Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn gaat verder, met uitleg over de salamiworst.

03-07-2014 19:02 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
In dit topic praten we over ons leven met pijn, wat dat met ons doet en waar we in het dagelijks leven tegenaan lopen. Iedereen is welkom, om mee te lezen, mee te schrijven of af en toe binnen te vallen.

De klachten van de dames, die hier tot nu toe schreven, lopen uiteen. De oorzaken ook. Toch hebben we voor een deel te maken met dezelfde frustraties, valkuilen en zo zoeken we vangnetten. Vaak schrijven we ook gewoon onze frustraties van ons af en steunen we elkaar.

Zo kwam iemand met het voorbeeld: Leven met pijn en vooral gebrek aan energie, is als het eten van een salamiworst: eet je de worst in één keer op, dan word je naar alle waarschijnlijkheid misselijk. Maar eet je de worst plakje voor plakje over verschillende dagen, dan geniet je ervan.

Zo is het met ons leven ook. We delen onze activiteiten in in 'plakjes', niet teveel ineens, zodat we niet teveel teruggefloten worden door ons lichaam. Zodat we niet de ene dag genieten van een overheerlijke salamiworst, om de volgende dagen misselijk in bed of op de bank te liggen.

Hier een link naar het vorige topic
Later is nu
quote:lientje69 schreef op 11 februari 2015 @ 18:25:

Dreamer: misschien neemt man vrij en brengen wij volgende week samen de dag in Groningen door. Nog tips voor bijv leuk museum? We houden niet echt van schilderijen bekijken of zoiets. Wel dingen als oudheden, over vroeger of natuur of technisch of wat dan ook. Wat is de must see daar? En lekkere eettentjes?

Tips welkom.

Pff zo moeilijk!

Scheepvaartmuseum (veel traplopen maar altijd aanrader), stripmuseum. En.... Eh... Ja, dus nou kweenie
Later is nu
Operatie is afgezegd en verplaatst tot over 1 maand .

Schijt hier enorm van omdat het opbouwen met werk goed gaat.

Beetje in een dipje dus omdat ik weer langer moet wachten. ( en ik straks weer in uren terugval )Morgen belt de neuroloog ook

omdat het niet spoort ( de prikplek) en ik weer hoofdpijn heb sinds zondag. ( bij hoofdpijn langer dan 3 dagen ga ik me zorgen maken)

Morgen komt mijn moeder om te knutselen en gaan we de achtertuin opmeten ( gaan we dit jaar op laten knappen ipv verre vakantie)
Jee Kippie, dat is balen.
@dreamer. Heb zojuist een fodmapvriendelijke focaccia gemaakt.. lekker dat ie is
Wat vervelend maiskip dat de operatie verzet is. Kan me zo voorstellen dat je er toch naar toe leeft.

En ook weer hoofdpijn terug, het zit je niet echt mee.

Heb je de neuroloog nog gesproken? Kan deze wellicht iets voor je betekenen? Spoedplek voor je regelen ofzo?

voor jou
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Mag volgende week al op de poli komen. ( moet er om 08.15 zijn voor de scan). Hoop dat het 'gewoon' tijdelijke hoofdpijn is en niet de bekende drainhoofdpijn.

Morgen mag ik iig weer een ochtend werken (afleiding) en een paar pakketjes opsturen ( valentijn )
Ik hoop heel hard met je mee wbt je hoofdpijn, maiskip.

Veel plezier met werken morgen. En met pakjes versturen.

Spannend!
Jeetje Maiskip, nu weer hoofdpijn.

Wat zit er in zo'n fodmapvrij focaccia? Ik heb vooral moeite met het vervangen van ui en knoflook. Maakte graag pasta, maar zie daar nu tegenop. morgenavond heb ik een feestje en ik drink daar: water. Oh joy, wat heb ik dáár een zin in Vandaag wel weer snoepjes afgeslagen enzo. En veel gefietst voor een cursus linkedin. Was leuk
Later is nu
Heb je dat fodmapboekje ook dreamer? Ik kreeg een digitale van een leerling, die overigens vooral sterk op ui en knoflook lijkt te reageren ;)

Lientje, in de stad is heel veel leuks

Het Groninger Museum is ook leuk, nu een tentoonstelling over gitaren maar er is veel meer dan dat natuurlijk. Scheepvaartmuseum is ook leuk (maar op welke datum ga je? We gaan er met school ook 4 dagen heen (verschillende klassen).

Het universiteitsmuseum is ook super, google maar even.

Stripmuseum ben je wel snel klaar mee.

We hebben nog een grafisch museum, als je dat leuk vindt. Er zijn ook workshops te doen en veel over H.N Werkman.

Maar de stad zelf is al een museum op zich ;) Je zou ook de hofjestocht kunnen doen, een rondleiding door een zwerver, naar de prinsentuin, martinitoren beklimmen, martinikerk, a-kerk, folkingestraat, synagoge, St. Josefkerk, Herestraat, lage der Aa. enz enz.

Er zijn vele leuke restaurantjes, cafeetjes enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
nee, ik heb het fodmapboekje niet. Heb nu wel veel recepten gevonden op pinterest, maar die heb ik nog niet goed bekeken.
Later is nu
OHja.. er zijn vanuit het VVV (staat op de Grote Markt, kun je niet omheen) ook leuke wandelingen langs verschillende dingen in verschillende thema's van de stad.
Later is nu
Je mag wel ui fruiten maar dan moet de ui er wel uit. En knoflookolie mag ook. Ik reageer een beetje op ui maar ik neem het met mate.

Het recept heb ik op de fodmap groep van f.acebook gedeeld maar zet hem hier ook ff.

Zojuist een Focaccia gemaakt.

Hier het recept:

500 gram speltbloem ( ik had glutenvrij bloem)

75 ml olijfolie

7gram gist

250 ml lauw water

theelepel zout

Zeezout

gesneden groenten om erop te doen naar keuze ( ik had reepjes paprika en ui(niet fodmapproef voor iedereen) erdoor)

Zeef de bloem. Meng de bloem en de gist in een kom. Voeg ⅔ van de olie, het lauwe water en zout toe en kneed dit tot een soepel deeg. Voeg iets meer water toe als het deeg te droog is. Als het te plakkerig blijft, voeg dan extra bloem toe. Kneed de gesneden groenten erdoor en maak er een bal van. Leg deze op een met bloem bestoven aanrecht. Bestrijk met 1 el olie. Dek af met een vochtige theedoek en laat 1 uur rijzen.

Rol het deeg met een deegroller uit tot een lap van 1 cm dik. Vet een bakplaat in met 1 el olie en leg het deeg erop. Laat het deeg 30 min. afgedekt rijzen. Haal de naaldjes van de takjes rozemarijn en snijd fijn.

Verwarm de oven voor op 250 °C. Prik met je vinger kuiltjes in het deeg. Bestrooi het met het zeezout, de rozemarijn en de rest van de olie. Bak het brood ca. 20 min.
Dat zou zelfs mij nog lukken

Duidelijk uitgelegd Kippie
Ziet er niet zo heel moeilijk uit Misschien dat ik het met boekweit ga doen. Heb besloten tot extra streng, dus ook zo min mogelijk spelt. Buikpijn in bovenbuik blijft, trouwens. 1 rottig puntje, ik heb het gevoel dat ik wat hards voel, als ik erop druk, maar wat dan, vraag ik me af. Ik heb echo en alles gehad, tenslotte. Misschien gewoon een verkrampte spier, dat kan natuurlijk. Volgens de dietiste komt 90% van de darmklachten door stress. Dus zo rond m'n 67e, wanneer ik met pensioen mag en het met de kinderen goed gaat en we (hopelijk!) koude winters in warme landen doorbrengen, zo rond die tijd zal mijn buikpijn wel verminderen, denk ik.

Fijne vrijdag allemaal!

Later is nu
Zoooo even frustratiemomentje.. ik denk even makkelijk te googlen op fodmapvrije/arme pastasaus. Die zijn er genoeg, zo blijkt, maar worden voornamelijk op smaak gemaakt met spek. En ik lust geen spek, bovendien eet ik liever geen vlees. AARgh.. (komt goed.. utkomtgoed.. echt wel.. zomoeilijk is het niet.. nog maar 3 weken *huil* ) Maiskip, ik had dat al gelezen over dat fruiten, ook van knoflookolie maken, maar wil liefst even helemaal niet aan dat soort producten komen nu, zodat ik zéker weet dat ik niet toch wat binnenkrijg, dat niet 'mag'. Misschien dat ik me trouwens toch maar ga wagen aan het groene deel van de prei, gaat het witte deel in de lasagne of macaroni van de rest van de familie
Later is nu
Altijd leuk, Fokke en Sukke

3 Weken kunnen soms heel lang duren Dreamer. Bedenk je maar eens als je 3 weken weeën zou hebben

Het lijkt me een ontzettend gepuzzel allemaal. Sterkte
Sjeusus.. 3 weken weeën.. ~en ineens valt het dieet best wel mee~

Als ik echt reageer op ui, dan is het dus langer dan 3 weken. Toch de moeite waard om een goede vervanging te zoeken dan
Later is nu
Volgens fodmapfoodies is pastasaus van Heinz fodmaparm.. Ik twijfelde, want allerlei aroma's, waaronder selderij, maar verder geen specificatie. En nu heb ik buikpijn. echt heel erg weer. Ben nu bang dat ik én niet tegen ui kan en dat het wel in die saus zit

En zometeen heb ik een feest, oh joy..

Nouja, het is weekend, jippie
Later is nu
dreamer, zou wel balen zijn he, als ui de boosdoener is..
Hoe gaat het nu, Dreamer?

Suzy , donderdag gaan wij naar Groningen. Man gaat gelijk mee uit de nachtdienst en slaapt dan onderweg. Hetgeen ik weer niet zo'n goed idee vind.

We gaan dan na afzetten van de kinderen bij de uni eerst bij een bevriend bedrijf op bezoek.

Zou man al langer heen, maar hij kwam er niet in de buurt de laatste tijd.

Dit vind hij gezelliger voor mij én zo kan hij eindelijk eens daar op de koffie.

Zo hoeven de kinderen niet met trein en bus terug. Voor de reistijd en benzinekosten maakt het voor mij ook geen verschil of ik ze nu alleen in de ochtend bremg of daar blijf en dan pas in de avond terug rij.
Vandaag een erg slechte dag qua pijn.

Heb al 1500 mg paracetamol naar bonnen geslagen inmiddels met 20mg codeine. En 130 mg coffeine.

Met geen tot weinig effect. Dus dan kan ik wel stoppen met pijnstillers slikken want als dit niet helpt of vermindert, heeft mijn lichaam dus zo'n " ik reageer op geen enkel pijnstilling en ga maar rust nemen dag"

Dus ik hang nu op de bank. En ben ook nog eens chagerijnig, want iedereen wil van alles van me vandaag. Inclusief mijn eigen plannen en wensen, die dus óók niet lukken vandaag.
Lientje69:
Och Lientje Juist op zo'n dag zou het natuurlijk goed zijn eens naar je lichaam te luisteren. Jammer dat deze andere plannen heeft dan jij

Met mij gaat het wel. Feestje was erg gezellig, op een gegeven moment maakte het niet meer uit of ik stond of zat, pijn had ik toch, en dansen was het minst pijnlijk, dus dat maar gedaan. Beetje jammer dat ik aan 't begin van de avond al gelijk door m'n enkel ging

En de héle avond water gehad. Het enige dat ik mocht eten was kaas, daarvan heb ik 10 blokjes gehad. Voor het eerst in m'n leven misselijk van water

Vandaag maar rustig dagje dus.
Later is nu
Als je niet zwaar mag tillen is het niet zo'n slim idee om een grote pan nasi te maken. Maar voor één keer maken vind ik het kruiden te lastig, zoals ik het nu doe is dat beter te doen. Maar een kleinere pan zou til-technisch gezien beter zijn . . . . Afijn, het smaakt straks gewoon lekker . . . . en de pijn van de pan tillen, daar ben ik dan weer voor een portie of 15 weer vanaf . . . . . . .
Hier ook een ***dag. Zware hoofdpijn, kotsmisselijk en giga last van mn buik ( houd me aan F.odmap maar als ik niet naar de wc kan hoopt t op).

Manlief gaat van de week mee naar t ziekenhuis. zijn er over uit dat er iets anders moet gebeuren dan de dan de drain constant te vervangen. Ook kan ik zo niet doorleven met de hoofdpijn.

Of er komt een oplossing of ik ga naar amsterdam voor een second opinion.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven