Gezondheid alle pijlers

Pessarium

04-04-2013 16:21 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met het aan laten meten en het gebruik van een pessarium als voorbehoedsmiddel?

Ik wil geen hormonen meer gebruiken, een koperspiraaltje wil ik niet en altijd een condoom is ook niet fijn.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja, ik heb er ervaring mee. Vond het erg prettig, maar het is niet zo veilig als een pil bijvoorbeeld. Daarom gebruikte ik 'm wel na het eerste kind, omdat een tweede op zich welkom was. Maar na de tweede durfde ik het dan weer niet aan.

Aan de andere kant: mijn moeder heeft 'm jarenlang gebruikt en werd pas zwanger toen ze 'm in haar tas hield.

Dat hij goed past is wel belangrijk. Ik had de mijne dus na m'n eerste zwangerschap aan laten meten en merkte na een half jaar echt dat ie te groot werd. Dan voel je 'm zitten en je man ook.
Later is nu
Ik heb er jaren een gebruikt maar vond het uiteindelijk toch teveel gedoe. Het inbrengen gaat wel, maar dat geklieder met de zaaddodende pasta vond ik vervelend. Dat spul blijft maar een tijdje werkzaam en dan moet je weer nieuwe bijspuiten.
Ik hoop dat ik binnen een paar maanden mijn cyclus weer op orde heb. Ik voel de eisprong enzo dus in die week en voor ongeplande sex gebruiken we een condoom. Maar om nu alleen op mijn cyclus te vertrouwen is me net iets te risicivol. Zoals in een eerder topic over de femcap geschreven is: ik wil nog niet naar de zwangerpijler verhuizen.
hebben jullie hem aan laten meten of heb je een standaardmaat van femcap besteld?
Ik heb hem aan laten meten bij mijn huisarts. Niet alle huisartsen kunnen dat nog trouwens, het is een beetje een ouderwetse vaardigheid
Ik heb hem aan laten meten bij (toen nog) de Rutgerstichting. Mijn huisarts zei er niet genoeg ervaring mee te hebben.

Ik zou sowieso nooit alleen op m'n cyclus vertrouwen, trouwens. Ik werd zwanger tijdens de laatste dag van m'n menstruatie.. zit je dan met je cyclus, die op orde is. De mijne was weliswaar niet op orde, maar was 5-8 weken. Dan verwacht je niet tijdens je menstruatie zwanger te gaan worden.
Later is nu
Heb m aan laten meten bij de Rutgersstichting.

Huisarts zei dat het niet zo betrouwbaar was en heel erg ouderwets.

Arts seksuele gezondheid zei daarentegen dat het -mits je het goed gebruikt- wél betrouwbaar is.

Dus een goede maat, een controle, juist inbrengen, inhouden na gemeenschap, zaaddodende pasta.

Ben er heel blij mee. Kreeg irritatie van condooms, wil geen hormonen en spiraal vond ik een beetje eng na verhalen die ik hoorde.

De arts in het Rutgershuis zei dat van alle vrouwen die ze een pessarium had aangemeten geen een daarvan ongepland zwanger was geworden (voor zover ze wist, ze vroeg wel of ik dit wilde terugkoppelen omdat er niet echt betrouwbaar onderzoek naar is op het moment en veel huisartsen het ouderwets/onveilig achten).

Ik begreep dat een onderzoek naar de betrouwbaarheid van pessariums is gedaan met een standaardmaat...

Zelf heb ik met mn vriend afgesproken dat hij ook niet in mij klaar komt..dat vind ik zelf gewoon een fijner veiliger idee, al weet ik natuurlijk dat dit an sich niet betrouwbaar is.

Het inbrengen is evenveel werk als een condoom omdoen en ik vind het minder stinken, je voelt het niet en je hoeft er alleen aan te denken al je wilt vrijen. Dus niet elke dag de pil etc.
Morgen eens mijn huisarts bellen.
Heeft jullie partner hem nooit gevoeld (als irritant ervaren) tijdens de sex?

Heeft iemand ervaring met de femcap?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven