Gezondheid alle pijlers

Lensimplantaten.. ervaringen?

22-07-2008 15:56 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel topics geopend over laseren, maar ik heb er niet één gevonden over lensimplantaten.

Ik heb vorige week gehoord dit ik niet in aanmerking kom voor laseren, maar wel voor lensimplantaten.

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen
Iggi: nee dat weet ik niet, maar ik zou je heel goed laten voorlichten hierover. Ikzelf was niet verzekerd bij de Ohra. Mijn verzekering vergoedde iets van 125 euro per 2 jaar, voor bv lenzen/bril, die had ik al opgemaakt. Maar ik kreeg wel 15% korting omdat me heb laten behandelen bij het oogziekenhuis. En vorig jaar kon het nog van de belasting worden afgetrokken en daardoor kreeg ik een mooi bedrag terug
Er is al een tijd niets in dit forum geschreven, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met reststerkte?

Ik heb 1,5 week geleden Cachet lensimplantaten gekregen, maar bleek bij de controle na 1 week een reststerkte van -0.5 (kwam van -7) in beide ogen te hebben. Volgens de oogarts kan dat nog goedkomen binnen een aantal weken. Heeft iemand dat meegemaakt?
Hai Havik,

Geen ervaring hier met Cachet lensimplantaten (wel artiflex 4 jaar geleden).

Ik had ook -0,5 wat in de eerste paar weken nog is bijgetrokken tot -0,25. Heb zelf eerlijk gezegd het verschil niet gemerkt en had eerst ook niet in de gaten dat ik nog een reststerkte had. Het was dat de optometrist het me vertelde...

Merk jij die -0,5 wel?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Aanvulling: ik heb dus niets aan die reststerkte laten doen, ik merk het niet eens.
I'm not lazy
Dank je Malibu, klinkt goed dat het inderdaad nog iets kan bijtrekken! Dacht zelf dat de oogarts dat alleen maar zei om me 'een beetje op te vrolijken'.

Ik heb niet heel erg veel last van de 0,5, alleen bij autorijden (bijv straatnaambordjes lezen). Ik denk dat ik het niet had gemerkt als ik altijd al -0,5 had gehad (schijnen erg veel mensen te hebben) maar als je een bril hebt gehad en altijd scherp zag weet je wat je mist.... Ik denk dat ik er sowieso wel weer aan wen!

Bevalt de Artiflex nog steeds goed?
Ik heb ook artiflex lenzen en heb ongeveer een reststerkte van -0,25 aan beide ogen. Heb er niks aan laten doen, heb er verder geen last van.

Ben nog steeds erg blij met mijn lensimplantaten, heerlijk om 's ochtends wakker te worden direct scherp te kunnen zien. De halo's zijn ook zo goed als weg. Denk dat mijn hersenen er aan gewend zijn geraakt.
Was jouw sterkte bij de eerste controle meteen -0,25 Magnolia?
Alleen bij het rechteroog was de sterkte meteen -0,25 maar dat kwam omdat ik een lichte cilinderafwijking heb. Bij de jaarlijkse controle was links ook -0,25
De artiflex lenzen bevallen, ruim vier jaar na de implantatie, nog steeds goed. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en ik kan me niet meer voorstellen hoe mijn zicht vroeger was, met ongeveer -6.

Bij het vooronderzoek bleek destijds dat één oog geschikt was voor laseren én voor lensimplantatie. Voor het andere oog raadde de oogarts me de lensimplantatie aan omdat mijn hoornvlies niet dik genoeg was om te kunnen laseren. Toen heb ik besloten om voor beide ogen voor lensimplantatie te gaan.

In het begin had ik ook wel last van halo's, maar dat is vrij snel weggegaan. Verder heb ik geen klachten gehad en heb ik er geen moment spijt van gehad (misschien alleen heel kort op de momenten dat ik bijna in slaap was gevallen en dan wakker schrok omdat ik 'mijn lenzen nog uit moet doen omdat ik scherp zie'. )
I'm not lazy
Ik ben 5 weken geleden geopereerd aan mijn rechteroog. Twee weken geleden was links aan de beurt. Ik had -18 en heb nu goed zicht met artisan. Rechts zijn er afgelopen week de hechtingen uitgehaald omdat ze gingen ontsteken (ondanks al die druppels). Met rechts zie ik iets minder dan met links, maar samen gaat het heel goed. De oogarts gaat er vanuit dat het zicht met rechts nog beter kan worden, nu de hechtingen eruit zijn.

Maar mijn vraagje: als ik bijvoorbeeld van buiten naar binnen loop, zie ik heel veel "kerstlampjes". Ik was gisteren ergens waar heel veel kaarsjes brandden, en dat was een drama. Terwijl in de auto naar huis, had ik geen last van de lampen van auto's, terwijl het wel donker was.

Herkennen jullie dit? Ik denk nu heel vaak "even mijn lenzen uitdoen en afspoelen", maar dat gaat dus niet meer...

Bij de vooronderzoeken bleek wel dat ik in het donker grote pupillen heb, maar ik snap niet zo goed waarom ik dan met autorijden (bijrijder...) er geen last van had en zo in huis wel...
Haantje: ja dat herken ik wel. In het begin had ik ook last van halo's. heeft ook te maken met de lichtinval op de lens. Dat komt omdat het randje van de lens net te klein is voor je pupil die dan groter wordt. Ik heb er nu nauwelijks meer last van heb, je hersenen raken er aan gewend. Dus geef het even tijd en dan merk je het niet meer
Fijn om dat te lezen... Werd er gisteren helemaal gek van. Daarnaast ben ik nog erg moe, 2x volledige narcose in 3 weken tijd hakt er toch behoorlijk in.

Maar ja, na tig-jaar lenzen gedragen te hebben, is dit toch heerlijk. Mijn ogen zijn nog wat gevoelig en ik moet links nog 6x per dag druppelen, maar het is een goed vooruitzicht: had erg veel last van mijn lenzen en van een bril met die sterkte werd ik niet goed.

Ik heb jarenlang gezegd dat ik dit wel zou willen, maar durfde het niet. Ben nu erg blij dat het achter de rug is en het resultaat goed is.

Nu mijn hersens nog even laten wennen...
Super fijn Haantje! Je had wel een behoorlijke sterkte zo te lezen en dan is dit wel een uitkomst. Oh vervelend dat je moe bent van de narcose. Daar had ik (gelukkig) geen last van.

In het begin zijn die halo's erg vervelend, maar gaat goed komen!
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor die halo's minder worden? dagen, weken of maanden?

Ben benieuwd...
poeh, weet ik eigenlijk niet meer, denk een paar maanden
Door de oogarts was is wel geinformeerd over die halo's, maar dacht dus dat dat alleen in het donker zou zijn. Ik merk nu ook dat overdag - in huis - dat ik "lichtvlekken" heb.

Ik had dat eigenlijk niet verwacht.
Hi Haantje

Ik heb die lichtvlekken (halo's en glares) ook. Net zoals jij beschrijft ook gewoon in een donkerdere ruimte en niet perse 's avonds. Heb ook erg grote pupillen.

Toen ik na een week 's nachts autoreed vond ik het heel erg vervelend. Het is nu (na zo'n vijf weken) bij mij echt al een stuk beter en mijn oogarts zei dat het inderdaad een paar maanden kan duren voordat het weg is.

In verband met mijn vorige bericht: ik had bij mij laatste controle toch gewoon 0 en -0,25 dus de sterkte kan de eerste 1-2 weken toch nog bijtrekken!

Ik heb trouwens geen (volledige) narcose gehad maar alleen plaatselijke verdoving. Dat was een stuk beter!
Fijn te horen dat de lichtvlekken nog verdwijnen. Ben afgelopen week op controle geweest en de oogarts zegt dat het inderdaad beter moet worden maar dat hij niet kan garanderen dat het helemaal weg gaat.

Er schijnen wel oogdruppels te zijn waardoor je pupillen kleiner worden, maar die hebben weer bijwerkingen. In september moet ik opnieuw op controle. Dan kijken we verder.

Soms denk ik dat ik met mijn linkeroog minder lichtvlekken zie, en dat oog is drie weken eerder geopereerd dan rechts, maar soms denk ik dat ik dat heel graag wil zien want dan zie ik geen verschil meer...... (is het nog te volgen?)...

Afgelopen week zijn ook links de hechtingen eruit gehaald, 2 zaten er los en gingen ontsteken. Het zicht is goed !!!
Hoi allemaal,

leuk dat er hier weer geschreven wordt!

Bij mij heeft het heel lang geduurd voordat ik scherp zag. Het 1e oog zat na 2 weken pas op 50% zicht, heeft maanden geduurd voordat dat echt goed was. Tweede oog ging veel sneller, zat op de dag na de operatie al op 50% en trok ook heel snel bij.

Uiteindelijk ben ik van -8 en -12 uitgekomen op -1/2 en het rechteroog is precies 0. Helemaal top, ik heb nog nooit zo goed kunnen zien.

De eerste tijd had ik ook last van halo's, maar dat was vrij snel over (paar maanden). Was wel lastig met autorijden.

Dus Havik11 en Haantje69, het kan best over een tijdje over zijn. Succes en laat nog eens weten hoe het gaat.
Hoi Allemaal,

Ik heb een aangeboren oog afwijking, namelijk een kromming in mijn hoornvvlies. nadeel van deze afwijking is dat ik een plus en min tegelijk in een oog heb. Mn hele leven ben ik al aan het bakkelijen met lenzen en brillen ed. Met een bril is mijn zicht niet optimaal te krijgen, en met lenzen is dit veel beter! jammer genoeg heb ik een allergische reactie gehad op de lenzen waardoor ik ze niet meer kan dragen :(

Ook ik kom niet in aanmerking voor laseren, maar wel voor lens inplantaten dit ga ik laten doen bij het UMCG in Groningen. Het klinkt allemaal heel eng die ingreep, maar het schijnt niet zo veel voor te stellen heb ij mij laten vertellen. Ook gaven ze aan niet te kunnen garanderen dat het ineenkeer terug te brengen is naar de nul, maar mocht dit niet het geval zijn kunnen ze de over gebleven sterkte weg laseren dus ik ga er zeker voor!! mocht ik meer info hebben dan laat ik jullie het uiteraard weten
Hallo,

ik kom net terug van controle en het ziet er allemaal goed uit.

Ik heb in de vakantie een oogontsteking gehad en dan is zo'n Frans ziekenhuis toch even wennen.... ze kennen daar geen implantaat lens.... maar het is allemaal goed gekomen.

Ik blijf last houden van de randen van mijn lenzen. Het zijn dus niet alleen halo's, maar doordat mijn pupil te groot wordt, krijg ik (vooral onderaan) een raar beeld. In december opnieuw controle. Kan eventueel druppels krijgen, maar ook die hebben blijkbaar de nodige bijwerkingen. Maar door die druppels, zouden de pupillen kleiner blijven. Was volgens de oogarts ook een optie om die alleen te gebruiken als ik 's avonds moet autorijden. Heeft iemand daar ervaring mee??

Het grootste deel van de dag ben ik blij dat ik de stap heb gezet!
Hoi,

Ik heb afgelopen maandag mijn eerste lensimplantaat gehad in mijn linkeroog, artiflex. Bij mij gebeurde het alleen niet onder algehele verdoving maar enkel een spuitje. Binnen een half uur stond ik weer buiten. Ik was erg zenuwachtig maar het stelde niets voor.

Het is nu donderdag en heb nog wel wat pijn. Ik kan wel zien met mijn linkeroog, maar het is nog niet scherp. Ik zie een soort van extra randje om alles heen.

Maandag is mijn andere oog aan de beurt. Hoop dat ik tegen die tijd met links al scherper kan zien.

Wat ik raar vind is dat kleuren er met mijn 'nieuwe' oog lichter uitzien dan met mijn nog niet gedane oog. Herkent iemand dat?
Nee, dat herken ik niet. Misschien nog wat gevoelig voor licht ?

Succes maandag !
Hoi krista1980,

ik zie kleuren ook anders dan eerst, alleen ik zie ze helderder. voordat ik implantaten had was alles veel doffer van kleur. vooral op dagen dat de zon schijnt en ik zit in m'n auto dan ziet alles er heel erg mooi uit, vooral de planten en bloemen. ik ben er na 2 jaar nog steeds niet aan gewend, het blijft geweldig!
De ingreep maandag ging weer goed en heb er gelukkig minder last van dan vorige week. Het is wel erg wennen. Het is net of je alles op een andere manier ziet. Ik zie nog niet scherp maar zie alles wel duidelijk en idd kleuren zijn veel mooier en lijnen veel strakker.

Vandaag gewandeld in het bos, met zonnebril op, en zag zelfs de kleinste paddestoelen.

Echt heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven