Gezondheid alle pijlers

PMS bestrijden met Prozac e.d.

09-02-2012 16:44 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik las in volgend stukje dat een middel als Prozac zou kunnen helpen tegen PMS. Heb er enorme last van en overweeg dit. Je zou het dan twee weken moeten slikken, ten tijden van je klachten.

Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? Vraag me ook af hoe je dat steeds maar twee weken slikt zonder vervelende inwerktijd-symptomen?

Weet nl dat als je AD dagelijks slikt ivm bijvoorbeeld angsten je na een week of drie erger last krijgt van angsten en depressies omdat de medicatie moet inwerken.

Zou het dan zo zijn dat bij pms de dosis laag is, zodat je geen inwerkklachten krijgt?

Hier nog even het stukje wat ik erover vond;

Medicijnen die ervoor zorgen dat u minder last hebt van hormoonwisselingen

Er zijn medicijnen die ervoor zorgen dat de hersencellen minder gevoelig worden voor natuurlijke hormoonwisselingen. Ze beïnvloeden de neurotransmitters in de hersenen en worden SSRI’S (selectieve serotonine re-uptake remmers) genoemd. Ongeveer 70% van de vrouwen met PMS-klachten ondervindt een gunstig effect van deze medicijnen. Voorbeelden zijn fluoxetine (Prozac®) 20 mg per dag, paroxetine (Seroxat®) 20 mg per dag en sertraline (Zoloft®) 50-150 mg per dag.

Welke van deze middelen het beste werkt is niet bekend; er is geen onderzoek dat de werking heeft vergeleken. De ervaring van uw arts met een bepaald middel speelt een rol bij de keuze. Ook is nog niet onderzocht of deze middelen op lange termijn een gunstig effect blijven hebben op de klachten.

Wel weten we van Prozac dat na anderhalf jaar gebruik de PMS-klachten nog steeds gunstig reageren. U hoeft dit middel waarschijnlijk alleen gedurende de twee klachtenweken in te nemen.

Bijwerkingen van dit soort medicijnen kunnen zijn dat u minder zin hebt in vrijen of moeilijker een orgasme krijgt. Maar deze bijwerkingen komen zeker niet voor bij alle vrouwen die ze gebruiken.

Als u in verband met psychische klachten ander medicijnen gebruikt is het verstandig om te overleggen of u ze met deze middelen kunt combineren. Soms kunnen door de combinatie gevaarlijke nieuwe bijwerkingen ontstaan.
Wat mij niet helemaal duidelijk is of het 2 weken per maand je prozac moet slikken. Of 2 weken, als je last heb van de PMS klachten en het na 1.5 jaar nog steeds effect bemerkt zonder het meer in te nemen.

Wat is dat dan precies?
Nee echt?
Heb je al geprobeerd je voedingspatroon aan te passen? Vooral met

calcium en vitamine D zijn goede resultaten gehaald.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Apart, met deze middelen moet je een spiegel opbouwen. Dat kan toch niet als je het maar twee weken slikt?

Het is met Prozac e.d. niet net als een paracetamol die je inneemt op het moment dat je pijn hebt.
Was mijn mening ook Taartje80. Daarom begrijp ik het niet en hoop dat er iemand reageert met het antwoord.

Lolapaloeza, ik eet best gezond en veel yoghurt e.d., maar dit wordt een onuithoudbare situatie iedere maand.

Suus, tis denk ik wel twee weken per maand, tijdens je klachtenweken.
TO ben je al eens bij de huisarts geweest voor deze klachten?
jazeker, en er wordt altijd de pil geadviseerd, 2 verschillende geprobeerd maar kan er helaas niet tegen, en ze adviseren dus die AD.
Heb jij er alleen maar 2 weken per maand last van ?

Ik ben laatst ook bij mijn huisarts geweest en deze trok nav mijn klachten ook de conclusie dat ik waarschijnlijk last van had PMS.

Ik heb er alleen wel minimaal drie van de vier weken last van en dan voornamelijk de week vlak voor dat de menstruatie moet komen.

De meest vervelende klacht bij mij vind ik toch wel de depressieve gevoelens en heb dit ook aangegeven bij de huisarts.

Deze heeft me toen in eerste instantie weer de pil voor geschreven daar heb ik nu de eerste strip van leeg en ik moet zeggen dat ik tot nu toe stukken minder klachten heb als daarvoor!

Ik moet dit wel minimaal een maand of drie aankijken, want het is mogelijk dat dit een tijdelijke oplossing maar blijkt te zijn helaas.

Hij heeft toen tegen me gezegd dat als dit niet blijkt te helpen hij mij eventueel een lichte antidepressiva voor kon schrijven , maar of hij daar nu de middelen die jij hierboven ermee bedoelde? daar heb ik verder niet na gevraagd en ook niet of ik dat per twee weken maar hoef te slikken.

Ik hoop eigenlijk dat ik met alleen de pil het op kan lossen.
Ik heb altijd erg last van PMS klachten gehad, en het werd met de jaren erger. Nadat het op gegeven moment echt heel erg was, was bijna in staat mensen iets aan te doen, toen vond ik dit, en het werkt! Linkje

Ik slik het nu ongeveer een jaar, en ik had het niet verwacht, maar het helpt! Er moest echt iets gebeuren. Het mooie ervan is dat mijn krampen helemaal verdwenen zijn. Mijn stemmingen zijn er nu in lichte mate nog, maar zijn nooit meer zo erg geweest als toen.

En nee, ik heb geen aandelen bij dit bedrijf. Maar het lijkt mij een wat 'vriendelijker' manier dan Prozac. Ook al snap ik heel goed dat je er vanaf wilt.
anoniem_97984 wijzigde dit bericht op 09-02-2012 17:28
Reden: kromme zin.
% gewijzigd
Er is ook iemand op het forum, weet niet of ik namen mag noemen, die volgens mij ook 3 vd 4 weken zeer zware PMS had. Is er met geloof ik 9 behandelingen acupunctuur vanaf gekomen! Zoek hier op t forum maar eens naar acupuntuur en PMS.
quote:Stoeltie schreef op 09 februari 2012 @ 18:11:

Er is ook iemand op het forum, weet niet of ik namen mag noemen, die volgens mij ook 3 vd 4 weken zeer zware PMS had. Is er met geloof ik 9 behandelingen acupunctuur vanaf gekomen! Zoek hier op t forum maar eens naar acupuntuur en PMS.Dat is voor het eerst dat ik hoor dat dat mogelijk is ik ga gelijk zoeken ! dank voor de tip!
Waarom slik je de anti-conceptiepil niet gewoon door...?

Kan totaal geen kwaad (itt anti-depressiva!) en woehoeee! nooit meer ongesteld en dus ook geen PMS.

En sport je? Dat helpt over het algemeen heel goed tegen PMS.
Ik heb jaren last gehad van PMS en dan 3 vd 4 weken. Wat een hel! In eerste instantie ben ik bij een PMS-verpleegkundige geweest (zie website) en op haar aanraden ben ik Duphaston gaan slikken. Het hielp bij mij een beetje, maar bij de meeste vrouwen blijkt het heel goed te helpen.

Een paar jaar later las ik dat het kon helpen om intermitterend een AD te slikken. Ik heb toen een tijd Zoloft geslikt, 2 weken per cyclus. Dat gaf niet voldoende effect.

Door andere klachten (depressie) moest ik een ander AD gaan slikken en sindsdien geen PMS meer.

Wat bij jou het beste werkt kun je alleen maar uitproberen. Voor de één zijn dat vitamines, maar bij hevige klachten zijn soms toch hormonen of AD nodig.
@Dotje:ja heb er twee volle weken per maand last van, begint anderhalve week voor de eerste menstruatiedag en dan nog de 1e helft van de menstruatie, daarna trekt de bui weer op.

@I love Holiday: Ja ben ook in een fase dat er iets moet gebeuren, wat een goede tip, ik ga dit zeker proberen, hoop echt dat het wat doet, hoe lang duurde het eer je er iets van merkte?

@Bloemetje: ik heb de pil geprobeerd maar werd er heel down van, dus dat durf ik niet meer. nee sport niet, moet ik idd oppakken.

@Yvonne: slik je die AD nu een paar weken per maand of aldoor?
@Iloveholiday: neem je nog steeds dezelfde hoeveelheid per dag in, dus 3x2 tabletten? Ze hebben dit toch ook bij drogisterijen enzo?
quote:sweetmoon schreef op 09 februari 2012 @ 20:50:

@Yvonne: slik je die AD nu een paar weken per maand of aldoor?Ik slik het nu continu i.v.m. depressie, maar heb het ook intermitterend geslikt. Wat bij jou werkt zul je samen met een arts moeten bekijken.
Sweetmoon, ik slik de celzouten nog steeds, maar nu wel onregelmatiger dan voorheen. Ik neem/ nam er ca. 10 per dag. Het werkt nog steeds, ook al neem ik ze minder vaak. Of het bij drogisterijen te koop is, weet ik niet. Ik weet dat er (voor zoveer ik weet dan) 2 soorten celzouten zijn. Die ik slik is van Adler en is wat goedkoper dan het andere merk.

Hoe snel het werkte, vroeg je, het werd langzaam minder, de klachten en dat was al na een paar weken. Zelf merkte ik altijd aan mijn stemming dat ik ongesteld zou worden, nu heb ik nog wel een lichte stemmingsdaling, maar dat is dan ook alles.

Ik hoop dat het voor jou ook werkt, succes ermee. En als je meer vragen hebt, stel ze gerust.
Ik had ook erge PMS klachten, 2weken per maand bijna. Wat bij mij goed helpt is teunisbloemolie, zijn kleine capsules die je 2x 2per dag inneemt, smorgens en savonds bij t eten. Je kan het de hele maand slikken of alleen in je PMSperiode. Je haalt ze gewoon van het kruidvat merk, potje 60capsules voor 5,=
Omdat ik er steeds meer last van kreeg, ben ik maar eens de literatuur ingedoken.

Goede omschrijving ontbreekt omdat er veel verschillende klachten zijn. Dwz lichamelijke klachten en psychische. Goed (eenduidig) onderzoek ontbreekt maar er komen wel wat dingen naar voren.

Vrouwen die mn lichamelijke klachten hebben lijken meer baat te hebben bij hormonen, waar dat bij psychische klachten veel minder het geval is.

Voor die laatste groep komen 2 behandelingen als redelijk effectief naar voren: hoge dosis vit B6 en zeer lage doseringen SSRI's.

beiden met het doel de serotonine spiegel te verhogen.

(vit B6, pyroxinezuur is een bouwsteen voor serotonine)

Zelf heb ik veel baat bij de vit B6, leg ik je zo uit.

Als je SSRI's overweegt dan is dat echt in een zeer lage dosering en idd 2 weken voor je menstruatie. Omdat je zo laag doseert zou je ook geen last hebben van bijwerkingen als je 2 weken niet slikt.

Er zou ook geen spiegel opgebouwd hoeveb te worden omdat het doel anders is en het slechts gaat om een minieme verhoging/beschikbaarheid van serotonine. Iets dat anders is bij een depressie.

Wat ik doe met de vit B6. Het gaat om een hoge dosering, 25 mg per pil, Dat is soms wat lastig te vinden (Etos heeft het wel). Lang slikken hiervan is niet goed maar ik heb de 1ste mnd het wel elke dag geslikt (binnen de veilige marge), en merkte direkt resultaat. Daarna ben ik het steeds een week voorafgaand aan mijn menstruatie gaan slikken en het werkt nog steeds goed.

Laatst waren ze op en had de Etos dat potje niet meer, helapidaka dacht ik maar ik merkte het wel helaas.

Als je zoekt bij pubmed.org kun je wel wat onderzoeken vinden hierover.
Je bent zelf een theepot
Ben erg blij met jullie tips, alleen al het feit dat er idd iets aan te doen is geeft me al rust nu. Nu nog even bekijken wt me het beste ligt.

@Suzanne suus: is het potje inmiddels weer terug bij de Etos? Is het gewoon van het merk Etos? Als je het een week per maand slikt kan het geen kwaad dus neem ik aan? Heb hier nog een potje staan via HA ooit op recept, zal eens kijken hoeveel mg dat is. Er staat idd piridoxine, 100 mg staat erachter, is wel megaveel toch? Maar mochten ze op zijn bij Etos zijn ze dus ook via HA te bestellen, misschien goedkoper? Had het ooit in combi met Duphaston maar die Duphaston voelde ik me niet happy bij, waarschijnlijk bij mij toch meer psychisch en de Duphaston(hormoon) dus meer voor lichamelijk. Heb zelf gelukkig nooit krampen oid. Bloedingen ook nooit lang en veel, tis puur de buien vooraf en tijdens. Dus verwacht bij mij toch een combi van die B6 en de SSRI's.

@Cookie: heb eens een tijdje van die PMP efamol oid geslikt maar dat hielp uiteindelijk toch niet helaas. En ook een tijdje Borage-olie vd tuinen, een vriendin van mij heeft er enorme baat bij maar ik helaas niet. Waarschijnlijk is dat dus vooral goed bij lichamelijke ongemakken rond de menstruatie.

@ilovehoiday: Ben je niet steeds megasnel door een potje heen met 10 stuks per dag? Bestel jij het online?
quote:sweetmoon schreef op 11 februari 2012 @ 20:20:

@Cookie: heb eens een tijdje van die PMP efamol oid geslikt maar dat hielp uiteindelijk toch niet helaas. En ook een tijdje Borage-olie vd tuinen, een vriendin van mij heeft er enorme baat bij maar ik helaas niet. Waarschijnlijk is dat dus vooral goed bij lichamelijke ongemakken rond de menstruatie.

De PMP efamol heb ik ook eens gehad en is het voor mij ook niet, vindt m ook duur, het is wel een maandelijkse uitgave.

Teunisbloemcapsules zijn niet alleen voor de lichamelijke klachten maar juist ook voor de stemmingswisselingen. Ik slik ze de hele maand door en merk dat ik echt stuk rustiger ben! Miss geeft het voor jou niet het gewenste resultaat maar voor 5euro en paar dubbies kun je het altijd proberen toch..

Succes!
Wat mij aardig helpt is geen caffeine en geen suiker te nemen en sporten. Heb ook van alles al geprobeerd. Teunisbloemolie, B6 noem maar op. Heb een tijdje de Yaz24+4 geslikt (pil) en dit geen eigenlijk heel goed geestelijk dan. Maar kwam hier wel van aan en veel buikpijn van dit ding dus daarom gestopt. Nadien gaat het eigenlijk best goed (afkloppen). Maar ik merk door geen caffeine en suiker meer te nemen dan ik me daar over de hele linie veel beter door voel dus ook de pms. Ik heb ook met name geestelijke klachten.

Groetjes
Ik koop de wat grotere potten van 250 gram, daar zitten (dacht ik) 400 stuks in. Op de site staat inderdaad een dosering van 6 per dag, zelf heb ik altijd wat meer gedaan met het idee dat als ik een tekort zou hebben, het wat sneller aangevuld is. Aangezien je geen bijwerkingen krijgt als je er te veel neemt, kan het niet zoveel kwaad.

De site waar ik ze koop is deze: Winkel Deze week heb ik je een ander linkje gegeven, was even het eerste het beste wat ik kon vinden. Maar deze winkel is iets goedkoper heb ik toen ontdekt.

Hoe lang ik met m'n pot doe, weet ik niet precies, wel vele maanden. Maar zoals gezegd: ik neem het nu onregelmatiger, sla ook wel eens een paar dagen of een week over, gewoon omdat ik het vergeet. Tot nu toe blijven de klachten nog steeds weg, en komen ze weer terug, dan neem ik ze gewoon elke dag weer.
Thanx again dames, misschien zijn de celzouten samen met de teunisbloemcapsules wel een goede combi?

Nog een vraagje, hadden jullie ook tijdens die heftige pms dat het net leek of ook je uiterlijk veranderde? Behalve dat je je dik en lelijk voelde, is het ook niet of je uitstraling wegvalt, je haar dunner zit, je hardere trekken in het gezicht krijgt en zodra die menstruatie bijna over is kom je ook weer terug lijkt het. Valt mij ook telkens weer op. Wellicht hadden jullie dat ook?
Daar heb ik gelukkig geen last van, hoor het wel van anderen dat ze bv meer puistjes kregen of nog betere gezichtsverzorging nodig hadden. Maar dat ik bij iedereen weer anders. Voor mij was dat verder niet (zo) belangrijk, als ik maar van die irritante PMS gevoel afkwam. Heb ook vooral die stemmingswisselingen en verdrietig, onzeker zijn enz... Die hoofdpijn of buikpijn neem ik wel een pcm of n warme kruik voor;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven