Gezondheid alle pijlers

Nagel bijten

20-03-2017 10:26 25 berichten
Het heeft mij jaren niet eens heel erg dwars gezeten, maar nu ik ouder word vind ik het echt niet meer kunnen. Ik weet het, er zijn een heleboel mensen die op hun nagels bijten, maar van alle dingen die ik aan mezelf wil veranderen begint dit toch ook wel steeds meer een punt te worden. Afgekloven nagels is 1 ding, maar ik wil ook niet meer dat mensen mij zien bijten. Ik kan mij ondertussen niet eens meer herinneren dat ik ooit NIET op mijn nagels gebeten heb. Vorig jaar kwam ik met een ontstoken vinger bij de huisarts terecht. Toen dacht ik eigenlijk al: "Nu ben ik er echt klaar mee." maar het is zoiets lastigs om af te leren. Ik denk dat het mij wel meer zelfvertrouwen zou geven als ik dit gewoon af zou kunnen leren. Ik ga er zeker aan werken. Heeft er nog iemand tips ?
Alle reacties Link kopieren
Smeer er een vies goedje op.

Kauw op een stokje zoethout/kauwgom i.p.v. op je nagels.

En ohja: knip ze de komende tijd continu erg kort af zodat er weinig overblijft om te bijten.
Stoppen met alcohol en cafeïne hielp bij mij. Ik bijt nu wel weer deels. Want drink weer cafeïne. Dat is de link die ik legde bij mij.
Ik lees meer... ik heb een tijdje net gebeten, maar nu bijt ik toch weer. Enige link die ik kan leggen is stress.. niet dat ik super gestrest ben, maar heb toch wat spanning.
Als ex-nagelbijter met nu mooie lange nagels, ben ik eraf gekomen met simpele pleisters. Het ziet er even niet charmant uit, maar oké, dat zijn afgekloven vingers ook niet.

Ook heb ik de tip eens gelezen om gelnagels te nemen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Succes! Het is lastig om die gewoonte te doorbreken.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ik lees mee. Af en toe blijf ik automatisch een poosje van mijn nagels af en dan ben ik weer helemaal blij en dan heb ik een beetje stress en hop, geen nagels meer over. Dat kort knippen heeft geen zin, ik ga door tot er niets meer over is
Wat je ook kan proberen is om een tijdje nepnagels te dragen, gewoon het type dat je zelf bij de drogist haalt en die dan netjes kort vijlen (Kruidvat heeft een megaverpakking die niet zo duur is, daar moet wel een lakje overheen want kaal zijn ze niet mooi).

Ik bijt zelf nog wel eens een beetje als ik gestresst ben, en ik bijt ook de velletjes om mijn nagels weg. Maar de consistentie van nepnagels maakt het bijten een heel nare aangelegenheid. Je doet het dan ook niet meer onbewust, want het voelt heel vreemd. Dat maakt het makkelijker om ermee te stoppen.
Is het een idee voor jullie om samen te stoppen met nagelbijten?

In dit topic kun je elkaar dan steunen. Net zo als met afvallen.
Bij mij is er gewoon een knop omgegaan, van 'nu ben ik er zo klaar mee'. En cold turkey gestopt. Vies spul, nagellak, ergens anders op kauwen (kauwgum), hielp allemaal niet. Toen ik eenmaal weer een beetje nagels had, was ik wel heel consistent met elke week nagellak erop doen, want zo zagen mijn nagels er gelijk een stuk verzorgder uit. En nagelverharder, zodat ze sowieso niet/minder zouden scheuren (en ik er dus aan kon bijten).

Een vriendin heeft professioneel nepnagels laten zetten, in plaats van nagels van de drogist (die blijven bij mij ook nooit plakken trouwens). Kost heel even wat, maar volgens haar was het het waard.
Gewoon je nagels lakken.

Dat hielp mij ervan af.

Maar ik ben geen stress bijter. Ik beet onnadenkend als ik ontspannen tv zat te kijken.

Gewoon een mooie kleur nagelak, dat stopte me.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik lees mee. Ben een hardcore nagel bijter. Ik bijt ondertussen al bijna 35 jaar nagels dus heb eigenlijk de hoop opgegeven. Nagellak helpt even. Nepnagels zou ik eens kunnen proberen.

Ik heb van mezelf heel zwakke nagels, mooi lang zullen ze nooit worden, maar mooi kort is altijd beter dan die afgekloven stompjes.

Het lastigste is dat ik nagelbijten gewoon ook erg lekker vind.....
Koop verschillende nagelvijltjes, oa van die zachte oa voor glans.

Bombardeer 1 nagel tot DE nagel.

Die nagel verwen je met vijlen en op die nagel mag absoluut niet gebeten worden (dat doe je maar op de andere 9)

Op een gegeven moment zal die ene nagel een ieniemini wit randje krijgen en dat randje wordt groter.

Je zal merken dat het vijlen rustgevend kan zijn.

Hopenlijk krijg je de nijging om het bijten bij die andere 9 ook te laten.

Bedenk dat afgekloven nagels er niet uitzien.
Oke, thanks. Het is heel lang geleden dat ik mijn nagels heb gelakt, dat ga ik eerst eens proberen.

En waar het vandaan komt... Is het ook niet zo dat je heel erg de controle wil houden over dingen ? Ik bijt nagels als ik ergens bewust over na zit te denken. Of ik bijt als ik iets niet uitspreek, maar wel denk. Volgens mij is het wel eens onderzocht, en zijn het ook mensen met een bepaald karakter die gevoeliger zijn voor nagelbijten. Echt stress heb ik niet, soms wel wat frustratie dingetjes.
quote:renske1975 schreef op 20 maart 2017 @ 11:10:

Ik lees mee. Ben een hardcore nagel bijter. Ik bijt ondertussen al bijna 35 jaar nagels dus heb eigenlijk de hoop opgegeven. Nagellak helpt even. Nepnagels zou ik eens kunnen proberen.

Ik heb van mezelf heel zwakke nagels, mooi lang zullen ze nooit worden, maar mooi kort is altijd beter dan die afgekloven stompjes.

Het lastigste is dat ik nagelbijten gewoon ook erg lekker vind.....

Dit zou ik ooit ook gezegd kunnen hebben, maar na een jaar of zo niet gebeten te hebben, had ik hele harde prachtig lange nagels.

Het komt door het bijten dat ze zo zwak zijn.
Inspiratie door dit topic. Net bezig geweest met vijlen en lakken. Ik bijt ook al zo lang. Maar als ik nagellak op heb dan wil ik mijn nagellak netjes houden.. nu dus heel kort maar wel glad en netjes gelakt. Nu volhouden.
Oke.....ik beken...bijt al jaren nagels.

Bij mij is spanning/stress de trigger. Meestal ontwikkel ik op vakanties (als ze maar lang genoeg duren) vanzelf lange nagels.

Een drukke heftige werkdag en ze zijn er allemaal weer af (helaas ook behoorlijk stressvol werk).

Al geprobeerd over de jaren heen:

- bytexx (of hoe het ook heet, dat zeer vieze spul...daar bijt ik doorheen),

- gelnagels, heel tof, en daardoor tijdje niet gebeten, tot er ik er eentje afbrak en een deel van mijn eigen nagel meekwam...au! Toen ze eraf waren meteen weer gaan bijten....en het deed ook niet echt goed aan mijn eigen nagels...

- nagels verzorgen (vijltje bij de hand) en elke avond insmeren, nagelverharder. Dat werkte het beste. Tot een stressvolle dag...

Ik vind nagellak wel echt heel mooi en denk dat het mij zou kunnen helpen, helaas mag ik geen nagellak dragen op mijn werk...dus behoort niet tot de mogelijkheden.

Ben nu toch weer geïnspireerd. En doe weer een nieuwe poging. Op wilskracht en zo....

Genant dat ik al zo lang bijt. Begonnen zo rond mijn 10de jaar en nu vele jaren verder. Allerstomste is dat mijn docter nu ook bijt...slecht voorbeeld....Mensen die mij erop wijzen (bijv mijn man....) werken averechts. Dan heb ik eerder de neiging meer te bijten.

Wel heb ik een soort balans. Vroeger beet ik heel erg en had ik echt alleen maar "stompjes", nu sneuvelt er af en toe een nagel en heb ik wel een kort nagelrandje. Maar een nagelknipper heb ik nog nooit hoeven gebruiken...

Ik denk dat ik vooral zoek naar wat anders om op "af te reageren" bij stress. Wie oh wie heeft de tip?
quote:bibi72 schreef op 20 maart 2017 @ 17:22:

Mensen die mij erop wijzen (bijv mijn man....) werken averechts. Dan heb ik eerder de neiging meer te bijten.

Dit heb ik ook heel erg..

Maar even positief, toch al een paar uur niet gebeten!
anoniem_7760 wijzigde dit bericht op 20-03-2017 18:15
Reden: .
% gewijzigd
Ah ik wil er ook vanaf! Probleempje, ik weet niet wanneer ik het doe...
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:Delite_ schreef op 20 maart 2017 @ 12:24:

[...]

Dit zou ik ooit ook gezegd kunnen hebben, maar na een jaar of zo niet gebeten te hebben, had ik hele harde prachtig lange nagels.

Het komt door het bijten dat ze zo zwak zijn.Dat laatste geloof ik meteen. Dat ze na een jaar niet bijten verbeteren geeft goede moed. Zo lang heb ik het niet bijten nog nooit volgehouden. Toch maar weer eens een poging wagen.
Heb nagellak op gedaan. Glimmend doorzichtig rose. 3 nagels zijn best kort. De rest hard en lang. Ik blijf hier schrijven.
Niet de hoop opgeven! Het is mij na 35 jaar ook gelukt!

Wat mij hielp was juist erg met mijn nagels en handen bezig te zijn: lekkere handencreme (helpt ook tegen harde nagelriemen), met bokkepootjes in de weer, nagels die iets langer zijn gaan vijlen etc. Dus juist extra aandacht geven ipv wegstoppen.

Op een gegeven moment beperkte ik me tot enkele vingers. De anderen werden dan langer en kon ik ook beter verzorgen.

Ik had mezelf beloofd om me te trakteren op een manicure als ze allemaal een wit randje zouden hebben. Dat is dit jaar gelukt!

Nog steeds merk ik dat ik automatisch mijn handen wegstop, de handen veel als vuist heb etc. Maar ze mogen er nu zijn. Houd vol!
Ik heb ook de hele avond al niet gebeten!
Ik bijt ook en wil ook stoppen, gelnagels overwogen, maar dat bijhouden is behoorlijk prijzig. Nadeel lijkt me ook dat ik als nagelbijter überhaupt niet gewend ben langere nagels te hebben. Ik draag altijd nagellak, dat helpt hier dus niet. En heb vaak niet door dat ik aan het bijten ben.. hebben jullie dat altijd zelf door?
Overigens heb ik op het moment 9 mooie nagels, en 1 die een stuk korter is.

Die had ineens een haakje, terwijl ik geen vijltje had. En dan gaat het dus mis.
Ja, het is echt een gewoonte. De hele avond door tijdens het tv kijken. En wel 100x denken : niet doen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven