Gezondheid alle pijlers

Mammografie

11-09-2012 21:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Weet iemand waar je een mammografie op eigen kosten kunt laten maken???
Heb je al eens gewoon aan je ha gevraagd of hij je door wil verwijzen?
Er bestaan vast mogelijkheden(tenslotte zijn er ook mogelijkheden voor een volledige MRI). Maar wat ik me afvraag is waarom zou je dit willen doen?

Als je ergens last van hebt kan je via de huisarts(vergoed) een mammografie laten maken. Bovendien geeft een mammografie ook een verhoogde kans op borstkanker met zich mee omdat er röntgenstraling wordt gebruikt.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik ga er vanuit dat dat nergens kan. Althans, dat hoop ik.

Waarom zou je dat willen?
Ik heb op medische indicatie wat vaker dan gewoonlijk een mammografie, maar die kan ik mooi zelf aftikken. Mijn verzekering doet er niks mee in ieder geval, ook niet het aanvullende pakket.

(wat ik overigens ontzettend stom vind, want de kosten van een mammo vallen in het niet bij de behandeling van borstkanker - ecenomisch geredeneerd - maar dat terzijde)
Mijn arts vindt het niet nodig en denkt dat ik bang ben dat ik ziek word. Ben een tijd ziek geweest door iets anders namelijk. Dus ik denk, dan doe ik het zelf wel. Ik weet alleen niet waar
quote:Bubblesx schreef op 11 september 2012 @ 21:30:

Mijn arts vindt het niet nodig en denkt dat ik bang ben dat ik ziek word. Ben een tijd ziek geweest door iets anders namelijk. Dus ik denk, dan doe ik het zelf wel. Ik weet alleen niet waarAls er geen enkele indicatie is, waarom?? Ga je bewust jezelf ook nog blootstellen aan röntgenstraling!
Volgens mij mag het niet in Nederland. In het buitenland (Duitsland?) kan het wel. Zou je moeten googelen op preventief onderzoek o.i.d.
The time is now
quote:tante.Klaas schreef op 11 september 2012 @ 21:28:

Ik heb op medische indicatie wat vaker dan gewoonlijk een mammografie, maar die kan ik mooi zelf aftikken. Mijn verzekering doet er niks mee in ieder geval, ook niet het aanvullende pakket.

(wat ik overigens ontzettend stom vind, want de kosten van een mammo vallen in het niet bij de behandeling van borstkanker - ecenomisch geredeneerd - maar dat terzijde)Wat vreemd. Ik heb op medische indicatie iedere 2 jaar een mammo (ben 31), maar heb het nog nooit zelf hoeven te betalen. Zal wel aardig in de papieren lopen zeker....
The time is now
aha, maar dat verandert de zaak wel. Als er geen medische reden voor is kan ik me voorstellen dat de huisarts je niet doorverwijst.

Maar als je toch bang bent, zou het dan niet helpen om goed zelfonderzoek doen? Daar zijn van die folders over met waar je op moet letten enzo. Tis natuurlijk geen mammo, maar toch.

En wat neweve schrijft (en heeft doorgekrast) is ook waar : als er geen goede reden voor is wil je liever niet van die straling door je lijf - is niet goed voor je.

(wat ik overigens ontzettend stom vind, want de kosten van een mammo vallen in het niet bij de behandeling van borstkanker - ecenomisch geredeneerd - maar dat terzijde)

Is dat niet omdat het nog in je eigen risico valt?

Want anders valt een mammo gewoon binnen de zorgverzekering.
Tante klaas: ik heb het doorgekrast omdat ik mensen niet bang wilde maken en niet precies wist hoe ik het moest verwoorden.

Ik sluit me verder aan bij de rest. Waarom doen als het niet nodig is. Misschien zelfs je huisarts vragen om je goed zelfonderzoek te leren(naast de folder)?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:achnein schreef op 11 september 2012 @ 21:32:

[...]

Als er geen enkele indicatie is, waarom?? Ga je bewust jezelf ook nog blootstellen aan röntgenstraling!

Juist, dat is helemaal niet gezond.

Als je je huisarts niet gelooft, misschien kun je dan nog ergens om een second opinion vragen.

Zomaar een mammogram laten maken kan gelukkig niet.
Bubbles, hoe oud ben je?

Als je onder de 45 bent, geen van de voortekenen (knobbeltje, vervorming of indeuking van de borst, verkleurde-/sinaasappelhuid) en geen verhoogd familiair risico hebt, dan zou ik het je afraden. Verreweg de meeste borstkanker komt voor bij vrouwen boven de 50 jaar, de kans om voor je 50e de diagnose borstkanker te krijgen is maar iets van 2%.

Een mammo is een momentopname en is niet full proof (er glipt nog weleens een vals negatiefje tussendoor). Het nut van periodieke screening staat ter sprake en er zijn aanwijzingen dat gewoon zelf je borsten goed kennen en alert zijn op veranderingen en asymmetrie tussen de borsten veel effectiever is. En mammo is inderdaad rontgenstraling, dus vooral niet jezelf onnodig aan blootstellen.
@banba: ik heb mijn vergoedingsoverzicht er even bij gepakt. Kosten zijn E 86,80 dus dat valt nog mee. Maar ik zie nu dat het nog onder mijn eigen risico viel - kennelijk had ik een gezond jaar en was ik nog niet door mijn eigen risico heen. Dat verklaart het waarschijnlijk.

Mijn eerdere post moet dus iets genuanceerd worden.
Ik heb elk jaar een mammo op medische indicatie en ben afgelopen week nog bij het Slotervaart Ziekenhuis geweest op het inloopspreekuur van de mammapoli. De straling schijnt tegenwoordig erg mee te vallen hoorde ik van de betreffende arts.

Mammo valt onder de basisverzekering, dus weet je zeker dat dit niet onder je eigen risico valt? Dat is verplicht eur 220 voor 2012 en daar bovenop kun je nog een vrijwillig extra eigen risico kiezen.

Ik betaal ook zelf voor mijn mammo (ben oud bk-patient, dus ook indicatie) en dat is omdat ik verder tot mijn grote tevredenheid zowat geen medische kosten heb.
Ah, ik ben weer mosterd.... Te langzaam met reageren.

Overigens voor wie wel een verwijzing heeft van je huisarts en snel aan de beurt wilt zijn raad ik Diagnostisch Centrum aan. Geen wachttijd en samenwerkingsverband met lokaal ziekenhuis (eigen ervaring: na verdachte mammo kon ik binnen 24 uur terecht in het ziekenhuis voor aanvullend onderzoek).
quote:_Hertje_ schreef op 11 september 2012 @ 21:47:

Ik heb elk jaar een mammo op medische indicatie en ben afgelopen week nog bij het Slotervaart Ziekenhuis geweest op het inloopspreekuur van de mammapoli. De straling schijnt tegenwoordig erg mee te vallen hoorde ik van de betreffende arts.

Straling is straling en dat is nooit goed.

Maar soms is het kiezen tussen twee kwaden en kun je beter een beetje straling door een mammo krijgen dan dat je die mammo helemaal niet doet. Zolang je niet nog andere röntgenstralen krijgt door allerlei andere onderzoeken, zal het ook wel loslopen.
Dit topic heeft mij weer frustratie minder opgeleverd: het wordt dus wel vergoed, behalve wanneer je je eigen risico nog niet hebt gebruikt. Het loont de moeite om die onbegrijpelijke overzichten nog eens door te pluizen .

Door allerlei toestanden met mijn gebit (ontsteking onder kroon en verstandkiezen-ellende) heb ik in een bepaalde periode ook veel rontgenfoto's moeten laten maken. Toen vond ik het wel even welletjes en heb ik de mammo zelfs maar een keer overgeslagen. Ik gaf zowat licht.
Ja gemeen he? Dat je eigenlijk gedwongen wordt kosten te maken, terwijl je netjes met de gezondheidszorg omgaat, maar gewoon 'pech hebt' qua aanleg of historie....

Ik twijfel of ik mijn mammo naar januari ga tillen, dat is dan 16 maanden interval. Dub-dub-dub want vind het toch wel spannend.
Ik ben 33 jaar. En ik weet wel hoe ik mezelf moet 'onderzoeken'maar ik heb gewoon vrees. Wat ik eerder zei, ik ben al een keer eerder ziek geweest en toen dacht de neuroloog dat ik migraine had en ben ik naar huis gestuurd. Noiu mooi geen migraine maar een andere elledige ziekte. Nu ben ik gewoon bang voor alles wat anders voelt aan mijn lijf. En ik ben bang dat de arts denkt dat ik een zeikerd ben.
Maar voel je dan ook iets in je borst? Want als dat zo is lijkt het me niet dat de arts je weg stuurt.
Als je een knobbeltje voelt, dan kun je daarmee gewoon langs de huisarts en die stuurt je dan door. Zelf maar één keer meegemaakt en het was gelukkig loos alarm (cyste gevuld met water die vanzelf wegtrok).

Je bent bang schrijf je, maar wat voel je dan?
Maar Bubbles, je kunt niet je hele lijf scannen en je hebt geen specifieke reden om je zorgen te maken om je borsten.

De kans dat een vrouw jonger dan 35 borstkanker krijgt is heel klein: ongeveer een kwart procent (dus 0.26% of 26 per 10,000 vrouwen).

Scannen is niet de oplossing, eerder leren om om te gaan met je onzekerheid en angst voor je lichaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven