Gezondheid alle pijlers

Modeziektes, bestaan die?

07-04-2011 00:44 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Speciaal voor alle sceptici onder ons:

RSI , bekkeninstabiliteit en de mensen met whiplash, Prikkelbaar Darmsyndroom, ME/CVS en FM.

Volgens een mede forumster zijn dit modeziektes waarvan de eerste drie (RSI, Bekkeninstabiliteit en Whiplash) al aan het "wegebben" zijn.

Wat vinden jullie?
Optimist tot in de kist!
Er bestaat wel een effect dat wanneer een aandoening publicatie krijgt, veel mensen denken: oh dat heb ik ook.

Maar bijv het prikkelbare darm syndroom is een stempel dat op allerhande darmklachten wordt gedrukt.

En het kan veroorzaakt worden door ongezond eten en dat kan weer iets van deze tijd zijn.

Ik denk wel dat je sommige ziektes modeziektes kan noemen, maar dat houdt i.m.o. niet in dat ze niet bestaan.
Heb juist meer het idee dat tegenwoordig heeeel erg veel mensen adhd hebben.
Moonlight, dat klopt denk ik wel, bepaalde aandoeningen staan meer in de spotlights ivm research e.d. Ik kan mij voorstellen dat je als patient bepaalde "symtomen" herkent en hiermee naar de dokter stapt in de hoop (raar woord in dit verband) dat je het laatste puzzelstukje hebt gevonden.

Sommige aandoeningen zullen ook environmental zijn (kan effe geen NL woord verzinnen, sorry), dus eten, weinig beweging, etc. zullen absoluut een invloed hebben op het verschijnen van aandoeningen of het verergeren.

Annie: ADHD, net als andere aandoeningen kunnen uiteraard worden misbruikt, maar dat wil niet zeggen dat er mensen zijn die hier aan lijden.
Optimist tot in de kist!
Annie: ADHD, net als andere aandoeningen kunnen uiteraard worden misbruikt, maar dat wil niet zeggen dat er mensen zijn die hier aan lijden.

Dat wil ik ook absoluut niet zeggen!

Maar juist ook daarom is het vervelend imo dat "iedereen " het heeft en het dus bijna standaard wordt.
Annie: Snap ik hoor! Ik kan mij nog herinneren dat alleen in de klas van mijn dochtertje al iets van 60% vd kids ADHD had. De leraar hield het geen jaar uit (was groep 4).
Optimist tot in de kist!
ME/CVS is GEEN modeziekte !!!Er is ontzettend veel onbegrip voor ,maar het is echt heel erg : :puke: om het te hebben.Ik spreek uit ervaring helaas , dus daarom kan ik er niet tegen als het word weggezet als "modeziekte" .Is denk ik hier ook niet de bedoeling , maar het moest me toch van het hart.
Hoe het kan dat zoveel kinderen autisme of ADHD hebben, daar ben ik ook wel benieuwd naar. (bedoel dit niet cynisch, gewoon zoals het er staat)

Eerst had ik het idee dat bijv een autist vroeger (40 jaar terug ofzo) vaak geen diagnose kreeg, maar gewoon 'die stille' was en na schooltijd in zijn eentje ging spelen en niemand er een punt van maakte.

Maar nu hoor je het zo vaak. Er is een duidelijke stijging en ik ben wel benieuwd hoe dat komt.
Hm dat van de autist staat er misschien wat lullig. Ik bedoel meer dat er 40 jaar geleden niet zo snel reden was om een kind verder te onderzoeken. Als t goed at en groeide, was dat het belangrijkst.
Ik heb het woord 'modeziektes' eigenlijk nooit begrepen. Wie dat ooit bedacht heeft?
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
ADHD is nog niet zo lang geleden "ontdekt" en maakt nu een soort van inhaalslag qua diagnose denk ik.

Vroeger was zo'n kind gewoon vervelend en/of onhandelbaar.

Nadeel is dat als een kind nu echt "gewoon" vervelend/onhandelbaar/onopgevoed is er, in mijn ogen,te snel een labeltje opgeplakt wordt. Alsof kinderen niet meer simpel "gewoon" vervelend/onhandelbaar/onopgevoed kunnen zijn.
Dat is denk ik wel zo Moonlight ,maar meer omdat veel psychologen/artsen (degene die ik gezien heb) graag labelen .En nauwelijks luisteren.Het een werd met het ander verbonden wat gewoon niet zo wás (ik spreek nu alleen uit eigen ervaring , ik wil niet zeggen dat iedere arts zo is).En niet ieder wat stiller persoon hoeft autistisch te zijn.Ik hou niet van feestjes , maar maakt mij dat meteen autistisch ?Ik vraag me dat oprecht af.Als de psych [waar ik maar heen moest van de arts , anders wilde de arts mij niet helpen] iets beter geluisterd had ,dan had ze gehoord dat ik gewoon niet van de drukte houd. En niet : nauwelijks feestjes = geen vriendenkring= geen sociaal contact=moeite met sociaal contact.
Even voor alle duidelijkheid: ik geloof niet in modeziektes in ieder geval niet in de zin van "bestaat niet". Ik heb zelf net de diagnose FM gekregen (gratis, aardig he ).
Optimist tot in de kist!
Olifantje wat is FM ?Nooit van die afkorting gehoord eigenlijk...
Augustusbloem:
Optimist tot in de kist!
Dankje Olifantje
Net als Moonlight zegt .....

En bv een RSI kwam mss wel meer voor een paar jaar terug en dat is nu wellicht minder omdat er heel veel aan preventie wordt gedaan op de werkvloer om te voorkomen dat er RSI klachten ontstaan.
Fibromyalgie....

Ik ben 6 jaar geleden nogal rottig gevallen, heb hieraan blijven letsel overgehouden (zenuwletsel), hierdoor is volgens de h.a. FM getriggerd. Ik loop al 6 jaar te kwakkelen maar wou nooit naar de dokter, wat niet weet dat deert niet of terwijl kop in het zand. Nu zijn al mijn spieren vooral in mijn rug, schouders, nek en billen erg verkrampt.

Op het Fibromyalgie topic kwam ik voor info en steun maar daar is een hevige discussie aan de gang over het "niet bestaan" van FM. Dat voelt rot vooral omdat ik zelf lang genoeg er niet aan toe heb willen geven. Nu dan eindelijk wel en nu wordt ik gelabeld als een aansteller met een lage pijngrens.

Meerdere meiden daar voelen zich nu erg aangevallen en dus probeer ik de discussie te verplaatsen

Ben jij nog laat op trouwens? Ik woon aan de andere kant vd grote plas dus hier is het nu bijna avond.
Optimist tot in de kist!
Ik geloof ook niet in modeziektes.

Augustusbloem en Olifantje
Veel nachtbrakers hier...
Optimist tot in de kist!
Een collega van mij heeft FM en het is echt klote voor haar dat ze tegen zoveel onbegrip oploopt op de werkvloer (leidinggevende en enkele collega's). Ik kan daar zo boos over zijn
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 07 april 2011 @ 01:57:

Veel nachtbrakers hier...

ik heb dan weer adhd

Maar ga wel mijn bedje in.

Truste allemaal
Truste
Optimist tot in de kist!
Leuk, ik heb een modeziekte gehad: RSI. Had echt het gevoel dat ze mijn hele arm er maar af moesten zagen. Ben ander werk gaan doen (minder type- en muiswerk) en dat hielp enorm. Toch als iemand zegt dat RSI niet bestaat, word ik altijd erg geirriteerd.

Ik vind wel dat de ziekte wel moet zijn vastgesteld door een medisch persoon en niet door eigen diagnose. Dat gebeurt ook nog wel eens; als een man het heeft uitgemaakt, dan wordt ie door zijn ex gelijk beschuldigd van het hebben van Asperger.
Hahaha ja het is moeilijk nog iemand tegen te komen zonder label blijkbaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven