Gezondheid alle pijlers

Pff wat duurt het lang..

11-12-2013 12:21 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bedacht ik me dat ik de expertise van het Viva forum eens om raad kon vragen, dus bij deze: (het is een beetje een lang verhaal maar dat doe ik vooral om compleet te zijn voor eventuele vragen ;) )

3 á 4x per jaar wordt ik 'ziek', de klachten zijn veel keelpijn, algehele malaise, soms koorts en heul veul snot (of het nu een griep of verkoudheidsvirus is ik weet het niet). Op zich normaal zou je zeggen, hebben we allemaal welleens, maar de klachten duren altijd heel lang (zo ook nu, ik ben nu sinds zaterdag avond 'ziek' en zit nu nog thuis met de klachten, die nog alleen maar erger lijken te worden, zo is vandaag mijn stem kwijt. De laatste keer had ik het in de zomervakantie, het volgt elkaar dus vrij snel op).

Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd: niet thuis blijven en doorgaan, maar op een gegeven moment krijg ik echt vlekken voor mijn ogen en gaat dat ook niet. Helemaal niks doen, maar dat stoort me op een gegeven moment ook, dus nu werk ik maar thuis rustig aan afgewisseld met rust. Er gaan hier veel snoepjes (wel of niet speciaal voor de keel), ibroprufen (ontstekingsremmend voor mijn keel), zakdoekjes, dampo en thee met honing doorheen. Afwisselend stoom ik een keer of een keer lang douche of een wandeling (goed ingepakt) buiten).

Nu is mijn vraag: Heeft iemand een idee waarom ik toch zovaak 'ziek' ben? Waarom mijn immuunsysteem dit zo lang laat duren? En wat ik kan doen om ziek worden te voorkomen.

Eerst dacht ik dat het kwam door werken in het onderwijs en zo met veel virussen in aanmerking kwam, nu doe ik dat niet meer maar ben toch ziek. Om het te 'voorkomen' (wat dus niet lukt) eet ik gevarieerd, sport, slik vitaminen, echinea (ofzo) en visolie. Blijft uit de buurt als mensen ziek zijn (wat nooit helemaal te voorkomen is natuurlijk). Het lijkt wel of mijn imuunsysteem echt mega traag is en gewoon een slecht geheugen heeft ;)

Aanvullend wil ik wel zeggen dat ik PCOS heb, en daarmee insuline resistentie (door endocrinoloog ontdekt). Ook heb ik geen amandelen meer (juist eruit gehaald ivm de vele keelontstekingen) en poliepen op mijn stembanden (waar ik nu niks mee doe, dit zou ik eens moeten).

Dank je wel voor het eventuele meedenken!
Heeey!

Wat vervelend dat je zo vaak ziek bent :( Ik ben nooit ziek, 1x in de 10 jaar ( even afkloppen) en ik werk zelf in de verpleging. Maar tja wat kan je eraan doen, ik zou gewoon naar de huisarts gaan en dit verhaal voorleggen. Wie weet heeft het met je schildklier te maken?? Ik ben zelf geen dokter maar ik denk dat die daar beter zicht op hebben en eventueel bloed onderzoeken kunnen gaan doen. Zoals je al zegt eet je gezond,sport je en slik je vitaminen. Ik heb wel gehoord dat amandelen eruit halen niet zo positief zou werken omdat je dan juist vaker ziek word. Of misschien heb je vaak ontstoken klieren? Ik heb daar ook vaak last van maar dan krijg ik juist ontstekingen in me gezicht en geen koorst en vermoeidheid etc ik krijg hier ook antibiotica .. voor. Maar het beste is even langs de ha te gaan en gewoon alles opschrijven wat je hier ook verteld zodat je ook niks vergeet ;) Veel succes
Pluk de dag!
quote:maaiik schreef op woensdag 11 december 2013 12:43 Heeey!

Wat vervelend dat je zo vaak ziek bent :( Ik ben nooit ziek, 1x in de 10 jaar ( even afkloppen) en ik werk zelf in de verpleging. Maar tja wat kan je eraan doen, ik zou gewoon naar de huisarts gaan en dit verhaal voorleggen. Wie weet heeft het met je schildklier te maken?? Ik ben zelf geen dokter maar ik denk dat die daar beter zicht op hebben en eventueel bloed onderzoeken kunnen gaan doen. Zoals je al zegt eet je gezond,sport je en slik je vitaminen. Ik heb wel gehoord dat amandelen eruit halen niet zo positief zou werken omdat je dan juist vaker ziek word. Of misschien heb je vaak ontstoken klieren? Ik heb daar ook vaak last van maar dan krijg ik juist ontstekingen in me gezicht en geen koorst en vermoeidheid etc ik krijg hier ook antibiotica .. voor. Maar het beste is even langs de ha te gaan en gewoon alles opschrijven wat je hier ook verteld zodat je ook niks vergeet ;) Veel succes

Bedankt voor je reactie!! :'( en ik wilde nog wel een compleet verhaal afleveren en nu ben ik de ha helemaal vergeten. Maar die heeft me al doorgelicht, een schildklier probleem geen ijzer en geen pfeiffer ed:( Endocrinoloog heeft het nogeens dunnetjes over gedaan en zelfde resultaat:(

Idd stom van die amandelen, maar de kno bracht het toen (ik was 16) als oplossing voor de keelontstekingen om later te zeggen "jaa dat komt doordat je geen amandelen meer hebt" ppff. Idd altijd opgezette lymfeklieren (het jele jaar door, maar ook dat kan volgens de kno (na puncties ed) geen kwaad.
Heb je veel stress? Dat is volgens mij ook heel slecht voor je weerstand.

Ik ben ook vaak ziek, ondanks dat ik gezond eet, sport, niet rook enz. Maar heb wel veel stress te verduren gehad, dus daar wijt ik het zelf aan. En als ik ergens echt veel last van heb (heb eens een paar weken lang kriebelhoest gehad) ga ik gewoon naar de dokter.

Verder genoeg rust proberen te nemen, en ik drink ook iedere dag yakult
Je bent nog geen week "snotterig".. Dat vind ik niet lang.. Ik Ik zou me na een week of anderhalf pas zorgen maken..

Daarnaast grijp je naar veel huishoudmiddeltjes die niet echt zoden aan de dijk zetten (snoepjes, dampo, honing) die verzachten, maar verder niets..

Probeer eens otrivin, naast ibuprofen.. Dat krijgt het gesnotter onder de duim, dan slaap je 100 beter, en dat (!!) is altijd nog het beste medicijn.. De een is nou eenmaal vaker verkouden dan de ander..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
In mijn tijd werd bij iedereen de amandelen standaard geknipt.

Zou de griepprik iets zijn?
quote:19juni schreef op woensdag 11 december 2013 13:05 Heb je veel stress? Dat is volgens mij ook heel slecht voor je weerstand.

Ik ben ook vaak ziek, ondanks dat ik gezond eet, sport, niet rook enz. Maar heb wel veel stress te verduren gehad, dus daar wijt ik het zelf aan. En als ik ergens echt veel last van heb (heb eens een paar weken lang kriebelhoest gehad) ga ik gewoon naar de dokter.

Verder genoeg rust proberen te nemen, en ik drink ook iedere dag yakult Dank je voor je reactie! Jaa wel stress.. Al jaren, daar ben ik zeg maar mee opgegroeid, maar niet meer als anders. Plus ik doe aan mindfullness en haptonomie om dat te reduceren:)
quote:Kamparie schreef op 11 december 2013 @ 13:10:

In mijn tijd werd bij iedereen de amandelen standaard geknipt.

Nou ben ik wel heel benieuwd wat 'jouw tijd' is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Sense-1970 schreef op woensdag 11 december 2013 13:08 Je bent nog geen week "snotterig".. Dat vind ik niet lang.. Ik Ik zou me na een week of anderhalf pas zorgen maken..

Daarnaast grijp je naar veel huishoudmiddeltjes die niet echt zoden aan de dijk zetten (snoepjes, dampo, honing) die verzachten, maar verder niets..

Probeer eens otrivin, naast ibuprofen.. Dat krijgt het gesnotter onder de duim, dan slaap je 100 beter, en dat (!!) is altijd nog het beste medicijn.. De een is nou eenmaal vaker verkouden dan de ander..

Jaa snotterig is dan ook weer een understatement. Het gaat om keelpijn, niet kunnen slikken, koortsaanvallen, twee dichte neusgaten, zere huid ed.. Dus niet doodziek maar ook geen simpel snotneusje..

Otrivin loopt altijd zo terug uit alle gaten haha. Dank je voor je reactie
@kamparie, vroeg me dat ook af of ik de bv kon kopen (en zo ja heeft dt nu nog zin voor dit jaar?)
quote:masque schreef op woensdag 11 december 2013 13:15 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Sense-1970 in "Pff wat duurt het lang.."" class="messagelink">Sense-1970 schreef op woensdag 11 december 2013 13:08</a></b> Je bent nog geen week "snotterig".. Dat vind ik niet lang.. Ik Ik zou me na een week of anderhalf pas zorgen maken..

Probeer eens otrivin, naast ibuprofen.. Dat krijgt het gesnotter onder de duim, dan slaap je 100 beter, en dat (!!) is altijd nog het beste medicijn.. De een is nou eenmaal vaker verkouden dan de ander.. </div></blockquote>

Jaa snotterig is dan ook weer een understatement. Het gaat om keelpijn, niet kunnen slikken, koortsaanvallen, twee dichte neusgaten, zere huid ed.. Dus niet doodziek maar ook geen simpel snotneusje..

Otrivin loopt altijd zo terug uit alle gaten haha. Dank je voor je reactie Plus het is nu nog geen week, maar meestal duurt het toch wel 2 tot 2,5 wk (was ik ook weer ff niet volledig op haha, het is ook zo'n lap tekst haha)
quote:masque schreef op 11 december 2013 @ 13:15:

[...]

Otrivin loopt altijd zo terug uit alle gaten haha. Dank je voor je reactie

Heb je de nieuwe otrivin al geprobeerd?

De duo stopt ook de snot productie..

Ik weet wat je bedoeld met understatement.. Mijn gewone verkoudheidjes zijn precies zoals jij omschrijft.. Ik weet niet beter.. Inclusief de keelpijn en koortsaanvallen..

Vandaar ook dat ik aangeef dat de eenvoudige huishoudmiddeltjes niet echt zoden aan de dijk zetten
quote:Sense-1970 schreef op woensdag 11 december 2013 13:25 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "Pff wat duurt het lang.."" class="messagelink">masque schreef op 11 december 2013 @ 13:15</a>:</b>

[...]

Otrivin loopt altijd zo terug uit alle gaten haha. Dank je voor je reactie</div></blockquote>

Heb je de nieuwe otrivin al geprobeerd?

De duo stopt ook de snot productie..

Ik weet wat je bedoeld met understatement.. Mijn gewone verkoudheidjes zijn precies zoals jij omschrijft.. Ik weet niet beter.. Inclusief de keelpijn en koortsaanvallen..

Vandaar ook dat ik aangeef dat de eenvoudige huishoudmiddeltjes niet echt zoden aan de dijk zetten Oke die ga ik eens proberen! Ik vind 4x perjaar 2 tot 2,5 wk gwn to much:( bleh! Thnx voor je tip!
Probeer eens vaker wat vlees te eten, een ons per dag minstens (goed verhitten!), zolang je ziek bent. Vooral varkensvlees en rundvlees. Houd dat een weekje vol en kijk hoe je gezondheidstoestand dan is.
quote:himalaya schreef op 11 december 2013 @ 13:14:

[...]

Nou ben ik wel heel benieuwd wat 'jouw tijd' is?Ahumba... 1965.
quote:masque schreef op 11 december 2013 @ 13:16:

@kamparie, vroeg me dat ook af of ik de bv kon kopen (en zo ja heeft dt nu nog zin voor dit jaar?)De dokter verstrekt deze eind okt./begin nov. meen ik. Je zou het kunnen vragen.
Heb je het eigenlijk altijd in het winterhalfjaar? Hoe ziet jouw verdere leven eruit? Het zou kunnen dat je een hele lage vitamine D-spiegel hebt. Dat leidt tot een lagere weerstand. Dan zou je dit soort klachten dus vooral in de donkere tijd van het jaar moeten hebben, het ergst tegen het einde van de winter. Vitamine B12-gebrek kan ook.

Kom je vaak in de volle zon in de zomer, hoe is je dieet?
quote:blommit schreef op woensdag 11 december 2013 13:32 Probeer eens vaker wat vlees te eten, een ons per dag minstens (goed verhitten!), zolang je ziek bent. Vooral varkensvlees en rundvlees. Houd dat een weekje vol en kijk hoe je gezondheidstoestand dan is.Blehh vlees! Ik eet 2x per week vis, en 3x soja en 2x kaasachtig iets (als gebakken camembert), moet genoeg zijn:)
quote:markovic schreef op woensdag 11 december 2013 13:41 Heb je het eigenlijk altijd in het winterhalfjaar? Hoe ziet jouw verdere leven eruit? Het zou kunnen dat je een hele lage vitamine D-spiegel hebt. Dat leidt tot een lagere weerstand. Dan zou je dit soort klachten dus vooral in de donkere tijd van het jaar moeten hebben, het ergst tegen het einde van de winter. Vitamine B12-gebrek kan ook.

Kom je vaak in de volle zon in de zomer, hoe is je dieet? Neej ik heb het dus ook in de zomer:( afgelopen jaar ziek naar ny gevlogen, was al een week ziek en ben daar zeker ook nog een week ziek gwst:( Voor vitamine d heb ik een lamp van de Philips, zo'n led, daar zit ik om de dag een half uur voor.. Verder sport ik overdag buiten ed:( werk soms in een kas met vol licht. Vitamine b12 is nooit naar gekeken, alleen de ha trekt altijd zijn werkbrauwtje op als ik weer met een "misschien is dit het" idee kom.. ;)
quote:blommit schreef op 11 december 2013 @ 13:32:

Probeer eens vaker wat vlees te eten, een ons per dag minstens (goed verhitten!), zolang je ziek bent. Vooral varkensvlees en rundvlees. Houd dat een weekje vol en kijk hoe je gezondheidstoestand dan is.Tja of dat werkt,ik ben vegatarier en ben noooooit ziek! :P Ik denk dat meer vis eten nog beter is dan meer vlees. Maar wie weet de griepprik inderdaad, ik ken een paar mensen die daar echt baat bij hebben.. En pas op met neussprays, is verslavend ;) Nog even en je bent altijd snotterig en moet afkicken.
Pluk de dag!
Maaiik, ik gebruik al 30 jaar otrivin (ja Dat bestaat al zolang) bij elke verkoudheid.. Ongeveer een week gebruik ik het 3 x per dag, daarna nog een weekje alleen 's nachts.. Dat kan echt geen kwaad
quote:Kamparie schreef op 11 december 2013 @ 13:36:

[...]

Ahumba... 1965.Zelfde tijd hier, maar bij lang niet iedereen zijn de amandelen verwijderd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:masque schreef op 11 december 2013 @ 13:51:

[...]

Neej ik heb het dus ook in de zomer:( afgelopen jaar ziek naar ny gevlogen, was al een week ziek en ben daar zeker ook nog een week ziek gwst:( Voor vitamine d heb ik een lamp van de Philips, zo'n led, daar zit ik om de dag een half uur voor.. Verder sport ik overdag buiten ed:( werk soms in een kas met vol licht. Vitamine b12 is nooit naar gekeken, alleen de ha trekt altijd zijn werkbrauwtje op als ik weer met een "misschien is dit het" idee kom.. ;)Van zon daglichtlamp maak je geen vitamine D aan, dus je zou best een tekort kunnen hebben. Kom je vaak in de zon in de zomer, zonder je in te smeren? Verder eet je half vegetarisch, weleens vit. B12 gecheckt?
quote:himalaya schreef op 11 december 2013 @ 17:43:

[...]

Zelfde tijd hier, maar bij lang niet iedereen zijn de amandelen verwijderd.Ik kan me niet heugen dat het niet gebeurde maar mijn geheugen is misschien niet meer wat het geweest is
@markovic, volgens de bijsluiter van die lamp en de apotheek doet hij dat wel :/, een half uur staat gelijk aan een volle dag zon zei de apothekersassistente.. Verder nog nooit naar D of B12 gekeken.. Dacht dat dat een beetje mode dingentjes waren, dokter heeft bv alles heel uitgebreid bekeken maar dat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven