Gezondheid alle pijlers

Minderen of stoppen met alcohol..

15-12-2018 21:59 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik PAS! stoppen met alcohol in januari... en eventueel meerdere maanden.
anoniem_378937 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 22:56
93.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker goed te doen voor mij Wilhelmina. Ik pak de draad van dry januari gewoon weer op nu, na zondag. Daarna beperk ik mij tot het weekend. Merk ik dat de "drang" weer meer wordt dan ga ik mij beperken tot etentjes/ feestjes/ bezoek. Het is fijn om te merken hoe veel beter je je voelt zonder...dat is voor mij wel echt een motivator. De energie, de goede nachtrust, de scherpte en er steeds mindee mee bezig zijn.

Hoe gaat het met de anderen?
Ik doe ook mee. Nu twee weken niets gedronken, ook niet op de nieuwjaarsborrels en etentjes.

Ik vind er niks aan. Ik voel me niet fitter, ik slaap niet beter, ik ben niet scherper, ik val niet af en ik word nog net zo moe wakker als anders. Als extraatje word ik ook nog elke dag met koppijn wakker, ik vermoed van de spanning in mijn nek.

Mijn enige motivatie is, dat ik me dit nou eenmaal voorgenomen heb.
Alle reacties Link kopieren
Bibi, ik voel me ook beter. Vooral het wakker worden is echt stukken beter. Alleen zit ik wel in een dip omdat ik het saai vind en het duurt nog zo lang! Stroman, ik had eerst ook hoofdpijn maar dat is nu gelukkig verdwenen. Ik hou vol maar vind het wel een opgave momenteel.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
15-01-2019 14:21
Ik doe ook mee. Nu twee weken niets gedronken, ook niet op de nieuwjaarsborrels en etentjes.

Ik vind er niks aan. Ik voel me niet fitter, ik slaap niet beter, ik ben niet scherper, ik val niet af en ik word nog net zo moe wakker als anders. Als extraatje word ik ook nog elke dag met koppijn wakker, ik vermoed van de spanning in mijn nek.

Mijn enige motivatie is, dat ik me dit nou eenmaal voorgenomen heb.
Dat heb ik ook wel een beetje; ik weet dondersgoed dat ik geen alcoholprobleem oid. heb dus waarom heb ik in godsnaam besloten om mee te doen?!
Maar dat is nu eenmaal een gepasseerd station dus ik maak de maand netjes af en dan ben ik er wel weer een beetje klaar mee.
Ik drink normaal gesproken niet echt vaak en ook niet veel maar nu ik heb besloten om een maand helemaal niet te drinken wordt het ineens iets groots ofzo :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dora-wee schreef:
15-01-2019 15:18
Alleen zit ik wel in een dip omdat ik het saai vind en het duurt nog zo lang!
Ik wil ook wel tips om het minder saai te maken. De site van Ikpas komt niet verder dan de tip om lekker in bad te gaan. Nou ja, dan ben je 10 minuten verder.
Alle reacties Link kopieren
Stroman, ik zie het voor me. Eindeloos in bad zitten. Nee dat lijkt me niet de oplossing. Het enige wat soms een klein beetje helpt is een wandeling maken. Dan voel ik me gezonder en heb minder zin in een drankje. Maar ja, om nou de rest van januari wandelend in het donker in de regen door te brengen?!
dora-wee schreef:
15-01-2019 19:28
Stroman, ik zie het voor me. Eindeloos in bad zitten. Nee dat lijkt me niet de oplossing. Het enige wat soms een klein beetje helpt is een wandeling maken. Dan voel ik me gezonder en heb minder zin in een drankje. Maar ja, om nou de rest van januari wandelend in het donker in de regen door te brengen?!
Ja, wandelen, die tip geven ze ook.
Wat is ongeveer net zo gezellig als een drankje bij de open haard?
Eens even denken, in je eentje in het donker door de piesregen lopen, is dat wat? :-?
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
15-01-2019 19:43
Ja, wandelen, die tip geven ze ook.
Wat is ongeveer net zo gezellig als een drankje bij de open haard?
Eens even denken, in je eentje in het donker door de piesregen lopen, is dat wat? :-?
Nou, ik combineer het wel met 10.000 stappen per dag, dus dat is wellicht een idee. Wandel van mn werk naar huis tegenwoordig en ik loop stukken met een vriendin. De combi zorgt ervoor dat ik me al stukje fitter voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook wel een beetje zat, ja. Maar toch bevalt het me niet dat ik dat vind. Want stel nou dat het melk zou zijn wat ik een maand niet zou drinken. Dat zou me niets interesseren. Alcohol is blijkbaar wel belangrijker voor me dan ik dacht. Terwijl ik meer dagen niet dan wel dronk en ook nooit meer dan 3 op een avond. Nou ja heel zelden meer dan 3. Dus helemaal niet veel (vind ik) maar wel al jarenlang. Het is echt een beloning voor mezelf of een troost. Wat is daar eigenlijk mis mee?
Dan hoop ik maar dat mijn lever het heel prettig vindt zo en er echt van opknapt.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik herken het ook, dacht ik goed bezig te zijn en vooral fitter te worden, nou echt niet! En een paar kg minder was ook leuk geweest :-(
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
15-01-2019 20:04
Ik ben het ook wel een beetje zat, ja. Maar toch bevalt het me niet dat ik dat vind. Want stel nou dat het melk zou zijn wat ik een maand niet zou drinken. Dat zou me niets interesseren. Alcohol is blijkbaar wel belangrijker voor me dan ik dacht. Terwijl ik meer dagen niet dan wel dronk en ook nooit meer dan 3 op een avond. Nou ja heel zelden meer dan 3. Dus helemaal niet veel (vind ik) maar wel al jarenlang. Het is echt een beloning voor mezelf of een troost. Wat is daar eigenlijk mis mee?
Dan hoop ik maar dat mijn lever het heel prettig vindt zo en er echt van opknapt.
Herkenbaar ja; het lukt allemaal wel en zelfs zonder probleem maar toch knaagt het ergens dat het je wel bezig houdt...
Tegelijkertijd heb ik ook mensen in mijn omgeving die zeggen dat ze niet meedoen omdat ze het niet nodig vinden terwijl ik denk dat de enige reden dat ze niet meedoen is omdat ze het gewoon niet vol zouden houden - en wij doen het tenminste wel.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Als je (nog) geen voordelen voelt snap ik dat het lastiger is. Mij geeft het ook een soort gezond gevoel. Even een grote schoonmaak van de lever. Al zal het bij mij wel meevallen omdat ik zondag zwichtte. Voor mij helpt verder verse thee...muntthee, Gember thee, spa rood met munt en citroen. Dat ik een lekker vervangend drankje heb. En jezelf op een andere manier verwennen? Tijdschrift kopen, lekkere bodylotion, bloemen...geeft voor mij ongeveer hetzelfde gevoel als een troost/ beloningswijntje. Maar zal voor iedereen weer anders werken. Maar de weekenden zijn wel lastig hoor. Doordeweeks geen moeite en ik dacht juist dat ik tijdens het koken last zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 12:58
Reden: privacy
99.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat ook even wat van mij horen, morgen hopelijk meer tijd. Ik ben 1x de fout in gegaan. Had een etentje met collega's, heb toen 2 wijntjes gedronken. (moest nog rijden dus mooie stok achter de deur). Achteraf gezien noem ik het niet echt fout. Wel dat ik ik nu niet helemaal 'dry januari'' ben maar de rem zat er goed op.

Ik vind het ook wel saai hoor, probeer afleiding te zoeken en gewoonten aan te passen. Ik zit eenmaal graag aan mijn laptop info te vergaren en kan me er moeilijk toe zetten om iets te volgen via netflix bv. Wel wat interessante dingen uitgezocht. Dat wordt mijn doel komende week. Vanaf 1 januari nu 5kg lichter. Super fijn! (heb mijn eten ook aangepast) en hardlopen 2x per week.
Positief dus van mijn kant.

Lijkt me echt frustrerend als je geen voordelen merkt van het niet drinken, hopelijk komt het later!!
Luimpje schreef:
19-01-2019 21:38
Laat ook even wat van mij horen, morgen hopelijk meer tijd. Ik ben 1x de fout in gegaan. Had een etentje met collega's, heb toen 2 wijntjes gedronken. (moest nog rijden dus mooie stok achter de deur).

Sorry ik doe niet mee aan dit topic, dus misschien vind je het stom dat ik reageer... maar moeten rijden is toch juist een stok achter de deur om NIETS te drinken? Zeker in zo'n maand als dit?

Misschien zie je het zelf niet, maar voor iemand die nauwelijks drinkt zoals ik komt dat namelijk wel redelijk vreemd over. Als je niet had moeten rijden waren dat dus 3, 4, 5 wijntjes geweest?
Ik heb hier nog niet gereageerd in dit topic, maar ook ik drink geen alcohol meer sedert 1 januari. Ik slaap momenteel wel slecht maar: ik ben wel 4 kg kwijt op minder dan 3 weken. Heel vreemd want ik dronk echt niet veel.
Alleen in de weekends : zaterdag 3 glazen wijn en zondag 2.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 12:58
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook nog steeds goed ondanks een avond met vriendinnen en een eetafspraak bij vrienden. Ik merk dat ik er ook geen behoefte aan heb, aan die wijn. Ik slaap beter en ik ben ook wat afgevallen, twee kilo.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het goed! Ik ben over mijn "ikbenhetzat-fase" heen en zie nu wel degelijk voordelen. De wallen onder mijn ogen lijken wel minder groot en ik slaap goed, voel ook dat ik meer energie heb en een paar kilootjes kwijt. Het bevalt me erg goed! Ik vind het bijna jammer als het straks afgelopen is. Bijna dan hè.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede berichten allemaal! Bij mij gaat het ook goed. Na zondag geen wijn meer gedronken en geen enkele moeite mee gehad. Vandaag krijg ik bezoek en dan vind ik het wel lastig. Kan er dan zo van genieten. Misschien dat ik dan wel 1 of 2 wijntjes neem...het is dan wel geen dry januari geworden maar wel aanzienlijke vooruitgang met hoe het was. Het voornaamste is dat die knop om is gegaan. Geen wijntje tijdens het koken, na een zware werkdag, om het weekend in te luiden, omdat ik morgen vrij ben....en dat is waar het mij om ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er wel een nieuwe badge bij mag op ikpas.nl: pms overleefd
Alle reacties Link kopieren
Bibi75 schreef:
20-01-2019 14:13
Wat een goede berichten allemaal! Bij mij gaat het ook goed. Na zondag geen wijn meer gedronken en geen enkele moeite mee gehad. Vandaag krijg ik bezoek en dan vind ik het wel lastig. Kan er dan zo van genieten. Misschien dat ik dan wel 1 of 2 wijntjes neem...het is dan wel geen dry januari geworden maar wel aanzienlijke vooruitgang met hoe het was. Het voornaamste is dat die knop om is gegaan. Geen wijntje tijdens het koken, na een zware werkdag, om het weekend in te luiden, omdat ik morgen vrij ben....en dat is waar het mij om ging.
Binnen drie weken twee keer gezwicht is niet de knop om.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee sinds 1 januari, samen met m'n vader. Hij kwam hiermee wat mij erg verbaasde en ik besloot om als ondersteuning mee te doen. Beide lusten we wel een flinke borrel en ging op een avond aardig wat doorheen. Ook in 't verleden met m'n ex ging 't hard. Nu beide nog geen druppel gedronken en ik ben trots op ons, ik heb mijn vader namelijk nog nooit zo lang nuchter mee gemaakt. Nu ook een nieuwe vriend die bijna niet drinkt, zelfs bij een etentje bij vrienden van hem niets genomen hoe verleidelijk 't ook was. Nu bevalt mij dit goed en zal ik dit na januari ook doorzetten en misschien met een etentje in 't weekend een glas nemen. Ik dronk uit verveling, nu nog stoppen met roken, als 't pakje leeg is (nog 4 stuks) ga ik dat ook aan pakken.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 28-04-2019 12:58
Reden: privacy
99.46% gewijzigd
humanista schreef:
20-01-2019 22:31
Ik vind dat er wel een nieuwe badge bij mag op ikpas.nl: pms overleefd
Zeker. Er mogen sowieso wel wat badges bij die wat minder sociaal zijn. “Gefeliciteerd! Al vijf huilbuien uitgezeten op cranberrysap!”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven