Gezondheid alle pijlers

Kinkhoest :(

29-08-2019 22:14 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou. :( de titel zegt het al.
Sinds vandaag officieel kinkhoest.

Al een week of 6-7 bezig. Wat begon met verkoudheid ging langzaam over in hoesten. Tot het punt dat ik geen adem meer kreeg tijdens hoestbuien, over moest geven als ik bleef hangen in de hoest en nachten van amper 2u slaap.
In week 4 toch maar eens naar de huisarts, die zei een virusje en stuurde mij naar huis. Na nog eens 2 weken opnieuw een afspraak gemaakt, toevallig bij een andere huisarts van de maatschap (eigen huisarts werkt niet op vrijdag).

Natuurlijk kreeg ik net weer een hoestaanval toen ik binnen kwam en na onderzoek zei hij gelijk dat hij dacht dat het kinkhoest was. Bloedtest (5 dagen op moeten wachten voor de uitslag) wees dit ook uit :'(
Inenting (die heb ik allemaal gewoon gehad) blijken dus niet meer zo veel bescherming te bieden als ik dacht.
Je bent al besmettelijk voordat je zelf echt symptomen krijgt en de incubatietijd is 7-21 dagen O_O .
Geen idee waar ik het heb opgelopen.

Ik heb bijna nooit niks maar dit is echt verschrikkelijk. En het ergste. Je hebt er geen medicatie voor. 100 dagen hoest :O noemen ze het en ook al met een beetje rekenwerk denkt de huisarts dat ik al op de helft zit. De gedachte dat ik nog een keer zoveel weken moet is echt flink balen.

Iemand tips wat het kan verlichten?
Of iemand die hoopvolle verhalen heeft dat het echt sneller over kan zijn dan 100 dagen :-D

Sorry even in de klaagmodus :sheep:
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
29-08-2019 23:15
Het nieuwere vaccin is juist zwakker dan het oude, maar geeft minder bijwerkingen. Dat ze toch voor dat nieuwe vaccin hebben gekozen heeft ermee te maken dat tegen het oude vaccin ook meer resistentie door de Bordetella Pertussis bacterie is opgebouwd. Dus inmiddels werkt die ook niet meer geweldig...

Ik heb me de afgelopen tijd ingelezen en laten informeren door wat microbiologen en artsen in mijn omgeving.
Oh echt! Nou. Oh boy oh boy. Afwachten dan maar...
Fingers crossed.
Not my circus, not my monkeys
Roffatientje schreef:
29-08-2019 23:15
Het nieuwere vaccin is juist zwakker dan het oude, maar geeft minder bijwerkingen. Dat ze toch voor dat nieuwe vaccin hebben gekozen heeft ermee te maken dat tegen het oude vaccin ook meer resistentie door de Bordetella Pertussis bacterie is opgebouwd. Dus inmiddels werkt die ook niet meer geweldig...

Ik heb me de afgelopen tijd ingelezen en laten informeren door wat microbiologen en artsen in mijn omgeving.
Dat wordt elke 5 jaar een vaccinatie halen...
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
29-08-2019 23:04
Mijn bijna 4 jarige had gewoon kinkhoest, ondanks de inentingen.
Wanneer was dat?

Mijn dochter van nu 18 kreeg op haar 2e kinkhoest ondanks inentingen.

Kinkhoest muteert heel snel en zij was nog met het ‘oude’ vaccin geënt. In die tijd werden baby’s al met de nieuwe ingeënt. Ze heeft er meer dan twee jaar last van gehad.

Overigens is er wel een medicijn dat gegeven kan worden als de uiting van de kinkhoest minder dan drie weken geleden is namelijk Azitromycine. Dit wordt ook meestal aan de rest van het gezin voorgeschreven ter voorkoming. In jullie geval heeft het geen zin meer maar mocht er in je omgeving toch iemand opduiken met verse klachten toch meteen even hierop wijzen. (Is overigen RIVM richtlijn).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Kolletje1 schreef:
29-08-2019 23:05
Ai Roffatientje, jij hebt het in het laatste trimester van je zwangerschap dus. Dat lijkt me heel zwaar. Ik had het in mijn eerste trimester dus nog geen dikke buik, dat scheelt denk ik een hoop.
Ik heb toentertijd overigens ook niemand aangestoken (was wel bewezen kinkhoest), ook niet binnen het gezin. Zelf ben ik besmet door een nichtje. Zij was overigens wel gewoon ingeënt.
Het begon bij mij met 20 weken, terwijl ik nét twee weken klaar was met kotsen door erge zwangerschapsmisselijkheid. Toen al opgenomen geweest omdat ik niets binnenhield. Nu dus bijna op het eind van mijn zwangerschap, maar door de kinkhoest opnieuw veel braken. Dus ik ben nu vijf kilo (als het niet vier is) aangekomen deze hele zwangerschap en mijn kindje wordt nu op 3,5kg geschat. Opeens ging het wél groeien, maar dat kwam omdat ik me éíndelijk wat fitter begon te voelen. Dus ik geniet nu maar van mijn laatste maandje...
suzyqfive schreef:
29-08-2019 23:19
Wanneer was dat?

Mijn dochter van nu 18 kreeg op haar 2e kinkhoest ondanks inentingen.

12 jaar geleden.
silent-witness schreef:
29-08-2019 23:19
Oh echt! Nou. Oh boy oh boy. Afwachten dan maar...
Fingers crossed.
Ik duim voor je Meis! Want ik weet hoe ellendig je je nu zult voelen :hug:

En Marloesjuh en Kolletje, dank voor jullie knuffels!
suzyqfive schreef:
29-08-2019 23:19
Wanneer was dat?

Mijn dochter van nu 18 kreeg op haar 2e kinkhoest ondanks inentingen.

Kinkhoest muteert heel snel en zij was nog met het ‘oude’ vaccin geënt. In die tijd werden baby’s al met de nieuwe ingeënt. Ze heeft er meer dan twee jaar last van gehad.

Overigens is er wel een medicijn dat gegeven kan worden als de uiting van de kinkhoest minder dan drie weken geleden is namelijk Azitromycine. Dit wordt ook meestal aan de rest van het gezin voorgeschreven ter voorkoming. In jullie geval heeft het geen zin meer maar mocht er in je omgeving toch iemand opduiken met verse klachten toch meteen even hierop wijzen. (Is overigen RIVM richtlijn).
Heeft mijn man ook gehad, vooral om te voorkomen dat mocht ik door alles eerder bevallen (gelukkig niet!) dat ons kleintje het niet zou krijgen.
Ik heb het gehad als kind. Het is naar inderdaad.

Wat mij destijds ook hielp was kloppen op borst en rug door de longfysiotherapeut. Dat hielp om het slijm op te hoesten.

Verder hoofdeind bed omhoog, rust nemen waar je kunt, zo veel mogelijk prikkels (temperatuurswisselingen, rook, parfum, warmte, etc.) vermijden en de rit uitzitten.

Veel sterkte TO!
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 23:30
Reden: Toevoeging
8.02% gewijzigd
Dubbel
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 23:29
Reden: Dubbel
98.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ah wat rot! Ik heb werkelijk geen idee of het echt werkt, maar ik geef maar door wat ik wel eens gehoord heb. In mijn familie hadden er een paar kinkhoest en die gebruikten paardenmelk om klachten te verlichten. Je hebt capsules en poeder. Zij waren heel enthousiast. Google maar eens, wie weet kan t helpen.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
Alle reacties Link kopieren
Och wat vreselijk voor je!
Ik kan je alleen maar veel sterkte wensen, ik heb geen tips die mogelijk zouden kunnen werken behalve wat al genoemd is.
Ik heb het gehad laatste 2 mnd van zwangerschap en in kraamperiode. Wat een hel was dat zeg. Ik wist niet wat me overkwam. Ik hoestte echt vanuit mijn tenen en moest regelmatig overgeven. Ik heb in zo’n hoestaanval ook een scheurtje bij mijn ribben gekregen van het hoesten. Midden in de nacht was dat. Dat deed pijn! Ik kon niks meer. Midden in de nacht naar zkh. Maar ze konden niks doen want zwanger. Een helse nacht beleefd en smorgensvroeg naar eigen zkh en gyn. Of er toch niet iets was want ik ging door de grond van de pijn en elke keer als ik hoestte voelde ik een messteek in mn zij. Ik kreeg pcm met codeine maar mocht ik maar zeer beperkt. Ook naar de osteopaat geweest en die werkte zijn magic. De pijn werd draaglijk. Hoesten heeft tot einde geduurd maar is wel wat afgezwakt. Man had het in die periode ook en oudste ook maar die kreeg gelukkig een hele milde variant.
Ik heb het met je te doen. Ik hoop dag het bij jou ook wat afzwakt de laatste paar weken.
Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat k-u-t zeg. Vooral dat de codeïne niet helpt (hielp bij mij gelukkig wel). Wat ik nog niet gelezen heb (of overheen gelezen): huffen. Een soort slijm ophalen zonder te kuchen (want één kuchje of keel schrapen en je blijft weer bijna in een nieuwe hoestbui). Dat hielp mij om toch enigszins in ietwat naar achteren leunende zitpositie wat uurtjes slaap te kunnen pakken. Huffen voordat ik ook maar enigszins naar achteren leunde (ook voor toiletbezoek). Ik kreeg zo’n cursusje huffen van een verpleegkundige.

Ik was na drie maanden van die ergste hoestbuien-eindigend-in-braken af. Daarna nog twee maanden flink hoesten maar niet meer met braakneigingen of het idee te stikken. Sterkte en beterschap.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ha TO!

Hoe was je nacht? Heb je een klein beetje kunnen slapen?

Sterkte en knuffel! Voorlopig moet je nog even, dus hier mag je HEEEEEL HARD KLAGEN! want het zuigt! I know!

Doe het rustig aan 🍀
silent-witness schreef:
29-08-2019 23:10
Ja het is echt een ellende :( .. en jij ook nog eens zwanger (ik had gekneusde ribben bij beide zwangerschappen door het schoppen van de kinderen) en jij ook nog eens van het hoesten! Wat erg!

Ik kom voor mijn werk (begeleiding jongeren) soms in aanraking met niet ingeënte jongeren (refo gemeente) maar sinds ik zo hoest heb ik geen direct contact. Misschien toch ook via een van hen? Zal giswerk blijven.

Dicloflenac mag ik niet. Helaas. Ik heb een nierafwijking (ik heb er maar 1, die maar beperkt werkt) waardoor ik geen NSAID's mag. Pcm mag. En ik heb tramadol gekregen. Maar aangezien je daar geen auto mee mag rijden..... Heb ik ze nog niet geslikt.
Ik wil geen medisch advies geven, maar met Tramadol mag je wel autorijden. Alleen niet als je je heel suffig voelt. Ik slik zelf Tramadol, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Heb even met huisarts ass gebeld: er zijn geen kinkhoest gevallen bekend in dokterspraktijk.
Vaccinatie als kind zou nu ook nog moeten beschermen volgens haar.
lise1985 schreef:
30-08-2019 09:40
Ik wil geen medisch advies geven, maar met Tramadol mag je wel autorijden. Alleen niet als je je heel suffig voelt. Ik slik zelf Tramadol, vandaar.
Let op, wat jij zegt geldt pas twee weken na een stabiele dosering. Na het starten met Tramadol en na elke verhoging van de dosering, mag je twee weken niet autorijden. Daarna alleen niet als je je suffig voelt.

Bij incidenteel gebruik mag je ook niet autorijden.

Zie:

https://www.apotheek.nl/medicijnen/tram ... of-drinken

En:

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... 199BF10A75
Doro75 schreef:
30-08-2019 11:44
Let op, wat jij zegt geldt pas twee weken na een stabiele dosering. Na het starten met Tramadol en na elke verhoging van de dosering, mag je twee weken niet autorijden. Daarna alleen niet als je je suffig voelt.

Bij incidenteel gebruik mag je ook niet autorijden.

Zie:

https://www.apotheek.nl/medicijnen/tram ... of-drinken

En:

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... 199BF10A75
Bedankt! Dat is andere informatie dan die ik gehad heb. Wel goed om te weten.
Alle reacties Link kopieren
@Roffatientje; hoe weet je nu zeker dat je het van een kindje uit de klas van je oudste hebt gekregen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
30-08-2019 12:20
@Roffatientje; hoe weet je nu zeker dat je het van een kindje uit de klas van je oudste hebt gekregen?

Omdat er een meldingsplicht geldt voor kinkhoest, dus ook als er bij scholen wat plaatsvindt. En laat nu net de melding gekomen zijn van het kind uit de klas. Was veel ophef over, logischerwijs.
miedo schreef:
30-08-2019 10:36
Heb even met huisarts ass gebeld: er zijn geen kinkhoest gevallen bekend in dokterspraktijk.
Vaccinatie als kind zou nu ook nog moeten beschermen volgens haar.

Dat laatste is absoluut NIET waar! Het vaccin werkt voor ca vijf jaar. Zowel RIVM als GGD infectieziekten hebben me dat verteld. Ivm mijn zwangerschap heb ik nl om extra info gevraagd. Ik wil mijn jongste nl goed beschermen na de geboorte.
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
30-08-2019 17:47
Omdat er een meldingsplicht geldt voor kinkhoest, dus ook als er bij scholen wat plaatsvindt. En laat nu net de melding gekomen zijn van het kind uit de klas. Was veel ophef over, logischerwijs.
Maar hoe heeft de besmetting dan plaatsgevonden? Is jouw kind ook ziek geworden?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
30-08-2019 08:59
Ha TO!

Hoe was je nacht? Heb je een klein beetje kunnen slapen?

Sterkte en knuffel! Voorlopig moet je nog even, dus hier mag je HEEEEEL HARD KLAGEN! want het zuigt! I know!

Doe het rustig aan 🍀
Sorry, voor mijn late reactie. :)
Vandaag een verandering doorgemaakt denk ik. Ik heb vannacht 4u aan een stuk geslapen! Daarna wel elk half uur wakker.
Vandaag pas een keer of 20 moeten hoesten ipv oneindig veel!
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
29-08-2019 23:27
Ik heb het gehad als kind. Het is naar inderdaad.

Wat mij destijds ook hielp was kloppen op borst en rug door de longfysiotherapeut. Dat hielp om het slijm op te hoesten.

Verder hoofdeind bed omhoog, rust nemen waar je kunt, zo veel mogelijk prikkels (temperatuurswisselingen, rook, parfum, warmte, etc.) vermijden en de rit uitzitten.
Hmm met holle hand kloppen bedoel je? Kan eens kijken of partner een poging wil wagen.
De rest probeer ik inderdaad te doen/te mijden.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
30-08-2019 00:15
Wat k-u-t zeg. Vooral dat de codeïne niet helpt (hielp bij mij gelukkig wel). Wat ik nog niet gelezen heb (of overheen gelezen): huffen. Een soort slijm ophalen zonder te kuchen (want één kuchje of keel schrapen en je blijft weer bijna in een nieuwe hoestbui). Dat hielp mij om toch enigszins in ietwat naar achteren leunende zitpositie wat uurtjes slaap te kunnen pakken. Huffen voordat ik ook maar enigszins naar achteren leunde (ook voor toiletbezoek). Ik kreeg zo’n cursusje huffen van een verpleegkundige.

Ik was na drie maanden van die ergste hoestbuien-eindigend-in-braken af. Daarna nog twee maanden flink hoesten maar niet meer met braakneigingen of het idee te stikken. Sterkte en beterschap.
Ik ga zo eens googlen want het zegt mij niks. Maar ik probeer inmiddels bijna alles :sigh:
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
30-08-2019 09:40
Ik wil geen medisch advies geven, maar met Tramadol mag je wel autorijden. Alleen niet als je je heel suffig voelt. Ik slik zelf Tramadol, vandaar.
Ik kreeg het recept van de huisarts en zowel zij als bij de apotheek begonnen ze met de uitleg dat ik niet mocht autorijden.
Dus ik neem even aan dat ik dat dan ook niet mag.
Not my circus, not my monkeys

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven