Gezondheid alle pijlers

Overbelast / overspannen; tips?

08-07-2018 09:57 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Bijna een week geleden heb ik me ziek gemeld omdat het gewoon niet meer ging. Ik voelde me zo opgejaagd, gestresst met allerlei klachten van dien: hartkloppingen, weinig eetlust, slecht slapen, piekeren, emotioneel instabiel, vergeetachtig, toename van angst/ gevoel paniekaanval. Nu ben ik na een kleine week al minder gestresst en ben ik heel erg moe. Boodschappen doen is nu al te inspannend. Deze week ga ik naar de huisarts en de bedrijfsarts dus dat is fijn. Ik heb een heel heftig jaar achter de rug. In mei heb ik 2.5 week vakantie gehad wat heel fijn was maar voor mn gevoel toen te kort. En na mn vakantie is het alleen maar slechter gegaan met dit gevoel van overspannenheid als gevolg. Ik heb al een paar maanden een psycholoog waar ik bijna wekelijks heen ga, ik mediteer en schrijf elke dag in mijn dagboek. Ik doe aan yoga en praat er over met vriendinnen.
Ik voel me schuldig tav werk. En ook ben ik hier de laatste maanden bang voor geweest "als ik maar niet overspannen word" en nu is het toch gebeurd en vraag ik me af: hoe heeft het zo ver kunnen komen? Het voelt zwak.

Ik weet dat ik niet zo streng voor mezelf moet zijn (Werk ik aan) en dat het uiteindelijk wel weer goed komt. Maar het nu helemaal overgeven aan de situatie (rust) vind ik onwijs moeilijk.

Waarom dit topic? Om het even van me af te schrijven en misschien zijn er mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt en tips hebben?
Ik heb het gezien als “schuldsanering”. Er is te veel uitgegaan, de deurwaarders en brieven genegeerd, en nu gaat het lang duren voordat je uit de schuldem bent. Je gaat een periode op een minimale hoeveelheid energie leven. Doseren is het devies. Leer welke activiteiten “duur” zijn en je veel kosten, maar ook welke activiteiten je energie opleveren (“inkomen”), zodat je je wekelijkse dosis energie kan uitbreiden. Wees strikt, zodat je geen nieuwe “schulden” maakt en wees bovenal lief voor jezelf.
Ik lees even mee. Ik heb soms vaak het idee dat ik er ook tegenaan hang, maar het idee om 'thuis' te zitten vind ik zo eng dat ik maar door blijf denderen.
Ik zit inmiddels al sinds januari thuis.
Ik zag er de eerste weken echt zo tegenop..plus dat hulp hier echt lang laat wachten.
Maar de laatste weken merk ik zeker in humeur zoveel verbetering...ik ben zelf ook meer ontspannen aan het raken.
Ik zit niet thuis maar heb heel bewust op de rem getrapt. Ik werk en doe wat moet. Als het niet gaat op het werk kan ik naar huis.

De duizend dingen die ik erbij deed, of waarvan ik dacht dat ik ze moest doen, ben ik mee gestopt. Ik doe nu yoga, wandelen en een beetje krachttraining (heb heel intensief gesport).

Ik heb al jaren last van angstklachten. Nu kwam er hypochondrie bij met name t.a.v. mijn kind. Ben er nu achter dat ik in mijn jeugd veiligheid en emotionele ontwikkeling gemist heb. Enkele licht traumatische ervaringen heb ik niet goed verwerkt. Daarvoor ben ik sinds kort bij een psycholoog. We gaan met EMDR aan de slag.

Rust is wel de sleutel. Voorbeeld van die 'opgebouwde schuld' vind ik een goede. Zoiets zei mijn psycholoog ook. Ik kan dit nog jaren volhouden want ik ben sterk. Maar dan wordt de rente alleen maar hoger.

Ik lees dus ook even mee.
I wanna live my life with the volume full!
Toegeven aan je situatie is geen zwakte, het is juist sterk en moedig dat je er iets aan gaat doen.
Ja, hier ook overspannen. Op het forum kwam ik deze link tegen: http://therapeuticumvenkelveld.nl/4-fas ... programma/

Ik probeer dat nu: veel slapen. Wat me echt verbaast is dat ik ‘s middags zonder moeite twee uur slaap, en dan ‘s nachts weer bijna 9. Echt vreselijk saai.
Ik heb ook een burnout gehad. Piekeren lost niets op. Probeer ook met andere dingen bezig te zijn. Leuke serie op Netflix, of zoek een lekker rustig plekje op buiten en neem een paar leuke tijdschriften mee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Weet je waar om dit zo is ontstaan? Privé leven, of ben je niet meer blij met je werk bij voorbeeld?
Het verbaast mij dat mensen maanden thuis zijn. Mijn bedrijfsarts stuurde mij na een week weer terug naar het werk. Weliswaar voor een paar uur per dag te gaan werken, maar toch. Niet dat ik mij beter voel, maar schijnbaar zijn dat de nieuwe richtlijnen? Of alleen bij mij :huh:
Nee hoor, ik mocht na een korte periode ook niet stressend werk doen voor een paar uur. Ik wilde ook maar de werkgever had zogenaamd geen passend werk en al wat ik zelf voorstelde wezen ze ook af. Ik heb zeker wel 3-4 passende voorstellen gedaan maar ik mocht van de werkgever alleen in eigen werk terug komen zonder aanpassingen en daar was ik no-time weer uitgevallen dus dat heb ik niet gedaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees dat je veel met je hoofd bezig bent (psycholoog, yoga, dagboek), maar weinig met je handen. Mij helpt het in tijden van stress vaak juist heel erg om ook met m'n handen bezig te zijn: uitgebreid koken (ik ga bijvoorbeeld zelf bouillon trekken of curry maken), haken, kleuren, diamond painten, dat soort dingen. Misschien helpt dat je nog?
Kleurfoutje schreef:
08-07-2018 11:55
Het verbaast mij dat mensen maanden thuis zijn. Mijn bedrijfsarts stuurde mij na een week weer terug naar het werk. Weliswaar voor een paar uur per dag te gaan werken, maar toch. Niet dat ik mij beter voel, maar schijnbaar zijn dat de nieuwe richtlijnen? Of alleen bij mij :huh:
Ik heb helemaal niet thuisgezeten. Mijn behandelaar zei dat ritme en structuur enorm belangrijk waren. Wel heb ik de werkdruk aangepast en ben ik enorm met structuur gaan leven. 7 uur opstaan. ontbijt. werk. op tijd naar huis. koken en eten. stuk wandelen. half 10 naar bed. half uurtje lezen. slapen. In de weekenden niet uitslapen, maar om 8 uur opstaan en niet later dan half 11 naar bed.
Pergamon schreef:
08-07-2018 12:20
Ik heb helemaal niet thuisgezeten. Mijn behandelaar zei dat ritme en structuur enorm belangrijk waren. Wel heb ik de werkdruk aangepast en ben ik enorm met structuur gaan leven. 7 uur opstaan. ontbijt. werk. op tijd naar huis. koken en eten. stuk wandelen. half 10 naar bed. half uurtje lezen. slapen. In de weekenden niet uitslapen, maar om 8 uur opstaan en niet later dan half 11 naar bed.
Ja dat lijkt mij het beste, maar er is nogal wat verschil in behandeling blijkt dus.
Kleurfoutje schreef:
08-07-2018 11:55
Ik heb geen baas en dus ook geen bedrijfsarts. En geen geld als ik niet werk,, maar dat is weer een ander verhaal.
Celaena_Aelin schreef:
08-07-2018 12:17
Ik lees dat je veel met je hoofd bezig bent (psycholoog, yoga, dagboek), maar weinig met je handen.
Yoga is niet met je hoofd.
Kleurfoutje schreef:
08-07-2018 12:42
Ja dat lijkt mij het beste, maar er is nogal wat verschil in behandeling blijkt dus.
Hangt denk ik ook af van de reden dat je overspannen bent geraakt. Als dat 100% bij werk ligt, lijkt het logisch daar even niet te zijn. Als het komt omdat je in de afgelopen periode veel familieleden bent verloren / een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt / financiële problemen hebt / iets anders, dan kan het ritme van werken wellicht weer heel goed werken. Ik hoop in elk geval dat debehandelaar kijkt naar wat de patient nodg heeft i.p.v. een vast protocol volgt.
stroman schreef:
08-07-2018 12:50
Ik heb geen baas en dus ook geen bedrijfsarts. En geen geld als ik niet werk,, maar dat is weer een ander verhaal.
Ja dat is helemaal but :hug:
Pergamon schreef:
08-07-2018 12:54
Hangt denk ik ook af van de reden dat je overspannen bent geraakt. Als dat 100% bij werk ligt, lijkt het logisch daar even niet te zijn. Als het komt omdat je in de afgelopen periode veel familieleden bent verloren / een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt / financiële problemen hebt / iets anders, dan kan het ritme van werken wellicht weer heel goed werken. Ik hoop in elk geval dat debehandelaar kijkt naar wat de patient nodg heeft i.p.v. een vast protocol volgt.
Ja dat is zeker zo, geen mens is hetzelfde en ook hoe je iemand kan helpen ook niet.
Ik heb veel dingen gemaakt met decoupage en schilderen.
Eidde schreef:
08-07-2018 11:24
Toegeven aan je situatie is geen zwakte, het is juist sterk en moedig dat je er iets aan gaat doen.
Toen ik dit las, moest ik meteen weer huilen. Ik weet ook wel dat het zo is..
Dank jullie wel voor jullie reacties en tips. Fijn te lezen dat er herkenning en erkenning is.
Idd wat jij zegt Stroman, slapen (& thanks voor de link). Dat is herkenbaar en begint te komen. Spanning zakt en vermoeidheid is extreem nu. Heb zelfs geen puf om naar buiten te gaan. Moet ervoor waken om niet te gaan piekeren. Juist lief zijn voor mezelf en rust nemen

Ik ben inderdaad iemand die veel in het hoofd zit en zoek bewust naar dingen om mn hoofd uit te schakelen. Ik heb fysio en psycholoog reeds ingeschakeld maar ik vraag me af of er andere vormen van therapie zijn die kunnen bijdragen op termijn? Of is het nu vooral rust en ontspanning..
Hier ook hetzelfde verhaal.
Nog 32 uur per week aan het werk.
Soms een goede dag, krijg dan veel werk af en overleggen lukt. De volgende dag dan bekaf, geen concentratie en weinig presteren.
Ik kan je psychosomatische fysiotherapie aanraden, of bedoel je dat al met fysiotherapie?
Helpt mij om te gaan voelen wat stress met me doet en niet alleen "in mijn hoofd te zitten".
Yoga, veel wandelen en de ontspanningsoefeningen van de fysiotherapeut. Op werk pauze houden voor ik merk dat ik moe ben. Dan heb ik nog wat aan mijn avond en weekend.
Hier sinds juni thuis met gelijke klachten .
Ik voel me nog geen steek beter nadat ik me ziek moest melden van huisarts.
Ik denderde maar door tot ik letterlijk omviel .
Ik slaap niet, muizenslaapjes en alles levert een hartslag van standje marathon op en sta ik te tollen op m’n benen.
Totaal geen concentratie dus lekker een boek lezen lukt me gewoon niet, tripje supermarkt is het uitje van de dag en met klotsende oksels en stijf van de stress weer terug.
Doe zo m’n best om iets ontspannends te doen maar het lukt maar niet, de onrust in mijn lijf overheerst alles.
Veel druk vanuit werk om weer te beginnen wat ik begrijp maar hoe ik het moet gaan doen is me een raadsel als een boodschapje al een uitputtingsslag is.
Bedrijfsarts moet nog gebeuren, wellicht dat hij goede opties heeft tot re-integreren ?!
Alles staat stil, ben van een sterke gezonde vrouw verandert in een trillende rietje :-?
Heftig Miepje! :redrose:

Voor iedereen trouwens :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven