Gezondheid alle pijlers

Regelmatig diarree direct na het avondeten?

20-09-2008 21:45 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand of 6 heb ik ineens een raar verschijnsel.

Ongeveer een half uur na het eten krijg ik krampen, en moet ik ineens acuut naar de wc. Diarree. Dit herhaald zich binnen een uur nog een keer of 3,4, en dan is alles weer voorbij.

Ik kan maar geen verband leggen waardoor het komt!? Het is namelijk niet dagelijks, soms zit er weken tussen. Ook ligt het niet aan het voedsel wat ik eet want dit is elke keer wat anders.

Een virus is het ook niet want het is na een uur compleet weer over.

Ik heb wel eens iets gelezen over een spastische darm, maar vraag mij af of dit het wel kan zijn..Heb verder nooit darmklachten, en gaat soms ook een paar maand goed.

Dan heb je ook nog lactose intolerantie....Daar zou ik mij nog wel iets bij voor kunnen stellen, omdat het ook vaak optreed na het eten van het toetje. (pudding of vla)

Het schijnt ook nog te kunnen zijn dat je darm na een infectie ''beschadigd'' is geraakt waardoor je een tijdelijke lactose intolerantie kan hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk een tijd geleden wel eens een buikvirus gehad.

Ook zijn de klachten voor het eerst begonnen tijdens mijn zwangerschap. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet het, darmklachten blijven toch een beetje een grijs gebied, en als je echt zekerheid wilt moet je naar een arts.

Maar ik heb niet het idee dat ik iets ernstigs onder de leden heb, en om daarom een eindeloze medische molen in te gaan zie ik niet zo zitten.

En trouwens mijn mijn vriend had eens een buikgriep, en kreeg meteen de (achteraf verkeerde) diagnose PDS

Hier heb ik dus geen zin in.

Ben gewoon op zoek naar ''lotgenoten'' en tips!

Thanx!!!! (f)
Muis, het kan ook een familiekwaal zijn. Mijn moeder en mijn zus hebben het ook.
Qwertu erg bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ten eerste wat ontzettend naar voor jullie! Een koemelk allergie is weer een stukkie lastiger dan de lactose...Blijft ze dit de rest van haar leven houden? of kan zij hier nog erover heen groeien? dus erfelijk zoiets. Sterkte met het hele traject!

I

k denk eerlijk gezegd dat mijn klachten te minimaal zijn voor een koemelk allergie. Al zou het natuurlijk wel kunnen dat mijn dochter dit heeft? Ze heeft elke dag een enorme spuitluier, en heeft dagen dat ze enorm lastig drinkt, met enorme krampen.

Misschien heeft zij ook een bepaalde vorm van lactose intolerantie?

Ze drinkt overgens wel erg goed aan de borst dus aan de aanleg kan het niet liggen...(tis ook mijn 2de kindje die BV krijgt, dus weet er wel een beetje van )

Het heeft mij iig een hoop stof gegeven om over na te denken.

Ik ga iig de komende dagen de melkpruducten zoveel mogelijk proberen te vermijden. Kan ik eens kijken hoe ik er onder ben, en mijn dochter.

Ook zal ik toch maar eens langs de dokter gaan voor zo'n test.

Fijn hoor die info! bedankt!!
lapin lekker gesnackt dus vandaag!

Ik heb ook op internet gelezen dat koude dranken, of toetjes direct na het eten ook darmklachten kunnen veroorzaken. Dus mocht het in jouw geval geen lactose allergie zijn, dan zou dat misschien een optie zijn?

Rood vlees intolerantie...heb ik nog nooit ergens gelezen? maar ja wie weet? Vet eten weer wel..Maar dan zou je het volgens mij ook veel vaker moeten hebben.

Muis ik was ook bang voor een parasiet oid. Maar denk toch niet dat het zoiets is...Bij je moeder dus ook niet. Wie weet wordt je hier wat wijzer!
Volgens mijn diëtiste en mijn huisarts konden mijn (ook vrij minimale) klachten wel degelijk een uiting zijn van koemelkallergie.

Oh, dochter huilt...
quote:lapin schreef op 20 september 2008 @ 23:16:

Muis, het kan ook een familiekwaal zijn. Mijn moeder en mijn zus hebben het ook.Klopt. Dat dacht ik ook. Ik was toen mee naar de huisarts en vertelde over Duspatalin wat ik slik. Verder kan ik op zich een hoop hebben, maar als het te vet is, niet. Alleen, dan moet ik vooral spugen. Mijn moeder is ook een poosje aan de Duspatalin geweest omdat ze dachten dat de spastische dikke darm ook erfelijk is - alleen in dit geval dat ik het eerder had dan mijn moeder - maar die pillen hielpen niet bij haar. Bij mij wel. Overigens staat wel bij Duspatalin dat stress een boosdoener is. Dat klopt behoorlijk. Ik slik er eentje per dag, maar bij hele grote stress heel soms twee. Maar dat komt wellicht 2 -3 keer per jaar voor.
quote:qwertu schreef op 20 september 2008 @ 23:28:

Volgens mijn diëtiste en mijn huisarts konden mijn (ook vrij minimale) klachten wel degelijk een uiting zijn van koemelkallergie.

Oh, dochter huilt...o.k dat wist ik niet! ennuh, snel naar je dochter gaan!
Koude dranken werken ook gelijk op de darmen. Maar mijn moeder heeft het echt op de gekste momenten. Wij hebben ook een soort van provocatie/eliminatie gedaan. Maar dan zelfbedacht en ik realiseer me dat - zeker na het lezen van diverse sites hier - dat je dat echt zeer weloverwogen moet doen. Beetje de melk en kaas weglaten, om maar even te chargeren, helpt niet. Het zit in meer dingen dan je denkt. Wij hebben ook een dagboek bijgehouden en ik heb ooit in een grijs verleden voedlingsleer gestudeerd, maar ik kan vooralsnog geen patroon ontdekken.

Het onderzoek was overigens geen pretje. Hoewel mijn moeder van het onderzoek zelf niets merkte (ze kreeg een roesje dat goed werkte) heeft ze echter wel dagenlang met een 'zere poeperd' rondgelopen.

Ik zal in ieder geval van de week even verslag doen na de uitkomst.
ja muis, laat inderdaad ff weten wat er uit het onderzoek komt!

Hopelijk kunnen hier zo meer mensen met onbekende darmklachten terrecht met hun verhaal...
quote:Molly80 schreef op 20 september 2008 @ 23:35:

[...]

o.k dat wist ik niet!

Reden te meer om eerst naar je huisarts te gaan.

(Dochter had honger trouwens, maar dat probleem is alweer opgelost. )
quote:qwertu schreef op 20 september 2008 @ 23:43:

[...]

Reden te meer om eerst naar je huisarts te gaan.

(Dochter had honger trouwens, maar dat probleem is alweer opgelost. )

Gelukkig was het iets onschuldigs als ''honger''

Ik ga de mijne nu maar eens even wekken voor wat voeding!

Zal morgen de eventuele nieuwe reacties bekijken!

Slaap lekker allemaal!!en bedankt!
Ik heb inderdaad lekker gesnackt vandaag . En dan weet ik eigenlijk al van te voren dat ik een diarree aanval krijg. Maar soms heb ik er gewoon lak aan. Dan maar een uurtje buikkramp, maar dan heb ik wel lekker gegeten . Het is alleen lastig als je net de hond uit wilt laten, of het gebeurt onderweg als je al met de honden aan het wandelen bent. Het gebeurt me nog wel eens dat ik snel terug naar huis moet rennen (met de honden achter me aan, die vinden het een leuk spelletje ).

Mijn huisarts heeft jaren geleden al eens voorgesteld om een darm en maagonderzoek te doen. Maar dat zie ik niet zitten, daar ben ik bang voor. Dus ik modder gewoon een beetje door zo. Voordeel is wel dat ik doordat ik niet meer zoveel eet, ik mooi op gewicht blijf .
Ik lees hier ook even mee. Zelf ook last van, maar ik ben erachter gekomen dat 't bij mij voornamelijk in de geur-, kleur- houdbaarheids- en smaakstoffen zit. Probeer ze thuis zo veel mogelijk te vermijden (maar die rommel zit zelfs in roomboter, waarom nu kleurstoffen verwerken in roomboter ?????). Heel vervelend als je buiten de deur eet, zeker als je te gast bent, in 't gunstigste geval begint 't met alleen maar jeuk en kramp.

Oh ja, ook bij oververmoeidheid (ben ja al moe, moet je ook nog racen )

Succes verder met de zoektocht.
Nog een tip!

Ik slik tegenwoordig probiotica capsules om mijn darmen gezond proberen te houden. (Probiotica zit ook in yakult, en actimel)

In capsules zit echter een veel grotere hoeveelheid, dus veel effiicienter, en goedkoper. Ik gebruik het merk Orthica.

Lees dit maar eens, een onafhankelijke gezondheids site:informatie website probiotica

Ik heb wel het idee dat het verstandig is om op deze manier de darmen iig te ondersteunen..

misschien helpt het jullie ook
qwertu, probiotica is ook hier goed voor:

Bij het geven van borstvoeding: zowel moeder kan het gebruiken (orthiflor original van Orthica) en de baby (orthiflor start van Orthica ).De baby zal minder darmkrampen hebben en de moeder zal sneller herstellen en haar darmflora zal ook sneller herstellen van de druk op de darmen van de zwangerschap en van de bevalling. Het verbeterd tevens de weerstand van moeder en kind.

Maar ik weet dus niet of jij met je koemek allergie melkzuurbacterieen mag hebben?
Leut ik denk inderdaad dat oververmoeidheid het nog wat kan verergeren...Ik was deze week snipverkouden en siep slecht.(heb ook nog 2 baby's) En ineens had ik het weer 2x....

Maar zonder kleur en conserverings middelen leven, lijkt mij best moeilijk zeg! blijft er wel wat over?
He Molly, die probiotica dingen neem ik ook iedere dag. Ze zijn ook lekker .
quote:lapin schreef op 21 september 2008 @ 10:35:

He Molly, die probiotica dingen neem ik ook iedere dag. Ze zijn ook lekker .

lekker???? wat doe jij ermee???op zuigen?

oww je neemt vast die drankjes of niet? Lees maar eens die site, dan zie je dat je beter die capsules kan nemen qua dosering.

Je bent trouwens ook goedkoper uit..Mijn potje kost iets minder dan 15euro en ik doe er 3 maanden mee...
quote:Molly80 schreef op 21 september 2008 @ 10:38:

[...]

lekker???? wat doe jij ermee???op zuigen?

oww je neemt vast die drankjes of niet? Lees maar eens die site, dan zie je dat je beter die capsules kan nemen qua dosering.

Je bent trouwens ook goedkoper uit..Mijn potje kost iets minder dan 15euro en ik doe er 3 maanden mee...Ja, die flesjes natuurlijk . Ik zal eens kijken voor die capsules.
aha lapin! de flesjes gelukkig!

Die capsules verkopen ze in van die natuurvoedingswinkels...
ik heb hier ook regelmatig last van alleen hangt er bij mij geen enkel verband tussen lactose of zuivelproducten ofzo. Het is soms gewoon spontaan zo.... Kan er geen peil op trekken. Ik hou er gewoon rekening mee door alleen te eten als er wc's in de buurt zijn, en anders zo min mogelijk of zo neutraal mogelijk. Ben er nog nooit mee naar de huisarts geweest.
Wat als eerste bij mijn vriend (dokter) opkwam was inderdaad een lactose-intolerantie.

Zou toch eens naar de huisarts gaan!
Hoi,

Helemaal herkenning voor mij ik heb dit al tig jaar weet geen eens beter.

Zo gaat het prima na het avond eten om vervolgens weer dagen last te hebben zou ook niet weten van wat voor voedsel nou wel of niet.

Ik beschouw het helemaal niet als vervelend ik vindt het eigenlijk meteen lekker opruimen van binnen ben ik het mooi weer kwijt.

Ik weet dat mijn moeder het ook heeft dus erfelijk waarschijnlijk.

Maar mijn ontlasting is altijd al heel wisselend dan weer stevig dan weer tegen diaree aan.

groetejs matt
quote:MissKaatje schreef op 21 september 2008 @ 14:45:

Wat als eerste bij mijn vriend (dokter) opkwam was inderdaad een lactose-intolerantie.

Zou toch eens naar de huisarts gaan!

dank je!

Wat bijzonder dat er zoveel mensen deze rare klachten hebben.

Waarschijnlijk zullen er nog wel meer mensen zijn die het er gewoon bij laten...Ik wil zelf (helaas) altijd wel weten waar mijn lichamelijke klachten vandaan komen, zodat ik het wat meer onder de duim kan houden....

Wat matt zegt over het opschonen van je lichaam dat is inderdaad fijn! Ben daarna ook meteen zowat een kilo lichter!

Maar ja, moet gewoon niet te vaak gebeuren...
ik heb het ook. ook wel eens als ik geen toetje eet. maar meestal wel. Ik verwijt het aan de combi warm - koud.

want als ik een uurtje wacht en dán mn toetje op eet is er niets aan de hand.
Hoi allemaal,het is voor mij ook zeer herkenbaar(vooral de diarree en heel erg winderig) en ik heb de stap al gezet en ben bij de huisarts geweest en moet a.s vrijdag voor de eerste keer naar de maag/lever/darm poli.Een onderzoek van de ontlasting heb ik ook gehad en geen parasieten oid aanwezig vandaar de verwijzing want ze wil dat er meer onderzoek wordt gedaan.

Wat ik ook heb is dat ik dus zowat de hele dag erge honger heb of als ik geen honger heb ben ik misselijk en erg moe.

Zeer vervelend want op sociaal vlak ben ik dus al een aantal keer niet meegeweest stappen etc...(en maar goed ook want die bewuste avonden zat ik op de wc...)

Ze hebben mij ook de diagnose pds al jaren geleden gegeven en meestal had ik niet eens zoveel last(ja met uit eten of stappen ofzo maar dan wist ik het van te voren)maar de laatste 2/3 maanden is het gewoon dagelijks wat ik ook eet.

Heb wel gemerkt dat ik na het eten van fruit ook erg last kreeg dus dat doe ik nu even niet om te testen en ik at elke dag yoghurt en dat schrap ik voorlopig ook.Kaas at ik ook al een stuk minder.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven