Gezondheid alle pijlers

Mezelf ritme "aanleren"

15-04-2010 23:24 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

ik heb totaal geen ritme wat betreft eten en slapen. Vooral het onregelmatige slapen ben ik wat beu. Soms slaap ik pas om 3 uur, soms ben ik om 22 uur al doodop, soms slaap ik uren overdag en kan dan niet slapen 's avonds. Gevolg: minder energie en vaak hele dagen slepen. Laat wakker worden en dan is de dag zo weer om. Ik wil er vanaf, werken naar slapen van 23-06.30 ongeveer. Alleen nu lig ik dus al 3 avonden ruim een uur te woelen in mijn bed voordat ik eindelijk in slaap val. Iemand tips? Of iemand die ook een ritme wil krijgen?
tips, neem een klok.

ga netjes om dezelfde tijd slapen, en sta 's ochtends om dezelfde tijd op.

niet meer overdag slapen, daar ben je te oud voor, of nog niet oud genoeg.

als je niet binnen n half uur slaapt wil het wel helpen om even je bed uit te gaan, glaasje water drinken en dan weer terug kruipen. niet blijven liggen, dan ga je malen. en ook niet de keuken gaan poetsen.

consequent zijn en je aan je eigen tijden houden.

succes!
Heb je geen werk/studie/andere verplichtingen overdag? Omdat je soms uren overdag slaapt? Ik loop nu stage en ik merk dat ik in het weekend vanzelf om 7.45 wakker wordt, heel anders dan voor mijn stage. Ritme kun je volgens mij kweken door op tijd op te staan en 's avond op tijd naar bed gaan en ook op tijd beginnen met naar bed te gaan (geen koffie drinken/ tv kijken/even iets doen voor je werk).
Toen ik klaar was met mijn studie en geen baan kon vinden was het erg makkelijk om elke morgen uit te slapen. Na 2 maanden was uitslapen tot 10 uur heel normaal en werd dat steeds moeilijker. Het werd half 11, 11 uur en uiteindelijk zelfs half 12.

In de avond viel ik ook pas na 2en in slaap.

Hoe ik mezelf dit heb afgeleerd?

Ik heb elke ochtend mijn wekker om 9 uur gezet en begon elke morgen met hetzelfde ritueel.

Aankleden, toilet, tanden poetsen, tv aan, koffie zetten, brood smeren en dan op de bank as the world turns kijken. Ik had mezelf wijs gemaakt dat ik die serie kostte wat kost moest kijken (ik vind het een flut serie).

Nu weet ik alle ins en outs van de serie, maar heb ik wel een ritme ontwikkeld.

Wat ook goed helpt is savonds om een vaste tijd naar bed te gaan en jezelf dan niet op te fokken omdat je niet in slaap valt. Blijf rustig. Overtuig jezelf ervan dat je van gewoon liggen in bed ook uitrust. Een uur voordat je naar bed gaat stoppen met tv en computer. Geen felle schermen meer.
Poelepoelepoelepoes!
lotje een klokje heb ik nog wel bedankt voor de tips.

@borderwalk, ik studeer, werk verder niet(nee nazife, huishouden telt niet mee) dusja, de ene dag om 11 uur college, dan weer om 09 uur, dan weer om 13 uur dus allemaal onregelmatig. Toen ik fulltime werkte stond ik elke dag 06 uur op en werd in het weekend om 07 vanzelf ook wakker inderdaad. Sinds ik studeer is dat nogal in de war geschopt.
Consequent zijn helpt. Druk zijn overdag ook. En een schema kiezen wat past bij je, als je net als ik een avondmens bent dan ga je 23:00 vroeg blijven vinden. En geef het tijd, een week of 2 a 3 minstens.
En nu moet ik van mezelf echt gaan slapen haha!
Ik ben er zelf ook niet goed in, maar je zou natuurlijk ook elke werk/studie dag om negen uur kunnen beginnen. Of je nou college hebt of niet. En dan evt in de UB/studieruimte gaan zitten.
Oh zo herkenbaar. Tijdens mijn studie veel last van gehad en nu met onreglmatig werk is het ook nog steeds niet echt op orde...

Maar een ritme is zo belangrijk om je happy te voelen. Zonder dagritme word ik zo depri als een deur binnen een week.

Tips die ik je kan geven zijn:

Elke dag om dezelfde tijd opstaan en proberen te gaan slapen. En vooral niet overdag gaan slapen!

Bouw je dag rustig af, ga niet voor het slapengaan vervelende mails ofzo schrijven, maar drink een kopje thee of iets anders warms. Kijk wat ontspannends op tv of lees wat. Slik evt wat melatonine (natuurlijk middel overal te koop, je lichaam maakt het zelf ook aan), moet een uur of 2 voordat je wil gaan slapen eigenlijk. En ga in je bed liggen, in een slaapkamer zonder tv het liefst. Soms doe ik dan wat ontspanningsoefeningen zoals je voeten in slaap laten vallen, je enkels, knieen enz...... Als ik binnen een half uur nog niet slaap, ga ik eruit, drink wat thee en lees wat. En doe ik na een halfuur nog een poging.

Als ik weinig slaap, tja dat is jammer, maar zolang ik niet overdag ga slapen, lukt het me de volgende nnacht meestal wel.

Mijn bedtijden liggen aan mijn werktijden nu, maar tijdens mijn studie ging ik slapen om 0.00-1.00 uur en stond ik om 8 uur op... Ik had meestal 's middags studieverplicjtingen

Bouw verplichtingen voor jezelf in op een dag, liefst in de ochtend buiten de deur afspreken, bv (hard)lopen met een vriendin of in je eentje. Of schrijf je in bij een sportschool met ochtendlessen. Ben je meteen wakker

Ook met eten, spreek met een huisgenoot af om samen te eten, of eet en klets desnoods met een vriendin in het buitenland voor de webcam.... (echt gedaan met beste vriendin die in Engeland, studeerde, we aten regelmatig lunch samen )

Na iets actiefs is het lekker leren/werken vind ik, dus dat deed ik daarna meestal voor ik naar colleges ed ging.

Opschrijven wat je nu precies op een dag hebt gedaan is trouwens ook een eyeopener.... het is niet leuk om op te moeten schrijven dat je de hele dag maar dvdseries hebt zitten kijken in je badjas
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Zo herkenbaar.

Ik ben nu zonder werk. En mijn ritme verplaatst zich steeds meer naar de nacht (jaaaa, ik ga zo naar bed!!!).

Vandaag nog een gesprek met mijn coach. En mijn verhaal dat ik had besloten dat ik het maar accepteerde en er niet tegen ging vechten werd niet geaccepteerd. Weer het bekende verhaal van dagritme en zelfmanagement etc.

En oooooh wat heb ik er een hekel aan. Maar goed, ik ga er toch maar weer voor (vandaag mislukt omdat ik onverwacht bezoek kreeg dat laat weg ging en ik nog met het restje wijn lig na te sudderen op de bank met het forum).

Maar ik begrijp maar niet waarom ik op dit vlak zo weinig wilskracht heb.
Vind het trouwens wel een goed idee om hier ons ritme bij te houden.

Als een soort stok achter de deur.

Ik ga nu naar bed. Na tanden poetsen dus om 1.45 uur. Dat moet verbeterd worden!
deal hiltje bij deze ben ik dus wakker geworden om 7 uur, nu nog opstaan(maar het bed is zo lekker warm....)
quote:borderwalk schreef op 15 april 2010 @ 23:38:

Ik ben er zelf ook niet goed in, maar je zou natuurlijk ook elke werk/studie dag om negen uur kunnen beginnen. Of je nou college hebt of niet. En dan evt in de UB/studieruimte gaan zitten.

Dat vind ik een hele goede tip Dan ben je wakker, iedere dag dezelfde tijd, en dan hoef je toch niet te haasten, en kun je je mooi voorbereiden op college

Of wat opdrachten maken en zo, scheelt je thuis NA studie dag ook weer een hoop tijd. Dus dan geeft dat je nog extra rust ook!
Hm, dat is inderdaad een goede ja. Heb nu een weekje vrij, daarna krijg ik het superdruk met de studie dus die ga ik zeker proberen.
quote:heartwork schreef op 15 april 2010 @ 23:35:

Hoe ik mezelf dit heb afgeleerd?

Ik heb elke ochtend mijn wekker om 9 uur gezet en begon elke morgen met hetzelfde ritueel.

Aankleden, toilet, tanden poetsen, tv aan, koffie zetten, brood smeren en dan op de bank as the world turns kijken. Ik had mezelf wijs gemaakt dat ik die serie kostte wat kost moest kijken (ik vind het een flut serie).

Nu weet ik alle ins en outs van de serie, maar heb ik wel een ritme ontwikkeld.Haha, herkenbaar! Ik was alleen iets minder streng voor mezelf, en begon de dag met GTST om 09.45.
quote:nazife schreef op 16 april 2010 @ 07:13:

deal hiltje bij deze ben ik dus wakker geworden om 7 uur, nu nog opstaan(maar het bed is zo lekker warm....)

Tja, daar begint het verval al...

Kom op, geen smoezen meer. Het is helemaal niet meer koud in huis (anders dan in de winter) 's ochtends dus niet in bed gaan liggen forummen (...) maar op zijn minst je douchen, aankleden, ontbijt maken en dan je dagelijkse dingen doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Himalaya, half 8 ging ik douchen. Niet slecht dacht ik zo
quote:nazife schreef op 16 april 2010 @ 07:13:

Les 1; niet in bed internetten!

Succes, en geef het vooral de tijd, zoals al werd gezegd. Een ritme is niet zomaar omgegooid
ow...niet in bed internettten dus. Foei Nazife...foei!
Sjonge jonge.. Lig ik hier in bed te forummen. Volgens mij zou het al helpen als ik m'n iPhone de deur uit zou doen.. Heel herkenbaar die ritme-problemen!
O hahah, geweldig topic!

Ik werk thuis en heb er ook zo'n last van. Zit nu pas weer voor de computer (tien uur) en moet nog beginnen met het werk voor vandaag, want ik lag gisteren alweer pas om twee uur in mijn nest

Mijn werk lijdt er niet onder (ga gewoon 's nachts door tot het af is), maar ik dus wel.

Af en toe heb ik opdrachten buitenshuis en dan sta ik een weekje vroeg op en ga weer vroeg naar bed,... maar zodra ik weer thuis ben zijn we weer bij af. Pfffffff.
jumpsje dat heb ik dus ook met mijn htc, geen zin om op te staan en dan ga ik 's ochtends maar forummen
Nou, nou. Ik ben nu, om 10.00 uur uit mijn nestje. Maar lig met ochtendjas op de bank met koffie en forum (ik mag toch wel even wakker worden, jongens????).

Mijn streven gaat zijn: voor 24.00 uur naar bed en rond 0900 uur eruit. (heb veel slaap nodig en heb ook nog wel wat gezondheidsproblemen, dus een beetje soepel mag).
Ik ga nu naar bed (nog te laat maar alweer een uurtje vroeger).

Van mijn planning is niets terecht gekomen. Halve dag geslapen!
Ik blijf toch nog lekker een half uurtje in bed liggen forummen. Wie gaat er nou op zaterdag om 7 uur opstaan sliep gister dus om 12 uur. Hou het nu al 4 dagen vol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven