Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest :(

29-08-2019 22:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou. :( de titel zegt het al.
Sinds vandaag officieel kinkhoest.

Al een week of 6-7 bezig. Wat begon met verkoudheid ging langzaam over in hoesten. Tot het punt dat ik geen adem meer kreeg tijdens hoestbuien, over moest geven als ik bleef hangen in de hoest en nachten van amper 2u slaap.
In week 4 toch maar eens naar de huisarts, die zei een virusje en stuurde mij naar huis. Na nog eens 2 weken opnieuw een afspraak gemaakt, toevallig bij een andere huisarts van de maatschap (eigen huisarts werkt niet op vrijdag).

Natuurlijk kreeg ik net weer een hoestaanval toen ik binnen kwam en na onderzoek zei hij gelijk dat hij dacht dat het kinkhoest was. Bloedtest (5 dagen op moeten wachten voor de uitslag) wees dit ook uit :'(
Inenting (die heb ik allemaal gewoon gehad) blijken dus niet meer zo veel bescherming te bieden als ik dacht.
Je bent al besmettelijk voordat je zelf echt symptomen krijgt en de incubatietijd is 7-21 dagen O_O .
Geen idee waar ik het heb opgelopen.

Ik heb bijna nooit niks maar dit is echt verschrikkelijk. En het ergste. Je hebt er geen medicatie voor. 100 dagen hoest :O noemen ze het en ook al met een beetje rekenwerk denkt de huisarts dat ik al op de helft zit. De gedachte dat ik nog een keer zoveel weken moet is echt flink balen.

Iemand tips wat het kan verlichten?
Of iemand die hoopvolle verhalen heeft dat het echt sneller over kan zijn dan 100 dagen :-D

Sorry even in de klaagmodus :sheep:
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
30-08-2019 11:44
Let op, wat jij zegt geldt pas twee weken na een stabiele dosering. Na het starten met Tramadol en na elke verhoging van de dosering, mag je twee weken niet autorijden. Daarna alleen niet als je je suffig voelt.

Bij incidenteel gebruik mag je ook niet autorijden.

Zie:

https://www.apotheek.nl/medicijnen/tram ... of-drinken

En:

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... 199BF10A75
Ah vandaar! Thanks voor het plakken van de info!
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
30-08-2019 19:47
Ah vandaar! Thanks voor het plakken van de info!

Geen dank. De apotheek zegt het er niet altijd even duidelijk bij.

Voor wat betreft het kloppen: bij mij hielp het alleen als de fysiotherapeut het deed. Het vereist toch wat techniek. Maar man laten kloppen is het proberen waard natuurlijk.

Fijn dat het beter ging vandaag. Hopelijk zet het door!
silent-witness schreef:
30-08-2019 19:45
Ik kreeg het recept van de huisarts en zowel zij als bij de apotheek begonnen ze met de uitleg dat ik niet mocht autorijden.
Dus ik neem even aan dat ik dat dan ook niet mag.
Tegen mij zeiden ze dus wat anders, vandaar mijn reactie :)
calvijn1 schreef:
30-08-2019 18:46
Maar hoe heeft de besmetting dan plaatsgevonden? Is jouw kind ook ziek geworden?
Pffff, reageer ff op TO en mij dat je het kut voor ons vindt ipv dit soort belachelijke vragen te stellen. Kinkhoest is de hel, laten we dat vooropstellen. Hoe mijn exacte besmetting heeft plaatsgevonden ga ik niet aan je neus hangen, ik heb ook nog zoiets als privacy. De reden waarom ik enigszins anoniem op dit forum zit.

Dus richt je maar met fijne tips en sterktewensen tot TO, fijne avond verder!
silent-witness schreef:
30-08-2019 19:37
Sorry, voor mijn late reactie. :)
Vandaag een verandering doorgemaakt denk ik. Ik heb vannacht 4u aan een stuk geslapen! Daarna wel elk half uur wakker.
Vandaag pas een keer of 20 moeten hoesten ipv oneindig veel!
Kijk dat is iig vandaag een betere dag, heel fijn! Ik hoop dat je komende nacht ook wat meer rust krijgt🍀🍀🍀 en minder hoestaanvallen zult hebben.
silent-witness schreef:
30-08-2019 19:41
Ik ga zo eens googlen want het zegt mij niks. Maar ik probeer inmiddels bijna alles :sigh:
Huffen kun je terugvinden via de site van het longfonds en longfysio’s en longverpleegkundigen kunnen het je leren. Mij lukte het nu niet ivm dikke buik
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
30-08-2019 21:09
Pffff, reageer ff op TO en mij dat je het kut voor ons vindt ipv dit soort belachelijke vragen te stellen. Kinkhoest is de hel, laten we dat vooropstellen. Hoe mijn exacte besmetting heeft plaatsgevonden ga ik niet aan je neus hangen, ik heb ook nog zoiets als privacy. De reden waarom ik enigszins anoniem op dit forum zit.

Dus richt je maar met fijne tips en sterktewensen tot TO, fijne avond verder!
Huh? Was een oprechte vraag

Ik heb nog nooit direct of indirect met kinkhoest te maken gehad en wist ook niet dat het zo'n lijdensweg is.
Oprecht heel vervelend voor jullie
Beterschap
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
30-08-2019 21:13
Huffen kun je terugvinden via de site van het longfonds en longfysio’s en longverpleegkundigen kunnen het je leren. Mij lukte het nu niet ivm dikke buik
Had deze link met filmpjes gevonden;
https://www.olvg.nl/ademhalingsoefeningen

Maar jeetje. Bij de diepe ademhaling in het eerste filmpje dan schiet ik al in een hoestbui waar ik niet meer uitkom :|
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
30-08-2019 21:22
Huh? Was een oprechte vraag

Ik heb nog nooit direct of indirect met kinkhoest te maken gehad en wist ook niet dat het zo'n lijdensweg is.
Oprecht heel vervelend voor jullie
Beterschap
Dankjewel!
Ik had er zelf wel van gehoord maar ook nog nooit mee te maken gehad.

Omdat de incubatietijd zo groot kan zijn en ik echt niet kan herinneren of er echt iemand in mijn omgeving last van heeft gehad. Er heerst ook niks op de scholen van de kinderen oid. Anders had ik dat ook wel een logische besmettingsbron gevonden.
Maar goed.

Baal flink. Een lieve vriendin heeft net een babytje en die wil ik gewoon niet aansteken dus ik kan niet op kraambezoek.
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
30-08-2019 21:24
Had deze link met filmpjes gevonden;
https://www.olvg.nl/ademhalingsoefeningen

Maar jeetje. Bij de diepe ademhaling in het eerste filmpje dan schiet ik al in een hoestbui waar ik niet meer uitkom :|

O ja, ik kijk even naar die link en het komt bij mij ook weer boven. Ik ging er toen dus van over mijn nek. Dat vind ik ook (het in dit geval letterlijk) zure van kinkhoest, dat niets lijkt te helpen of helpt. En dat je ondertussen ook weken zoet bent met alle bijverschijnselen... :facepalm: maar uiteindelijk wordt het wel weer beter! Het duurt alleen (te!!) lang! Maar het wordt beter!

Die 100 dagen is trouwens een gemiddelde, bij mij duurde het langer maar wie weet ben jij er met drie maanden al klaar mee. Ik duim voor je!
calvijn1 schreef:
30-08-2019 21:22
Huh? Was een oprechte vraag

Ik heb nog nooit direct of indirect met kinkhoest te maken gehad en wist ook niet dat het zo'n lijdensweg is.
Oprecht heel vervelend voor jullie
Beterschap
Mijn excuses! Maar je Nick haalt een refo/anti-vaxx-trigger bij mij omhoog en door de kinkhoest ben daar nog gevoeliger voor (sneller kwaad) geworden. Mijn oudste is niet ziek geworden, want recent ingeënt en volledig RVP doorlopen tot op de leeftijd, maar het vaccin werkt minder lang dan ik wist. Daardoor kon ik het wel oplopen. De exacte details wil ik ivm privacy niet vertellen.
Ik dacht dat ik levenslang beschermd was, maar dat geldt oa bij meningokokken en kinkhoest niet. Bacterievaccins werken korter dan virusvaccins. Van de laatste bieden de meeste levenslange bescherming.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
30-08-2019 21:44
Mijn excuses! Maar je Nick haalt een refo/anti-vaxx-trigger bij mij omhoog en door de kinkhoest ben daar nog gevoeliger voor (sneller kwaad) geworden. Mijn oudste is niet ziek geworden, want recent ingeënt en volledig RVP doorlopen tot op de leeftijd, maar het vaccin werkt minder lang dan ik wist. Daardoor kon ik het wel oplopen. De exacte details wil ik ivm privacy niet vertellen.
Ik dacht dat ik levenslang beschermd was, maar dat geldt oa bij meningokokken en kinkhoest niet. Bacterievaccins werken korter dan virusvaccins. Van de laatste bieden de meeste levenslange bescherming.
Hahaha, nee hoor, ik ben allea behalve refo/anti-vaxxer :rofl:
Kan me je reactie wel voorstellen.
Nogmaals beterschap/sterkte :rose:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotnacht weer :'(

Slijm lijkt vaster te worden qua substantie. Ranzig praatje sorry.
Lig al weer vanaf 03.15u wakker.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 7 jaar geleden kinkhoest gehad. het heerste toen op het kdv van mijn zoons. Gelukkig waren mijn zoons toen recent gevaccineerd, zij hebben het heel mild gehad. Ik ben er doodziek van geweest, tot IC opname aan toe. Ik heb ook blijvende schade aan mijn longen opgelopen (prima mee te leven, maar wel wat onhandig af en toe)
Ik ben in totaal 5 maanden echt ziek geweest (niet in staat om te werken, ik ben verpleegkundige)

Tegen het vaste slijm kan je acetylcysteïne nemen, dat is gewoon bij Kruidvat te koop (dure merk is Fluimucil, maar huismerk is exact hetzelfde). Dat maakt het slijm dunner en daardoor makkelijker op te hoesten. Zorg verder dat de lucht in huis vochtig genoeg is, droge lucht zorgt ook voor taaier slijm.

En voor alle zwangeren of degenen die nog zwanger willen worden: Haal alsjeblieft de kinkhoest-vaccinatie tijdens je zwangerschap! Je wil een baby echt geen kinkhoest aandoen. Je vaccinaties uit je kindertijd beschermen je niet meer genoeg en je geeft zeker gaan antistoffen door aan je kindje als je je niet tijdens de zwangerschap opnieuw laat vaccineren. Helaas weten veel huisartsen en assistentes nog niet veel van deze mogelijkheid. Op de site van het RIVM staat goede informatie, print dit uit en neem het mee. Hoe meer mensen hiervan weten, hoe beter.
:hug:
calvijn1 schreef:
30-08-2019 22:56
Hahaha, nee hoor, ik ben allea behalve refo/anti-vaxxer :rofl:
Kan me je reactie wel voorstellen.
Nogmaals beterschap/sterkte :rose:

Dank je wel!
En goed om te weten dat je dat dan niet bent, maakt me heel nieuwsgierig naar de reden achter je Nick, maar ook jij hebt recht op je privacy natuurlijk :$
silent-witness schreef:
30-08-2019 21:32
Dankjewel!
Ik had er zelf wel van gehoord maar ook nog nooit mee te maken gehad.

Omdat de incubatietijd zo groot kan zijn en ik echt niet kan herinneren of er echt iemand in mijn omgeving last van heeft gehad. Er heerst ook niks op de scholen van de kinderen oid. Anders had ik dat ook wel een logische besmettingsbron gevonden.
Maar goed.

Baal flink. Een lieve vriendin heeft net een babytje en die wil ik gewoon niet aansteken dus ik kan niet op kraambezoek.
Dat is ook helemaal niet leuk, maar beter zo dan dat je het nog niet wist en wel langs was geweest! En nog eventjes geduld en je besmettingsgevaar is weer geweken.
silent-witness schreef:
31-08-2019 06:10
Wat een rotnacht weer :'(

Slijm lijkt vaster te worden qua substantie. Ranzig praatje sorry.
Lig al weer vanaf 03.15u wakker.

Oh bah! Wat een ellende! Kun je vanmiddag misschien nog een dutje doen?
dubbel
snowy2 schreef:
31-08-2019 06:36
Ik heb 7 jaar geleden kinkhoest gehad. het heerste toen op het kdv van mijn zoons. Gelukkig waren mijn zoons toen recent gevaccineerd, zij hebben het heel mild gehad. Ik ben er doodziek van geweest, tot IC opname aan toe. Ik heb ook blijvende schade aan mijn longen opgelopen (prima mee te leven, maar wel wat onhandig af en toe)
Ik ben in totaal 5 maanden echt ziek geweest (niet in staat om te werken, ik ben verpleegkundige)

Tegen het vaste slijm kan je acetylcysteïne nemen, dat is gewoon bij Kruidvat te koop (dure merk is Fluimucil, maar huismerk is exact hetzelfde). Dat maakt het slijm dunner en daardoor makkelijker op te hoesten. Zorg verder dat de lucht in huis vochtig genoeg is, droge lucht zorgt ook voor taaier slijm.

En voor alle zwangeren of degenen die nog zwanger willen worden: Haal alsjeblieft de kinkhoest-vaccinatie tijdens je zwangerschap! Je wil een baby echt geen kinkhoest aandoen. Je vaccinaties uit je kindertijd beschermen je niet meer genoeg en je geeft zeker gaan antistoffen door aan je kindje als je je niet tijdens de zwangerschap opnieuw laat vaccineren. Helaas weten veel huisartsen en assistentes nog niet veel van deze mogelijkheid. Op de site van het RIVM staat goede informatie, print dit uit en neem het mee. Hoe meer mensen hiervan weten, hoe beter.

Dit!! Dit!! Dit!!

Snowy, ik heb de vaccinatie gehaald. De GGD raadde mij het aan omdat het onduidelijk was hoeveel en wanneer ik antistoffen heb aangemaakt door de werkelijke infectie. Dus ook nog de prik gehaald, dat leek trouwens ook een beetje verlichting van mijn klachten te geven. Dus misschien kun je dat ook nog proberen Silent Witness..

Ik mocht nu ook broomhexine en acetylcysteïne, maar het hielp maar heel beperkt vond ik. Maar misschien helpt het TO wel.

Wat naar trouwens dat je er zoveel schade aan over hebt gehouden Snowy! Mijn huisarts zei trouwens dat volwassenen niet zouden kunnen stikken door de kinkhoest, maar dat geloofde ik niet echt en jouw verhaal maakt dat ik er nog wat meer over twijfel...
Het zal wel minder vaak gebeuren dan bij baby’tjes, maar toch. Ik heb meerdere keren doodsangsten uitgestaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was niet het probleem dat ik stikte ( al had ik wel regelmatig dat gevoel) maar dat ik longblaasjes kapot hoestte, met bloedingen in mijn longen als gevolg. De kapotte longblaasjes zijn niet meer hersteld, waardoor mijn longfunctie nu ongeveer 75% is. Dat is voor dagelijks gebruik ruim voldoende, maar met een sprintje trekken of een paar trappen op, kom ik nog wel eens wat lucht tekort.
Volgens de longarts is dit een vrij zeldzame complicatie.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
31-08-2019 09:03
Dank je wel!
En goed om te weten dat je dat dan niet bent, maakt me heel nieuwsgierig naar de reden achter je Nick, maar ook jij hebt recht op je privacy natuurlijk :$
Mag je weten hoor. Is de naam van de school waar ik des tijds werkte. Ik wist even geen andere nick te bedenken.

Ik schrik best van wat ik hier lees. Nooit geweten dat kinkhoest zo ernstig was.
Wel een eye-opener
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
31-08-2019 06:36
Ik heb 7 jaar geleden kinkhoest gehad. het heerste toen op het kdv van mijn zoons. Gelukkig waren mijn zoons toen recent gevaccineerd, zij hebben het heel mild gehad. Ik ben er doodziek van geweest, tot IC opname aan toe. Ik heb ook blijvende schade aan mijn longen opgelopen (prima mee te leven, maar wel wat onhandig af en toe)
Ik ben in totaal 5 maanden echt ziek geweest (niet in staat om te werken, ik ben verpleegkundige)

Tegen het vaste slijm kan je acetylcysteïne nemen, dat is gewoon bij Kruidvat te koop (dure merk is Fluimucil, maar huismerk is exact hetzelfde). Dat maakt het slijm dunner en daardoor makkelijker op te hoesten. Zorg verder dat de lucht in huis vochtig genoeg is, droge lucht zorgt ook voor taaier slijm.

En voor alle zwangeren of degenen die nog zwanger willen worden: Haal alsjeblieft de kinkhoest-vaccinatie tijdens je zwangerschap! Je wil een baby echt geen kinkhoest aandoen. Je vaccinaties uit je kindertijd beschermen je niet meer genoeg en je geeft zeker gaan antistoffen door aan je kindje als je je niet tijdens de zwangerschap opnieuw laat vaccineren. Helaas weten veel huisartsen en assistentes nog niet veel van deze mogelijkheid. Op de site van het RIVM staat goede informatie, print dit uit en neem het mee. Hoe meer mensen hiervan weten, hoe beter.
Ik had in de eerste weken inderdaad fluimucil gekocht maar daar word ik dus misselijk van en blijf over mn nek gaan met schuim haha. Nu kan ik er om lachen zal er vast gek uit gezien hebben maar het was toen niet grappig. Daarna op Broomhixine (oid) overgestapt. Deed niet zoveel. Helaas.

Thnx voor je info. :)
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
01-09-2019 09:36
Mag je weten hoor. Is de naam van de school waar ik des tijds werkte. Ik wist even geen andere nick te bedenken.

Ik schrik best van wat ik hier lees. Nooit geweten dat kinkhoest zo ernstig was.
Wel een eye-opener
Ik wist het dus ook niet! Ik kende kinkhoest alleen uit het vaccinatierijtje van de kinderen. Terwijl er jaarlijks dus wel 3000-8000 mensen het alsnog krijgen. Maar ik geloof ook dat er veel mensen het hebben maar dat er geen melding gemaakt wordt omdat je echt expliciet moet testen.
Not my circus, not my monkeys
silent-witness schreef:
01-09-2019 14:08
Ik wist het dus ook niet! Ik kende kinkhoest alleen uit het vaccinatierijtje van de kinderen. Terwijl er jaarlijks dus wel 3000-8000 mensen het alsnog krijgen. Maar ik geloof ook dat er veel mensen het hebben maar dat er geen melding gemaakt wordt omdat je echt expliciet moet testen.

Ik ook niet!! Ik kende het alleen van een oud Engels kostuumdrama waar een baby’tje doodgaat aan de kinkhoest (geen idee meer welke, is lang geleden). Ik dacht dus dat die vaccinatie afdoende was tot ver in mijn leven, maar nee.

En wat je als laatste zegt is denk ik ook waar. Zonder test weet je het gewoon niet zeker. Een familielid van me -heeft door mij kinkhoest gekregen- werd in eerste instantie door de huisarts naar huis gestuurd. Het zou een chronische kwaal zijn die door de leeftijd zou komen. Pas na aandringen omdat er een kleinkind op komst was wilde de huisarts toch laten testen; en ja hoor! Het bleek wél kinkhoest te zijn! Toch shocking dat de huisarts het in eerste instantie wegwuifde met alle mogelijke gevolgen van dien! Gelukkig had de zwangere dochter wel de vaccinatie laten zetten, maar toch... Familielid en ik waren beiden erg kwaad over die gang van zaken.
Gelukkig was het optreden van mijn huisarts een stuk adequater, mijn man kreeg zelfs de antibiotica ter voorkoming dat hij ons kindje zou besmetten als het te vroeg zou komen. Het feit dat de HA zo meedacht op dat punt, maakte dat ondanks alle ellende ik me iig veilig voelde voor onze baby.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven