nooit ziek, maar je weet toch dat dit gewoon met pijnstilling weer over gaat en zo niet, dat je dan pas contact met de huisarts zoekt.

Of ben ik nu zo ontaard?Nee hoor, dat is niet ontaard. Het is niet nodig, oorpijn hoort er gewoon bij. Tenzij er echt iets niet pluis is, dan bel je natuurlijk.
En als je olie in haar oor druppelt, het even handwarm maken. Anders kan ze zich daar weer beroerd door voelen. ( mijn dochter iig wel). En een watje er in anders loopt alles op het kussen. Oltagan doet het hier ook goed, net als neusspray
Advies van iemand met bijna chronische oorontsteking, en kinderen die er ook (TE) veel last van hebben....oordruppels verergeren vaker de boel dan dat het oplost.

Zogenaamde zure druppels zijn nog het beste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven