PCOS, kan dit?
zaterdag 1 augustus 2015 om 09:23
De korte versie van mijn vraag: kun je door PCOS in korte tijd aankomen?
De lange versie: Twee jaar geleden is bij het maken van een echo voor de plaatsing van een spiraaltje PCOS vastgesteld. Ik heb er met vlagen last van, soms buikpijn, dikke buik en pijn bij het vrijen. Na een poosje gaat dat weer over.
De laatste tijd ben ik opeens flink aankomen: 2,5 in twee maanden. Aangezien ik klein ben, is dat een flinke toename, ik ben nu echt op mijn zwaarst. Mijn buik is ook weer erg opgezet. Het ziet eruit alsof ik pril zwanger ben. Pijn heb ik niet, wel is mijn buik bij het vrijen gevoelig.
Aangezien ik iets te vaak 'I didn't knew I was pregnant' heb gezien, heb ik een aantal testen gedaan: allemaal negatief. Plus: de kans dat ik met een Minervaspiraal zwanger ben, is natuurlijk heel klein.
Kan de toename door PCOS komen? Of heb ik toch teveel koekjes gegeten de laatste tijd (voor mijn gevoel valt dat wel mee)?
De lange versie: Twee jaar geleden is bij het maken van een echo voor de plaatsing van een spiraaltje PCOS vastgesteld. Ik heb er met vlagen last van, soms buikpijn, dikke buik en pijn bij het vrijen. Na een poosje gaat dat weer over.
De laatste tijd ben ik opeens flink aankomen: 2,5 in twee maanden. Aangezien ik klein ben, is dat een flinke toename, ik ben nu echt op mijn zwaarst. Mijn buik is ook weer erg opgezet. Het ziet eruit alsof ik pril zwanger ben. Pijn heb ik niet, wel is mijn buik bij het vrijen gevoelig.
Aangezien ik iets te vaak 'I didn't knew I was pregnant' heb gezien, heb ik een aantal testen gedaan: allemaal negatief. Plus: de kans dat ik met een Minervaspiraal zwanger ben, is natuurlijk heel klein.
Kan de toename door PCOS komen? Of heb ik toch teveel koekjes gegeten de laatste tijd (voor mijn gevoel valt dat wel mee)?
zaterdag 1 augustus 2015 om 11:32
Ik dacht juist altijd dat het andersom was: dat je door overgewicht meer last van PCOS hebt en dat het afneemt als je afvalt. Ik heb een keurige BMI, en tot twee jaar geleden had ik nergens last van. Omdat ik weinig klachten heb, ben ik bij de gynaecoloog weggestuurd met de opmerking dat er weinig aan te doen valt.
Ik heb twee jaar geleden er wel wat over gelezen, maar het meeste is gewoon niet op mij van toepassing (gelukkig). Vandaar dat ik geen idee heb of je door PCOS ook echt zwaarder kunt worden.
Omdat ik niet in de gevarenzone voor overgewicht zit, denk ik dat mijn huisarts niet onder de indruk gaat zijn van twee kilo erbij.
Ik heb twee jaar geleden er wel wat over gelezen, maar het meeste is gewoon niet op mij van toepassing (gelukkig). Vandaar dat ik geen idee heb of je door PCOS ook echt zwaarder kunt worden.
Omdat ik niet in de gevarenzone voor overgewicht zit, denk ik dat mijn huisarts niet onder de indruk gaat zijn van twee kilo erbij.
zaterdag 1 augustus 2015 om 11:34
zaterdag 1 augustus 2015 om 11:38
Geit, bijna de helft van PCOS patiënten hebben een gezond gewicht. Het is een beetje een kip en eiverhaal: door PCOS kom je makkelijker aan (vooral rond je middel, die gewichtsverdeling is typisch voor PCOS) en als je meer vet hebt dan maak je meer hormonen aan die weer de PCOS beïnvloeden.
Laat je eens goed voorlichten over waarop te letten om bijv DM2 voor te zijn.
Laat je eens goed voorlichten over waarop te letten om bijv DM2 voor te zijn.
zaterdag 1 augustus 2015 om 13:15
Mijn zus en ik hebben allebei PCOS. Zus heeft een heel laag gewicht, BMI 19, ik heb een BMI van 22. Ik ben te zwaar geweest, kreeg diabetes type 2, slikte zelfs medicatie (oraal en insuline). Ik heb echt met bloed, zweet en tranen het gewicht omlaag weten te brengen, zeg maar ruim 35 kilo. Het is nog steeds moeilijk, vet rond de middel, krijg ik niet weg. Als ik meer gewicht kwijtraak, was zelfs 5 kilo lichter dan mijn huidige gewicht, gaat het alleen in mijn gezicht/benen/armen weg, maar niet om mijn middel. Ik heb een buikomvang van ongeveer 82 centimeter, dat had ik ook bij 5 kilo minder. Ik weet mijn bloedsuikerwaarden nu wel op peil te houden met sporten/bewegen, letten op voeding (en drinken: wordt vaak niet bij stilgestaan maar wat je drinkt, kan ook aanzetten). Ik zeg niet dat het gemakkelijk is om op een gezond gewicht te komen of blijven, maar in mijn geval niet onmogelijk. Het is gewoon keihard werken, zeg maar. Maar mijn grootste motivatie is zonder medicatie te blijven en natuurlijk ook complicaties als gevolg van diabetes voorkomen/uitstellen.
Only you can change your life. No one can do it for you.
zaterdag 1 augustus 2015 om 13:51
Het verhaal van Crientjee geeft me moed. Ik ben fanatiek buikspieroefeningen aan het doen en let op mijn eten, maar het is behoorlijk moeilijk om af te vallen als je eigenlijk al een heel gezond eetpatroon hebt.
Ik weiger namelijk om om 1200 calorieën per dag te leven, dat lijkt me al helemaal niet gezond. Ik heb nog even hoop dat die extra kilo's weer vanzelf verdwijnen.
Ik weiger namelijk om om 1200 calorieën per dag te leven, dat lijkt me al helemaal niet gezond. Ik heb nog even hoop dat die extra kilo's weer vanzelf verdwijnen.
zaterdag 15 augustus 2015 om 10:01