Naweeen van narcose
donderdag 17 september 2009 om 11:46
Ik ben vorige week maandag onder narcose geweest voor een operatie. Operatie gelukt, nog een paar daagjes in het ziekenhuis geweest en weer naar huis. Tot zover niets aan de hand dus.
Maar... nu heb ik dus (buiten de gewone wondpijn) last van de naweeen van de narcose. Overal pukkels, een droge huid in mijn gezicht en nek (tot barsten aan toe), concentratie helemaal weg, mijn geheugen is super slecht en mijn scherpe blik is ook al dagen zoek.
Er zwerven hier vast meer mensen met ervaring met narcose en de naweeen daarvan. Hoe lang konden jullie geen boek lezen (want niks onthouden), geen actualiteitenprogramma kijken (want waar hebben ze het toch over?), wanneer ging je je huid weer herkennen, etc. ?
Ben benieuwd
Maar... nu heb ik dus (buiten de gewone wondpijn) last van de naweeen van de narcose. Overal pukkels, een droge huid in mijn gezicht en nek (tot barsten aan toe), concentratie helemaal weg, mijn geheugen is super slecht en mijn scherpe blik is ook al dagen zoek.
Er zwerven hier vast meer mensen met ervaring met narcose en de naweeen daarvan. Hoe lang konden jullie geen boek lezen (want niks onthouden), geen actualiteitenprogramma kijken (want waar hebben ze het toch over?), wanneer ging je je huid weer herkennen, etc. ?
Ben benieuwd
donderdag 17 september 2009 om 11:49
donderdag 17 september 2009 om 11:53
donderdag 17 september 2009 om 11:58
Ik had er toch echt langer last van. Maar het zal wel per persoon verschillen. Ik ben in totaal twee keer onder narcose geweest in mijn leven en van de tweede keer moest ik echt langer bijkomen. Overigens vond ik het gevoel van onder narcose gaan, wel heel plezierig. Heerlijk om zo weg te zakken. Maar goed, ik ben vast raar

donderdag 17 september 2009 om 11:58
quote:Lunax schreef op 17 september 2009 @ 11:54:
[...]
Zou dat helpen? Die heb ik wel liggen hier dus is een optie
Dat komt goed van pas dan!
Door 'n narcose/lachgas daalt je B12-niveau en dat bouwt zichzelf natuurlijk wel weer op (als je geen opnamestoornis hebt) maar je kunt natuurlijk ook 'n shot nemen als je last hebt van moeheid en geheugen
[...]
Zou dat helpen? Die heb ik wel liggen hier dus is een optie
Dat komt goed van pas dan!
Door 'n narcose/lachgas daalt je B12-niveau en dat bouwt zichzelf natuurlijk wel weer op (als je geen opnamestoornis hebt) maar je kunt natuurlijk ook 'n shot nemen als je last hebt van moeheid en geheugen
donderdag 17 september 2009 om 11:59
Je hebt er zelf ook veel invloed op Lunax: véél drinken, water, kruidenthee, etc.
Waai af en toe even uit: frisse lucht is echt beter dan bedompt thuis blijven zitten.
En slaap veel: je lijf kan zich beter herstellen als je genoeg slaapt.
Ik heb heel wat narcoses achter de rug en weet dat het niet fijn is, die nawerking, maar de narcose-troep wordt vanzelf weer uit je lijf gewerkt en je kunt dat proces best een handje helpen.
Waai af en toe even uit: frisse lucht is echt beter dan bedompt thuis blijven zitten.
En slaap veel: je lijf kan zich beter herstellen als je genoeg slaapt.
Ik heb heel wat narcoses achter de rug en weet dat het niet fijn is, die nawerking, maar de narcose-troep wordt vanzelf weer uit je lijf gewerkt en je kunt dat proces best een handje helpen.
donderdag 17 september 2009 om 12:02
@LaMessalina: Dat is idd lastig dan!
@Elninjoo: Dat wist ik niet. Ik heb een opnamestoornis dus zal vanmiddag direct even mijn B12 niveau weer wat opkrikken. Dank je wel
@Robo: Slapen is een favoriet tijdsverdrijf dus dat is al heel goed aan het lukken. Mijn lijf vraagt gewoon nog om slaap. Gisteren voor het eerst even buiten geweest en dat was ook prettig (maar vermoeiend!!). Het water kan meer. Ga ik ook doen. Klinkt ook logisch. Afvalstoffen afdrijven. Ook dank
@Elninjoo: Dat wist ik niet. Ik heb een opnamestoornis dus zal vanmiddag direct even mijn B12 niveau weer wat opkrikken. Dank je wel
@Robo: Slapen is een favoriet tijdsverdrijf dus dat is al heel goed aan het lukken. Mijn lijf vraagt gewoon nog om slaap. Gisteren voor het eerst even buiten geweest en dat was ook prettig (maar vermoeiend!!). Het water kan meer. Ga ik ook doen. Klinkt ook logisch. Afvalstoffen afdrijven. Ook dank
donderdag 17 september 2009 om 12:04
quote:Mirjam762 schreef op 17 september 2009 @ 11:58:
Ik had er toch echt langer last van. Maar het zal wel per persoon verschillen. Ik ben in totaal twee keer onder narcose geweest in mijn leven en van de tweede keer moest ik echt langer bijkomen. Overigens vond ik het gevoel van onder narcose gaan, wel heel plezierig. Heerlijk om zo weg te zakken. Maar goed, ik ben vast raar
Dat zal ook zo zijn hoor. Ieder mens reageert natuurlijk anders. Ik gok maar een beetje op iets tussen 2 weken en 2 maanden, dan zit ik altijd goed
En ik vond het ook niet vervelend trouwens hoor die narcose. Het wakker worden was veel vervelender...

Dat zal ook zo zijn hoor. Ieder mens reageert natuurlijk anders. Ik gok maar een beetje op iets tussen 2 weken en 2 maanden, dan zit ik altijd goed
En ik vond het ook niet vervelend trouwens hoor die narcose. Het wakker worden was veel vervelender...
donderdag 17 september 2009 om 12:05
Ik hoorde van de anesthesist een maand herstel voor elk uur narcose! Dat zou dus uitkomen op 2 maanden herstel voor 2 uur narcose.
Overigens zijn dus ook de anesthesisten het niet met elkaar eens (verwijs naar quote van Lunax).
Neem je tijd. Hoe klein de operatie ook was, het is niet niks! Snijden in je lichaam. Geef het de tijd en zoek de frisse lucht op.
Overigens zijn dus ook de anesthesisten het niet met elkaar eens (verwijs naar quote van Lunax).
Neem je tijd. Hoe klein de operatie ook was, het is niet niks! Snijden in je lichaam. Geef het de tijd en zoek de frisse lucht op.
Volg je hart. Dat klopt.
donderdag 17 september 2009 om 12:12
quote:Em31 schreef op 17 september 2009 @ 12:05:
wat is B12?
Vitamine B12 heeft een mens nodig voor het aanmaken van nieuwe cellenen voor een gezond zenuwstelsel en immuun systeem. Een tekort kan leiden tot een tal van klachten,
Onder andere:
Ontstoken pijnlijke tong
VermoeidheidSpier pijn en zenuwpijnen
Verminderde eetlust
Tintelingen in voeten handen
Het gevoel op watten lopen
Zware benen stijve benen (verzuring spieren)
Concentratie problemen
Duizeligheid
Diaree
Depressieve gevoelens (PMS klachten)
Menstruatie klachten
Wazig zien
Spiertrillingen
Koud hebben
Haaruitval
Vergeetachtigheid
Doof gevoel in handen en voeten
Prikkelbaarheid
Onverklaarbaar vallen
Niet op woorden kunnen komen (dronken over komen)
Misselijkheid
wat is B12?
Vitamine B12 heeft een mens nodig voor het aanmaken van nieuwe cellenen voor een gezond zenuwstelsel en immuun systeem. Een tekort kan leiden tot een tal van klachten,
Onder andere:
Ontstoken pijnlijke tong
VermoeidheidSpier pijn en zenuwpijnen
Verminderde eetlust
Tintelingen in voeten handen
Het gevoel op watten lopen
Zware benen stijve benen (verzuring spieren)
Concentratie problemen
Duizeligheid
Diaree
Depressieve gevoelens (PMS klachten)
Menstruatie klachten
Wazig zien
Spiertrillingen
Koud hebben
Haaruitval
Vergeetachtigheid
Doof gevoel in handen en voeten
Prikkelbaarheid
Onverklaarbaar vallen
Niet op woorden kunnen komen (dronken over komen)
Misselijkheid
donderdag 17 september 2009 om 12:39

donderdag 17 september 2009 om 14:04
Ik heb twee jaar geleden een longoperatie gehad en die duurde ongeveer twee uur. Ik heb echt wel een paar maanden last gehad van concentratiestoornissen. Ik ben een enorme lezer, maar kon toch amper een boek uitlezen. Heel jammer, want ik was daarna nog 3 maanden in de ziektewet en had dus alle tijd voor mooie boeken. Tijdschriften en kranten gingen trouwens nog wel.
donderdag 17 september 2009 om 14:26
@Nlies: Ja precies. Het is ook gewoon troep. Maar op één of andere manier had ik niet verwacht dat het mijn geest ook aan zou tasten. Dat die troep je lijf weer uitmoet (en dus pukkels etc) verbaast me niet. Wat me wel verbaast is dat ik echt na moest denken hoe ik nou toch moest pinnen. Rare gewaarwording.
@Naski: Dat heb ik nou ook. Allerlei heerlijke boeken liggen hier waar ik nu alle tijd voor zou hebben maar ik onthoud geen alinea
@Naski: Dat heb ik nou ook. Allerlei heerlijke boeken liggen hier waar ik nu alle tijd voor zou hebben maar ik onthoud geen alinea
donderdag 17 september 2009 om 14:39
bloedgeven mocht 4 weken na de narcose weer hier! Althans, 4 weken na mijn knie-operatie (en die was onder volledige narcose).
Ik ben onlangs 2x in een half jaar onder narcose geweest voor dezelfde kwaal. Na de eerste operatie heb ik ongeveer 2 maanden last gehad van concetratiestoornissen, ik kon niet meer op bepaalde woorden komen, was na de helft van mijn zin alweer vergeten wat ik wilde zeggen, etc. Maar, ik was na een week alweer aan het werk gegaan (nieuwe baan)
Na de tweede operatie ben ik 3 weken thuis gebleven, heb ik drie weken veel geslapen, veel gerust, veel gelezen en had ik nauwelijks ergens last van! Dus twee compleet verschillende ervaringen!
Ik ben onlangs 2x in een half jaar onder narcose geweest voor dezelfde kwaal. Na de eerste operatie heb ik ongeveer 2 maanden last gehad van concetratiestoornissen, ik kon niet meer op bepaalde woorden komen, was na de helft van mijn zin alweer vergeten wat ik wilde zeggen, etc. Maar, ik was na een week alweer aan het werk gegaan (nieuwe baan)
Na de tweede operatie ben ik 3 weken thuis gebleven, heb ik drie weken veel geslapen, veel gerust, veel gelezen en had ik nauwelijks ergens last van! Dus twee compleet verschillende ervaringen!