Opgezette buik
maandag 9 oktober 2017 om 20:10
Hoi!
Ik heb elke dag last van een opgezette buik, meestal begint dit zo rond de middag. Het is erg vervelend omdat het een beetje pijn doet en m'n broek veelte strak komt te zitten. Ik probeer zo min mogelijk te snoepen,frisdrank en koffie te drinken. Ook ben ik gestopt met roken (maar hiervoor had ik daar ook al last van) en gebruik ik de prikpil als anticonceptie.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Ik heb elke dag last van een opgezette buik, meestal begint dit zo rond de middag. Het is erg vervelend omdat het een beetje pijn doet en m'n broek veelte strak komt te zitten. Ik probeer zo min mogelijk te snoepen,frisdrank en koffie te drinken. Ook ben ik gestopt met roken (maar hiervoor had ik daar ook al last van) en gebruik ik de prikpil als anticonceptie.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
maandag 9 oktober 2017 om 22:12
Gebaseerd op fodmap. Misschien eens google to. Ik heb gekeken naar welke voedingsmiddelen hoog scoren en die vermijd ik zoveel mogelijk. Vooral ui, champignon en kool is in de ban. Ook eet ik geen appels en peren meer. Daar boerde ik ook altijd heel erg van. Ik eet speltbrood wat ik ook erg lekker vind. Verder veel 'schoon' eten. Sowieso geen pakjes en zakjes.retrostar schreef: ↑09-10-2017 21:02Ja, ik heb dat ook enkele jaren (geloof ik). Bij mij helpt het minderen van levensmiddelen waar polyolen in zitten. Ze zitten van nature veel in fruit en bepaalde groenten zoals bloemkool en champignons. En ook in suikerloze drop. Ook van peulvruchten en koolsoorten heb ik last.
Het helpt wel. Maar er zijn nog steeds wel van die dagen dat ik het gevoel heb dat ik ontplof.
dinsdag 10 oktober 2017 om 08:41
Kool en champignons zijn wel te mijden. Jammer van de bonen! Die zijn zó lekker!.Saz schreef: ↑09-10-2017 22:12Gebaseerd op fodmap. Misschien eens google to. Ik heb gekeken naar welke voedingsmiddelen hoog scoren en die vermijd ik zoveel mogelijk. Vooral ui, champignon en kool is in de ban. Ook eet ik geen appels en peren meer. Daar boerde ik ook altijd heel erg van. Ik eet speltbrood wat ik ook erg lekker vind. Verder veel 'schoon' eten. Sowieso geen pakjes en zakjes.
Het helpt wel. Maar er zijn nog steeds wel van die dagen dat ik het gevoel heb dat ik ontplof.
Als ik een paar dagen weinig polyolen eet dan kan ik de volgende dag zonder veel problemen weer meer ervan eten. Ik denk dat er dan minder gasvormende bacteriën in mijn darm over zijn.
Het ergste vind ik het beperken van suikerloos snoep. Vooral sorbitol en Xylitol reageer ik heftig op. Maltitol en mannitol minder. De hele dag snoep met suiker eten vind ik dan weer geen alternatief vanwege mijn tanden. Ik wou geen gaatjes meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven