Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest :(

29-08-2019 22:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou. :( de titel zegt het al.
Sinds vandaag officieel kinkhoest.

Al een week of 6-7 bezig. Wat begon met verkoudheid ging langzaam over in hoesten. Tot het punt dat ik geen adem meer kreeg tijdens hoestbuien, over moest geven als ik bleef hangen in de hoest en nachten van amper 2u slaap.
In week 4 toch maar eens naar de huisarts, die zei een virusje en stuurde mij naar huis. Na nog eens 2 weken opnieuw een afspraak gemaakt, toevallig bij een andere huisarts van de maatschap (eigen huisarts werkt niet op vrijdag).

Natuurlijk kreeg ik net weer een hoestaanval toen ik binnen kwam en na onderzoek zei hij gelijk dat hij dacht dat het kinkhoest was. Bloedtest (5 dagen op moeten wachten voor de uitslag) wees dit ook uit :'(
Inenting (die heb ik allemaal gewoon gehad) blijken dus niet meer zo veel bescherming te bieden als ik dacht.
Je bent al besmettelijk voordat je zelf echt symptomen krijgt en de incubatietijd is 7-21 dagen O_O .
Geen idee waar ik het heb opgelopen.

Ik heb bijna nooit niks maar dit is echt verschrikkelijk. En het ergste. Je hebt er geen medicatie voor. 100 dagen hoest :O noemen ze het en ook al met een beetje rekenwerk denkt de huisarts dat ik al op de helft zit. De gedachte dat ik nog een keer zoveel weken moet is echt flink balen.

Iemand tips wat het kan verlichten?
Of iemand die hoopvolle verhalen heeft dat het echt sneller over kan zijn dan 100 dagen :-D

Sorry even in de klaagmodus :sheep:
Not my circus, not my monkeys
Hoe is het vandaag? Ik hoop dat je vannacht een beetje goed kunt slapen Meis!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is an sich wel een goede dag geweest. Alleen dat wakker worden en dan over je nek gaan. Ik zal er nooit aan wennen ben ik bang.
Ik zal zo blij zijn als die slijm stopt!

Ben wel benieuwd hoe je er achter komt dat het blijvend schade heeft aangebracht... want dat kan nooit goed zijn al dat bizarre hoesten.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
silent-witness schreef:
02-09-2019 22:49


Ben wel benieuwd hoe je er achter komt dat het blijvend schade heeft aangebracht... want dat kan nooit goed zijn al dat bizarre hoesten.
Ik bleef na mijn ziekenhuisopname onder controle van de longarts. Na een half jaar of zo, gaf ik aan dat ik nog steeds kortademig was bij inspanning. Ik heb toen een longfunctietest gehad en foto's en een ct-scan van mijn longen. Daar waren de littekens op te zien. Ik wist al dat er kans was op littekenweefsel, omdat ik een aantal bloedingen in mijn longen had gehad.
Littekenweefsel rekt niet mee zoals normaal longweefsel bij inademen, daardoor heb is mijn maximale longcapaciteit dus kleiner.
Ik weet niet hoe het zit met extra longschade. Ik ben nog steeds aan het herstellen en één nieuw virusje (zoals nu) en ik heb meteen weer een heel nare hoest met veel taaier slijm dan voorheen. Ik heb gelukkig niet op de IC gelegen, dus de infectie was niet extreem, gelukkig.
Wat ik begreep van een paar anderen met een eerdere kinkhoestinfectie is dat je pas na ca een jaar echt weet wat de restschade is.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal.

Wat heb ik het benauwd nu. Vanmorgen weer bij de huisarts geweest en ik heb een foto moeten laten maken gisteren. Gelukkig geen scheurtje te zien maar ik moet mijn ribben gaan laten tapen omdat er een paar gekneusd zijn :( .
Het hoesten is niet meer 80x per dag, nog een keer of 20 denk ik max, maar alle spieren doen ook zeer, vooral mijn buikspieren.
Ik slaap redelijk weer, max 2 x per nacht wakker (even afkloppen, het is pas 2 nachten oke gegaan) en het overgeven bij het hoesten is ook aan het minderen.

Vandaag ook extra bloedgeprikt omdat ze het verloop van de kinkhoest willen meten?

Ik zal zo blij zijn als ik er vanaf ben. Ik ben geen emotioneel mens maar ik kan bijna huilen bij de gedachte dat het zomaar voorbij kan zijn. :P :cheer2:
Not my circus, not my monkeys
Fijn dat je iets beter slaapt en minder hoest!! Het begin is er, nu hopen dat je zo langzamerhand richting het einde van de tunnel gaat.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je een foto moest laten maken, want het beleid voor gekneusde en gebroken ribben is in principe gelijk. Zo werd het mij iig verteld. Maar misschien omdat ik zwanger ben??? Geen idee hoor.

En ik weet ook niet wat er op basis van je bloedwaarden over het verloop kan worden gezegd, is bij mij niet gedaan, maar je huisarts kan het je vast vertellen.

Ik juich en huil met je mee voor je herstel! Ik hoop dat het niet lang meer zal duren. Bij mij gaat het overigens vrij gelijkelijk maar wel met twee stappen vooruit en een stap terug. En ik heb ook ontdekt dat één nieuw verkoudheidje en je staat meteen weer in blafstand en allemaal mensen die verschrikt opkijken: ‘Gaat het wel?’
Maarrr, hoewel ik nu dus weer best heftig hoest, is het lang niet zo erg als in de actieve fase van het kinken met het niet kunnen ademen, braken, broek plassen en extreem pijnlijke ribben. Dus het wordt wel beter!

Én voorlopig heb je ook immuniteit tegen de kinkhoest opgebouwd. Dus we moeten gewoon zorgen dat we binnen nu en vijf jaar weer tegen de ‘Bordetella Pertussis’ oplopen zodat we niet opnieuw ziek worden..
Óf, en dat lijkt mij de beste optie, ik laat me over vijf jaar opnieuw inenten.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
06-09-2019 14:08
Fijn dat je iets beter slaapt en minder hoest!! Het begin is er, nu hopen dat je zo langzamerhand richting het einde van de tunnel gaat.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je een foto moest laten maken, want het beleid voor gekneusde en gebroken ribben is in principe gelijk. Zo werd het mij iig verteld. Maar misschien omdat ik zwanger ben??? Geen idee hoor.

En ik weet ook niet wat er op basis van je bloedwaarden over het verloop kan worden gezegd, is bij mij niet gedaan, maar je huisarts kan het je vast vertellen.

Ik juich en huil met je mee voor je herstel! Ik hoop dat het niet lang meer zal duren. Bij mij gaat het overigens vrij gelijkelijk maar wel met twee stappen vooruit en een stap terug. En ik heb ook ontdekt dat één nieuw verkoudheidje en je staat meteen weer in blafstand en allemaal mensen die verschrikt opkijken: ‘Gaat het wel?’
Maarrr, hoewel ik nu dus weer best heftig hoest, is het lang niet zo erg als in de actieve fase van het kinken met het niet kunnen ademen, braken, broek plassen en extreem pijnlijke ribben. Dus het wordt wel beter!

Én voorlopig heb je ook immuniteit tegen de kinkhoest opgebouwd. Dus we moeten gewoon zorgen dat we binnen nu en vijf jaar weer tegen de ‘Bordetella Pertussis’ oplopen zodat we niet opnieuw ziek worden..
Óf, en dat lijkt mij de beste optie, ik laat me over vijf jaar opnieuw inenten.
Ik heb geen idee haha. Zowel qua foto als qua bloedonderzoek :fortune:

Maar goed. Ik zit er dus echt aan te denken om ons allemaal opnieuw te laten vaccineren na 5jaar. Eens bezien of dat via de ggd kan.
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
06-09-2019 15:52
Ik heb geen idee haha. Zowel qua foto als qua bloedonderzoek :fortune:

Maar goed. Ik zit er dus echt aan te denken om ons allemaal opnieuw te laten vaccineren na 5jaar. Eens bezien of dat via de ggd kan.

Bij mijn GGD kan dat en wordt bij mijn verzekering zelfs uit het preventiebudget vergoed dan.
Hoe is het TO?
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die toevallig geïnteresseerd is.... sinds 3 weken is het echt ver over. Alleen als ik nies, verslik of te veel lach dan gaat het nog over in een gierende hoestbui.
Verder is de benauwdheid weg en kan ik ook weer wat nachten doorslapen.

:)

Uiteindelijk toch nog best lang geduurd. Hoop het echt nooit meer te krijgen.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Oeps, ik zie net dat dit een update is. Fijn dat het eindelijk weer beter gaat.
Wat fijn Silent Witness! Bij mij heeft het ook zo lang geduurd! En ik herken alles wat je schrijft, het is echt een van de meest verschrikkelijke infecties die ik ooit heb gehad!
Zijn jullie nu ook minder gerust op het hele Coronagebeuren door jullie kinkhoestinfectie? Kinkhoest maakt je meer ontvankelijk voor luchtweginfecties tot ca een jaar na de infectie😧
Ik vind het maar niks en houd me zo veel mogelijk aan de sociale onthouding. Mijn vriend ziet de noodzaak wat minder, dus daar hebben we nu een meningsverschil over. Lastig vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie je berichtje nu pas. Ik vind het wel spannend. Maarrr ik heb een vitaal beroep (veiligheidsregio) en moet werken. Ik heb weinig keus dus.
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
26-03-2020 20:32
Ik zie je berichtje nu pas. Ik vind het wel spannend. Maarrr ik heb een vitaal beroep (veiligheidsregio) en moet werken. Ik heb weinig keus dus.

Ik duim dat je voorlopig niet besmet raakt!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven