Gezondheid alle pijlers

net glutenvrij

08-08-2012 21:12 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week de diagnose coeliakie gekregen en ben benieuwd of er nog anderen zijn die het ook nog niet zo lang weten dat ze geen gluten meer mogen eten. Het lijkt me leuk om te delen waar je tegen aan loopt, welke producten en recepten toppers zijn. En natuurlijk ook even je hart luchten als je baalt. Wie schrijft er mee?
Breek even in.

Mijn dochter eet nu 4 jaar gluten en lactosevrij.

IJs, het zou je echt kunnen verbazen in hoeveel soorten ijs gluten zit. Ik lees met regelmaat verpakkingen en kom het vaak tegen. Ijs controleer ik dus zeker altijd.

Sorbetijs mag vaak wel omdat dat echt op fruitbasis is.

Brood, ik koop altijd het meel van de poensgen bakker. Dit kun je online bestellen. Geroosterd is dit goed te doen. Zij hebben ook vers brood wat lekker is.

Verder de broodjes van schar. Bon matin, ciabatta en de stokbroodjes. Ook bij de grotere appies te krijgen. Appie is fijn, geven allergieën duidelijk aan en die van ons heeft heerlijke gv cake in de vriezer.

Verder bij de jumbo de produkten van DS, pizza's, kaiserbrotchen, ijshoorntjes, lasagne etc.

Goed te eten allemaal.

Als je nog eens naar Italie gaat, loop eens binnen bij de Coop. Je zult niet weten wat je meemaakt. 20 soorten pasta's, diverse pizza's alles is echt goed geregeld.

Als je op de internationale site van DS zoekt kun je pizzapoints vinden, restaurants die hun pizza's bakken. Die smaken dan echt perfect.

Het is in het begin even wennen dit dieet, maar na een tijdje gaat het wel. Mijn dochter weet niet beter.
Ja, die cake van AH is verrassend lekker ja! In tegenstelling tot hun brood...

@Jane, ik heb erom gevraagd een tweede biopt te krijgen. Ik wilde graag weten of ik het allemaal wel goed deed. Ben een beetje een eigenwijs en wilde mezelf vooral geen dingen ontzeggen die niet nodig waren om weg te laten. Dus anderhalf jaar mijn eigen testkonijn geweest zeg maar.

Kij kwel een beetje uit met nu al experimenteren. Je gaat nu nog niet merken als je een keer gluten eet omdat je nog schade hebt. In het eerste jaar heb ik best wel eens een vergissing gemaakt en daar kwam ik dan achteraf achter maar ik had het niet gemerkt. Als ik nu een sporadische vergissing maak, merk ik het wel, dan krijg ik een dag latern buikpijn en een hele opgezwollen buik. Dus jij kan nu nog niet op de signalen van je lichaam vertrouwen.
Je mag ook heel veel soorten chips eten. Nacho's AH, Doritos, Beertjes chips en ook verl naturel soorten. Gebakjes (zelfs bij Hema) kun je Glutenvrij bestellen en ook kun je gewoon lekker frituren.. (mits schoon vet) of uit oven. Er zijn ook gewoon Glutenvrije frikadellen te verkrijgen..
IJs is inderdaad wel oppassen, verschilt per merk.

Maar bij de wat betere ijssalons kunnen ze wel vertellen welke ijssoorten glutenvrij zijn (ze hebben vaak een lijst). En als je heel gevoelig bent pakken ze ook een schone lepel om het ijs mee te scheppen.

Ik zelf heb al meerdere biopten gehad, eigenlijk ieder jaar één. Bij mij is het probleem dat de darmvlokken niet herstellen. Mijn bloed is verder wel goed en ik voel me ook prima.

Arts snapt niet hoe dat kan, want met hoe mijn darmen eruit zien zou ik me slecht moeten voelen.

Qua darmen zit er geen verbetering tussen het begin (7 jaar geleden) en nu. Ben al bij de diëtiste geweest om alles te checken, en mijn dieet is goed en goed glutenvrij bevonden.

Ben inmiddels ook in VU Amsterdam geweest voor een ander soort scopie, daar moet ik de uitslag nog van krijgen. Blijft dus nog even puzzelen... Maar voel me gelukkig wel goed verder!
Life is what happens to you while you are busy making other plans...
Mijn eerste dagje uit is goed verlopen. Had natuurlijk veel te veel eten mee. Ik had een soort van zachte bolletjes gekocht, die waren best lekker.

En voor het eerst uit eten en perfect! Kreeg glutenvrij vlees, glutenvrije aardappels en glutenvrije salade. Geen ijs genomen, maar ze hadden ook vruchtjes met slagroom en chocolade, dus kon heerlijk genieten.
@jane, mijn eerste klachten kreeg ik op mijn 15 maar werd gezegd prikkelbare darm en verder geen onderzoeken. In de loop der jaren gewend geraakt aan de maag en darmproblemen, maar kreeg wel steeds meer andere klachten, waaronder ernstig vitamine b12 te kort. Het afgelopen half jaar namen vooral mijn maagklachten toe, dag en nacht misselijk en zuurbranden en afvallen. Kreeg door verhuizen een andere huisarts en die was de eerste die de oorzaak wil weten en erop stond dat ik een maagonderzoek liet doen. Als ze dat 15 jaar geleden hadden gedaan had me dat zoveel ellende gescheelt.
Stouteschoenen, je weet dat lang niet alle chocolade glutenvrij is?
Fijn Stouteschoenen, dat het goed is gegaan! Ik ben gisteren spontaan uit eten geweest en dat ging ook goed. Wel jammer dat je vaak geen frietjes kunt eten. Maar aan de andere kant fijn om niet meer met buikpijn en een opgeblazen gevoel thuis te komen.

En ik kan weer melk drinken! De eerste paar weken kreeg ik daar buikpijn van, nu niet meer. Ik moet nog een afspraak met een diëtist maken, ga jij dat nog doen? Ik ben al heel erg bezig met hoe ik genoeg van alles binnenkrijg dus weet niet of het veel toegevoegde waarde zal hebben.

Krijg jij een botscan? Ik heb een beetje een vreemde mdl arts die de richtlijnen overdreven vindt en zegt dat het veel minder vaak voorkomt dan dat wordt beweerd, zijn persoonlijke inschatting was 1 op de 600. Een botscan en mijn kinderen onderzoeken vond hij niet nodig. Maar een richtlijn is er toch niet voor niets? Vreemd hoor.
Probleem met ijs is denk ik dat het heel vaak wordt gezoet met moutstroop en dat bevat gluten
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 september 2012 @ 11:46:

Probleem met ijs is denk ik dat het heel vaak wordt gezoet met moutstroop en dat bevat glutenEcht? Maar dan moet er toch tussen haakjes 'bevat tarwe' op staan als het van tarwe is gemaakt? Of gerst, of rogge...
http://suikerwijzer.nl/alles-over-maltose-moutstroop/

Alleen producten waarop staat dat het glutenvrij is met de meeste zekerheid ook glutenvrij is.

In alle andere producten kunnen dingen voorkomen die toch gluten bevatten/met gluten in aanraking zijn geweest.
maltose/moutstroop wordt gemaakt van gerst en is dus niet glutenvrij.
@jane. Ik ben niet in behandeling bij een mdl arts en dietiste. Volgens de huisarts ben ik slim genoeg om het zelf te doen, hehe. Maar met een week of zes ga ik evalueren met de huisarts en als het dan verstandiger is om alsnog naar de mdl arts of dietiste te gaan dan kan dat altijd.

Ja, ben ook bang dat ik te weinig binnen krijg. At altijd veel brood en liga's ed en nu dat weg is, heb ik het idee dat ik dat nog niet genoeg kan compenseren met glutenvrij.

Ik heb net de hele keuken gepoetst en de producten die ik niet meer mag weggedaan. Maandag komt mijn broodmachine en ga ik proberen zelf brood te bakken.

Ik heb al wel een week barstende hoofdpijn en ben erg moe. Herken je dat?
Hebben ze dan wel je bloed geprikt op allerlei waarden? Is wel belangrijk! En dat kan je niet zelf. Heb je een biopt gehad?

Dat van die hoofdpijn en vermoeidheid herken ik wel ja. Maar dat is nu al een stuk minder.

Ik heb inderdaad ook een broodbakmachine aangeschaft :-). Maar tot nu toe het meeste in de oven gemaakt. Zonet nog lekkere krentenbollen. Ze smaken heerlijk gelukkig! Het zijn er acht dus zes in de vriezer, altijd handig.
Bloed wordt regelmatig getest op allerlei waardes, heb een paar weken geleden een maagonderzoek gehad waarbij de arts diverse biopsies genomen/ gedaan heeft.

Krentenbollen klinkt lekker en handig mee te nemen. Heb je voor mij het recept?

Ik heb een broodmachine besteld met speciaal glutenvrij programma, ben benieuwd. Nu nog kiezen welk broodmeel ik ga gebruiken, had niet verwacht dat er zoveel soorten zijn. Ik neig naar meergranenmeel.
Ik had via Google op een blog een recept met kwark. Ik heb er bananenkwark in gedaan, had geen gewone in huis, minder suiker en twee eetlepels extra melk en een eetlepel fyberhusk en een kleine theelepel xantaangom. Het is met fynax bruin. Die heb ik nu een aantal keer gekocht en vind ik lekker. Kwarkbrood is sowieso een aanrader. Op een site van een webshop van glutenvrijemarkt kun je per product zien hoeveel vezels het bevat, wel handig. Ik kocht ook een paar keer glutenvrije muesli maar schrok van hoeveel suiker daar inzit. Nu maak ik zelf muesli. Ha, dat had ik ook nooit gedacht, dat ik zelf muesli zou gaan maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven