Gezondheid alle pijlers

middel tegen misselijkheid/overgeven

25-02-2014 07:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben sinds 8 weken zwanger van mijn 1e kindje. En sinds een week of twee ben ik echt extreem misselijk. Ik eet echt ontzettend weinig, en wat ik eet spuug ik zo weer uit.

Heb van mijn dokter vorige week Emesafene gekregen, hielp er tegen echter bleek ik allergisch ervoor te zijn. Had netelroos uitslag.(zie andere topic) Toen aan de anti histamine, netelroos weg, maar wel ontzettende hoge koorts en wederom misselijk en overgeven. Gisternacht kwam er alleen maar gal uit (sorry!) .. heb nu zetpillen gehad van de dokter, Primperan. Maar ben huiverig om te nemen. Wat als ik weer allergisch ben? Ook heb ik een aantal recensies van het medicijn gelezen waar je bang van wordt.

Mijn vraag is; kennen jullie dit middel? Heeft het geholpen? En zijn er nog andere tips tegen de misselijkheid. Behalve die van kleine beetjes eten, cola, melk etc...

(misselijkheid en overgeven begint bij mij altijd rond 17 uur en is rond 7 uur sochtends weer weg)

Het is dus niet een beetje misselijk, maar echt extreem. Zelfs de dokter schrok van me. En had het anders over opname :-S

Ben geen mens meer, eerder een zombie..
Ja hoor primperan helpt hier goed. elk medicijn kan bijwerkingen hebben. Daar moet je niet naar gaan googelen.
ja daar heb je ook wel weer gelijk in, maar omdat ik nogal huiverig was na die 1e allergische reactie dacht ik toch even op onderzoek te moeten gaan voordat ik weer zomaar wat ga slikken.
Oh bah wat naar dat je zo misselijk bent!

Primperan kun je met een gerust hart innemen tijdens de zwangerschap, het is niet schadelijk voor je kindje. Je kunt er ook vanuit gaan dat je huisarts en apotheek hebben gekeken of het stofje waarvoor je allergisch bent hier niet in zit.

Sterkte!
Computer says nooooo
Thanks Summer, denk dat ik maar het 'risico' ga nemen... hopelijk werkt het idd.

Dank je again
Ik ben 5 maanden kotsmisselijk geweest en liep de hele tijd over te geven. In plaats van aan te komen viel ik 10 kilo af. Wat bij mij een beetje hielp was vloeibare Gaviscon. Dat mag je nemen als je zwanger bent.

Succes en sterkte. Na de 5e maand was het ineens over. Heerlijk!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik had van de verloskundige het advies gekregen om pillen tegen reisziekte te halen.

Hierin zit een stof ( metoclo.... Nog niets maar dat ben ik vergeten sorry!) die niet schadelijk is tijdens de zwangerschap. Vraag er anders naar bij de apotheek. Succes
Hier precies hetzelfde gehad. Zelfs de piepkleinste slokjes water kwamen eruit.

Ik werd wel opgenomen want ik was uitgedroogd.

Toen hebben ze mij primperan gegeven.

Wat een verademing. Was niet meer misselijk en ik kon gelukkig weer drinken en eten.

Succes!
Zelf geen ervaring mee, maar in het Oosten neemt men hier als natuurlijk middel kardemom tegen. Je kunt kauwen op de peulen (of als poeder in koffie of thee nemen als je dat binnenhoudt).
-
Bedankt voor jullie reacties.

Ja IceRose, dat klopt, alleen wat mijn probleem is, dat ik dus weer niet alles lust.. maar in elk geval zal dat uitdrogen niet zo heel snel gebeuren (gelukkig)

Sterkte met jouw 24/7 misselijkheid, wat naar voor je zeg!!!
Hoe lastig ook, wees ervan bewust dat jouw gevoelens een loopje met je proberen te nemen. Ja, een bijwerking is vervelend. Echter, op elk medicijn kun je met bijwerkingen reageren. Elk medicijn, maar ook letterlijk elk ander product in je leven kan theoretisch een allergische reactie oproepen. Daar sta je tótaal niet bij stil. Gebruik verstand als leidraad, niet emotie. Dus bijv. hoe realistisch of onrealistisch de angst is. Hoe verstandig of onverstandig het is om online ervaringen te gaan lezen (online is vergaarbak van onzin, mensen lullen eerder over negatief dan positief en dan is er ook nog interpretatie van feiten die vaak niet klopt)? Hoe realistisch is het om wel iets uit te proberen of niet?

Been there, done that en mocht me gelukkig prijzen met een allergoloog die me een enorme schop onder de kont gaf achteraf gezien. Ik had een allergische shock op medicatie X, had al de nodige allergiëen en ook nodige medicatie-allergiëen. Alhoewel niet onbegrijpelijk dat die shock nog vers in het geheugen zat en me beïnvloedde, was het niet realistisch dat ik die angst liet regeren. Die was niet feitelijk. Dus kreeg ik de keuze; óf zelf opstarten óf desnoods tijdens opname met alle toeters en bellen, maar nodige medicatie uit angst ontlopen was een optie die hij simpelweg niet accepteerde. Zelf dus begonnen en goh verdraaid inderdaad die angst was onproportioneel groot in aanwezigheid en "beslissingsbevoegdheid". Dat is inmiddels alweer een jaartje of 8 minimaal geleden. Enorm veel middelen zijn de revue gepasseerd. Sommigen met een allergische reactie, velen met bijwerking, maar nimmer meer die shock. Ik had het mezelf en mijn gezondheid heel onmogelijk kunnen maken maar met dank aan een korte metten aanpak van de allergoloog is dat gelukkig heel snel de kop ingedrukt.

Bij misselijkheid en overgeven heb je van doen met een deel psychosomatiek. Zelfs als een oorzaak puur fysiek de oorsprong heeft, dan nog speelt er een belangrijke rol voor o.a. psyche. Dus bijv. gedachten, gedragingen etc. Handig, want daar kun je dus ook voordeel uit halen. Ook spelen er een aantal belangrijke fysieke processen waar je wederom voordeel uit kunt halen. Dat zegt dus niet dat het tussen de oren zou zitten, dat je het zou willen of zelf afroept, maar dat zowel een verergerings- als verminderingswerking kan uitgaan van zaken als gedrag, gevoelens etc. Vergelijk het maar met het stoten van je teen aan de salontafel. De pijn is een feit, maar voel je veel minder als je de rest van de dag afgeleid bent dan wanneer je de hele dag bezig bent met de pijn.

Bijv. die 17-7 uur. Leg dat eens onder de loep, wat is er in de uren of de aanloop er naartoe anders? Lig je bijv. meer of juist niet? Relatief veel eten in vergelijk met periode 7-17? Eet je dan misschien juist iets wat dempt of triggert? De verschillen kunnen sleutels bevatten waarmee je de misselijkheidsperiode kunt beïnvloeden.

Qua fysieke bijv. de basis dingetjes als een lege maag zal makkelijker een signaal misselijk afgeven, geen trek, dus maar niet eten, nog misselijker etc. Terwijl verdeelt over de hele dag constant kleine beetjes eten en/of drinken dit kan doorbreken. Niet altijd trek of zin in, maar meer dan de moeite waard als het een cirkel kan doorbreken en/of spiraal naar beneden kan voorkomen.

Gebruik maken van de mogelijkheden die er wel zijn. Dus bijv. juist in die periodes gebruik maken van een goede intake. Eventueel ors bij dreigende uitdroging gaan gebruiken, in overleg. Luisteren naar 'cravings'. Hoe gek ook, vaak geeft een lijf daarmee aan wat wel goed valt of waar behoefte aan kan zijn. Meest ongunstige geval valt het niet zo goed, och geen man overboord. Gunstiger geval blijkt het goed te vallen en vind je daar een helpende sleutel.

Weten hoe vertering en opname van voedingsmiddelen en vocht werken. Dat je bijv. ongekend veel moeite moet doen om daadwerkelijk alle intake uit te spugen, waardoor je dus zelfs bij een enorme spuugbui na eten meer uiteindelijk hebt opgenomen dan maar niet eten uit angst voor spugen of misselijk voelen. Dat een hele korte periode van 20 minuten al wonderen doet in wat het lijf al aan het opnemen is. En ga zo maar door.

Zwangerschapsmisselijkheid? Nee, I wish? Ik ben jarenlang 24/7 misselijk als normaal onderdeel van een fysiek euvel waarbij o.a. ook spugen geen vreemd fenomeen is. Chuckie verbleekt erbij als ik mijn pittigere periodes heb. Eet kleine delen en krijg grootste gedeelte van mijn voeding en vocht via de sonde. Oorzaak allemaal doodleuk sec fysiek en medisch, maar ook daarin zie je nog veel speelruimte die beïnvloed wordt door gedrag, gevoel, basic fysiologische werkingen etc.

Niet altijd even makkelijk of leuk, maar gebruik dat soort dingen in jouw voordeel. Voorkom dus een (te) lege maag aangezien dat vaak misselijkheid kan ontlokken of verergeren. Kleinere hoeveelheden vaker per dag. Kijk of je positieve of negatieve gevolgen merkt van langdurig zitten, langdurig liggen etc. Zo kan bij liggen eventuele reflux een rol gaan spelen. Of bijv. in bepaalde houdingen kun je onbewust de druk op de maag vergroten ("bollen" van de rug), wat niet erg gunstig van invloed is. Trek in vooral naar luisteren, gebrek aan trek wantrouwen aangezien dat een symptoom kan zijn dat je juist wel moet eten en/of drinken. Bij spugen na intake, houd je vast aan de wetenschap dat je per saldo al heel snel beter uit bent dan maar niets nuttigen en wellicht minder of niet spugen.

Die medicatie; ga bij jezelf te raden. Schakel desnoods huisarts o.i.d. in als je een extra steun nodig hebt. Als het prettiger voelt, begin dan de eerste dosis aan het begin van de werkdag i.p.v. avond als je je prettiger voelt bij bereikbare eigen huisartsenpraktijk als je vragen of opmerkingen hebt na gebruik. Als het legitiem is om aan noodzaak van medicatie te twijfelen; soit. Laat echter de angst je niet regeren of adviseren. Dat is vragen om meer problemen en voedt de angst om alleen maar meer grip te krijgen. Korte metten mee maken, desnoods met hulp als je dat niet alleen kan of durft. Gun jezelf vrijheid van die angst en de passende medische behandeling (welke dag ook mag zijn).

Qua huis-tuin-en-keuken; gember heeft vaak een positieve dempende invloed. Kun je in allerlei drankjes verwerken maar bijv. ook snoepjes, koekjes, maaltijden en noem maar op. In chuckie-tijden worden er hier busladingen gemberkoekjes gebakken en zelfs meermaals in de nacht genuttigd om te dempen. De bakgeur heeft vaak ook een leuke uitwerking al vermoeden we daar sterk een psychosomatische uitwerking.

Pas op met vrijverkrijgbare middelen. Geldt eigenlijk sowieso imho altijd bij zwangerschap en/of eventueel al ander medicatiegebruik. Voor deze specifieke middelen zijn er ook vrijverkrijgbare anti-emetica die onder de spreekwordelijke "het zijn geen smarties" behoren. Dat kunnen soms een goede optie zijn, maar dan wel altijd in overleg met arts en niet op eigen houtje gezien de algemene risico's.
when you wish upon a star...
Echte cola ?
Oh meid wat erg....

Weet jammergenoeg hoe je je nu moet voelen.

Vanaf week 6 tot ongeveer week 25 non stop kotsen, aandrang tot kotsen.

Zag er echt verschrikkelijk uit, ingevallen gezicht ruim 14 kilo afgevallen.

Verschillende middeltjes geprobeerd.

Tot het moment kwam dat ik wakker werd en vanaf die dag weer kon eten en drinken zonder dat het eruit kwam.

Kreeg zelfs weer trek.

Ik hoop dat er snel een einde aan komt aan die continu kots misselijkheid periode zodat je lunt genieten!
quote:bombam schreef op 25 februari 2014 @ 09:17:

Ik had van de verloskundige het advies gekregen om pillen tegen reisziekte te halen.

Hierin zit een stof ( metoclo.... Nog niets maar dat ben ik vergeten sorry!) die niet schadelijk is tijdens de zwangerschap. Vraag er anders naar bij de apotheek. Succes

Cinnarizine?

Iets anders voor misselijkheid is geloof ik ook domperidon. Misschien kan je het proberen als Primperan niet voldoende werkt of te heftige bijwerkingen hebt. Uiteraard in overleg met je huisarts.

Wat vervelend dat je zo misselijk bent en alles eruit gooit. Veel sterkte en hopelijk kan je (wellicht later) nog genieten van je zwangerschap
http://www.steunpunthg.nl/wordpress/voeding/
HIer van alles geprobeerd beide zwangerschappen , armbandjes tegen reisziekte , gember, cola , emafaseme(zoiets), citroen .
bedankt voor jullie adviezen allemaal, super lief!

ik denk dat ik het ergste nu wel achter de rug heb, en heb toch gekozen om niet aan de medicijnen te gaan maar droge crackers en cola, en dat heeft me echt er door heen gesleept!

Super dank nogmaals!!! vooral Pixiedust voor alle uitleg! lief van je

x
Gember

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven