Gezondheid alle pijlers

Mega bang

20-05-2018 00:05 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag mensen,

Ik ben Robin 21 jaar en een kleine dame. Maar zo ontzettend bang voor de ziekte ALS. Waarom? Ontzettend rare klachten in me handen krachtverlies de ene x meer dan de andere x. Ben hiervoor bij dr huisarts geweest meerdere keren en zij zegt dat het pure spierspanning is. Tuurlijk denk ik nog steeds dat het iets ergs is en heeft ze me doorverwezen naar de neuroloog. Deze heeft basis dingen gekeken en gecontroleerd reflexen lopen opstaan zo een dingen. Niks uitgekomen. Neuroloog vroeg heb je het ook in je benen? Toen had ik het niet dus zei nee... na 2 dagen krijg ik het ook in mijn benen. Dus; krachtverlies handen armen en wankeling onzeker op me benen staan en krampen. Heb verder geen overgewicht of rare dingen. Wel is er bloedgeprikt hier is niks raars uitgekomen alleen vitamine D erg laag de waarde is 33 en vitamine b12 228. Iemand die me kan helpen?

Groetjes Robin
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 12:44
Dat is bij kleine lichamelijke waarnemingen . Krachtverlies in handen en benen vind ik niks kleins

Robin, ben je op de hoogte van de symptomen van ernstig vitamine D-tekort ?
Een waarde van 33 schijnt behoorlijk laag te zijn.
'Verzwakking van de spierfuncties, met name krachtverlies' zou best eens op jou van toepassing kunnen zijn en 'angstaanvallen' schijnt ook een symptoom te zijn.
Je gebruikt nu vit D en krijgt injecties met B12, toch ? Probeer een beetje geduld te beoefenen, en werk bij de psychotherapeut of psycholoog aan je angsten.
Het komt vast wel goed :hug:

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-lic ... d/volledig

Krijg je van je arts een goede 'oplaaddosis' ?

https://www.henw.org/artikelen/vitamine-d-suppletie
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... calciferol

edit : ik wil natuurlijk geen diagnose geven, maar hoop dat je samen met je huisarts hier wat aan hebt !
nounou
zazamaenade schreef:
20-05-2018 13:00
Robin, ben je op de hoogte van de symptomen van ernstig vitamine D-tekort ?
Een waarde van 33 schijnt behoorlijk laag te zijn.
'Verzwakking van de spierfuncties, met name krachtverlies' zou best eens op jou van toepassing kunnen zijn en 'angstaanvallen' schijnt ook een symptoom te zijn.
Je gebruikt nu vit D en krijgt injecties met B12, toch ? Probeer een beetje geduld te beoefenen, en werk bij de psychotherapeut of psycholoog aan je angsten.
Het komt vast wel goed :hug:

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-lic ... d/volledig

Krijg je van je arts een goede 'oplaaddosis' ?

https://www.henw.org/artikelen/vitamine-d-suppletie
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... calciferol

edit : ik wil natuurlijk geen diagnose geven, maar hoop dat je samen met je huisarts hier wat aan hebt !

Dankjewel voor je bericht. Krijg er tabletten voor. Maar dan hoor je dat half Nederland flink te kort heeft en dat je daar deze klachten niet van kan krijgen.
lise1985 schreef:
20-05-2018 12:59
Onderschat de kracht van hypochondrie niet hoor. Daar kun je hele ernstig lijkende lichamelijke klachten van krijgen.

Lijkende? Dit duurt al 2 maanden lang... vind het niet meer zo lijkend. Huisarts denkt aan een somatisatie stoornis. Ofzoiets
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 13:37
Lijkende? Dit duurt al 2 maanden lang... vind het niet meer zo lijkend. Huisarts denkt aan een somatisatie stoornis. Ofzoiets
Juist, psychosomatisch. Oftewel...
Je bent door een neuroloog onderzocht..na vraag krijg je inene wel die klachten.
Ik zou voor nu een dvw voor psychische hulp vragen. Je angsten bespreken e.d.
En wist je dat je zelfs met lage vitamine d waarden veel mentale klachten kunt krijgen...
lise1985 schreef:
20-05-2018 13:38
Juist, psychosomatisch. Oftewel...
Heb geen EMG onderzoek gehad.. ALS lijkt me hiermee niet uitgesloten. Moet me soms met de benen vooruit slepen zo slap.
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 13:41
Heb geen EMG onderzoek gehad.. ALS lijkt me hiermee niet uitgesloten. Moet me soms met de benen vooruit slepen zo slap.
Weet je wat psychosomatiek inhoudt?
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 13:36
Dankjewel voor je bericht. Krijg er tabletten voor. Maar dan hoor je dat half Nederland flink te kort heeft en dat je daar deze klachten niet van kan krijgen.

Ik zie in al je reacties dat je vast wilt houden aan de gedachte dat je ALS hebt.
Als je dat per se wilt, daaraan vasthouden, zal niets of niemand je daarvan kunnen weerhouden, blijkbaar.
Jammer, om je leven zo in angst door te brengen.
nounou
zazamaenade schreef:
20-05-2018 13:52
Ik zie in al je reacties dat je vast wilt houden aan de gedachte dat je ALS hebt.
Als je dat per se wilt, daaraan vasthouden, zal niets of niemand je daarvan kunnen weerhouden, blijkbaar.
Jammer, om je leven zo in angst door te brengen.

U heeft helemaal gelijk. Dit denk ik ook. Door die lichamelijke klachten . Als deze er niet waren hoefde ik me er geen zorgen over te maken.
aliva schreef:
20-05-2018 12:56

Heb je geen oefeningen gekregen / gedaan toen je die aanvallen had?
Het kan zeker geen kwaad ze opnieuw op te pikken.
To?
TO je hebt psychosomatische klachten geeft je huisarts aan. Geen enkel onderzoek gaat jou overtuigen dat jij geen ernstige ziekte hebt. Je klachten zijn echt, maar hebben geen medische oorzaak. Ga naar een goede psycholoog. Zij kan je helpen om van je klachten af te komen. Al het andere helpt niet.
Wat doe je bij de psycholoog? Bespreek je angst eens met hem en stop met topics openen die je toch niet gerust kunnen stellen.
Als ik zeg dat droge ogen ook bij ALS hoort, krijg je dan ook spontaan droge ogen? Echt, het zit in je hoofd, niet in je lichaam.
lise1985 schreef:
20-05-2018 13:42
Weet je wat psychosomatiek inhoudt?
Nee
aliva schreef:
20-05-2018 14:14
To?
Jawel maar ik heb nu geen aanvallen me kracht is weg
maximaal225tekens schreef:
20-05-2018 14:29
Wat doe je bij de psycholoog? Bespreek je angst eens met hem en stop met topics openen die je toch niet gerust kunnen stellen.

Ik krijg een psychische opname. Voor 7 weken. Hoe kan krachtverlies in je hoofd zitten? Dat gaat toch niet. Nadat ik bij neuroloog ben geweest gaat het slechter.
sophiax schreef:
20-05-2018 14:21
TO je hebt psychosomatische klachten geeft je huisarts aan. Geen enkel onderzoek gaat jou overtuigen dat jij geen ernstige ziekte hebt. Je klachten zijn echt, maar hebben geen medische oorzaak. Ga naar een goede psycholoog. Zij kan je helpen om van je klachten af te komen. Al het andere helpt niet.
Ja rare is dat klachten er zijn. Soms ook beetje uitval ofzo. Heel raar. Durf soms nog niet meer te bewegen.
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 14:52
Ik krijg een psychische opname. Voor 7 weken. Hoe kan krachtverlies in je hoofd zitten? Dat gaat toch niet. Nadat ik bij neuroloog ben geweest gaat het slechter.
Wat goed dat je voor een opname gaat.
Ik bedoel dat de klachten die je hebt komen doordat je zo bang bent ALS te hebben. Je beeld je dat als het ware in.
maximaal225tekens schreef:
20-05-2018 14:58
Wat goed dat je voor een opname gaat.
Ik bedoel dat de klachten die je hebt komen doordat je zo bang bent ALS te hebben. Je beeld je dat als het ware in.
Dit zeggen veel mensen . Kan me zoiets niet voorstellen ... maar blijkbaar kan het toch... huisarts zei somatisatie stoornis...
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 15:00
Dit zeggen veel mensen . Kan me zoiets niet voorstellen ... maar blijkbaar kan het toch... huisarts zei somatisatie stoornis...
Dat is dus psychosomatiek. Je klachten zijn echt, alleen ze zijn niet veroorzaakt door een medische oorzaak maar door je eigen psyche. Je bent zo ongelooflijk bang voor iets dat je je inbeeldt dat je die klachten hebt, totdat je ze hebt. En dat kan heel ver gaan.
lise1985 schreef:
20-05-2018 15:04
Dat is dus psychosomatiek. Je klachten zijn echt, alleen ze zijn niet veroorzaakt door een medische oorzaak maar door je eigen psyche. Je bent zo ongelooflijk bang voor iets dat je je inbeeldt dat je die klachten hebt, totdat je ze hebt. En dat kan heel ver gaan.
Hoe kom ik daar vanaf? Zwakte krachtverlies spiertrekkingen . Kan toch niet gezond zijn. En krampen.
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 15:13
Hoe kom ik daar vanaf? Zwakte krachtverlies spiertrekkingen . Kan toch niet gezond zijn. En krampen.
Therapie. Het probleem zit niet in je lijf maar in je hoofd. Jij maakt met je gedachten je lijf ziek.
Kleintjuh1996 schreef:
20-05-2018 14:53
Ja rare is dat klachten er zijn. Soms ook beetje uitval ofzo. Heel raar. Durf soms nog niet meer te bewegen.
Dat die klachten er zijn is niet raar. Die klachten zijn echt en kunnen extreem ernstig worden. Ze komen niet door ALS of door een andere lichamelijke ziekte, maar zijn psychosomatisch. Dat betekent dat jij er zo van overtuigd bent dat je deze ziekte hebt dat jouw lichaam de klachten ontwikkelt. Ook als jij liever de klachten niet hebt. Dit kun jij zelf niet oplossen, je hebt hulp nodig van een psychiater of psycholoog. Zij zijn de enigen die jou weer gezond kunnen maken.
sophiax schreef:
20-05-2018 15:16
Dat die klachten er zijn is niet raar. Die klachten zijn echt en kunnen extreem ernstig worden. Ze komen niet door ALS of door een andere lichamelijke ziekte, maar zijn psychosomatisch. Dat betekent dat jij er zo van overtuigd bent dat je deze ziekte hebt dat jouw lichaam de klachten ontwikkelt. Ook als jij liever de klachten niet hebt. Dit kun jij zelf niet oplossen, je hebt hulp nodig van een psychiater of psycholoog. Zij zijn de enigen die jou weer gezond kunnen maken.

ohhhh bedankt voor je bericht doet me altijd wel goed. Ik heb alleen geen EMG onderzoek gehad dus ALS is nog niet uitgesloten.
lise1985 schreef:
20-05-2018 15:15
Therapie. Het probleem zit niet in je lijf maar in je hoofd. Jij maakt met je gedachten je lijf ziek.
Eens. Ik denk dat je hier op het forum beter kunt stoppen. Je bent obsessief bezig met elke sensatie in Je lichaam en je denkt jezelf ziek, dat blijkt ook uit het feit dat het na een bezoek aan de neuroloog erger is. Er zijn dan weer nieuwe suggesties in je hoofd gevormd.

Dit forum werkt voor jou wellicht net zo. Je voedt je eigen angsten constant, waardoor je er steeds mee bezig bent. Daardoor blijf je ook van alles voelen en word je bevestigd in je gedachten dat er tóch iets is. Een vicieuze cirkel die je zelf in stand houdt. Stap eruit. Met hulp van je psycholoog. Hier kan niemand je helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven