Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest :(

29-08-2019 22:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou. :( de titel zegt het al.
Sinds vandaag officieel kinkhoest.

Al een week of 6-7 bezig. Wat begon met verkoudheid ging langzaam over in hoesten. Tot het punt dat ik geen adem meer kreeg tijdens hoestbuien, over moest geven als ik bleef hangen in de hoest en nachten van amper 2u slaap.
In week 4 toch maar eens naar de huisarts, die zei een virusje en stuurde mij naar huis. Na nog eens 2 weken opnieuw een afspraak gemaakt, toevallig bij een andere huisarts van de maatschap (eigen huisarts werkt niet op vrijdag).

Natuurlijk kreeg ik net weer een hoestaanval toen ik binnen kwam en na onderzoek zei hij gelijk dat hij dacht dat het kinkhoest was. Bloedtest (5 dagen op moeten wachten voor de uitslag) wees dit ook uit :'(
Inenting (die heb ik allemaal gewoon gehad) blijken dus niet meer zo veel bescherming te bieden als ik dacht.
Je bent al besmettelijk voordat je zelf echt symptomen krijgt en de incubatietijd is 7-21 dagen O_O .
Geen idee waar ik het heb opgelopen.

Ik heb bijna nooit niks maar dit is echt verschrikkelijk. En het ergste. Je hebt er geen medicatie voor. 100 dagen hoest :O noemen ze het en ook al met een beetje rekenwerk denkt de huisarts dat ik al op de helft zit. De gedachte dat ik nog een keer zoveel weken moet is echt flink balen.

Iemand tips wat het kan verlichten?
Of iemand die hoopvolle verhalen heeft dat het echt sneller over kan zijn dan 100 dagen :-D

Sorry even in de klaagmodus :sheep:
Not my circus, not my monkeys
Marigold1986 schreef:
29-08-2019 22:49
Wat naar zeg!!! Hoe besmettelijk heeft de dokter gezegd dat het is? kunnen je kinderen het nu ook krijgen?
Ik krijg zelf het idee dat het niet zo besmettelijk is. Op de school van mijn zoontje waren 5 gevallen en daar bleef het bij.

Ik was op 13 jarige leeftijd de enigste in het gezin. Mijn opa COPD patiënt kreeg het wel, maar mijn oma nichtjes en neefjes niet.

In de klas van 30 personen heb ik 1 jongen aangestoken, voor de rest niemand.
miedo schreef:
29-08-2019 22:51
Waar kan ik die vaccinatie halen? o_o
GGD
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:52
Ik krijg zelf het idee dat het niet zo besmettelijk is. Op de school van mijn zoontje waren 5 gevallen en daar bleef het bij.

Ik was op 13 jarige leeftijd de enigste in het gezin. Mijn opa COPD patiënt kreeg het wel, maar mijn oma nichtjes en neefjes niet.

In de klas van 30 personen heb ik 1 jongen aangestoken, voor de rest niemand.
Wat apart... Wel fijn dat het niet zo besmettelijk blijkt als ik dacht...
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg! Veel beterschap :(
TO, wat een narigheid hè? Bij mij begon het in mei en het lijkt nu eindelijk wat beter te gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zwakke longen heb. We dachten eerst dat het een astma-aanval was, maar nee. Ik was te laat voor de antibiotica.
De hoestbuien zijn verschrikkelijk, gelukkig inmiddels niet meer tot (bijna) stikken toe, maar een klein verkoudheidje en ik ben weer aan het kinken, heel erg kut!!
Ik had al jouw klachten en ben er nog incontinent door geworden ook. Ik ben wel zwanger, dus mijn blaas was al zwakker, maar die hoestbuien echt: dweilen met de kraan open :facepalm:

Ik mocht ook codeine, maar ik durfde het niet aan. Ik was bang erdoor te stikken, omdat het je hoestprikkel dempt en ik al zoveel slijm had.
Het enige dat hier hielp was heeeeeeel veeeeeel geduld en als het kan je rust pakken. Rechtop slapen heb ik helaas ook meerdere maanden gedaan. Ik ben nu echt bijna uitgerekend, maar slaap nu beter dan tien weken terug. Die twee uur komen me bekend voor😫😫 Wat een ellende is het hè? Maar het gaat uiteindelijk over!

Over het DKTP-vaccin, de K zou je eigenlijk elke vijf jaar moeten herhalen. Helaas is het vaccin tegen de kinkhoest (maar ook tegen de bof) niet zo sterk als ik en jij dachten. Bij de GGD hebben ze me uitgebreid geïnformeerd, ook ivm mijn zwangerschap. Ik heb alsnog de vaccinatie gehaald die wordt aangeraden voor zwangeren, want ik wil mijn kindje dit ABSOLUUT besparen!!! De GGD raadde het me ook aan. En dan maar over een paar jaar weer herhalen.

Ik heb verder eigenlijk nauwelijks tips, behalve het intapen van je ribben tegen de pijn bij de fysio. Jij zou ook diclofenaczalf (voltaren) mogen, dat mocht ik niet. Verder zijn er ook ribbraces die niet geplakt zitten, maar daar kreeg ik harde buiken van, dus dat werkte niet. Het tapen gaf steun en toen de pijn écht ondragelijk werd (mijn buik groeide natuurlijk en mijn ribben werden nog steeds kapot gehoest), toen kreeg ik morfine. Toen kon ik tenminste weer een klein beetje slapen, maar wat een hel zeg!!

Ik weet wel hoe ik eraan kom, door een paar ongevaccineerde kinderen in de klas bij mijn oudste 👿👿 ik ben daar zooooo ontzettend kwaad over!!!


Maar voor nu: heeeeeel veel sterkte, je moet helaas nog eventjes😢
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 22:59
1.70% gewijzigd
Marigold1986 schreef:
29-08-2019 22:55
Wat apart... Wel fijn dat het niet zo besmettelijk blijkt als ik dacht...
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, het is alleen wat mij opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
29-08-2019 22:49
Wat naar zeg!!! Hoe besmettelijk heeft de dokter gezegd dat het is? kunnen je kinderen het nu ook krijgen?
Volgens internet en huisarts is het aardig besmettelijk, maar voornamelijk in de eerste weken (als je dus nog weinig symptomen hebt ook).
Ik heb mijn collega's ingelicht, zodat zij het weten plus omdat we een zwangere collega hebben. Haar kind loopt wel een risico, ze ging het met haar vk bespreken (je kan als zwangere extra ingeënt worden zodat je kind beschermd is schijnbaar).
Ik heb geen direct contact met haar (we hebben elkaar de eerste weken afgewisseld met vakantie).
En ik let goed op hygiëne (hoesten in papieren zakdoek, zakdoek gelijk weggooien, handen wassen etc).

Mijn kinderen kunnen het ook krijgen maar volgens de huisarts is de kans kleiner omdat zij recenter zijn ingeënt met ook een nieuwe middel dan ik zoveel jaren geleden.
silent-witness wijzigde dit bericht op 29-08-2019 23:04
0.37% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
29-08-2019 22:51
Ik had als baby kinkhoest en begreep dat mijn vader me tijdens zo'n aanval op de kop hield zodat ik sneller weer lucht kreeg. Maar om nou elke keer bij zo'n aanval op de kop te gaan staan is ook zo wat.
Balen dat ze codeine niet helpt. Soms is de spierpijn nog pijnlijker dan het hoesten bah. Sterkte, hopelijk mag je je snel wat beter voelen.
Thanks! Ik hoop het ook.
Not my circus, not my monkeys
Roffatientje schreef:
29-08-2019 22:58
TO, wat een narigheid hè? Bij mij begon het in mei en het lijkt nu eindelijk wat beter te gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zwakke longen heb. We dachten eerst dat het een astma-aanval was, maar nee. Ik was te laat voor de antibiotica.
De hoestbuien zijn verschrikkelijk, gelukkig inmiddels niet meer tot (bijna) stikken toe, maar een klein verkoudheidje en ik ben weer aan het kinken, heel erg kut!!
Ik had al jouw klachten en ben er nog incontinent door geworden ook. Ik ben wel zwanger, dus mijn blaas was al zwakker, maar die hoestbuien echt: dweilen met de kraan open :facepalm:

Ik mocht ook codeine, maar ik durfde het niet aan. Ik was bang erdoor te stikken, omdat het je hoestprikkel dempt en ik al zoveel slijm had.
Het enige dat hier hielp was heeeeeeel veeeeeel geduld en als het kan je rust pakken. Rechtop slapen heb ik helaas ook meerdere maanden gedaan. Ik ben nu echt bijna uitgerekend, maar slaap nu beter dan tien weken terug. Die twee uur komen me bekend voor😫😫 Wat een ellende is het hè? Maar het gaat uiteindelijk over!

Over het DKTP-vaccin, de K zou je eigenlijk elke vijf jaar moeten herhalen. Helaas is het vaccin tegen de kinkhoest (maar ook tegen de bof) niet zo sterk als ik en jij dachten. Bij de GGD hebben ze me uitgebreid geïnformeerd, ook ivm mijn zwangerschap. Ik heb alsnog de vaccinatie gehaald die wordt aangeraden voor zwangeren, want ik wil mijn kindje dit ABSOLUUT besparen!!! De GGD raadde het me ook aan. En dan maar over een paar jaar weer herhalen.

Ik heb verder eigenlijk nauwelijks tips, behalve het intapen van je ribben tegen de pijn bij de fysio. Jij zou ook diclofenaczalf (voltaren) mogen, dat mocht ik niet. Verder zijn er ook ribbraces die niet geplakt zitten, maar daar kreeg ik harde buiken van, dus dat werkte niet. Het tapen gaf steun en toen de pijn écht ondragelijk werd (mijn buik groeide natuurlijk en mijn ribben werden nog steeds kapot gehoest), toen kreeg ik morfine. Toen kon ik tenminste weer een klein beetje slapen, maar wat een hel zeg!!

Ik weet wel hoe ik eraan kom, door een paar ongevaccineerde kinderen in de klas bij mijn oudste 👿👿 ik ben daar zooooo ontzettend kwaad over!!!


Maar voor nu: heeeeeel veel sterkte, je moet helaas nog eventjes😢
:hug: :hug: :hug:

Ik kreeg het toen der tijd ook van een ongevaccineerd kindje. Haar moeder zat het nog zo trots te vertellen niet gevaccineerd en nu kinkhoest...

Twee dagen later begon ik met hoesten :cry:
Kolletje1 schreef:
29-08-2019 22:46
Wat beroerd!
Ik had kinkhoest tijdens één van mijn zwangerschappen en die hoestbuien zijn echt vreselijk. Bij mij nam het in de laatste 'fase' wel af, het bleef dus niet 100 dagen pieken. En na (ongeveer) 100 dagen was het inderdaad ook ineens helemaal afgelopen. Sterkte!
Dat heb ik nu dus ook! Het is niet de hele 100 (in mijn geval nu 14 weken🙈🙈) dagen zo erg als op het heftigste moment, maar mensen schrikken nog steeds als ze me horen hoesten. Terwijl ik nu zelf al een tijd niet meer het gevoel heb dat ik stik.
Suðri schreef:
29-08-2019 22:33
Ik zou eerder je huisarts geloven :idee:

Maar het is helaas niet waar! Zorgverleners (artsen/verpleegkundigen) krijgen om deze reden elke vijf jaar een nieuwe vaccinatie (in het zkh iig).
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:58
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, het is alleen wat mij opvalt.
;-) Ik snap je. Laten we niks concluderen. Het was idd gewoon opvallend...
silent-witness schreef:
29-08-2019 23:00


Kinderen kunnen het ook krijgen maar volgens de huisarts is de kans kleiner omdat zij recenter zijn ingeënt met ook een nieuwe middel dan ik zoveel jaren geleden.
Mijn bijna 4 jarige had gewoon kinkhoest, ondanks de inentingen.
Alle reacties Link kopieren
Ai Roffatientje, jij hebt het in het laatste trimester van je zwangerschap dus. Dat lijkt me heel zwaar. Ik had het in mijn eerste trimester dus nog geen dikke buik, dat scheelt denk ik een hoop.
Ik heb toentertijd overigens ook niemand aangestoken (was wel bewezen kinkhoest), ook niet binnen het gezin. Zelf ben ik besmet door een nichtje. Zij was overigens wel gewoon ingeënt.
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:48
Ik heb eigenlijk helemaal geen last van mijn longen normaal gesproken.

Alleen als ik eenmaal begin met hoesten lijkt er geen eind meer aan te komen dan ga ik gerust een maand door. Dat was nooit het geval voor de kinkhoest. Volgens de longarts was dat een teken van schade.

Maar als ik niet hoest heb ik dus nergens last van. Kan je dan nog steeds astma hebben of een chronische longziekte? Anders ga ik het inderdaad eens bespreken...
Dan waarschijnlijk niet, maar je kunt het altijd navragen. Evt zelfs op het longforum van het longfonds, daar kun je je vragen ook aan deskundigen stellen.
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 22:51
De horror. Dit lijkt mij het ergste scenario... ik heb mij tijdens de vorige zwangerschap laten inenten en deze zwangerschap weer , dus ik hoop dat ik voldoende geboost ben voor de komende zes jaar :nut:
Ik kan bevestigen dat het mijn zwangerschap volledig, maar dan ook volledig heeft vergald!!
Roffatientje schreef:
29-08-2019 23:06
Dan waarschijnlijk niet, maar je kunt het altijd navragen. Evt zelfs op het longforum van het longfonds, daar kun je je vragen ook aan deskundigen stellen.
Bedankt, daar ga ik eens naar kijken.
Al verwacht ik geen rare dingen. Volgens mij was mijn longfoto een aantal jaar geleden goed en ik heb een goed uithoudingsvermogen met sporten en ben nooit benauwd ( op de kinkhoest fase na dan :sick: )
miedo schreef:
29-08-2019 22:51
Waar kan ik die vaccinatie halen? o_o
Oa bij de GGD, maar kijk even in je zorgpolis. Als je zegt dat je op vakantie gaat naar een risicogebied en vaccinaties gaat halen, dan kun je bij bepaalde aanbieders korting krijgen vanuit je preventiebudget (aanvullende verzekering). Dus check even je polis voor je de DKTP gaat halen. Tetanus moet je eigenlijk ook elke 10 jaar herhalen.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
29-08-2019 22:58
TO, wat een narigheid hè? Bij mij begon het in mei en het lijkt nu eindelijk wat beter te gaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zwakke longen heb. We dachten eerst dat het een astma-aanval was, maar nee. Ik was te laat voor de antibiotica.
De hoestbuien zijn verschrikkelijk, gelukkig inmiddels niet meer tot (bijna) stikken toe, maar een klein verkoudheidje en ik ben weer aan het kinken, heel erg kut!!
Ik had al jouw klachten en ben er nog incontinent door geworden ook. Ik ben wel zwanger, dus mijn blaas was al zwakker, maar die hoestbuien echt: dweilen met de kraan open :facepalm:

Ik mocht ook codeine, maar ik durfde het niet aan. Ik was bang erdoor te stikken, omdat het je hoestprikkel dempt en ik al zoveel slijm had.
Het enige dat hier hielp was heeeeeeel veeeeeel geduld en als het kan je rust pakken. Rechtop slapen heb ik helaas ook meerdere maanden gedaan. Ik ben nu echt bijna uitgerekend, maar slaap nu beter dan tien weken terug. Die twee uur komen me bekend voor😫😫 Wat een ellende is het hè? Maar het gaat uiteindelijk over!

Over het DKTP-vaccin, de K zou je eigenlijk elke vijf jaar moeten herhalen. Helaas is het vaccin tegen de kinkhoest (maar ook tegen de bof) niet zo sterk als ik en jij dachten. Bij de GGD hebben ze me uitgebreid geïnformeerd, ook ivm mijn zwangerschap. Ik heb alsnog de vaccinatie gehaald die wordt aangeraden voor zwangeren, want ik wil mijn kindje dit ABSOLUUT besparen!!! De GGD raadde het me ook aan. En dan maar over een paar jaar weer herhalen.

Ik heb verder eigenlijk nauwelijks tips, behalve het intapen van je ribben tegen de pijn bij de fysio. Jij zou ook diclofenaczalf (voltaren) mogen, dat mocht ik niet. Verder zijn er ook ribbraces die niet geplakt zitten, maar daar kreeg ik harde buiken van, dus dat werkte niet. Het tapen gaf steun en toen de pijn écht ondragelijk werd (mijn buik groeide natuurlijk en mijn ribben werden nog steeds kapot gehoest), toen kreeg ik morfine. Toen kon ik tenminste weer een klein beetje slapen, maar wat een hel zeg!!

Ik weet wel hoe ik eraan kom, door een paar ongevaccineerde kinderen in de klas bij mijn oudste 👿👿 ik ben daar zooooo ontzettend kwaad over!!!


Maar voor nu: heeeeeel veel sterkte, je moet helaas nog eventjes😢
Ja het is echt een ellende :( .. en jij ook nog eens zwanger (ik had gekneusde ribben bij beide zwangerschappen door het schoppen van de kinderen) en jij ook nog eens van het hoesten! Wat erg!

Ik kom voor mijn werk (begeleiding jongeren) soms in aanraking met niet ingeënte jongeren (refo gemeente) maar sinds ik zo hoest heb ik geen direct contact. Misschien toch ook via een van hen? Zal giswerk blijven.

Dicloflenac mag ik niet. Helaas. Ik heb een nierafwijking (ik heb er maar 1, die maar beperkt werkt) waardoor ik geen NSAID's mag. Pcm mag. En ik heb tramadol gekregen. Maar aangezien je daar geen auto mee mag rijden..... Heb ik ze nog niet geslikt.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Anoniem126 schreef:
29-08-2019 22:56
Wat vervelend zeg! Veel beterschap :(
Dankje!
Not my circus, not my monkeys
Marigold1986 schreef:
29-08-2019 22:55
Wat apart... Wel fijn dat het niet zo besmettelijk blijkt als ik dacht...

Mazelen is het meest besmettelijk van alle ziekten in het RVP. Het virus kan tot nog een paar uur nadat een besmet iemand in een ruimte is geweest, andere besmetten. Als je niet bent ingeent en je bent tegelijk in dezelfde ruimte dan kun je er vergif op innemen dat je het ook krijgt.
Kinkhoest is gelukkig minder besmettelijk.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
29-08-2019 23:04
Mijn bijna 4 jarige had gewoon kinkhoest, ondanks de inentingen.
Hmm.. we gaan het zien. Ik weet van mezelf dat ik echt goed gelet heb op de hygiëne. Mooi balen van je 4 jarige. Lijkt me echt heel erg als ouder om zo je kind te zien.

Mijn jongste van 6: ah mama moet je nou zo huilen van het hoesten, ben je zo verdrietig? Tranen lopen namelijk zo over mijn wangen tijdens zo'n aanval.
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
29-08-2019 23:00
Volgens internet en huisarts is het aardig besmettelijk, maar voornamelijk in de eerste weken (als je dus nog weinig symptomen hebt ook).
Ik heb mijn collega's ingelicht, zodat zij het weten plus omdat we een zwangere collega hebben. Haar kind loopt wel een risico, ze ging het met haar vk bespreken (je kan als zwangere extra ingeënt worden zodat je kind beschermd is schijnbaar).
Ik heb geen direct contact met haar (we hebben elkaar de eerste weken afgewisseld met vakantie).
En ik let goed op hygiëne (hoesten in papieren zakdoek, zakdoek gelijk weggooien, handen wassen etc).

Mijn kinderen kunnen het ook krijgen maar volgens de huisarts is de kans kleiner omdat zij recenter zijn ingeënt met ook een nieuwe middel dan ik zoveel jaren geleden.
Het nieuwere vaccin is juist zwakker dan het oude, maar geeft minder bijwerkingen. Dat ze toch voor dat nieuwe vaccin hebben gekozen heeft ermee te maken dat tegen het oude vaccin ook meer resistentie door de Bordetella Pertussis bacterie is opgebouwd. Dus inmiddels werkt die ook niet meer geweldig...

Ik heb me de afgelopen tijd ingelezen en laten informeren door wat microbiologen en artsen in mijn omgeving.
Marloesjuh51 schreef:
29-08-2019 23:01
:hug: :hug: :hug:

Ik kreeg het toen der tijd ook van een ongevaccineerd kindje. Haar moeder zat het nog zo trots te vertellen niet gevaccineerd en nu kinkhoest...

Twee dagen later begon ik met hoesten :cry:
Ja erg hè? Je zou die ouders toch wat aandoen?!?!
Roffatientje schreef:
29-08-2019 23:07
Ik kan bevestigen dat het mijn zwangerschap volledig, maar dan ook volledig heeft vergald!!
:hug: dat geloof ik meteen.
Met 35 weken werd ik verkouden en volgens mij heb ik toen 1 week gehoest ( weinig voor mijn doen) en echt ik vond het hell, alles deed zeer.

Kinkhoest als hoogzwangere klinkt als bijna niet overleefbaar . Ik hoop echt dat het snel beter wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven