Gezondheid alle pijlers

Pff wat duurt het lang..

11-12-2013 12:21 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bedacht ik me dat ik de expertise van het Viva forum eens om raad kon vragen, dus bij deze: (het is een beetje een lang verhaal maar dat doe ik vooral om compleet te zijn voor eventuele vragen ;) )

3 á 4x per jaar wordt ik 'ziek', de klachten zijn veel keelpijn, algehele malaise, soms koorts en heul veul snot (of het nu een griep of verkoudheidsvirus is ik weet het niet). Op zich normaal zou je zeggen, hebben we allemaal welleens, maar de klachten duren altijd heel lang (zo ook nu, ik ben nu sinds zaterdag avond 'ziek' en zit nu nog thuis met de klachten, die nog alleen maar erger lijken te worden, zo is vandaag mijn stem kwijt. De laatste keer had ik het in de zomervakantie, het volgt elkaar dus vrij snel op).

Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd: niet thuis blijven en doorgaan, maar op een gegeven moment krijg ik echt vlekken voor mijn ogen en gaat dat ook niet. Helemaal niks doen, maar dat stoort me op een gegeven moment ook, dus nu werk ik maar thuis rustig aan afgewisseld met rust. Er gaan hier veel snoepjes (wel of niet speciaal voor de keel), ibroprufen (ontstekingsremmend voor mijn keel), zakdoekjes, dampo en thee met honing doorheen. Afwisselend stoom ik een keer of een keer lang douche of een wandeling (goed ingepakt) buiten).

Nu is mijn vraag: Heeft iemand een idee waarom ik toch zovaak 'ziek' ben? Waarom mijn immuunsysteem dit zo lang laat duren? En wat ik kan doen om ziek worden te voorkomen.

Eerst dacht ik dat het kwam door werken in het onderwijs en zo met veel virussen in aanmerking kwam, nu doe ik dat niet meer maar ben toch ziek. Om het te 'voorkomen' (wat dus niet lukt) eet ik gevarieerd, sport, slik vitaminen, echinea (ofzo) en visolie. Blijft uit de buurt als mensen ziek zijn (wat nooit helemaal te voorkomen is natuurlijk). Het lijkt wel of mijn imuunsysteem echt mega traag is en gewoon een slecht geheugen heeft ;)

Aanvullend wil ik wel zeggen dat ik PCOS heb, en daarmee insuline resistentie (door endocrinoloog ontdekt). Ook heb ik geen amandelen meer (juist eruit gehaald ivm de vele keelontstekingen) en poliepen op mijn stembanden (waar ik nu niks mee doe, dit zou ik eens moeten).

Dank je wel voor het eventuele meedenken!
http://www.daglichtlampko ... e-draagbare-daglichtlamp/ deze heb ik
Daglichtlampen maken geen vitamine D aan omdat er geen Uv-b straling in zit. Ze brengen alleen je energieniveau omhoog door een grotere intensiteit aan licht dat in hete daglichtspectrum zit.

Uit bloedonderzoeken bleek dat mijn vitamine b goed was, maar de internist schreef mij toch een zwaar vitamine b complex voor. Het lijkt verbetering te geven, sindsdien geen migraine gehad bijv, en dat al drie maanden!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op donderdag 12 december 2013 15:29 Daglichtlampen maken geen vitamine D aan omdat er geen Uv-b straling in zit. Ze brengen alleen je energieniveau omhoog door een grotere intensiteit aan licht dat in hete daglichtspectrum zit.

Uit bloedonderzoeken bleek dat mijn vitamine b goed was, maar de internist schreef mij toch een zwaar vitamine b complex voor. Het lijkt verbetering te geven, sindsdien geen migraine gehad bijv, en dat al drie maanden! En, los van de andere problemen, als je onder de zonnebank gaat?
Ik ben nog steeds ziek, niets verbeterd:( vooral de pijn op mijn borst is echt heel erg (terwijl ik niet veel hoef te hoesten).

Vanochtend naar ha geweest, hij heeft mijn longen geluisterd en hoorde alleen veel slijm, verder niks geks.. Mijn ontstekingswaarde waren 28 wat niet verontrustend hoog is (echter vorige x had ik maar 3)..

De dokter zegt rusthouden en donderdag terug komen als het niet over is.. Ppff ben er zo klaar mee.. Ben gaan werken maar na een halve dag toch maar naar huis gegaan:(

Bedankt voor alle reacties, ik heb ortivin duo geprobeerd, helpt wel maar niet de hele nacht:(
Balen zeg! Zijn je leukocyten 28? Want dat is wel hoog volgens mij. Hoe lang ben je nu al ziek?

Veel beterschap!
Nee iets van ontstekingswaarde CRP, kunnen ze zien of het een bacterie is of virus,

Nu al ziek zonder verbetering sinds vorige wk zaterdag:(
Oh ik snap het.. En het is een virus? Vervelend zeg dat je je zo ziek voelt. Goed drinken,slapen en vooral je er aan overgeven.

Sterkte!
Ik geloof dat een mens gemiddeld 4-6 keer per jaar verkouden is. Dus te vaak is het niet. Meestal duurt dat 1-2 weken, dus ook de duur is niet echt gek.

Griepprik heeft geen zin, want griep is het niet: dan lig je echt minimaal een week met hoge koorts op bed en kan je echt helemaal niets.

Oplossing is toch weerstand verhogen en verder afwachten tot het weer voorbij gaat. Sterkte!
En inderdaad: slapen!!
quote:Lisa077 schreef op maandag 16 december 2013 18:17 Ik geloof dat een mens gemiddeld 4-6 keer per jaar verkouden is. Dus te vaak is het niet. Meestal duurt dat 1-2 weken, dus ook de duur is niet echt gek.

Griepprik heeft geen zin, want griep is het niet: dan lig je echt minimaal een week met hoge koorts op bed en kan je echt helemaal niets.

Oplossing is toch weerstand verhogen en verder afwachten tot het weer voorbij gaat. Sterkte! Ja ja, ik snap dit allemaal, maar dat neemt niet weg dat het geen zomaar verkoudheidtje is (wat ik al eerder schreef) en ik nu al 9dgn ziek ben zonder verbetering, en dan bedoel ik ook echt niet kunnen werken enz (niet niet willen, ik ben nu wel klaar met het thuiszitten, maar ben echt bedlegerig:( ) Bedankt voor je reactie..
Toch is je ontstekingswaarde best hoog. Tot 10 is normaal. Heb je geen medicijnen gekregen? Misschien helpt het nog om te stomen om zo het slijm los te krijgen.
quote:meisx schreef op maandag 16 december 2013 18:22 Toch is je ontstekingswaarde best hoog. Tot 10 is normaal. Heb je geen medicijnen gekregen? Misschien helpt het nog om te stomen om zo het slijm los te krijgen.

Hmm ik ga daar nog even naar kijken, onder de norm zei de assistente..

Ik ben zo tegen antibiotica, omdat je het vaak zelf wel kan. Stomen doe ik ook:)

Vooral de pijn op mijn borst (bij de aanhechting van mijn longen zeg maar, doet het echt pijn.. Alsof er krammen omheen zitten, pijn komt door paracetamol heen:( ) Dank je wel voor je reactie!
Ja ik snap dat je tegen antibiotica bent en vaak kan je lichaam het zelf ook opruimen. Probeer je er toch aan over te geven, uiteindelijk ga je je weer beter voelen. Misschien helpt het nog om dampo op je borst te smeren of 3x per dag 2 paracetamols ipv verspreid over de dag (dit is soms effectiever). Kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent.. Nog even volhouden.
quote:meisx schreef op maandag 16 december 2013 18:32 Ja ik snap dat je tegen antibiotica bent en vaak kan je lichaam het zelf ook opruimen. Probeer je er toch aan over te geven, uiteindelijk ga je je weer beter voelen. Misschien helpt het nog om dampo op je borst te smeren of 3x per dag 2 paracetamols ipv verspreid over de dag (dit is soms effectiever). Kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent.. Nog even volhouden.Dampo idd ook al present! Dank je wel voor je lieve reacties!
Graag gedaan! Volgens mij doe je er alles aan om beter te worden. Het zal vast niet lang meer duren :-).
Een aantal keren per jaar verkouden, snotterig en hoesten is normaal. Zeker als je op een school werkt.

Zolang je geen koorts hebt is het ongemakkelijk maar kun je gerust werken. Antibiotica helpt alleen bij een bacteriële infectie. Verkoudheid en griep zijn virussen!

Om te zorgen dat je niet zo snel besmet wordt moet je vaak handen wassen en zorgen dat je niet telkens met je handen aan je gezicht zit of aan je mond. Een virus wordt verspreid door hoesten maar ook doordat mensen in hun hand hoesten en dan een deurklink of leuning vastpakken.

Het verschil tussen een verkoudheid en griep is dat je met griep echt binnen een paar uur hoge koorts hebt. Zo te lezen heb je last van verkoudheid.

Overigens, kijk uit met al die snoepjes en honing. Dat bevat allemaal een heleboel suiker, dan wisselt je bloedsuikerspiegel heel snel en daar kun je ook bibberig van worden en zwarte vlekken van zien.
quote:single-lady schreef op maandag 16 december 2013 22:05 Een aantal keren per jaar verkouden, snotterig en hoesten is normaal. Zeker als je op een school werkt.

Zolang je geen koorts hebt is het ongemakkelijk maar kun je gerust werken. Antibiotica helpt alleen bij een bacteriële infectie. Verkoudheid en griep zijn virussen!

Om te zorgen dat je niet zo snel besmet wordt moet je vaak handen wassen en zorgen dat je niet telkens met je handen aan je gezicht zit of aan je mond. Een virus wordt verspreid door hoesten maar ook doordat mensen in hun hand hoesten en dan een deurklink of leuning vastpakken.

Het verschil tussen een verkoudheid en griep is dat je met griep echt binnen een paar uur hoge koorts hebt. Zo te lezen heb je last van verkoudheid.

Overigens, kijk uit met al die snoepjes en honing. Dat bevat allemaal een heleboel suiker, dan wisselt je bloedsuikerspiegel heel snel en daar kun je ook bibberig van worden en zwarte vlekken van zien. Bedankt voor je reactie, miss even rest van topic lezen?? Komt net van huisartsenpost trouwens, mijn beide bronchussen zijn ontstoken.. Nice.. Lekker hoor zo'n simpel verkoudheidtje!!
Wist wel dat het geen simpel verkoudheidtje was. Zoals ik hier al vaker heb aangegeven heb ik biologie gestudeerd, ik snap het verschil van een rhinovirus en een influenza.. Mja bed liggen maar weer:(
Dat is balen! Heb je nu antibiotica gekregen?

Beterschap en sterkte.
Ben je wel eens getest op allergieën?
quote:meisx schreef op dinsdag 17 december 2013 08:04 Dat is balen! Heb je nu antibiotica gekregen?

Beterschap en sterkte.

Nope:/ voor 99% van de tijd veroorzaakt door virus..

Vandaag echter nog niks beter.. Wel 2,5 kg afgevallen terwijl mijn eetlust niet minder is:( (en met nu 51,5 kg op 1,76 m is dat niet heel wenselijk:( )
@yavanna, nee nog niet op getest (maar meer omdat ik het zelf niet echt allergie klachten vind (maar ik ben dan ook geen dokter, en voor zover ik weet alleen allergisch voor sommige parfum en stofje in sommige wijnen, ik krijg dan vlekken, moet niezen en traanogen:) )
quote:masque schreef op 17 december 2013 @ 09:14:

[...]

Vandaag echter nog niks beter.. Wel 2,5 kg afgevallen terwijl mijn eetlust niet minder is:( (en met nu 51,5 kg op 1,76 m is dat niet heel wenselijk:( )Zou je gewicht niet een deel van het probleem kunnen zijn? Ik ben even lang en als ik vroeger onder de 60 kilo kwam pakte ik ook elk virus mee en herstelde slecht (en had het ook continu koud en rare gedachten). Ik weet van mezelf dat ik echt boven de 63 kilo moet blijven.
quote:anky schreef op dinsdag 17 december 2013 10:06 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "Pff wat duurt het lang.."" class="messagelink">masque schreef op 17 december 2013 @ 09:14</a>:</b>

[...]

Vandaag echter nog niks beter.. Wel 2,5 kg afgevallen terwijl mijn eetlust niet minder is:( (en met nu 51,5 kg op 1,76 m is dat niet heel wenselijk:( )</div></blockquote>Zou je gewicht niet een deel van het probleem kunnen zijn? Ik ben even lang en als ik vroeger onder de 60 kilo kwam pakte ik ook elk virus mee en herstelde slecht (en had het ook continu koud en rare gedachten). Ik weet van mezelf dat ik echt boven de 63 kilo moet blijven. Jaa i know, maar ik eet toch echt als een bouwvakker..
quote:masque schreef op 17 december 2013 @ 10:54:

[...]

Jaa i know, maar ik eet toch echt als een bouwvakker..p

Heb je al eens met een dietist overlegd. Met "gewoon eten" kan het bijzonder lastig zijn een paar kilo aan te komen. Ze hebben vaak nuttige tips en adviezen. Ik zou toch iets in deze richting proberen: ondergewicht is bewezen nadelig voor je weerstand en vooral herstel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven