Gezondheid alle pijlers

Pap 3b en behandeling

13-05-2015 04:02 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb in maart een uitstrijkje gehad en daar kwam pap 3b uit. Afgelopen dinsdag heb ik een colposcopie met lisexcisie gehad. Conclusie arts was CIN 2/3 dus is er met azijn en jodium gekeken naar verkleuringen. Toen bleek dat ik naast het wit gekleurde weefsel ook stippeling en mozaiek had. Alle 3 de plekjes zijn meteen weggesneden met een lisje. Nu is mijn vraag het volgende, heeft er iemand net als mij ervaring met stippeling en/of mozaiek. Is dit een slecht voorteken of komt dit vaker voor en volstaat deze behandeling of komt er een vervolgbehandeling? Ik moet nog tot 21 mei wachten op de uitslag van de patholoog en na de diagnose borstkanker in 2008 ben ik toch wel angstig om weer in die molen terecht te komen. Dus als iemand mij iets meer kan vertellen dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

Groetjes
Ik had 5 jr geleden ook 3b. Over cin heeft de gyn niets genoemd dus dat weet ik niet. Bij mij noemde hij het framboos achtig eruit zien(wellicht bedoelde hij t elfde als mozaiek?). De hele baarmoedermond zat eronder. Lisexcisie gehad. 6 weken later een conisatie. Kegelvormig stukje wordt er dan weggehaald. En toen was alles weg. Maar wat een stres dat wachten steeds. Ik haalde me van alles in t hoofd. En achteraf had ik gwoon beter even een paar keer de huisarts of gyn kunnen bellen. Ik heb het 1 x gedaan. Bellen, maar voelde me dan zon zeikerd. En nu t achter de rug is denk ik BEL gewoon ff. Dus TO bel gewoon de dokter of gyn. En zeggen dat je erg ongerust bent. Bang bent. Of klaag hier veel van je af. Met jouw achtergrond willen ze je wel te woord staan. Zowieso wel. Zo lang je niet elke week belt ;)
Dank je voor je reactie. Ik heb inmiddels al contact gehad met de gyn en die kon me niet echt iets meer vertellen. Ze zei dat stippeling en mozaiek doktersjargon was voor wat ze zagen tijdens de behandeling en dat ik toch echt nog ff moest wachten op de uitslag van de patholoog. Dat ze er verder weinig over konden zeggen. Wel zei ze dat bij een pap 3b uitslag slechts 10% kans is op een slechte uitslag en dus 90% kans dat het oke is. Maar ik als doemdenker denk dan tja 5 op de 100 vrouwen hebben een afwijkende pap uitslag en daar zat ik tenslotte ook bij. Dus er zit helaas niks anders op, ik zal nog even moeten wachten tot de uitslag bekend is.
Ik ben naar de gyn geweest en de uitslag was goed! Ze hebben alles weggesneden met het lisje en de snijranden waren schoon. Er is dus geen verdere behandeling nodig. Over 6 maanden krijg ik opnieuw een uitstrijkje maar de verwachting van de gyn is dat deze dan normaal zal zijn. Hopelijk hebben andere vrouwen iets aan mijn ervaring, de stress blijft totdat je de uitslag krijgt maar het kan dus ook reuze meevallen. Xxx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven