Gezondheid alle pijlers

Prednison voor dummies

11-12-2014 11:40 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!

Ik heb niet een hele sterke intro, maar zou gewoon wat vragen willen beantwoord hebben door prednison gebruikers of dames die hier ervaring mee hebben.

Zelf slik ik het nu voor de Crohn sinds maandag. Begin 14 dagen met 30mg en dan per week afbouwen met 5mg wat inhoud dat ik op 1 februari klaar zal zijn met de kuur.

Ik ben nu op dag 4 en ben 0,5 kilo aangekomen ( ik weet het niet schokkend ) en merk dat ik een beetje een bolle toet krijg. Jammer maar als ik mij er beter door voel is dit het uiteraard helemaal waard. Maar zelf vond ik dit wel al snel gaan, als dat zo doorgaat ben ik na 2 maanden gebruiken tonnetje rond! Haha. Hebben jullie hier ervaring mee? Wel moet ik erbij zeggen dat ik geen vreetbuien heb en een gezond dieet volg dus geen gebunker met chips of dergelijke.

Daarnaast ben ik ook vrij onrustig bijna hyper, last van slapenloosheid, gewrichten doen gek. Komt dit jullie bekend voor? En als ik ga afbouwen van 30 naar 25,20 ga zo maar door, nemen deze klachten dan ook af of gaat dit bijv pas vanaf 10mg.

Ik snap dat het bij iedereen anders is, maar de arts gaf aan dat het allemaal wel zou meevallen met de bijwerkingen en merk toch dat ik er vrij veel last van heb.

Bedankt voor het lezen!
Ik hoop het ook voor je! Prednison is echt een paardemiddel, je knapt er snel van op, maar heeft veel bijwerkingen. Beterschap!
@superduba

Ik voel me inderdaad ook alsof ik de hele wereld aankan. Zit nu op dag 9 van de predinison en merk nu wel dat het me een beetje gaat opbreken. Maar meer mentaal, mijn lichaam gaat het liefst maar door en door. Ik ben werk weer aan het opbouwen en doe weer meer dingen in huis etc. Maar slaap max 4 uur per nacht door de rusteloosheid. Net even twee wassen gedaan en de toiletten schoon gemaakt en nu roept mijn lichaam mij een halt toe, want kreeg opeens koorts.

Je moet dus wel echt goed op jezelf letten en je grenzen dan maar "verzinnen" door je kunstmatige energie heen.

Ik was inderdaad wel wat bijgekomen, wat alleen vocht was, want ben het nu weer kwijt. Ik ben niet een hele erge snoeper dat scheelt ;)

Woog voor mijn opvlamming 58 en nu 53 dus ik heb wat speling. Is op zich niet heel erg als ik wat aankom.
Waar je wel rekening mee moet houden, zeker bij langdurig gebruik en helemaal bij een stootkuur, is dat Predni(sol)on een geweldige aanslag pleegt op je botten. Ik kreeg calci chew (overigens gebruik ik nog steeds kalktabletten maar dan van de drogist) en Actonel, die neem je één keer per week vóór je iets eet of drinkt, je moet dan een half uur rechtop zitten of blijven staan, daarna mag je ontbijten en koffie drinken. Actonel kostte destijds E 20 per pil, met dank aan mijn verzekeraar.
verba volant, scripta manent.
@marianneDavids

Sinds ik het slik heb ik een soort van vage pijn in mijn gewrichten. Sinds eergisteren voel ik ook mijn heup als ik loop.

Kan dat hiermee te maken hebben dan?
quote:zebrastreep schreef op 16 december 2014 @ 14:55:

@marianneDavids

Sinds ik het slik heb ik een soort van vage pijn in mijn gewrichten. Sinds eergisteren voel ik ook mijn heup als ik loop.

Kan dat hiermee te maken hebben dan?

Osteoporose krijg je niet in zo'n korte tijd.

Wat die pijn in je gewrichten betreft, eerst vragen aan de behandelend arts maar het is ook mogelijk dat je, omdat je van Prednison een energieboost krijgt, veel meer beweegt dan je normaal doet. Osteoporose kunnen ze testen.
Bedankt!

Vrijdag weer een afspraak in het ziekenhuis dus dan vraag ik er wel even naar.
quote:zebrastreep schreef op 16 december 2014 @ 17:49:

Bedankt!

Vrijdag weer een afspraak in het ziekenhuis dus dan vraag ik er wel even naar.Ik heb geen bijsluiters meer maar jij waarschijnlijk wel, lees ze op je gemak door. Er is, dacht ik, ook een boekje met de titel "de hel die Prednison heet", google wijst de weg wel. Prednison heeft de naam iets vreselijks te zijn maar tot nu toe is net in veel gevallen echt een wondermiddel, ondanks de bijwerkingen. Als ik het destijds niet had gekregen was ik nu helemaal blind. Ook bij dieren werkt het, een buurhond was bijna opgegeven, zonder Prednison was hij al lang dood geweest, hij ziet er goed uit, is levendig en niet dik maar hij was altijd al graatmager omdat hij zo beweeglijk is.
ik was vandaag bij de arts en heeft me toch aangeraden af te bouwen. Ik zit nu op dag 9, net als zebrastreep, maar bouw dan nog 5 daagjes af met telkens 5 mg minder. Leek me ook een slimmere aanpak dan in 1 keer te stoppen.

ik merk ook nu ik het iets langer slik dat je lichaam ook echt achteruit gaat! Elke dag voel je wel dat het een aanslag op je lichaam is, mja, het is inderdaad een wondermiddel, want het heeft in mijn geval heel goed gedaan.

De bijsluiter van prednison is zijn bij mij 10 A4tjes helemaal volgeschreven haha! ik heb het helemaal gelezen, maar eigenlijk elke klacht die erbij komt kun je wel een bijwerking noemen.

ik heb niet meer gesnoept, maar heb wel de hele dag honger, dat probeer ik een beetje te stillen met wat fruit en groenten...

ben ergens wel blij dat ik ff wat daagjes langer heb gekregen, dan komt mijn klacht met kerst waarschijnlijk niet terug!
@Superduba

Wel heel fijn dat het zo goed heeft geholpen bij je! Dat is waar je het uiteindelijk natuurlijk allemaal voor doet.

Denk dat het afbouwen ook wel een goede keus is. Ik merk inderdaad ook wel dat het met de dag "heftiger" is voor mijn lichaam, maar ik moet nog even. Over 5 dagen mag ik gaan afbouwen en daar ben ik tot februari mee bezig. Kijk uit naar de dag dat ik er vanaf ben. Maar met mijn ziekte denk ik dat ik er ook nog genoeg aan moet.

Afwachtten maar weer. Voor nu werkt het! Dat is beter dan de kerst in het ziekenhuis.
zebrastreep: hoeveel mg slik jij?

ik begin nu toch me wel echter naarder en naarder te voelen. Voel soms opeens veel energie opkomen, maar ook super moe :( ook opeens wat depri en zo. pffff, het is een goed middel, maar de bijwerkingen worden met de dag erger!
@Superduba

Ik zit nu op 30mg per dag. Dit moet ik nog 4 dagen. Dan per week afbouwen met 5 mg.

Depri en stemmingswisselingen had ik ook al vrijwel vanaf het begin. Ik ben wel weer iets afgevallen dus qua aankomen heb ik nergens last van. Lichamelijk voel ik het wel. Pijntjes in gewrichten en soms opeens heel moe of depri/saggo. Maar ook nog wel hyper en last van slapeloosheid dus het is een beetje een zooitje in mijn lijf.
Ik ga vanaf morgen afbouwen. 25mg - 20mg - 15mg - 10mg - 5mg - 0, in 5 dagen afbouwen dus. Wat ik alleen raar vind is dat ik losse tabletjes heb gekregen van 5 mg. Dus nu moet ik 5 losse van 5mg slikken. Beetje raar, maar volgens de doktersassistent kon dat gewoon. Voelt niet helemaal juist, mja, ze gaf echt groen licht.
Ik heb de eerste 30mg in 1 pil gekregen. De rest moet ik ook in losse tabetjes van 5 gaan slikken inderdaad.
quote:superduba schreef op 17 december 2014 @ 21:16:

Ik ga vanaf morgen afbouwen. 25mg - 20mg - 15mg - 10mg - 5mg - 0, in 5 dagen afbouwen dus. Wat ik alleen raar vind is dat ik losse tabletjes heb gekregen van 5 mg. Dus nu moet ik 5 losse van 5mg slikken. Beetje raar, maar volgens de doktersassistent kon dat gewoon. Voelt niet helemaal juist, mja, ze gaf echt groen licht.Maakt niet uit, er zijn ook tabletten van 20 mg maar met afbouwen zijn die niet handig, splijten is lastig, ze zijn knetterhard.
Ik gebruik nu al bijna 9 jaar dagelijk prednisolon. Af en toe een stootkuur van 30 mg en verder een onderhoudsdosis variërend tusen de 7,5 en 15 mg. Ik heb altijd pilletjes van 5 mg gehad en dan inderdaad gewoon 6 tegelijk. Het zijn hele kleine pilletjes, dus die gaan bij mij in een keer naar binnen (samen met wat andere soorten pillen).

Ik gebruik het nu al zo lang dat ik eigenlijk niet eens meer weet hoe ik me voelde zonder 😟. Bij elke stootkuur voel ik me slechter dan bij de vorige stootkuur dus ik weet wel dat ik er steeds meer op ga reageren.

Naast de prednisolon krijg ik CalciChew en Alendroninezuur tegen botontkalking. Google leert mij dat dat laatste bijna hetzelfde is als de Actonel die MarianneDavids noemde.

Afbouwen moet je de tijd voor nemen. Bij mij duurt het meestal zo'n twee weken voor ik aan een veranderde onderhoudsdosis gewend ben (zowel bij verhoging als verlaging). Het is rotspul, maar wel effectief. Zonder had ik waarschijnlijk al lang aan de dialyse gelegen en misschien zelfs wel op de wachtlijst gestaan voor een niertransplantatie.
Zojuist gehoord dat ik ook weer een stootkuur krijg ivm opvlamming crohn. Bah, zie er tegenop. Ik voelde me vorig jaar er slecht bij, ik was echt een emotioneel wrak na 1 week. Maar even weer doorbijten een aantal weken. En dat net voor de kerst.
@gismo72

Balen! Ze zijn nooit leuk die kuren! Welke dosis krijg je en hoelang?

Los van alle bijwerkingen helpt het je misschien ook juist om de kerst beter door te komen! Als ik mag kiezen heb ik liever de bijwerkingen van de prednison dan de opvlammingen. Los van mijn labiele gedrag haha, kan ik wel functioneren en dat vind ik ook echt wat waard!

Toch een knuffel, 't blijft rotspul!

[img]http://youpootoo.com/wp-content/uploads ... 96x348.jpg[/img]
Oh plaatje doet het niet helaaschh!

Vond hem erg grappig! Misschien kan iemand hem plakken
hoe gaat het met afbouwen zebrastreep! hier wel goed! beetje draaiduizelingen gehad af en toe en wat hoofdpijn, verder goed! en bij jou?
@Superduba

Mooi dat het afbouwen bij je goed gaat! Hopen dat je klachten ook weg blijven.

Heb je nog veel last gehad van extra kilootjes of is het uiteindelijk nog meegevallen?

Ik had vandaag mijn laatste 30mg. Morgen mag ik beginnen voor 25mg 7 dagen. Ben benieuwd. Ik heb weinig klachten meer behalve nog het slapen en beetje sipjes.

De arts belde vrijdag dat mijn bloeduitslagen niet goed zijn en zij mij graag dinsdag weer in het ziekenhuis wil zien. Beetje een domper dus weer! Maar ja ach ergens ook wel prettig dat ik voor de kerst nog even gezien word.

Ik moet me maar gewoon overgeven aan de malle molen en wel zien waar alles heen gaat. Ik ben in ieder geval weer aan het werk ook al is het maar 3 uur per dag. Voel je je al een stuk nuttiger dan de hele dag van pampers op de bank!
Hoe is het met jullie?

Hier, na 3 dagen 20mg, daarna 5 dagen 40 mg prednison en nu weer 20 mg, alleen kilo's eraf en nog geen bolle kop. Ook helaas geen enkele werking van het paardenmiddel... Ik blijf maar steeds bloed verliezen, dus het slaat niet aan. Woensdag lekker op de laatste dag van het jaar nog even een darmscopie en dan horen wat we verder moeten gaan doen. BAH !!
@gismo72

Balen zeg dat het niet goed bij je aanslaat! Snap dat je daar totaal geen zin in hebt, zeker niet a.s woensdag. Maar dan ben je er vanaf en hoor je hoe en wat, dat is misschien ook wel prettig.

Ikzelf ook alleen kilo's eraf nog maar, darmen zijn wel stabiel nu. Maar die prednison maakt me echt vreselijk opgefokt en had nu 18 nachten al niet meer dan 3uur geslapen. Ik werd langzaam gek. Vandaag bij de arts geweest en omdat de prednison meer slecht dan goed bij me doet besloten versneld af te bouwen. Nu 7 dagen 10 mg dan 7 dagen 5 en klaar! En ik kan niet wachtten. Ik voelde me bijna agressief/depressief echt niet te beschrijven.

Ik ga mee in de bespreking maandag tussen de artsen en dan hoor ik wat de planning is na de prednison. Ik moet wel een onderhoudsmedicatie krijgen ze heeft de naam genoemd, maar ik heb geen idee meer wat het was. In iedergeval gelukkig geen prednison!

Sterkte woensdag en hoop dat je toch nog een hele leuke dag/nacht hebt
Vanochtend voor het eerst bij de MDL-arts geweest, doordat ze vermoeden dat ik ook de ziekte van Crohn heb.

Volgende week maandag krijg ik een MRI scan waarbij ze mijn gehele dunne darm in kaart willen brengen.

Ik ben vanmiddag begonnen met prednison om de ontsteking in mijn buik onder controle te krijgen.

Ik moet de eerste twee weken beginnen met 40 mg per dag, daarna per week afbouwen met 5 mg.

Hopelijk krijg ik geen last van de bijwerkingen die jullie noemen. Na hoeveel dagen was het te merken bij jullie?

We zullen volgende week afwachten hoe de MRI scan verloopt en wat het verloop van de behandeling zal worden.

Liefsx
Geniet van iedere dag! <3
Sterkte met de prednison. Je kan inderdaad na een paar dagen al wel last krijgen van bijwerkingen. Maar aan de andere kant is het wel een middel wat vaak effectief is en waardoor je je snel weer beter voelt.
@Hawaii

Ik kreeg na 3 dagen bijwerkingen. Maar ik heb er ook gewoon heel veel last van gehad, mentaal als lichamelijk vandaar ook het snellere afbouwen. Ik lees genoeg verhalen van mensen die helemaal niet zo'n last ervaren dus het is altijd afwachtten

Hoop dat het meevalt, en voornamelijk dat het heel goed helpt bij je! Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven