Gezondheid alle pijlers

PSA-waarde meten

19-06-2023 18:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner gaat aan de huisarts vragen om zijn PSA-waarde te controleren. Kennelijk is dat een ding bij mannen boven de 50 en aangezien er momenteel meerdere bekenden van ons prostaatkanker hebben van het soort waar wel iets aan gedaan moet worden, heb ik hem min of meer naar de huisarts gestuurd.
Er wordt eigenlijk weinig aandacht aan besteed in de media terwijl de ziekte echt vaak voorkomt. Laten jullie (niet meer piepjonge) mannen dit controleren?
Ik vind ( vrouw) dat dit in het landelijk bevolkingsonderzoek moet worden opgenomen.

Mijn man ( 52 ) weet overigens niet eens wat psa is…
Ik heb even wat online gelezen.
Ik had er nog nooit van gehoord (vrouw).
Maar deze test krijg je niet zomaar, daar moet wel aanleiding voor zijn.

Ik stuur mijn man niet naar de dokter op dit moment.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ja, mijn man laat het af en toe controleren.

Eens met Mika, dat dat als bevolkingsonderzoek zou moeten.
Wat het ingewikkeld maakt, is dat er heel veel mensen overlijden met prostaatkanker terwijl ze er zelf nooit van geweten hebben of er last van gehad hebben. Is bevolkingsonderzoek dan wel zinvol?

KWF schreef hier recent nog over:
https://www.kwf.nl/nieuws/bevolkingsond ... taatkanker
Ik vind ook dat het in het bevolkingsonderzoek moet worden opgenomen. Mijn vader kwam er veel te laat achter dat hij prostaatkanker had, toen waren er al uitzaaiingen in de botten. Hij was pas halverwege de 50 en heeft het niet gered.
Het doet nog iedere dag pijn dat hij er misschien nog was geweest als het eerder was ontdekt (middels een bevolkingsonderzoek)
PSA waarde zonder rectaal onderzoek en anamnese is weinig zeggend.

Een goede huisarts zal dit combineren.
grasspriet1980 schreef:
19-06-2023 19:22
Ik vind ook dat het in het bevolkingsonderzoek moet worden opgenomen. Mijn vader kwam er veel te laat achter dat hij prostaatkanker had, toen waren er al uitzaaiingen in de botten. Hij was pas halverwege de 50 en heeft het niet gered.
Het doet nog iedere dag pijn dat hij er misschien nog was geweest als het eerder was ontdekt (middels een bevolkingsonderzoek)
Een goede vriend van mij heeft dat ook gehad. Hij kreeg pijn in zijn rug toen hij mij had geholpen met verhuizen. Toen dat met fysio niet overging, gingen ze verder kijken en bleken het uitzaaiingen. Hij was pas 53 toen hij overleed. Heel triest want volgens de statistieken is het een ziekte waar je mee doodgaat en niet eraan. Desondanks heb ik dus momenteel twee bekenden die geopereerd en bestraald moeten worden.
grasspriet1980 schreef:
19-06-2023 19:22
Dit is precies mijn verhaal. Mijn vader heeft het nog 6 jaar kunnen rekken. Was het eerder ontdekt dan waren er misschien nog geen uitzaaiingen.
Ik vind ook dat het in het bevolkingsonderzoek moet.
jaarlijks.
ik was liever knolselder....
Ja hier ook jaarlijks. Tegelijk met de jaarlijkse cholesterolgehalte controle en bloeddrukmeting.
Op de bevolkingsonderzoek vraag: er zijn bepaalde kenmerken waar een test aan moet voldoen om een goede test te zijn voor een bevolkingsonderzoek. Met name moet de test gevoelig zijn, maar ook specifiek (genoeg) voor ziekte. Daar loopt het spaak met het PSA.

Er zijn HEEL veel mannen met een verhoogd PSA, maar geen prostaatkanker. Of met een heel trage vorm van prostaatkanker die nooit dodelijk zal zijn of tot nare dingen zal leiden. Daarnaast zijn er óók vormen van prostaatkanker waarbij PSA niet verhoogd is. PSA is dus geen goede waarde om mee te screenen.

Je zal dus, bij een BVO, veel onnodige diagnostiek, stress en vooral kosten veroorzaken voor een relatief kleine gezondheidswinst.

Vandaar dus dat het geen BVO is. Wetenschappers denken daar diep over na, meer dan “doen we gewoon niet”.

Ook mannen die zelf PSA willen laten bepalen worden (als het volgens het boekje gaat) eerst geïnformeerd over voor- en nadelen, voordat klakkeloos dat vakje wordt aangevinkt.
Mijn opa is overleden aan uitgezaaide prostaatkanker toen hij 92 was. Hij heeft meerdere malen prostaatkanker gehad en overwonnen.

Mijn vader laat elke 3 maanden zijn psa waarde checken en helaas bleek dit 2 jaar geleden toch iets verhoogd. Hij bleek prostaatkanker te hebben en heeft bestralingen gehad. Nu is zijn psa waarde weer lager dan ooit, maar hij blijft er op prikken.
Charlie591 schreef:
19-06-2023 20:46
Op de bevolkingsonderzoek vraag: er zijn bepaalde kenmerken waar een test aan moet voldoen om een goede test te zijn voor een bevolkingsonderzoek. Met name moet de test gevoelig zijn, maar ook specifiek (genoeg) voor ziekte. Daar loopt het spaak met het PSA.

Er zijn HEEL veel mannen met een verhoogd PSA, maar geen prostaatkanker. Of met een heel trage vorm van prostaatkanker die nooit dodelijk zal zijn of tot nare dingen zal leiden. Daarnaast zijn er óók vormen van prostaatkanker waarbij PSA niet verhoogd is. PSA is dus geen goede waarde om mee te screenen.

Je zal dus, bij een BVO, veel onnodige diagnostiek, stress en vooral kosten veroorzaken voor een relatief kleine gezondheidswinst.

Vandaar dus dat het geen BVO is. Wetenschappers denken daar diep over na, meer dan “doen we gewoon niet”.

Ook mannen die zelf PSA willen laten bepalen worden (als het volgens het boekje gaat) eerst geïnformeerd over voor- en nadelen, voordat klakkeloos dat vakje wordt aangevinkt.
Jij vertaalt eigenlijk wat ik wilde schrijven, maar niet deed. Dit is exact de reden waarom ik aangaf dat alleen een PSA waarde prikken zonder anamnese en rectaal onderzoek vrij zinloos is.
Charlie591 schreef:
19-06-2023 20:46

Goede post.

Thuisarts heeft hier een keuzehulp voor gemaakt: https://www.thuisarts.nl/keuzehulp/test ... taatkanker
Ze zijn wel negatief over testen. Frappant dan dat degenen die ik ken wel een soort hadden die behandeld moest worden, ook de 70-er. Ik ben benieuwd wat de huisarts gaat zeggen.
KamilleT schreef:
20-06-2023 00:57
Ze zijn wel negatief over testen. Frappant dan dat degenen die ik ken wel een soort hadden die behandeld moest worden, ook de 70-er. Ik ben benieuwd wat de huisarts gaat zeggen.
Waarschijnlijk dat dat prima is, want als je als individu kiest voor die test en weet dat je dat risico hebt op overdiagnostiek, dan is dat helemaal oké.

Ik denk dat je vaak niet hoort van degenen die dat traject in gingen en niks hadden, of niks engs.

Bij mijn vader is er zo een; een jaar of tien geleden ongevraagd PSA meebepaald met het jaarlijkse cholesterol-suiker-check moment, en die bleek verhoogd. Het is toen wat opgevolgd maar het steeg. Hele toestanden elke keer bij de uroloog; MRI scan, biopten, opvolgen maar weer verhoogd, weer MRI scan, en de conclusie is: het is niks. Maar wel veel stress elke keer weer als het geprikt moet worden.
Kun je dit ook als begin 40-er/ halverwege 40-er zelf aanvragen?
Mocht de huisarts weigeren misschien een zelftest doen. (92% betrouwbaar)

https://www.benushop.nl/apotheek/zelfte ... gKjJPD_BwE
BlaBla schreef:
20-06-2023 06:32
Kun je dit ook als begin 40-er/ halverwege 40-er zelf aanvragen?
Ja, gewoon bij de huisarts.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven