Gezondheid alle pijlers

Regelmatig diarree direct na het avondeten?

20-09-2008 21:45 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand of 6 heb ik ineens een raar verschijnsel.

Ongeveer een half uur na het eten krijg ik krampen, en moet ik ineens acuut naar de wc. Diarree. Dit herhaald zich binnen een uur nog een keer of 3,4, en dan is alles weer voorbij.

Ik kan maar geen verband leggen waardoor het komt!? Het is namelijk niet dagelijks, soms zit er weken tussen. Ook ligt het niet aan het voedsel wat ik eet want dit is elke keer wat anders.

Een virus is het ook niet want het is na een uur compleet weer over.

Ik heb wel eens iets gelezen over een spastische darm, maar vraag mij af of dit het wel kan zijn..Heb verder nooit darmklachten, en gaat soms ook een paar maand goed.

Dan heb je ook nog lactose intolerantie....Daar zou ik mij nog wel iets bij voor kunnen stellen, omdat het ook vaak optreed na het eten van het toetje. (pudding of vla)

Het schijnt ook nog te kunnen zijn dat je darm na een infectie ''beschadigd'' is geraakt waardoor je een tijdelijke lactose intolerantie kan hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk een tijd geleden wel eens een buikvirus gehad.

Ook zijn de klachten voor het eerst begonnen tijdens mijn zwangerschap. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet het, darmklachten blijven toch een beetje een grijs gebied, en als je echt zekerheid wilt moet je naar een arts.

Maar ik heb niet het idee dat ik iets ernstigs onder de leden heb, en om daarom een eindeloze medische molen in te gaan zie ik niet zo zitten.

En trouwens mijn mijn vriend had eens een buikgriep, en kreeg meteen de (achteraf verkeerde) diagnose PDS

Hier heb ik dus geen zin in.

Ben gewoon op zoek naar ''lotgenoten'' en tips!

Thanx!!!! (f)
Sowieso even naar de huisarts gaan. Bij mij is toen een uitgebreide bloedtest gedaan en daar uit bleek toen dat ik allergisch was voor melk asperges, tonijn, banaan en ananas. Nadat ik dat wist en die producten liet staan geen last meer gehad.
Lactose zit niet alleen in melk, het zit in vaak als ingredient in andere producten. Vooral ik pakjes e.d. Dus controleer of je echt lactosevrije eet.

Ook soja kan diarree veroorzaken. Echter kunnen er nog veel meer oorzaken voor de diarree zijn. Ga ermee naar de huisarts.
Bij mij komt zoiets van spul uit pakjes (wordt hier ook zo weinig mogelijk gebruikt!) en van toetjes (die eet ik dus niet meer).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:Dahlia74 schreef op 06 februari 2013 @ 09:11:

Ook soja kan diarree veroorzaken. Echter kunnen er nog veel meer oorzaken voor de diarree zijn. Ga ermee naar de huisarts.

Joh, dat wist ik niet!?

Ik ga daar eens op letten, want al met al gebruik ik best veel sojaproducten (drink, yoghurt, boter).

En ik heb inderdaad een afspraak gemaakt met de huisarts.

Enerzijds wil ik me laten testen op allergieën en anderzijds uitsluiten dat ik een of andere foute darmbacterie heb.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
In pakjes worden vaak smaakversterkers gebruikt. Fabrikanten zijn verplicht dit op het product te vermelden. Om dit te omzeilen worden vaak e-nummers vermeden en wordt de benaming gebruikt. Vooral de e-nummers 621 t/m 637 zijn verantwoordelijk voor veel darmproblemen. Jarenlang heb ik dit probleem gehad. Uit eten durfde ik niet meer. Bang om iedere keer weer ziek te worden en geen toilet in de buurt te hebben. Na veel zoeken op Internet kwam ik achter de bijwerkingen van e-nummers. Ik ben volledig gestopt met pakjes en eet alleen nog maar vers. Vanaf dat moment ben ik niet meer ziek geweest. Een keer ben ik per ongeluk nog een keer de fout ingegaan met het gebruik van vissaus. Binnen 10 minuten weer heftige krampen en diarree. Als je weet waar je op moet letten dan hoef je niet meer ziek te worden. Vergis je niet in het gebruik van deze e-nummers. Ze zitten in een hoop producten. Vooral sauzen, bouillon, pakjes, deeg van pizza etc.

Hoop dat dit je helpt. Mijn zoektocht heeft jaren geduurd. Bij onderzoeken in het ziekenhuis kwam het nooit naar boven.

Groetjes tikkel
Ik had ook vaak een borrelende buik, soms diaree, daarnaast ijzertekort, vit. tekorten en afgevallen. Ik weet sinds een week dat ik coeliakie heb.
Afijn, sinds woensdagavond acuut gestopt met alle sojaproducten en mijn buik is me toch relaxed...

Zou dat 't dan echt geweest zijn?

Komende dagen nog even aankijken.

Ik ben zó verbaasd. Wat heb ik mezelf dan tegengewerkt...
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik hoop voor je dat dit het inderdaad is.

Er zijn tegenwoordig andere alternatieven voor soja en melk. Denk aan Minus-L, te koop bij o.a. de Jumbo. Ook Ah verkoopt lactose vrije melk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven