Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn gaat verder, met uitleg over de salamiworst.

03-07-2014 19:02 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
In dit topic praten we over ons leven met pijn, wat dat met ons doet en waar we in het dagelijks leven tegenaan lopen. Iedereen is welkom, om mee te lezen, mee te schrijven of af en toe binnen te vallen.

De klachten van de dames, die hier tot nu toe schreven, lopen uiteen. De oorzaken ook. Toch hebben we voor een deel te maken met dezelfde frustraties, valkuilen en zo zoeken we vangnetten. Vaak schrijven we ook gewoon onze frustraties van ons af en steunen we elkaar.

Zo kwam iemand met het voorbeeld: Leven met pijn en vooral gebrek aan energie, is als het eten van een salamiworst: eet je de worst in één keer op, dan word je naar alle waarschijnlijkheid misselijk. Maar eet je de worst plakje voor plakje over verschillende dagen, dan geniet je ervan.

Zo is het met ons leven ook. We delen onze activiteiten in in 'plakjes', niet teveel ineens, zodat we niet teveel teruggefloten worden door ons lichaam. Zodat we niet de ene dag genieten van een overheerlijke salamiworst, om de volgende dagen misselijk in bed of op de bank te liggen.

Hier een link naar het vorige topic
Later is nu
Oh bah, migraine, ik weet maar al te goed wat dat is. Ik heb ook imigran gehad, maar kreeg last van een enorme druk op de borstkas als ik dat ingenomen had. Later kreeg ik maxalt, en dat hielp me stukken beter.

En nu................... is het al een jaar of 6 geleden dat ik de laatste aanval had. Heeeerlijk! Lang leve de overgang!
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Maxalt maar ik krijg daar zo'n giga droge mond van... En ik heb het juist.gekregen om niet zo'n lange nasleep te hebben en die bijwerkingen heb ik alsnog drie dagen dus dat is het niet. Maar heb tegenwoordig (sinds baarmoederslijmvlies weg is) niet zo vaak meer (laatste keer half jaar terug)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Haihai. Ik had een druk dagje en nu ook migraine. Gisterenavond ook al, gelikkig hielp de imigran. Pff wel leuke dingen gedaan, maar ik ben ongesteld en dan weet ik ook eigenlijk wel dat ik mijn vrije dag ook echt rust moet houden. Aan de andere kant, tijdens vakanties krijg ik die migraine ook, dus helpt rust kennelijk ook niet. ik voel met je mee dus, Suzy.

En mijn ouders kwamen langs, gelukkig kan ik met migraine nog redelijk functioneren.

Ik denk dat ik zou laten opereren Hasse. Je kunt nu goed met de hulpmiddelen overweg, maar mogelijk wordt het erger en zit en operatie er dan niet meer in. Misschien kun je zelfs nog rekening houden met bezuinigingen, nu wordt e.e.a. nog vergoed, maar over 10 jaar? Daarnaast, geen idee of er al kinderen zijn of dat ze in de planning zitten, maar daarvoor moet je er bijvoorbeeld 's nachts soms per direct uit. Hoe mobiel ben je dan? Kan ook dat je geen kinderen wilt, dan is dit geen motivatie, uiteraard.

Maar zelf heb ik een beetje zoiets van "als het gemaakt kan worden, ga ik ervoor" helaas kan er bij mij niets "gemaakt" worden. Maar vooral met langere termijn in gedachte dus zeg ik Go for it!

Maarja, dat ben ik.
Later is nu
ik ga mee met Dreamers verhaal Hasse!

Hulpmiddelen zijn niet meer en minder wat ze zijn, HULPmiddelen. Als je je eigen lichaam zou kunnen fixen is dat beter. Ook op de lange termijn voor andere delen van je lichaam beter, heupen, rug, alles houdt verband met je voeten. En nu ben je jong en voel je dat nog niet, maar geloof ons oudjes..alles gaat kraken en pijn doen als het ergens anders niet goed zit.

Maar snap dat je er tegenop ziet hoor..
Bedankt voor jullie reacties!

Ja kinderen, daar heb je wel een punt. Ik zou nu niet zonder schoenen traplopen ofzo bijvoorbeeld.

Haha ja heupen, rug, knieën.. ik ken het helaas. Alles is nou eenmaal met elkaar verbonden. Gelukkig is dat voor een groot deel opgelost met mn schoenen/operatie.

Heel fijn dat jullie je mening wilden geven, heb ik weer iets om over na te denken. Eind van de maand heb ik het gesprek met de arts en dan hoop ik dat ik een duidelijk gevoel erbij heb.
Ik besef me net, mijn stukje teruglezend, dat er natuurlijk ook mensen zijn, die helemaal hun benen niet kunnen gebruiken en toch kind(eren) hebben. Aan alles is een mouw te passen, natuurlijk. Ikzelf heb alleen maar klachten, waar geen oorzaak voor te vinden is en wat dus niet te 'fixen' is.. ik zou zo graag eens wat hebben, dat je kunt 'fixen'. Iets kleins graag..
Later is nu
Dat is zeker zo. Ik heb nu een soort keus, anderen hebben die keus idd niet en die lukt het ook.

Ik snap je hoor, ik ben ook dolblij dat ik nu een stukje van mijn klachten heb kunnen verminderen. Mijn aandoening is matig progressief, dus echt beter wordt het niet. Misschien dat ik me teveel daarin heb berust ;) (Het wordt niet beter, dus ik doe er niks meer aan) terwijl ik het wel makkelijker, minder pijnlijk kan maken. Een klein beetje 'fixen' ;)

Ik krijg mijn schoenen trouwens wel vergoed, gelukkig maar want anders zou ik ze niet kunnen betalen. Zo duur! Gelukkig ben ik vrij goed verzekerd en hoefde ik zelfs de eigen bijdrage niet te betalen. Als het goed is valt de operatie ook onder de verzekering. Nu nog wel inderdaad..
Dreamer, als ik je nou eens een flinke tik op je neus kom geven? Kan ie in het gips en na 3 weken is het gefixt

Nee flauw. Ik ben ontzettend blij met mijn hulpmiddelen zoals de elektrische rolstoel, maar hou mijn hart vast voor mijn kinderen die mss ooit hetzelfde nodig zouden hebben maar het dan niet meer vergoed krijgen. Ik weet dat er zat landen op de wereld zijn waar je deze 'luxe' ook zelf moet kopen, we zijn verwend. Maar als ik mijn hulpmiddel de deur uit kon doen door iets aan het lijf te repareren, dan wel graag ja..
Hasse, nu ik je reacties heb gelezen, zou ik zeker ook voor een operatie gaan. Nu krijg je alles nog vergoed, maar wat brengt de toekomst?

Herstelperiode is zeker lang, maar je bent nog jong, en je kunt er nog wel 60-70 jaar profijt van hebben van deze operatie.

Als de pijn dan ook nog afneemt.... ik zou er voor tekenen.

Asö: de koeien die in de nacht geladen werden waren voor zover ik het zo snel kon zien pinken of vaarzen, en die gaan meestal niet naar de slacht. (Soms wel hoor, maar dit zijn melkkoeien, en daar gebeurt dat meestal niet mee)

Gezien de dag (nacht) denk ik dat ze geladen werden voor de veemarkt in Purmerend, die is altijd op dinsdag.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Zit hier te huilen achter de computer, gat, wat is dit triest.

Dit is waar ik van de week over schreef ******

Ik haal de link later weer weg, ondanks dat het in de krant op internet staat, wordt alles wel erg herkenbaar zo.

Het raakt me gewoon zo, bah, hoe kan ik dit loslaten? Iemand tips?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
@Ambra en @Dreamer voor jullie een erg vervelend migraine...weet helaas ook hoe dat is...heb het gelukkig bijna niet meer maar vroeger had ik het zeker eens in de 2 weken....bah!

Voor jou ook een @Lientje...heb het artikel net gelezen, erg heftig zeg! Wat je kunt doen om het los te laten?? Geen idee. Ik denk dat bijna iedereen die dit leest of hoort wel even van slag is...zo onbegrijpelijk. Je zou kunnen denken dat het haar eigen keuze was en dat ze er nu hopelijk vrede mee heeft en rust heeft voor zichzelf....al blijft dan natuurlijk meteen de vraag knagen: had iemand iets kunnen doen om het te voorkomen, of om haar te helpen want ze zal hoe dan ook heel erg in de knoop hebben gezeten met zichzelf...moeilijk hoor. Ik herinner me dat een vroeger buurmeisje dit ook gedaan heeft. Ook zij had ogenschijnlijk een goed leven, leuke baan, lieve ouders, fijne man met een goede baan, mooi huis en toch was zij al jaren niet gelukkig en vroeg of laat zat dit er dus aan te komen, haar omgeving hield haar goed in de gaten maar toch is het haar gelukt om zichzelf van het leven te beroven.......heel erg triest. Ik denk dat deze mensen heel erg ziek zijn en dat daar weinig tegen te doen is, al blijf je natuurlijk altijd denken: had ik maar zus of zo.....misschien had het geholpen.....en voor de naasten zal de schuldvraag ook een rol spelen....vreselijk. Sterkte in elk geval.....

Even iets heel anders......ik mag volgende week op sollicitatiegeprek.....!! Zo snel al! Had het niet verwacht maar vind het erg spannend! Het is niet naast de deur maar met openbaar vervoer is het voor een gezond iemand wel te doen...ben benieuwd hoe het voor mij zal zijn....maar goed eerst het gesprek maar eens! Heb al een beetje een presentatie in mijn hoofd, ik ga wel iets zeggen over mijn lichamelijke beperking(en)...kan ook niet anders want er zal een aanpassing mee moeten en ze zien het ws toch wel. Ik wil gewoon eerlijk zijn. Het is nu eenmaal zo. Maar vind het best wel spannend hoor!

@Hasse als ik jou was zou ik voor de operatie gaan. Natuurlijk goed overwegen, maar stel je voor dat je daarna veel meer kan en geen pijn meer hebt.....dan is dat het wel waard en geeft het je meer kwaliteit van leven en waarschijnlijk meer mogelijkheden. Een operatie is altijd een risico, ik zou het goed bespreken met je arts van te voren.

In mijn situatie kan er niets aan gedaan worden, artrose en slijtage is niks aan te doen (dit is waar mijn goede arm/nek mee te maken heeft) en mijn andere (kortere) arm kunnen ze niet langer maken of er een andere arm aanzetten...als dat wel zou kunnen zou ik dat denk ik wel laten doen, als daarmee de klachten over zouden zijn!

Maar laat je goed informeren en bespreek het goed met je arts zou ik zeggen. Succes!
Wat in en in triest inderdaad. Zo jong en dan zo'n besluit. Arm kind, arme ouders, arme eigenlijk iedereen die haar kende.

De onmacht, de hulpeloosheid, het verdriet, de vraag waarom, verschrikkelijk.
Lees net jouw stukje Sanne. Spannend dus de volgende week.

Duimen draaien
Lientje, wat verdrietig, ik kon het niet uitlezen

Verwerken door erover te praten, slachtofferhulp.. ? Ik las dat niemand het zag aankomen, wat zwaar, wat een verdriet

Sanne, spannend! Wat goed!

Ik was vandaag naar het zkh ivm de buikpijn. Ik krijg nog wel een inwendig onderzoek van de dikke darm. De internist vond het vooral opvallend dat de pijn op vaste plekken blijft en niet in verband lijkt te staan met soort ontlasting. Als daar dan niets uit komt is het PDS, maar dat is een uitsluitingsdiagnose en dan moet je dus ook alles uitsluiten, aldus de dokter. Dussss. Ik kan niet zeggen dat ik mij erop verheug ofzo.
Later is nu
Ooit gehad en het viel ontzettend mee. Natuurlijk is het een genant en vervelend onderzoek maar pijnlijk, nee.

Dit is ook niks en dan heb je iig een idee wat er aan de hand is.
Lientje toch..

soms kun je dingen niet loslaten, maar moeten ze jou loslaten. Het zal gaan zakken, er komen andere dingen overheen, en soms zal het weer boven komen.. Laat het maar gebeuren meid, sommige dingen kun je niet overhaasten.

Sanne..ik duim ook!

Dreamer, man heeft vorige maand colonscopie gehad, is hem heel erg meegevallen. Hij had een poliep die lag te vervelen, weggehaald en klaar.
Mocht ik toch pds hebben, zag ik vandaag een dieet, dat daarvoor zou werken. Elimineren van (veel) voedingsstoffen en dan langzaam weer mee beginnen, en zien wat er reageert. Is onderzocht in zkh hier in stad, alleen niet in het zkh waar ik nu loop.
Later is nu
Dreamer: ik heb dit onderzoek al vaak gehad en heb geleerd dat me concentreren op mijn ademhaling heel goed werkt, zowel tegen het vervelende gevoel als tegen de gene:)

Ben even helemaal out geweest, maar gaat nu weer beter: Dag allemaal!!!!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mocht je nog ADHD achttien klachten hebben, dan kan je die meteen mee elimineren met dat dieet, dreamer ;)

Er schijnt best een behoorlijke link te zijn tussen ADHD en pds ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Achttien moet achtige zijn ;)
Nou.. attentie disorder heb ik wel ja.. heb me vroeger nooit goed kunnen concentreren.. tenminste, op schoolwerk.. ik kon wel urenlang liggen lezen. (of zitten of hangen of.. nouja.. welke houding dan ook) Maar ook bij tekenen of welke hobby dan ook, ben ik snel afgeleid. Heel irritant eigenlijk.

Nou.. ik vraag me dus wel eens af in hoeverre mijn vermoeidheid hiermee te maken kan hebben. Het is toch steeds bekender dat veel van je weerstand samenhangt met de bacteriën in je darmen. Op zich doen mijn bacteriën dan goed werk, want griep of iets dergelijks heb ik eigenlijk nooit. Maar dat doorredenerend zou pijn en vermoeidheid, waar geen oorzaak voor te vinden is, hier dus ook mee te maken kunnen hebben, dan. Maar goed.. eerst onderzoek en dan gesprek met de arts, of zo'n dieet dan zin zou hebben. Dan nog een dietiste zoeken, die daar ook wat mee kan. Ik moet eerlijk zijn dat de grootste motivatie voor zo'n dieet wel is bij mij "goh.. dan val ik vast kilo's af"
Later is nu
Ik heb trouwens diep geslapen en bizar gedroomd. In mijn droom deed mijn man echt heel naar tegen me. Ik werd helemaal verward wakker. Waarom doen we dat, zo naar dromen?

Nu pijn in de rug. Achja..
Later is nu
Welk dieet is dat Dreamer, het Gaps?

Vervelend zo'n nare droom. Hopelijk blijft het niet de hele dag in je hoofd spoken.

Sterkte met je rug
Het FODMAP-dieet

Ik zou niet weten wat er dan nog overblijft te eten. Ik eet best veel van die 'verboden' lijst, zeg maar.
Later is nu
Ik vond deze zin trouwens nog wel opvallend:

Opgelet: het FODMAP-dieet is niet geschikt voor mensen zonder darmklachten. Waarschijnlijk zijn FODMAPrijke producten juist gezond voor mensen zonder darmklachten, omdat ze de darmflora gunstig beïnvloeden. Niet iets om mee te experimenteren dus!

daarom wil ik dit alleen doen na overleg met de internist
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven