Gezondheid alle pijlers

Onrust door de Mirena spiraal?

13-03-2014 09:31 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb nu sinds 3/4 weken mijn 2de mirena spiraal. Maar voel me niet meer mezelf de laatste weken, ik ben de eerste 2 weken heel somber geweest, extreme stemmingswisselingen en noem maar op en nu sinds 8 dagen word ik elke ochtend standaard om 07:00uur helemaal onrustig wakker, het is om gek van te worden. Het gevoel is moeilijk te beschrijven maar ik weet me dan geen raad meer met mezelf, alsof ik 10 blikjes redbull op heb. Dit gevoel houd uren lang aan en is niet meer om te doen:( Ben ook heel veel misselijk, vooral de ochtenden. Ik weet niet of iemand iets soortgelijks heeft gehad en of het wel met de mirena te maken kan hebben. Ik wil hem niet zomaar laten verwijderen aangezien ik vorig jaar door de pil heen zwanger ben geraakt en de mirena wel 1 van de veiligste voorbehoedsmiddelen vind.

Hoop dat iemand me raad kan geven, ik kan amper nog functioneren zo 😔
It's the simple things in life we forget
Wat vreselijk dat je je zo moet voelen zeg.

Ik heb mijn spiraal onegeer 2 jaar gehad.

Vreselijk,...ellende. ik was depressief, op oorlogspad, had veel stress, doodmoe, opgejaagd, mijn man heeft het super moeilijk gehad hierdoor.

Bloed na laten kijken niks, ik moest me niet aanstellen. Tot en vriendin zei is het niet je spiraal? Zonder twijfel er een week later uit laten halen, en nu na een maand of wat voel ik mikzelf een heel anders mens....ik heb geen last meer van de bovenstaande dingen.
Ik heb dezelfde ervaring als Nanoe, ik wilde het zelfs uitmaken met mijn vriend! Ik heb de Mirena er een half jaar geleden uit laten halen en ik voel me echt stukken beter.
hier zelfde ervaring

ik heb - na 4 jaar tevreden met mirena - een uitstrijkje laten maken en vervolgens wat buikpijn en een paniekerig gevoel dat er iets heel erg mis was en vroeg wakker worden. volgens de huisarts zag alles er goed uit en kon het niet zijn dat het spiraaltje scheef zat. na weken tobben, toch het spiraaltje eruit laten halen en ik voelde me gelijk beter.

ik denk dat het paniekerige komt omdat er iets niet goed zit op zo'n gevoelige plek. vrouw ik hoop dat het helpt.
Dank je wel voor al jullie reacties

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest en ze zegt dat de mirena geen onrust kan veroorzaken, wel de andere dingen. Ik krijg een controle echo om te kijken of hij goed zit en ze gaan toch verder kijken waar de onrust dan wel vandaan komt.
Goed dat je arts verder gaat kijken. Het klinkt in mijn ogen meer alsof je last hebt van angsten en paniekaanvallen. Ik weet van mijn man dat dit hele reële lichamelijke klachten kan geven. Succes met je zoektocht.
Fijn dat ze verder gaat kijken.

Veel succes TO!
quote:Ephina schreef op vrijdag 14 maart 2014 01:44 Fijn dat ze verder gaat kijken.

Veel succes TO! Dank je wel hopelijk vinden ze snel de oorzaak.
Ja ik ervaar het ook als paniekaanvallen soms alleen ik denk niet dat die een halve dag duren toch? Ik heb geen ervaring verder daarmee, maar wat helpt jou man dan daarbij?
To Ik vind het niet raar als het toch de mirena blijkt te zijn.

Het kan zijn dat je (naar verhouding) weinig oestrogeen in je lijf heb en dat nu de verhouding oestrogeen - progesteron te erg verstoord is.
Been there, done that, got the T-shirt.
Eens Apatura, ik weet zeker dat die paniekgevoelens die ik had mirena gerelateerd waren. Maar laten we maar niet tegen het woord van de huisarts in gaan .

Houd het wel in de gaten TO. Als niks helpt: haal dat ding dr dan maar eens uit.
Man heeft beide gehad. Meer de klassieke Paniekaanvallen die opbouwen naar een hoogtepunt (dieptepunt) en daarna weer weggaan, maar ook het je lichamelijk slecht voelen en dat uren lang. Onrustig, gejaagd, misselijk, geen eetlust. Hij heeft wat dat betreft wat gehad aan Emdr en aan de homeopaat. Maar het is maar net wat jou helpt. Ziek worden op vakantie en onderweg is ook heel herkenbaar. En lastig. Sterkte.
Hoe gaat het nu TO? Weet je al meer?
Hallo,

Sinds ongeveer een half jaar heb ik vooral tijdens het vrijen pijn in mijn rechter eierstok.. Ik heb nu voor a.s. maandag een afspraak gemaakt bij de ha, maar wilde mezelf een beetje voorbereiden met wat het nu kan zijn. Ik heb nu pas een afspraak gemaakt omdat de klachten alleen maar erger worden, last van hoofdpijn, buikpijn, rugpijn en lichtelijke depressieve buien.. maar nu hoorde ik dat dit ook te maken kan hebben met het mirena spiraaltje, deze heb ik nu ongeveer 2 jaar. Maar ik zou zelf de klachten nooit daaraan hebben gekoppeld. Is er iemand die ook in zo'n situatie heeft gezeten of iemand kent die dit heeft meegemaakt. Of weet wat het kan zijn, dan hoor ik dat graag!

En sorry dat ik in dit topic begin, maar kon zelf geen nieuw bericht plaatsen:(

Maar alvast bedankt voor het lezen & reageren!

xxx
Hey! Sorry voor de late reactie maar helaas word het alleen maar erger allemaal. Ik trek dit gewoon niet en niets wat helpt

Ik ga vrijdagnacht op vakantie en maak me zo ontzettend druk. Ik heb constant een onrustig gevoel, misselijk en een enorme druk op mijn borst. Nu heb ik oxazepam gekregen van de dokter voor de reis, maar ben hier een beetje huiverig voor. Helpt misschien voor om de reis rustig door te komen maar lost mijn problemen niet op.

Ik ben erg bang dat ik een soort van angststoornis aan het ontwikkelen ben maak mezelf gek door constant erover na te denken. Elke ochtend is weer een hel, als ik na bed ga denk ik hoe word ik morgen weer wakker pfff..

Dit kan toch niet door die spiraal komen wel?

Ben bang dat ik dit mezelf allemaal aanpraat, daarom besloten de vakantie gewoon door te laten gaan anders ga ik straks nog de "leuke" dingen vermijden omdat ik bang ben dat het weer mis gaat. Gouden tips zijn welkom hana
quote:Frutje schreef op vrijdag 14 maart 2014 19:49 Man heeft beide gehad. Meer de klassieke Paniekaanvallen die opbouwen naar een hoogtepunt (dieptepunt) en daarna weer weggaan, maar ook het je lichamelijk slecht voelen en dat uren lang. Onrustig, gejaagd, misselijk, geen eetlust. Hij heeft wat dat betreft wat gehad aan Emdr en aan de homeopaat. Maar het is maar net wat jou helpt. Ziek worden op vakantie en onderweg is ook heel herkenbaar. En lastig. Sterkte.

Emdr heb ik ooit ook gehad en dat heeft mij ook geholpen maar zoals ik me nu voel herken ik niet. Ik ben nu 28 en heb veel voor mijn kiezen gehad maar heb dat allemaal een plaats kunnen geven. Toen hoorde ik tijdens mijn 2de zwangerschap dat het niet goed was en stortte mijn wereld in, ik wilde zo graag, dit kindje was waar ik al jaren na verlangde. Ik ben door een hel gegaan ook lichamelijk, zo ziek geweest maanden achter elkaar.

En nu inmiddels 4 maanden verder krijg ik dit ineens. Uit het niets onrustig elke ochtend weer en het stopt maar niet. Waardoor ik dingen niet goed meer durf te doen. Ik heb een prachtige dochter waar ik nu niet van kan genieten, ik vind het zo erg voor haar dat mama steeds ziek is.

Heeft jou man emdr speciaal voor de angst gehad of een trauma dat de angst verminderde?
quote:Ephina schreef op vrijdag 14 maart 2014 10:14 Eens Apatura, ik weet zeker dat die paniekgevoelens die ik had mirena gerelateerd waren. Maar laten we maar niet tegen het woord van de huisarts in gaan .

Houd het wel in de gaten TO. Als niks helpt: haal dat ding dr dan maar eens uit. Ik weet ook niet zo zeker dat dit niks met de mirena te maken heeft hoor. Ik wacht mijn vakantie af en als het daarna niet stopt gaat hij eruit. Leuk joh vrouw zijn!
@to: oxazepam vond ik werkelijk een heerlijk middel.

Ik ben ooit op een vliegtuig gestapt, wetende dat ik waarschijnlijk bij uitstappen weer onmiddelijk in het vliegtuig teruggestopt zou worden, omdat ik de juiste papieren niet had om het land (waar ik notabene op dat moment woonde!) binnen te komen. Ik reisde in mijn eentje en niemand thuis wist dat ik er aan kwam, want ik wilde ze verrassen. In eerste instantie zat ik tegen het plafond van het vliegtuig van de stress.... (Kun je je vast voorstellen) maar na een oxazepammetje heb ik de meest heerlijke vlucht gehad. Echt, gewoon innemen.

Overigegns had ik die oxazepam van de doker voorgeschreven gekregen vanwege... Jawel... Stressklachten, die achteraf ook bleken te verergeren door de mirena.

Wat ik niet helemaal in jouw verhaal snap is iets over de tweede zwangerschap. Heb je een miskraam gehad? En waarom heb je dan daarna voor een mirena gekozen? Je schrijft dat je er heel verdrietig over bent. Dus lijkt het me dat je graag dat tweede kindje had gewild. Waarom gaan jullie er dan niet voor?
gg2013

Wat vervelend voor je dat je je zo slecht voelt. Helaas is het wederom erg herkenbaar. Je bent bang om een angststoornis te ontwikkelen en krijgt zo angst voor de angst. Je bent alleen maar aan het piekeren over 'voel ik me straks wel goed', waardoor je lijf adrenaline aanmaakt en je de angstgevoelens in stand houdt.

Ga alsjeblieft terug naar je huisarts en vraag hulp. Zo te lezen heb je een hele hoop meegemaakt en krijg je nu de rekening gepresenteerd. Met mijn man ging het na een aantal goede jaren ook opeens slecht. Een eng idee, maar het komt dus echt vaker voor en lijkt dan uit het niets te komen.

Misschien is het ook een idee om naar een homeopaat te gaan. Mijn man is doorgelicht en bleek onder meer een tekort te hebben aan magnesium en vit B (en heel toevallig maakt je lichaam daar serotonine van, de stof die in veel AD zit). Wellicht een optie voor jou. Of kijk eens op www.agorafobie.be Daar vind je misschien herkenbare zaken.

Mijn man had emdr voor zijn angstgevoelens, hij had niet één specifiek aanwijsbaar trauma.

Wat betreft oxazepam: je kunt het best gebruiken maar zal er waarschijnlijk een beetje suf van worden. Niet erg voor een keer. Ik vind het knap van je dat je de vakantie niet wil 'vermijden' en denk dat dat ook heel goed is. Maar leg dan ook niet de lat te hoog voor jezelf: de vakantie is geslaagd als je meegaat en daar bent. Je zult je waarschijnlijk daar ook kut voelen en niet overal zin in hebben. Accepteer dat, het maakt de vakantie niet meteen mislukt.
Ik had met de Mirena ook sterke stemmingswisselingen en angstgevoelens. Na een jaar laten verwijderen, het werd echt niet beter. Kutding.
quote:south schreef op donderdag 20 maart 2014 09:28 @to: oxazepam vond ik werkelijk een heerlijk middel.

Ik ben ooit op een vliegtuig gestapt, wetende dat ik waarschijnlijk bij uitstappen weer onmiddelijk in het vliegtuig teruggestopt zou worden, omdat ik de juiste papieren niet had om het land (waar ik notabene op dat moment woonde!) binnen te komen. Ik reisde in mijn eentje en niemand thuis wist dat ik er aan kwam, want ik wilde ze verrassen. In eerste instantie zat ik tegen het plafond van het vliegtuig van de stress.... (Kun je je vast voorstellen) maar na een oxazepammetje heb ik de meest heerlijke vlucht gehad. Echt, gewoon innemen.

Overigegns had ik die oxazepam van de doker voorgeschreven gekregen vanwege... Jawel... Stressklachten, die achteraf ook bleken te verergeren door de mirena.

Wat ik niet helemaal in jouw verhaal snap is iets over de tweede zwangerschap. Heb je een miskraam gehad? En waarom heb je dan daarna voor een mirena gekozen? Je schrijft dat je er heel verdrietig over bent. Dus lijkt het me dat je graag dat tweede kindje had gewild. Waarom gaan jullie er dan niet voor?

Wat ik niet helemaal in jouw verhaal snap is iets over de tweede zwangerschap. Heb je een miskraam gehad? En waarom heb je dan daarna voor een mirena gekozen? Je schrijft dat je er heel verdrietig over bent. Dus lijkt het me dat je graag dat tweede kindje had gewild. Waarom gaan jullie er dan niet voor?"

Dank je voor de geruststelling, ik pak dan toch die oxazepam maar voor de reis als dat echt helpt!

Mijn vriend wilde nog even wachten met een 2de maar ik ben toch zwanger geraakt ondanks ik aan de pil was. Dit kindje was zeer gewenst alleen heeft helaas niet zo mogen zijn. Na een echo kwamen we erachter dat het niet goed was en dat de zwangerschap dus afgebroken moest worden

Ik heb daarna gekozen voor de mirena omdat ik de pil niet meer vertrouw en we nog eventjes willen wachten voordat we aan een 2de kindje dus beginnen. Maar dat neemt natuurlijk niet het verdriet weg dat het mis is gegaan aangezien het voor mij niet snel genoeg kan komen.
@Frutje Dat is inderdaad precies wat me steeds bezig houd: gaat het wel lukken, voel ik me wel goed, kan ik wel snowboarden zo. Word er helemaal gek van. Mijn man begrijpt niet zo goed hoe ik me voel en vind het dan ook geen prettig idee om zo ver weg te zijn en me zo te voelen. Ik ben naar de huisarts geweest en ben doorverwezen naar een psycologe maar dat duurt allemaal nog even.

De arts heeft mijn vitamine B en D na laten kijken en dit was wel gewoon goed. Maar ik denk dat emdr misschien wel eens een goed idee zou kunnen zijn voor die angstgevoelens.

Ja maar heb nu wel enorme spijt dat ik het door heb laten gaan, zou het liefste nu nog annuleren:S vakantie hoort leuk te zijn ik zie er alleen tegenop. Vanacht weer slecht geslapen en nu weer goed beroerd wakker geworden, hoe dichter bij het komt hoe erger het word bah! Ik weet dat ik me geen zorgen hoef te maken dat het wel goed komt maar waarom voel ik me dan toch zo?:( het is vreselijk!
quote:Melpomene schreef op donderdag 20 maart 2014 15:23 Ik had met de Mirena ook sterke stemmingswisselingen en angstgevoelens. Na een jaar laten verwijderen, het werd echt niet beter. Kutding.En die angstgevoelens had je daarvoor niet?
Ik heb 3mnd Mirena gehad. Wat een hel!

Artsen erkennen het niet snel.

Ik reageer erg heftig op hormonen in spiraal.

De dag dat het verwijderd was voelde ik mij beter!

Misschien ook even op werking schildklier laten prikken..... Ook een hormonen kwestie en veel klachten van jou komen overeen
quote:yaelle2 schreef op vrijdag 21 maart 2014 08:12 Ik heb 3mnd Mirena gehad. Wat een hel!

Artsen erkennen het niet snel.

Ik reageer erg heftig op hormonen in spiraal.

De dag dat het verwijderd was voelde ik mij beter!

Misschien ook even op werking schildklier laten prikken..... Ook een hormonen kwestie en veel klachten van jou komen overeen

Nee dat hoor ik vaker dat artsen het niet erkennen en vooral niet als je een verleden hebt waarin je veel meegemaakt hebt. Ze schuiven alles op stress en verleden maar ondertussen zit je er wel mooi mee en gaat je hele sociale leven naar de hel.

Mijn schildklier is wel gecontroleerd met de bloedtesten geloof ik en dat was allemaal goed. Heb een maagonderzoek gehad, verschillende kweken enz enz. Maar niets gevonden alleen de klachten houden aan en nu lijkt het alsof de mirena mijn angsten versterkt.

Mag ik vragen wat voor anticonceptie je nu gebruikt aangezien je zo heftig reageerde op hormonen?
Ach meid, laat dat ding vandaag nog verwijderen joh. Is binnen 10 min gepiept. Ik zou er echt op staan.

Ik ga normaal gesproken echt niet tegen een HA in, maar ik herken zó erg wat je zegt. En tis niet als stoppen met noodzakelijke medicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven