Gezondheid alle pijlers

Medisch dossier, wie heeft inzage?

07-10-2013 20:12 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me al een tijdje afvraag. Wie kan jou medisch dossier inzien? En hoe gemakkelijk is dit?

Kan de moeder van een vriendje van mijn dochter, die doktersassistente is mijn dossier inzien? (andere praktijk dat wel) .

Kan de buurvrouw die verpleegkundige op de hartbewaking is in het ziekenhuis van mijn woonplaats mijn medisch dossier inzien?

Hoe makkelijk is dit?

En hoe makkelijk wordt dit gedaan door verpleegsters, assistentes etc?
Officieel mag dit natuurlijk alleen wanneer dit medisch noodzakelijk is.

Maar als je je dat af gaat vragen kan je niemand meer vertrouwen. De buurman die bij de bank werkt en kan zien wat je aan hypotheek betaald, de juf van je dochter die haar man de politie laat bekijken of jullie openstaande bekeuringen hebben etc. Beetje vergezocht om daar over na te denken. Heb je daar een reden voor?
In principe mogen alleen mensen met wie jij een behandelrelatie hebt en jijzelf in je dossier kijken.

Bij mij in het ziekenhuis wordt steeksproefsgewijs gekeken wie er in een dossier heeft zitten kijken en of dat ook nodig was.

Daarbij is niet alles voor iedereen zichtbaar, alleen de onderdelen die voor je functie nodig zijn.
Nou ik snap best wel dat to daar over na denkt . Ik heb me dit ook al wel eens af zitten te vragen. Ik loop sinds kort bij een psycholoog en ik vind niet dat het klikt tussen hem en mij. Sterker nog ik ben totaal niet open en eerlijk naar hem toe. En nu wil hij me ook nog medicijnen voorschrijven waar voor ik eerst een aantal voor onderzoeken moet ondergaan. En ik pieker er niet over om dat te doen want ik heb zeer negatieve ervaringen met dat soort dingen. Maar ja ik heb geen zin om hem dat allemaal aan zijn neus te hangen. En ik moet er al helemaal niet aan denken dat hij in mijn medische dossier kan zien hoe vaak ik inwendig ben onderzocht en hoe veel vullingen of ik heb en welke pil ik gebruik en alles. Klinkt misschien heel aanstellerig en heel ver gezocht maar ik moet er gewoon niet aan denken. Daar heeft in principe niemand wat mee te maken.
In theorie heeft iedereen een eigen inlogcode, mogen ze alleen dossiers zien waar ze qua werk iets te zoeken hebben, en wordt er gecontroleerd of mensen niet onrechtmatig in dossiers zitten te neuzen.

In de praktijk gebruiken mensen elkaars inloggegevens (want de nieuwe medewerker moet 3 weken wachten op een eigen inlog en één inlog voor alle baliemedewerkers is wel zo makkelijk), blijven ze ingelogd als ze uit zouden moeten loggen (want elke keer de procedure door als je even iemand een glas water hebt gebracht is ook zo'n gedoe), en zien veel mensen het probleem niet als dossiers makkelijk opvraagbaar zijn.
Ik wel, ik zie het wel als een probleem. Een tijd terug was dit ook een hot item dat zomaar "iedereen" je medische gegevens kan inzien.

Mijn buurvrouw hoeft niet te weten dat ik een psycholoog bezoek of anti depressiva (zou) slikken etc..... en waarvoor......

en ik neem aan dat dit ook in een medisch dossier staat vermeld. Maar dit weet ik dus niet eens.

Hoe gaat dit als je inzage wilt in je eigen medisch dossier?
Volgens mij kan je inzage verzoeken bij je huisarts?
Helaas kan het laatste vaak wel.

Maarrrrr er wordt steeds vaker gelogd wie wat doet/ziet , zeker in ziekenhuizen. En er zijn daar dan restricties op wat iemand kan inzien, mits het geregeld is dus.

Een werknemer in een zh heeft een inlog waaraan rechten en restricties zitten, daarmee voorkom je deels dat iedereen alles kan zien.

Een werknemer in een zh moet wel echt op zoek naar info van iemand. In een huisartsenpraktijk is het wellicht zo dat de assistente per dag (bloed)uitslagen binnenkrijgt en ziet. Het kan ook zo zijn dat de huisarts die als enige allemaal ziet en dus de assistente bewust op zoek moet gaan voor info. Dat weet ik niet en is wellicht ook per praktijk anders.

Naar info zoeken in een andere praktijk/ ander ziekenhuis zal zeer lastig zijn, zéér lastig!

Er is nog wel meer over te schrijven maar zijn dit antwoorden op je vragen nu?
Je bent zelf een theepot
quote:mediocrity schreef op 07 oktober 2013 @ 20:45:

Volgens mij kan je inzage verzoeken bij je huisarts?Daar gaat het niet om, zie TP. Het gaat erom of gezondheidsmedewerkers inzage hebben in dossiers (ja is het antwoord) en hoe makkelijk dat is.
Je bent zelf een theepot
quote:Ginevra schreef op 07 oktober 2013 @ 20:34:

In theorie heeft iedereen een eigen inlogcode, mogen ze alleen dossiers zien waar ze qua werk iets te zoeken hebben, en wordt er gecontroleerd of mensen niet onrechtmatig in dossiers zitten te neuzen.

In de praktijk gebruiken mensen elkaars inloggegevens (want de nieuwe medewerker moet 3 weken wachten op een eigen inlog en één inlog voor alle baliemedewerkers is wel zo makkelijk), blijven ze ingelogd als ze uit zouden moeten loggen (want elke keer de procedure door als je even iemand een glas water hebt gebracht is ook zo'n gedoe), en zien veel mensen het probleem niet als dossiers makkelijk opvraagbaar zijn.

Hier ageert het NIAZ (*) heel hard tegen

* niet dat het NIAZ heilig is, maar soms hebben ze een punt
Je bent zelf een theepot
Oke het is geen medisch dossier, maar ik loop bij de psycholoog en pas zei zij mijn dossier van een andere behandelaar binnen dezelfde instelling niet kon lezen. Alleen wat ze naar elkaar mailen over mij.

Dus lijkt mij sterk dat ze zo onzorgvuldig zijn met medische dossiers.
quote:luffy22 schreef op 07 oktober 2013 @ 21:11:

Oke het is geen medisch dossier, maar ik loop bij de psycholoog en pas zei zij mijn dossier van een andere behandelaar binnen dezelfde instelling niet kon lezen. Alleen wat ze naar elkaar mailen over mij.

Dus lijkt mij sterk dat ze zo onzorgvuldig zijn met medische dossiers.

Bij psychologen en psychiaters is dit idd zéér strak geregeld, onderling zeker.

Maar dat is zeker niet algemeen zo in de gezondheidszorg.
Je bent zelf een theepot
quote:zilvervlok schreef op 07 oktober 2013 @ 20:28:

Nou ik snap best wel dat to daar over na denkt . Ik heb me dit ook al wel eens af zitten te vragen. Ik loop sinds kort bij een psycholoog en ik vind niet dat het klikt tussen hem en mij. Sterker nog ik ben totaal niet open en eerlijk naar hem toe. En nu wil hij me ook nog medicijnen voorschrijven waar voor ik eerst een aantal voor onderzoeken moet ondergaan. En ik pieker er niet over om dat te doen want ik heb zeer negatieve ervaringen met dat soort dingen. Maar ja ik heb geen zin om hem dat allemaal aan zijn neus te hangen. En ik moet er al helemaal niet aan denken dat hij in mijn medische dossier kan zien hoe vaak ik inwendig ben onderzocht en hoe veel vullingen of ik heb en welke pil ik gebruik en alles. Klinkt misschien heel aanstellerig en heel ver gezocht maar ik moet er gewoon niet aan denken. Daar heeft in principe niemand wat mee te maken.Maar hij heef toch ook helemaal geen inzicht in jouw medisch dossier? Ik werk als psycholoog, maar heb echt geen inzage in het medisch dossier van mijn patienten. Ik kan die enkel opvragen bij iemands huisarts en daarvoor moet ik schriftelijk toestemming vragen aan mijn patiënt. En terècht!
Ik spreek toch geen Chinees?!
Volgens mij kan je met je psycholoog bespreken wat er wel of niet gecommuniceerd wordt met de huisarts. Meestal een intakeverslag en evaluaties.

Daarnaast kan niet iedereen je dossier inzien.

Een verpleegkundige en een doktersassistente hebben een beroepsgeheim.

Tja de apothekersassistente kan ook zien welke medicatie je gebruikt.

Bij huisartsen was het vroeger zo dat je alleen in de gegevens van de eigen praktijk kon inzien/ aanvullen.

Zilvervlok als je niet open bent naar je behandelaar kan hij je ook niet goed helpen. Je kan beter overstappen naar iemand die je wel vertrouwt
Ik werk in de geestelijke gezondheidszorg en kan wel van mijn cliënten alles lezen van voorgaande behandelingen binnen dezelfde instelling (maar bv andere afdeling) en contacten bij collega behandelaren. Ook al was dat jaren geleden. Vaak is dat ook belangrijk voor de behandeling. Hoewel ik nooit alles lees.

Ik kan niets lezen van behandelingen bij andere zorgverleners. Die informatie mag alleen met toestemming van de client doorgespeeld worden. Daar is iedereen heel strikt in!

Ik mag niet zomaar in een dossier van iemand die ik niet behandel. Er wordt steeksproefsgewijs gekeken of iemand in een dossier heeft gezeten wat hem/haar niet aangaat en daar staan flinke consequenties op. Bij een soortgelijke instelling hoorde ik over ontslag in zulke situaties. Dat is dus niet mals. Ik weet dat ik en mijn collega's er heel zorgvuldig mee omgaan. Ik heb ook niet de behoefte dingen op te zoeken over mensen die ik mogelijk zou kennen. Ik wil dat niet eens allemaal weten.

Ik denk dat het niet allemaal zo makkelijk en openbaar is als je denkt. Dus zou me er niet al te veel zorgen over maken.

Naja ik hoop dat je er wat aan hebt.
Apotheken in de regio kunnen de gegevens van elkaars patiënten inzien als ze met hetzelfde softwaresysteem werken. De huisartsen kunnen bij ons onderling niet bij elkaar in het systeem kijken. Dat is zoals het hier is. Ik weet niet waar jij woont. Daar kan het allemaal weer anders zijn.
Maar krijgt de huisarts wel de bevindingen van de psycholoog door? Stel je voor dat de psych vind dat je borderline hebt (diagnose etc heb je) komt dit dan in het medisch dossier waar dan bijvoorbeeld de nieuwsgierige buurvrouw (doktersassistente, verpleegkundige or whatever ) ook achter kan komen als ze haar best doet?
Ik heb een kopie nodig van mijn dossier. Ik word morgen gebeld door mijn huisarts of ik akkoord krijg. Dus kan het met moeite zelf inzien
Ik ben zelf helaas op een zeer concrete manier te weten gekomen hoe "goed" het geregeld is met mijn medische privacy. Familieleden waar ik al jaren weinig contact meer mee had hebben tot twee keer toe weten te achterhalen of ik nog anticonceptie gebruik. Sindsdien haalde ik het elke keer bij een apotheek buiten de regio, zorgde ik dat er niets naar de zorgverzekeraar werd gestuurd en vertelde ik niet wie mijn nieuwe huisarts was.
quote:SuzanneSuus schreef op 07 oktober 2013 @ 21:07:

[...]

Daar gaat het niet om, zie TP. Het gaat erom of gezondheidsmedewerkers inzage hebben in dossiers (ja is het antwoord) en hoe makkelijk dat is.TO vroeg toch echt hoe ze haar eigen dossier kon opvragen
Gerdi Verbeet is hier momenteel actief mee bezig.

Best interessant om te lezen!

Zie hieronder een paar dingen:

Persoonlijk gezondheidsdossier zelf digitaal beheren

De nieuwe rol van de patiënt en de toekomst van het medisch dossier

Wat als er net zo met uw financiële gegevens zou worden omgegaan als dat er nu met uw medische gegevens wordt omgegaan?
Ik kan het je wel vertellen vanuit het dossier wat er van je kinderen bekend is. Het Electronisch Kind Dossier staat bij de meeste JGZ'en dicht en alleen mensen met een behandelrelatie kunnen er in. Bepaalde functies hebben vaak wat meer autorisatie, bijv de administratieve afdeling die GBAgegeven verwerkt of medische documenten toevoegt. Volgens interne protocollen is het verboden om dossiers te openen van mensen die je kent, bijv de buren, kinderen van je baas of kinderen van BNers. Hier wordt over het algemeen zeer streng op toegekeken. Je mag alleen in die dossiers waar je vanwege je functie wat mee moet, al is dat natuurlijk niet 100% waterdicht. De mensen hebben sowieso een geheimhoudingsplicht.

Sowieso heb je als ouder altijd recht op inzage van het dossier van je kind en daar mag je altijd om vragen (of je vraagt om een kopie die je mee naar huis mag nemen).
quote:Ginevra schreef op 07 oktober 2013 @ 20:34:

In de praktijk gebruiken mensen elkaars inloggegevens (want de nieuwe medewerker moet 3 weken wachten op een eigen inlog en één inlog voor alle baliemedewerkers is wel zo makkelijk), blijven ze ingelogd als ze uit zouden moeten loggen (want elke keer de procedure door als je even iemand een glas water hebt gebracht is ook zo'n gedoe), en zien veel mensen het probleem niet als dossiers makkelijk opvraagbaar zijn.Wanneer er wordt ingelogd met een UZIpas werkt dat zo niet, daat worden geen passen en wachtwoorden gedeeld. Iedereen heeft zn eigen persoonlijke pas en pincode. De meeste organisaties hebben daar zeer strikte protocollen en procedures voor. Daat wordt niet licht mee om gegaan.
quote:yoshe schreef op 07 oktober 2013 @ 22:44:

Ik kan het je wel vertellen vanuit het dossier wat er van je kinderen bekend is. Het Electronisch Kind Dossier staat bij de meeste JGZ'en dicht en alleen mensen met een behandelrelatie kunnen er in. Bepaalde functies hebben vaak wat meer autorisatie, bijv de administratieve afdeling die GBAgegeven verwerkt of medische documenten toevoegt. Volgens interne protocollen is het verboden om dossiers te openen van mensen die je kent, bijv de buren, kinderen van je baas of kinderen van BNers. Hier wordt over het algemeen zeer streng op toegekeken. Je mag alleen in die dossiers waar je vanwege je functie wat mee moet, al is dat natuurlijk niet 100% waterdicht. De mensen hebben sowieso een geheimhoudingsplicht.

Sowieso heb je als ouder altijd recht op inzage van het dossier van je kind en daar mag je altijd om vragen (of je vraagt om een kopie die je mee naar huis mag nemen).

Tot 16 jaar hebben ouders recht op medische informatie over hun kinderen. Vanaf 16 jaar heeft het kind recht op geheimhouding en hebben de ouders geen recht meer op medische informatie over hun kinderen (bij huisarts, zorgverzekeraar, apotheek, etc).

(Niet dat jij dat niet zult weten, Yoshe, maar ik voeg het maar toe omdat ik in mijn werk vaak wordt geconfronteerd met woedende ouders die menen recht te hebben op medische info over hun kinderen van boven de 16!)
quote:mediocrity schreef op 07 oktober 2013 @ 22:17:

[...]

TO vroeg toch echt hoe ze haar eigen dossier kon opvragen Dan lees ik een andere TP dan jij las, wat kan.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven