Gezondheid alle pijlers

Niet bij behandeling van dochter 4 mogen zijn

29-11-2012 18:52 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij lopen met onze dochter van bijna 4 bij de kindertandarts (ze heeft kaasmolarenkiezen) en op zich doen ze het fantastisch met kleine kindjes. Vandaag zijn we weer geweest en kregen we te horen dat we de volgende keer niet meer mee mogen de behandelkamer in omdat ze de grens vanaf 4 jaar hebben dat ouders mee mogen. Ze vertelde dat de behandeling dan vaak beter gaat omdat ze beter contact krijgen met de kinderen. Zal allemaal best maar elke vezel in mijn lijf schreeuwt : ze is veel te klein om alleen medische behandelingen te ondergaaan. Ik vind het zo naar en ook best raar. Bij huisarts, CB, en zelfs het ziekenhuis overal mag je bij zijn. Wordt in het ziekenhuis zelfs gevraagd bij bepaalde dingen zo van neem haar maar op schoot etc.

Ik heb al gegoogled en kom erop dat ik recht heb om bij de behandeling van mijn kind te zijn. Echter hebben we al aangegeven bij de kindertandarts dat wij erbij willen en toen zei ze "dat zijn onze regels en we willen geen uitzonderingen maken. Ik heb al gekeken of er andere kindertandartsen zijn maar bijna allemaal hebben ze dit op hun site staan. Ik heb onze eigen tandarts gebeld die ons heeft doorgestuurd naar de kindertandarts in de hoop dat we terug kunnen. Wie heeft er ervaring met een kindertandarts die deze regel niet heeft of juist wel en die ook van die kleine kindjes heeft en kan vertellen dat ik mij misschien we ontzettend aanstel ;)
Mijn tandarts waarschuwt dat het wss pijn gaat doen na behandeling (was niet zo, maar dat vond ik best eng)

En hij zei dat mn gaatje zo klein was dat het daarom geen pijn deed maar dat het echt wel pijnlijk kon zijn bij serieuzere behandelingen (vind ik ook eng) want ik was heel opgelucht na behandeling 'oh is dat nou alles'.

Ik ben niet bang voor de tandarts maar ben toch blij als ik weer klaar ben. Want ik ben altijd bang voor een behandeling die wel pijnlijk zal zijn
Het Viva forum is papaja.
Knor, lastige situatie. Je moederhart wil je dochter beschermen en bijstaan, je verstand weet dat een regel die bijna overal geldt er misschien niet voor niets is. Helpt de uitleg van summerdance misschien een beetje? En kun je dit niet ook met desbetreffende tandarts bespreken,?

Puntje, nare dag gehad meid? Jij bent wel van de vriendelijke en meelevende reacties zeg!
Ja Summer helpen door juist even op de gang te wachten is ook weer niet goed?
quote:Isabelle41 schreef op 29 november 2012 @ 19:48:

SeptemberGirl, wat doet er pijn dan zo'n pijn? De prikken, het boren of wat anders?

Ik ben onlangs weer geboord, met verdoving, en ik heb niks gevoeld. En ik ben ook altijd zenuwachtig geweest.Ik vind de spuiten altijd erg pijnlijk, zeker die in mijn hemelte. En op de een of andere manier moet ik altijd een 'extra grote' (lees pijnlijke) spuit, ik weet ook niet waarom. Vaak werkt de spuit niet, en dat is ook erg pijnlijk om daar achter te komen, dus dan heb je al pijn, en dan moet er nog eentje bij.... Sowieso heb ik geen sterk gebit, dus ik ben zeker 3 keer per jaar de klos, met lange behandelingen, waar tandpijn en kiespijn aan vooraf gaat.
Ik heb er echt heel lang overnagedacht of ik kleuter mee zou nemen naar mijn tandarts of naar de schooltandarts. Vanaf twee is ze natuurlijk mee geweest om te kijken (simpele controles) maar ze heeft nooit even in de stoel willen liggen of zelfs maar met het spiegeltje willen spelen. Ik ga de schooltandarts proberen, ze is wel goed met volwassenen en Ik schat in dat ze zich er veel ontspanner aan overgeeft als ik er niet bij ben.
quote:Yvonne77 schreef op 29 november 2012 @ 19:48:

In het ziekenhuis is mijn ervaring dat ze ouders juist overal bij willen hebben. Ik mocht met mijn zoontje mee de OK in tot hij in slaap was. Daarna moest ik buiten wachten en voor hij wakker werd was ik weer aan zijn bed. Ze stimuleren ook dat er 24 uur per dag ouders bij het kind zijn, ook 's nachts. Zo voelt het kind zich veilig. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kind alleen te laten bij een medische behandeling. Ook niet bij de tandarts.

En daar zit het hem in Yvonne

Als een kindje slaapt kan een tandarts rustig, en secuur werken

Als een gaatje bijvoorbeeld nat wordt van het spuug door het gedraai, dan kan de tandarts de vulling niet goed leggen, die hecht namelijk niet op vocht

En dan zit het kindje na een paar maanden weer in de stoel omdat de vullingen eruit vallen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:anky schreef op 29 november 2012 @ 19:47:

[...]

Je gaat er nu al standaard vanuit dat een kind het eng zal vinden en dat is denk ik een angst die heel veel ouders hebben.

Mijn kinderen vinden de tandarts totaal niet eng (ook al gaan ze van jongs af aan alleen de behandelkamer binnen). Zelfs mijn dochter van 4 jaar, waarbij een keer tanden getrokken moesten worden na een nare val,gaat met plezier naar binnen. Gewoon een aardige tandarts die goed met kinderen om kan gaan.

De dochter van TO víndt het ook eng. Sinds er geboord is, wil ze niet meer. Dat is niet iets wat Septembergirl ervan maakt, dat is wat TO gewoon onder haar neus ziet gebeuren.

Als jouw kind opeens niet meer huppelend naar binnen is gegaan, het heeft over "de stok" die ze zo eng vindt en simpelweg weigert om nog te gaan, dan praat je toch niet over angst aanpraten? Het kan bij jouw kind ook opeens over zijn met de onbevangenheid, als ze wel een keer pijn heeft of als er iets anders gebeurt wat ze als bedreigend ervaart. Dat is toch gewoon hoe het werkt? En ga je in zo'n situatie ook zeggen dat ze maar alleen moet, omdat jij het de normaalste zaak van de wereld vindt? Of ga jij dan ook weer even met je kind mee naar binnen, omdat je ziet dat zij dat nu eenmaal nodig heeft? (Serieuze vragen)
@googlette precies.

Wat summerdance zegt helpt wel hoor. Ik bespreek het de volgende keer gewoon nogmaals. (Al hoop ik stiekem dat we terug mogen naar onze eigen tandarts)
quote:NymphadoraTonks schreef op 29 november 2012 @ 19:51:

Ja Summer helpen door juist even op de gang te wachten is ook weer niet goed?

Oh jawel, dan begreep ik je verkeerd

Ik dacht dat je wilde helpen, maar uiteindelijk toch naar de gang ging omdat dat beter werkte voor de behandelaar (sorry)
Ja een uitleg over hoofd draaien helpt wel. Gewoon een voorbeeld waarom die regel er is helpt al. Heeft de tandarts het ook zo uitgelegd TO?
Oh en summer, mijn hele beeld van jou is ondersteboven ik vind je zo geen mantelpakforummer! En dat is een compliment.
quote:knorretje28 schreef op 29 november 2012 @ 19:53:

@googlette precies.

Wat summerdance zegt helpt wel hoor. Ik bespreek het de volgende keer gewoon nogmaals. (Al hoop ik stiekem dat we terug mogen naar onze eigen tandarts)

Gewoon nieuwsgierigheid, waarom ben je eigenlijk niet bij je eigen tandarts gebleven?

Zo vreselijk uniek zijn kaasmolaren nou ook weer niet toch?
wat zijn kaasmolaren?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Summerdance schreef op 29 november 2012 @ 19:53:

[...]

En daar zit het hem in Yvonne

Als een kindje slaapt kan een tandarts rustig, en secuur werken

Wordt het kind in kwestie dan in slaap gebracht? Dan zou het een ander verhaal zijn, als ze zich er niet van bewust is wat er gebeurt, hoef ik er niet per se naast te staan. Ik zou ook niet mee de operatiekamer in hoeven. Maar bij alles waarbij ze wakker is, blijf ik erbij. Punt uit.

Dochter heeft in ons geval al genoeg ziekenhuistrauma opgelopen van haar start, toen we er niet steeds bij mochten blijven. Het is precies wat Yvonne zegt: tegenwoordig word je in het ziekenhuis juist gestimuleerd om erbij te zijn, juist om dat soort trauma's te voorkomen. (Nou ja, behalve dan dus op de IC en op de high care, waar onze dochter lag...)
Ik heb er echt nog nooit van gehoord

Maar goed, dat zegt vrij weinig.

Summer, gelukkig wil ik niet 'helpen' in de behandelkamer
@qwerttu dat is er dus precies gebeurd. De eerste keren vond ze het leuk, wanneer mag ik weer wat kiezen uit die doos met ballen? Tot dus de keer dat er geboord werd. Toen was het dus over. Ik heb niks gezegd, bemoei mij er niet mee, maar de liefde die er was voor de tandarts (inclusief vliegend bed, mooie gekleurde spiegeltjes, speciale voelvinger (haakje) etc ze gaat nu niet meer. Ook voor het eerst vandaag dat wil ik niet, niet doen etc. Ze hebben echt hun best gedaan om het zo leuk mogelijk te maken maar ze vindt het dus niet meer leuk.
SeptemberGirl, dat is inderdaad vervelend en ik voel zeker met je mee. Mijn schoonzus heeft ook zulke toestanden. Niet werkende spuiten en veel pijn. Zij heeft hetzelfde probleem als to. Zoontje moet behandeld maar zij mag niet mee naar binnen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen want ik hoorde van broer dat zij een andere tandarts wil.
@summerdance omdat onze tandarts zei dat ze niet wilde dat dochter angst voor de tandarts kreeg en we dus beter naar een kindertandarts konden gaan omdat er de nodige behandelingen nodig waren. We zijn door haar doorverwezen naar deze tandarts.
quote:rosanna08 schreef op 29 november 2012 @ 19:48:

Er zullen best kindjes zijn waar het niet voor werkt, maar het lijkt me dat tandartsen echt niet dit beleid hebben als het niet zou werken Het beleid van de tandarts hoeft niet per definitie gericht te zijn op het psychische welzijn van de patiënt natuurlijk. De tandarts zal bepaalde regels ook hebben ingevoerd omdat dat voor de tandarts zelf handiger is.
quote:rosanna08 schreef op 29 november 2012 @ 19:57:

wat zijn kaasmolaren?

Een kaasmolaar is een kies waarbij het glazuur is aangetast

Er zit dus een minder dikkere glazuurlaag op als wat moet.

Volwassenen kunnen het "kweken" door heel veel cola te drinken bijvoorbeeld

Daarom hebben de ook die proglazuur tandpasta's op de markt gebracht (niet dat dat heel veel helpt hoor)
quote:qwerttu schreef op 29 november 2012 @ 20:00:

[...]

Het beleid van de tandarts hoeft niet per definitie gericht te zijn op het psychische welzijn van de patiënt natuurlijk. De tandarts zal bepaalde regels ook hebben ingevoerd omdat dat voor de tandarts zelf handiger is. Heeeeeel slecht maar dat dacht ik dus ook toen ik het voor het eerst hoorde. Maar door summerdance hoor ik de andere kant ook, al ben ik het er nog steeds niet mee eens
quote:qwerttu schreef op 29 november 2012 @ 19:53:

[...]

De dochter van TO víndt het ook eng. Sinds er geboord is, wil ze niet meer. Dat is niet iets wat Septembergirl ervan maakt, dat is wat TO gewoon onder haar neus ziet gebeuren.

Als jouw kind opeens niet meer huppelend naar binnen is gegaan, het heeft over "de stok" die ze zo eng vindt en simpelweg weigert om nog te gaan, dan praat je toch niet over angst aanpraten? Het kan bij jouw kind ook opeens over zijn met de onbevangenheid, als ze wel een keer pijn heeft of als er iets anders gebeurt wat ze als bedreigend ervaart. Dat is toch gewoon hoe het werkt? En ga je in zo'n situatie ook zeggen dat ze maar alleen moet, omdat jij het de normaalste zaak van de wereld vindt? Of ga jij dan ook weer even met je kind mee naar binnen, omdat je ziet dat zij dat nu eenmaal nodig heeft? (Serieuze vragen)

Was het echt traumatisch, of gewoon allemaal gek en nieuw? Je kunt toch uitleggen dat die rare stok blaast, en dat dat zo'n lawaai maakt zo dicht bij je oren, en dat ze daarmee de spuug wegblazen.. Misschien kijkt ze de volgende keer er al weer anders naar, nu was het gewoon maar de eerste keer, en dat is altijd eng op die leeftijd.

Sorry, late reactie.. ze vond het dus echt echt eng.. dan weet ik het ook niet meer hoor
quote:qwerttu schreef op 29 november 2012 @ 20:00:

[...]

Het beleid van de tandarts hoeft niet per definitie gericht te zijn op het psychische welzijn van de patiënt natuurlijk. De tandarts zal bepaalde regels ook hebben ingevoerd omdat dat voor de tandarts zelf handiger is. het lijkt me dat dat in het geval van speciale kindertandartsen niet zo zal zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Knorretje, als je er niet uit komt met de kindertandarts, dan zou ik toch gewoon weer terug naar je eigen tandarts gaan en het probleem daar voorleggen.
Knor, mijn eerste gedachte was ook ammenooitniet dat ik bijvoorbeeld B alleen zou laten gaan, maar door wat Summerdance allemaal zegt moet ik dat toch nuanceren.. Het klinkt eigenlijk wel logisch, er wordt een basis gelegd in het vertrouwen tussen dochter en arts en vind het zo gezien heel erg goed dat dat zonder derden gebeurt!

En Summerdance, waar was jij 26 jaar geleden? Ik ben verschrikkelijk bang voor de tandarts, weet dat altijd aan 'de pijn' maar dat houdt geen steek. Die man heeft me inderdaad nooit echt pijn gedaan. Wel kan ik echt niet tegen dingen in m'n mond en kokhals ik altijd al bij het poetsen van m'n tanden. Ik denk dat dit ook best traumatiserend kan zijn voor kids..
life ain't a perfect story, write it while you live it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven