Gezondheid alle pijlers

Pijn na hardlopen

09-07-2012 21:38 20 berichten
Heb laatst voor het eerst hardgelopen (Evy), maar heb daarna bijna een week pijn in mijn onderrug en heup (enkelzijdig) gehad. Zodra ik mijn been optilde, bijv. om de koppeling in te trappen, had ik een stekende pijn in mijn onderrug. Heb goede hardloopschoenen gekocht en rustig aan gedaan. Vond het ook goed te doen voor iemand die nooit sport. Zou dit gewoon een spierenkwestie zijn? Zou het kwaad kunnen om weer te gaan nu de pijn over is? Ik baal wel, vond het leuk en voelde me er goed onder. En nou zit ik hier weer achter de computer...
Alle reacties Link kopieren
Niet te snel opgeven, pijntjes horen ook een beetje bij hardlopen. Als je het schema volgt kan het volgens mij geen kwaad. Anders kun je dezelfde les ook 2x doen en dan pas verder gaan.

Succes

En veel drinken!!! ( Geen alcohol maar water )
Ja en?
Leuk dat je er lol in had, extra balen dat je daarna pijn kreeg... als je begint met hardlopen is 1 dingen heel erg belangrijk; RUSTIG opbouwen!!! Goed schoenen in een hardloopspeciaalzaak aangemeten zijn belangrijk, maar ook dat er eens iemand kijkt naar je looptechniek. Als je structureel tijdens het lopen een beweging maakt die niet zo goed voor je is, kun je daar veel last van krijgen. De beweging zelf hoeft helemaal niet zo op te vallen, kan iets kleins zijn en is juist daarom ook lastig te achterhalen.. als iemand je daarbij kan helpen (trainer, fysio) en ook aanwijzingen geeft voor correctie, valt er een boel te voorkomen en/of op te lossen. Heeft mij in elk geval ook erg geholpen! Veel succes!!
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Nou ja de eerste 3 lessen zijn hetzelfde dus je kunt als je weer zou willen starten gewoon met les 2 starten, heb je ook wat andere liedjes

Misschien je wat beter opwarmen van te voren, ik deed eerder ook niet aan een warming up en halverwege les 4 ging ik strompelend naar huis waarna ik zeker 2 weken heb mank gelopen ( was misschien wel leuk voor de kijkers, haha) ... beetje jammer, zeker omdat het qua conditie al goed vol te houden was....

Succes ermee, hopen dat het bij een enkele keer blijft
heb je goede loopschoenen? Bij pijn in de heup en onderrug moet je extra voorzichtig zijn. Niet te licht over denken en niet meer hardlopen voordat je een fysio hebt geraadpleegd
quote:snoopylynn schreef op 09 juli 2012 @ 21:45:

Niet te snel opgeven, pijntjes horen ook een beetje bij hardlopen.

"een beetje" misschien wel, maar een week voor het weer over is, is wel erg lang.

Je kunt nog eens heel voorzichtig proberen of het gewoon toeval was, maar anders zou ik toch eerst eens een (sport?)arts laten kijken of er iets aan de hand is.
een sportarts is ook wel overdreven, de eerste prof die je moet zien is de fysio
of de huisarts
Meds, ik zou ook bij de huisarts beginnen, maar als die het niet weet, is een sportarts misschien ook een optie. Ben ik zelf als niet al te fanatieke sporter ook wel eens terechtgekomen met knieklachten door hardlopen - op aanraden van de huisarts.
Ik heb m'n schenen eens een keer overbelast lijkt wel en bleef/blijf? er een beetje last van hebben als ik weer sport.. Ook al zo vervelend.. Ik hoop dat het snel weer goed komt met je onderrug en heup en dat het het sporten niet voor je verpest!!
Sommige mensen lopen verkeerd, dat klinkt stom maar een goede fysio kan je daarin begeleiden.
Als je met Evy begint dan loop je misschien 20 minuten, waarvan 4 of 5 minuten op dribbeltempo.

Als je daar al van stuk gaat is of je conditie gewoon flut, of misschien heb je overgewicht wat teveel belasting geeft op je gewrichten.

Hoeft natuurlijk niet maar een sport arts bezoeken na 5 min hollen is dat niet een beetje overdreven?

Wat ik bedoel is, misschien gewoon even volhouden en wennen aan de sport.

Succes
Ja en?
Ik vind dat evy veel te snel opbouwt voor ongetrainde mensen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 juli 2012 @ 22:45:

een sportarts is ook wel overdreven, de eerste prof die je moet zien is de fysio

Een sportarts is JUIST de persoon voor sportgerelateerde klachten. Een fysiotherapeut is een therapeut en vaak onvoldoende geschoolt om een (juiste) diagnose te stellen. Veel huisartsen weten onvoldoende van sport en bewegen.

Een sportarts is laagdrempelig, vaak hele korte wachttijd en vaak gewoon vergoed door je verzekering. Je hebt geen verwijzing nodig.
Je hebt ook sportfysio's.

En ik vind dit ook wel iets te extreem klinken om erbij te horen. Af en toe pijn is niet erg maar dat moet wel snel wegtrekken. Meteen na de eerste keer is ook al wel erg snel. Meestal krijgen mensen blessures als ze te snel willen opbouwen. Maar dat lijkt me nu niet aan de orde als je nog maar 1 keer hebt gelopen.

Ze raden trouwens wel aan om de eerste paar (ongeveer 4) weken nog niet te dribbelen. Begin met een paar keer per week wandelen in een stevig tempo. Dan is je lijf beter voorbereid. Je zou dat eens kunnen proberen en dan weer opnieuw met Evy.

Sterkte!
Pijn bij het hardlopen kan verschillende oorzaken hebben. Zelf ben ik podotherapeut is zie ik regelmatig hardlopers met klachten aan enkel, knie, heup of rug.

Zoals voorgaande mensen ook zeggen opbouw is enorm belangrijk. Doe je in een keer teveel is de kans groot dat spieren overbelasten. Wanneer je weer gaat hardlopen en de klachten blijven aanwezig, ga dan langs ee fysio of podotherapeut om alles even na te laten kijken
quote:snoopylynn schreef op 10 juli 2012 @ 10:00:

Als je met Evy begint dan loop je misschien 20 minuten, waarvan 4 of 5 minuten op dribbeltempo.

Als je daar al van stuk gaat is of je conditie gewoon flut, of misschien heb je overgewicht wat teveel belasting geeft op je gewrichten.

Hoeft natuurlijk niet maar een sport arts bezoeken na 5 min hollen is dat niet een beetje overdreven?

Wat ik bedoel is, misschien gewoon even volhouden en wennen aan de sport.

Succes

Nou ik vind dit waardeloos advies. Juist als je begint met hardlopen moet je goed luisteren naar je lichaam, natuurlijk een beetje spierpijn hoort erbij, maar als je een week last hebt van 1x lopen, dat lijkt me echt niet goed.

Ik vind evy heel rustig beginnen, maar toch kan de belasting te veel zijn en dat hoeft helemaal niet door overgewicht te komen. Een vriendin (onder de 50kg) is bij les 10 van evy afgehaakt met knieproblemen, ze mag niet meer hardlopen, helemaal niet meer. Komt niet door Evy hoor, de arts gaf aan dat hardlopen gewoon erg slecht is voor je gewrichten en dat sommige mensen het lichaam daar gewoon niet naar hebben.

@ TO: ik zou het wel even laten checken. Heb je je hardloopschoenen in een hardloopzaak gekocht? Hebben ze daar ook gekeken naar hoe je hardloopt, misschien heb je een verkeerde houding of verkeerde looptechniek.
Geen overgewicht, dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen. Inderdaad misschien verkeerde looptechniek, als ik weer last krijg, ga ik zeker naar de fysio of podotherapeut! Bedankt voor jullie reacties.
Sportte je hiervoor wel een beetje, of helemaal niet? Misschien een idee om eerst gewoon met wandelen te beginnen, elke dag een half uurtje ofzo.
Heb nooit aan sport gedaan, behalve een beetje ballet en paardrijden als kind zijnde. We hebben een hond, dus ik wandel al regelmatig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven