Gezondheid alle pijlers

Opgezette buik

09-10-2017 20:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb elke dag last van een opgezette buik, meestal begint dit zo rond de middag. Het is erg vervelend omdat het een beetje pijn doet en m'n broek veelte strak komt te zitten. Ik probeer zo min mogelijk te snoepen,frisdrank en koffie te drinken. Ook ben ik gestopt met roken (maar hiervoor had ik daar ook al last van) en gebruik ik de prikpil als anticonceptie.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Had hier ook last van, bleek obstipatie te zijn. Veel drinken was het advies van de dokter.
Wie wat wil die moet wat.
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken maar ik heb verder geen moeite met mijn ontlasting..
Wat eet je op een dag/net voordat je last van je buik krijgt?
Eet je genoeg vezels? Alles volkoren (volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst) en voldoende groente en fruit?
Ik eet overdag zo'n 6 sneeën brood met kaas, een stuk fruit en in de avond heel gevarieerd maar ik probeer niet teveel vlees te eten.
Dat is wel veel kaas. Misschien kan je daar niet goed tegen, van lactose-intolerantie kan je ook een opgezette buik krijgen.
Probeer wat ander beleg of een keer geen brood om te zien of en wanneer je last hebt. Misschien kan je het op wat je eet en drinkt terugvoeren.
Dadels, vijgen en ontbijtkoek werken bij mij erg goed.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Heb je nog andere klachten?
Wie wat wil die moet wat.
Ik heb er ervaring mee. Elke dag een opgezette buik.. spastisch colon. Uiteindelijk een FODMAP dieet moeten volgen wat ik helaas niet heb gedaan. Als je ook last hebt van pijn en diarree dan kan het ook nog wel een lactoseintolerantie zijn. Ook ervaring mee helaas.
Bij mij kreeg ik het als ik vifit/optimel oid bij de lunch dronk. sinds ik dat niet doe geen last méér
Thee van zoethout, munt, gember en kaneel helpt mijn darmen altijd weer kalm te krijgen.
Keesje3097 schreef:
09-10-2017 20:21
Ik eet overdag zo'n 6 sneeën brood met kaas, een stuk fruit en in de avond heel gevarieerd maar ik probeer niet teveel vlees te eten.
Ik krijg deze klachten juist van brood. Geen idee of dat bij jou ook zo is uiteraard, maar mij hielp het om minder brood te eten. Helaas, want ik ben gek op brood :|
Ik heb dit heel vaak als ik werk.
Dan drink ik te weinig.
Verder moet ik soms wel eens 5 keer in een uur plassen 's avonds. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest en blaasonsteking test gedaan maar deze was negatief.
Is het niet gewoon je maag die uitzet omdat er 6 boterhammen in zitten?
Keesje3097 schreef:
09-10-2017 20:47
Verder moet ik soms wel eens 5 keer in een uur plassen 's avonds. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest en blaasonsteking test gedaan maar deze was negatief.
Hoe ziet je dag er uit? Ik heb een vreselijk drukke baan, waar ik weinig tijd heb om te drinken en te eten. Zeker drinken doe ik na mijn werk thuis wel veel, waardoor je vanzelfsprekend ook vaker naar de wc moet 's avonds.

Soms zijn dingen logisch verklaarbaar en niet een ziekte :)
Ja, ik heb dat ook enkele jaren (geloof ik). Bij mij helpt het minderen van levensmiddelen waar polyolen in zitten. Ze zitten van nature veel in fruit en bepaalde groenten zoals bloemkool en champignons. En ook in suikerloze drop. Ook van peulvruchten en koolsoorten heb ik last.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik krijg een opgezette buik van volkorenbrood. Sinds ik gewoon bruin of wit eet, is dat veel minder geworden.
lot75 schreef:
09-10-2017 20:28
Dat is wel veel kaas. Misschien kan je daar niet goed tegen, van lactose-intolerantie kan je ook een opgezette buik krijgen.
hop daar is de diagnose

TO het is heel normaal dat je buik in de loop van de dag opzwelt. Je eet, je drinkt, je praat en dat betekent dat er lucht bij komt. Is allemaal heel normaal. Zolang je geen exzeem hebt of doorlopend diarree zou ik me niet druk maken. Maar mocht je geruststelling willen kan je natuurlijk naar je huisarts.
Verder: broeken iets groter kopen
Polyolen gaan grotendeels onverteerd door de dunne darm, en belanden daarna in de dikke darm, waar ze door enorme kolonnes bacteriën worden opgewacht en gefermenteerd. Daarbij wordt veel gas gevormd, wat de darm doet uitzetten.

Normaal wordt gas door de anus afgevoerd en ook wordt er veel in de bloedbaan opgenomen en afgevoerd. Maar kennelijk wordt er veel te veel geproduceerd. Polyolen zelf hebben de eigenschap veel water aan te trekken en door dat toegenomen volume zet je buik nog meer uit.

Ikzelf ben niet erg streng in het vermijden van fruit. Ik vind appels en suikerloze drop en mints erg lekker dus ik bekijk wat ik kan missen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
S-Meds schreef:
09-10-2017 21:09
hop daar is de diagnose

TO het is heel normaal dat je buik in de loop van de dag opzwelt. Je eet, je drinkt, je praat en dat betekent dat er lucht bij komt. Is allemaal heel normaal. Zolang je geen exzeem hebt of doorlopend diarree zou ik me niet druk maken. Maar mocht je geruststelling willen kan je natuurlijk naar je huisarts.
Verder: broeken iets groter kopen
Lactoseintolerantie gaat niet altijd samen met eczeem. Wel vaak met diarree of winderigheid.
Ik heb lactose intolerantie ik krijg een dikke buik maag en winderigheid en krampen geen diarree wel.puistjes. ook reageren mijn darmen erg op uien en koolsoorten en peulvruchten dit eet ik niet iedere dag.
-Julia- schreef:
09-10-2017 20:54
Hoe ziet je dag er uit? Ik heb een vreselijk drukke baan, waar ik weinig tijd heb om te drinken en te eten. Zeker drinken doe ik na mijn werk thuis wel veel, waardoor je vanzelfsprekend ook vaker naar de wc moet 's avonds.

Soms zijn dingen logisch verklaarbaar en niet een ziekte :)
Hier net zo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven