Gezondheid alle pijlers

Regelmatig diarree direct na het avondeten?

20-09-2008 21:45 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand of 6 heb ik ineens een raar verschijnsel.

Ongeveer een half uur na het eten krijg ik krampen, en moet ik ineens acuut naar de wc. Diarree. Dit herhaald zich binnen een uur nog een keer of 3,4, en dan is alles weer voorbij.

Ik kan maar geen verband leggen waardoor het komt!? Het is namelijk niet dagelijks, soms zit er weken tussen. Ook ligt het niet aan het voedsel wat ik eet want dit is elke keer wat anders.

Een virus is het ook niet want het is na een uur compleet weer over.

Ik heb wel eens iets gelezen over een spastische darm, maar vraag mij af of dit het wel kan zijn..Heb verder nooit darmklachten, en gaat soms ook een paar maand goed.

Dan heb je ook nog lactose intolerantie....Daar zou ik mij nog wel iets bij voor kunnen stellen, omdat het ook vaak optreed na het eten van het toetje. (pudding of vla)

Het schijnt ook nog te kunnen zijn dat je darm na een infectie ''beschadigd'' is geraakt waardoor je een tijdelijke lactose intolerantie kan hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk een tijd geleden wel eens een buikvirus gehad.

Ook zijn de klachten voor het eerst begonnen tijdens mijn zwangerschap. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet het, darmklachten blijven toch een beetje een grijs gebied, en als je echt zekerheid wilt moet je naar een arts.

Maar ik heb niet het idee dat ik iets ernstigs onder de leden heb, en om daarom een eindeloze medische molen in te gaan zie ik niet zo zitten.

En trouwens mijn mijn vriend had eens een buikgriep, en kreeg meteen de (achteraf verkeerde) diagnose PDS

Hier heb ik dus geen zin in.

Ben gewoon op zoek naar ''lotgenoten'' en tips!

Thanx!!!! (f)
Nou ik ben net terug uit het ziekenhuis,de arts vond het nog niet nodig om een darmonderzoek te doen.Hij zegt dat het typische klachten zijn voor prikkelbare darmsyndroom en dat ik in elk geval geen frisdrank moet drinken voorlopig en voorzichtig met zuivelproducten om te kijken hoe dat gaat en ik moet psyllium vezels blijven slikken en moet naar een dietist om samen met haar te kijken wanneer de klachten het ergst zijn etc.Ik moest wel bloed laten prikken en over 2 weken moet ik terug komen.

Maar waarom de klachten nou sinds een tijdje zo erg zijn daar kon hij dus ook geen antwoord op geven....

Hij zei ook dat omdat mijn eetlust nog goed is het niet direct alarmerend was maar vooral heel lastig.

Lastig is vooral heel zacht uitgedrukt....
Dat meen je niet dolfje! Baal je niet ontzettend? Kijk, natuurlijk wel fijne gedachte dat de arts niet ernstigs verwacht, maar je wilt toch zekerheid of niet?

Hoe voel jeje er nu onder?
Hoi Molly,

Ik heb dezelfde klachten gehad. Mijn diarree, poepen ging soms wel tot de 10 keer per dag. Er werd eerst gedacht aan een bacterie, omdat ik zovaak moest. Via een ademtest kunnen ze bacteriele overgroei testen. Je krijgt dan (nuchter) glucose te drinken. Als je bacteriele overgroei hebt dan eten de bacterien dit snel, poepen het uit en komt in je bloed, van je bloed in je adem en die deeltjes meten ze dan gedurende 4 uur. Bij mij was de uitslag negatief. Ik heb dat dus niet. Wel slim om dit te laten testen want in combinatie met antibiotica is dit makkelijk oplossen.

Uiteindelijk heb ik nadat ook bloedonderzoek niets uitwees een endoscopie gehad, dan kijken ze met een camera in je dikke darm. Daar bleek, hoewel ik een dag gelaxeerd had, nog steeds ontlasting in mijn darmen te zitten. Er bleek dus eigenlijk het tegenovergestelde te gebeuren. Doordat de motoriek van mijn dikke darm vestoord was, bleef de ontlasting in mijn darmen zitten. Opstipatie dus. Vlak na het eten komt er nieuw eten "op de hoop" en door die stroom kun je in kleine beetjes gaan poepen, dat glijdt dus als het ware van de hoop af (sorry voor de wat vieze uitleg haha). Die kleine beetjes kunnen snel diarree worden als je voedsel eet en drinkt dat vocht onttrekt aan je ontlasting, dit is onder andere koffie.

Dit hoeft het bij jou natuurlijk niet te zijn. Dit schetst alleen enkele van de mogelijkheden. Ik ontbijt nu met yoghurt met lijnzaad en krijg medicijnen (onschuldig vezelrijk poedertje dat je mixt met sap). Ik heb nu veel minder last!

Wat ook erg helpt is om elke dag een sinasappel te eten, die bevat veel vezels en om vruchtensappen/frisdranken zoveel mogelijk niet te drinken, in ieder geval niet in grote hoeveelheden.

Wat ik vooral irritant vond aan de mediche molen is dat de huisarts niet meteen alle opties met me besprak. Eerst kwam het ene onderzoek en dan was het: we kunnen ook nog kijken naar... etc etc. Daardoor duurde het bij mij lang voordat ze achter de oorzaak waren en was die medische molen erg belastend. Ik heb 4x uitgebreid bloedonderzoek gehad (terwijl dat prima in 1x had gekund b.v.) Ik zou dus erg goed met de huisarts overleggen!

Succes!
p.s. verstoorde darmmotoriek kan overigens van van alles komen: als je veel fiets of lang moet zitten op je werk (let er b.v. op dat je niet te lang onderuit gezakt zit, dat drukt op je darm). Als je op deze dingen let kan die motoriek zich voor een groot deel ook weer goed herstellen, maar zul je er w.s. wel altijd gevoelig voor blijven. Niet gezegd dat je dit hebt natuurlijk. Sterkte!
Ruzini ontzettend bedankt voor je verhaal. Van de verstoorde darmmotoriek had ik nog niet eerder gehoord!

Jij bent dus wel die lange medische molen ingeweest...Als ik jou verhaal zo lees heb ik echt het idee dat het darmstelsel nog steeds een beetje een grijs gebied is onder de huisartsen. Omdat veel mensen met soortgelijke darmklachten bij de dokter komen wordt het al gauw door de arts op PDS gegooid in de hoop dat de patient hier genoegen mee nemen. Mijn vriend werd zo ook een keer met een pds folder naar huis gestuurd, terwijl hij een buikgriep had!?

Ik zie daarom toch wel erg op tegen die medische molen...Ook na het verhaal van Dolfje hier op dit topic.

Ik hou mij nu gewoon erg bezig met wat ik eet, en wat dit met mij doet. Dit wil ik de komende weken goed in de gaten houden zodat ik misschien een patroon zal ontdekken.

Pas als ik echt wat meer duidelijkheid heb waardoor het komt ga ik naar de dokter. Zodat ik niet eerst tig onderzoeken moet doorstaan zonder resultaat. (wat jij ook zegt al die verschillende bloedtesten)

Je hebt gewoon zoveel darmaandoeningen!

Jou verhaal over de darmmororiek heeft mij ook wel aan het denken gezet..De klachten zijn namelijk ontstaan tijdens mijn 2de zwangerschap. Misschien is door deze druk op mijn darmen ook wel het 1 en ander (tijdelijk) verstoord geraakt? Tis natuurlijk ook niet niets 2 Zwangerschappen in 1,5jr tijd.

Ook iets om in gedachten te houden dus..

Nou moet ik wel zeggen dat ik na het eten soms bijna letterlijk leegloop. Heb dan ook niet het idee dat er nog wat achterblijft.

Dus dat is dan wel weer iets anders dan bij jou...

Verder voel ik mij ook beter nu ik lactose produchten zoveel mogelijk vermijd...Het zou dus ook nog kunnen dat ik een tijdelijke lactose intolerantie heb....Dit is misschien ontstaan door een buikvirus wat ik een half jaar geleden had.

En toevallig had ik gister frisdrank bij het eten en toen ging het daarna weer mis...Dus ook een goed idee om daar op te letten.

En morgen ga ik sinaasappels kopen!

Heb inmiddels ook een ontslakkings kuurtje gekocht, en probiotica tabletten.

Ik hoop dat ik op deze manier de darmen een beetje kan laten herstelllen. Lukt dit niet binnen nu en een paar week, dan maar eens even naar de dokter met mijn inmiddels steeds langer wordende optie lijst!

iig bedankt!! En sterkte met je darmmotoriek! Hopelijk hersteld het zich weer als van ouds!
Hoi allemaal,

Ik heb een slechte week met veel krampen etc,ook van de week 2x diarree gehad vlak na het avond eten en vandaag erg last van winderigheid.

Ik kan pas in december bij de dietiste terecht(kon wel eerder maar dat was in de morgen en dat is haast niet te doen met mijn werk en ik heb over 6 weken vakantie dus ga ik daarna)

Volgende week terug naar de arts voor de uitslag van het bloedonderzoek,ik heb deze week geen frisdrank gedronken en nagenoeg geen zuivel gebruikt(alleen gisteren geraspte kaas op de pasta) maar het scheelt dus echt helemaal niks...

Heb vandaag tussen de middag 2 crackers met kipfilet op en ging daarna hier thuis de badkamer poetsen en bah,maagzuur en misselijk..echt irritant.

Ik zal donderdag eens aan de arts vragen wat hij van die probiotica tabletten/drankjes vind en of dat bij mij nut heeft.

Fijn weekend.
Beste Molly,

Ik heb (al jaren) last van diarree bij gerechten die bereid zijn met olijfolie. Ik kom hierop vanwege de overheerlijke zelfgemaakte macaroni die ik vanavond weer heb genuttigd. Helaas heb ik een beetje olijfolie bij de spagettini gedaan. Dus ongeveer half uur na het eten moest ik mij weer leegblazen op de bekende vierkante meter.

Ook bij zuurkool moet ik meestal direct na het eten naar de wc.

Volgens mijn vrouw is het een overgevoeligheid/intolerantie voor een of ander stofje in deze ingrediënten. Zal kijken of ik de naam van dit stofje nog kan achterhalen bij een vriend die ook last heeft van zuurkool.
he dolfje wat een slechte berichten weer!

Volgens mij ga je er op een gegeven moment ook naar leven of niet? Dat je dan in een soort cirkel terrecht komt?...Zoiets van: je hebt buikpijn, je eet iets, je voelt weer wat in je buik, je denkt eraan, waar je weer nerveus van wordt..dus misselijk etcetc. ? Ik merk dat ik dat soms wel heb...Van zorgen kan je ook zieker worden.

Goed dat je bij een dietiste terrecht kan. Volgens mij is het heel fijn eens van een professioneel iemand de feiten over voedsel te horen. En wie weet ondekt de dietist toch een bepaald patroon bij jou.

Wat betreft die probiotica lees dit eens..

probiotica info

Ik slik de Orthica (te koop bij DA drogist) en voel mij er heel goed bij.

Misschien handig als je wat erover gelezen hebt voordat je het de dokter vraagt.

Hou je mij op de hoogte van alles? Sterkte meid!!
Gurbe he bah heb je net lekker gegeten, mag je daarna weer op de strafpot! Maar fijn dat jij weet waardoor het komt. Heb je dit al je hele leven? En als je geen olijflolie-zuurkool eet heb je het niet? Ik heb toevallig vandaag en gister nog olijfolie gehad, en had dus geen klachten....Maar zal er nu wel even extra op letten
De klachten klinken mij heel bekend in de oren, wat ik hier echter helemaal niet tegenkom is de schimmel in je maag-darm stelsel. Candida Albicans, hij word niet erkend door de reguliere gezondheidszorg maar ik ken toch heel veel succesverhalen onder andere bij mijzelf. op www.candida.nl kan je er meer over vinden en ook over het dieet. Ik heb het dieet gewoon een tijdje geprobeerd en had echt al na een week resultaat. Nu slik ik sinds eind juni ( onder begeleiding van een mesologe) er supplementen/medicijnen voor en dan is het de bedoeling dat je het dieet echt heel streng volhoud. Dit toch zeker een jaar :( Niet leuk maar dan ben ik er ik er in ieder geval van af.

Dus ik zou zo zeggen, bekijk de site eens. via google ka je ook een test vinden of je het misschien hebt. Ik weet niet of je nog meer klachten hebt?

Succes, x Lunatik
quote:Molly80 schreef op 20 september 2008 @ 21:45:

Ongeveer een half uur na het eten krijg ik krampen, en moet ik ineens acuut naar de wc. Diarree.

Ik had precies hetzelfde. En ik wist zeker dat het niet aan mijn voedsel lag.

Kort geleden ontdekte ik waardoor het bij mij veroorzaakt werd: Als ik tussen mijn lunch (rond 13.00u) en mijn avondeten (rond 18.00u) niets eet, heb ik steevast diarree na afloop van het avondeten. Maar sinds ik 's middags wat tussendoortjes neem, blijft de diarree na het avondeten weg! Zo simpel!
wat fijn dat er nog steeds suggesties binnenkomen!

Lunatik, die schimmel kende ik niet! Ik ga de site eens bekijken...ben heel benieuwd! thanx!!

Java, dat is wel een hele simpele oplossing! Toch denk ik wel dat je darm dan iets onder de leden heeft, of heeft gehad. Darmen moeten toch een langere etenspauze kunnen hebben?

Het is denk ik inderdaad wel goed om je eten een beetje te spreiden om je darmen niet teveel in 1x te belasten. Ik ben dus ook iemand die van 12 tot 5 gerust niets eet.

Zal hier zeker ook eens op letten, want de afgelopen dagen had ik nergens last van, en inderdaad ik heb vaker gegeten.

Ben weer wat wijzer! Thanx meiden!
quote:Molly80 schreef op 03 oktober 2008 @ 20:58:

he dolfje wat een slechte berichten weer!

Volgens mij ga je er op een gegeven moment ook naar leven of niet? Dat je dan in een soort cirkel terrecht komt?...Zoiets van: je hebt buikpijn, je eet iets, je voelt weer wat in je buik, je denkt eraan, waar je weer nerveus van wordt..dus misselijk etcetc. ? Ik merk dat ik dat soms wel heb...Van zorgen kan je ook zieker worden.

!!

Ik denk niet de hele dag aan de buikpijn,meestal eet ik gewoon waar/wanneer ik zin in heb maar heb wel eens zitten denken aan de stressmomenten van de afgelopen maanden en denk dat dat er toch ook wel mee te maken heeft.Ik maak me nl nogal druk over bepaalde zaken op mijn werk(het management laat nogal te wensen over de laatste tijd en daardoor lopen er een aantal dingen planningsgewijs nogal eens mis) en er is een nogal rotsituatie in mijn familie gebeurd en rond die tijd zijn mijn klachten erger geworden.Ik weet nl dat ik bij bepaalde situaties zoals spanning bij de vakantie ofzo dat ik dan vaker naar het toilet moet...

Ik zal morgen ook wel klachten hebben, we krijgen nl vanavond visite en daar horen wat mij betreft hapjes en drankjes bij en ik ga echt niet heel de avond met een glaasje water zitten.

Trouwens het viel me op dat ik van water drinken ook vaak krampen krijg en dan niet eens bij heel koud water....

Ben jij nu eigenlijk al naar de huisarts geweest?

Fijn weekend dames!
Dolfje ik denk ook zeker dat stress funest is voor je darmen als je daar al gevoelig bent. Ik heb dus mijn leven lang al stress diarree (heb hier totaal geen problemen mee omdat ik weet hoe het komt) dus heb blijkbaar al gevoelige darmen.

Nu heb ik een turbulente tijd achter de rug (2kinderen gekregen) en heb ineens veel meer klachten. Denk dus ook dat stress zeker een darm kan verslechteren.

We kunnen elkaar dus een hand geven!!

Niet te druk maken over vanavond, en lekker genieten!!

fijn weekend!
oja, ik heb dus na het lezen van al deze berichten besloten om voorlopig nog even niet naar de huisarts te gaan. Ik wil eerst concreet kunnen zeggen wat precies het probleem bij mij is.

Ben dus de afgelopen weken druk geweest met op mijn eten letten, probiotica slikken,rustig eten enz. Het gaat nu ook al weer een stuk beter dan een paar week terug.

Heb het idee dat ik mijn darmen een beetje rust moet geven.

Ik heb gewoon geen zin om tig testen te gaan doen omdat de oorzaak totaal niet te achterhalen is. Eerst maar eens even goed naar mijn lichaam luisteren.

Kocht trouwens ook bij de etos een darmreinigings kuurtje voor 5dagen. Elke dag een paar capsules.. (4euro etos eigen merk)

Lijkt mij heerlijk om op die manier de boel daarbinnen eens even goed te onderhouden!
Diepte puntje vandaag...Vanaf het moment dat ik opsta heb ik al buikloop. Dit heb ik in dat halfjaar nog niet eerder gehad. Elke keer als ik wat at, kon ik een tijdje later weer naar de wc.

Ik begin mij nu toch wel zorgen te maken...Omdat de klachten ineens veranderen, en ook nog eens erger zijn ben ik bang voor een blijvende ziekte. Crohn, of iets anders engs...Vind het zo gek dat de klachten ineens verergeren..bah!

Ook balen dat ik vandaag ook nog eens snip en snip verkouden ben geworden (2e keer in 2wk tijd) ook nog een lekkere weerstand erbij...

Toch maar even naar de dokter denk ik...maar ben zo bang om met een pds naar huis gestuurd te worden!
Je moet die darmreinigings kuurtjes niet gebruiken, dat is je reinste troep! Eet gewoon verstandig en drink wat extra's en anders toch maar naar de dokter. En zeg dat je je erg zorgen maakt en doorgestuurd wil worden...maar dan heb je kans op een darmonderzoek...maar dat schept wel duidelijkheid en als ze niets vinden krijg je meer rust.

Soms kan je er zelf niet achter komen waarom je diarree krijgt. Wat is er erg aan de medische molen??? Trouwens...bij mij ging dat snel hoor. Bloed prikken en darmonderzoek en dan weten ze al snel meer...
madamemicmac maar een darmonderzoek lijkt mij zo vreselijk!

stukjes uit darmen nemen, camera naar binnen, dat toch?

maar zouden ze ook al alleen iets in bloed kunnen zien?

Jaja sorry hoor, ben echt een klaagzang op het moment. Vlieg van de ene gedachte naar de andere...

Fijn dat je nog even terug kwam...En heb nog even je eerder stukje over crohn hier gelezen, en inderdaad de enige overeenkomst met mij is de diarree...Zelfs de buikkrampen zijn bij mij altijd maar licht aanwezig, en van korte duur.

pfff wel fijn om mijn angst hier even van mij af te typen!

daarvoor alleen al dank madamemicmac!

oja, die darmkuurtjes heb ik nog niet gebruikt hoor! Mag niet ivm borstvoeding. Zal er nog wel even goed over na denken...
Molly, een darmonderzoek is niet zo fijn, dat klopt, maar dit is toch ook niets? En even relativeren hoor, er zijn vééééééél ergere dingen op de wereld! Het laxeren is vervelend, het onderzoek spannend en een beetje genant, maar het duurt niet zo lang en dan weet je wel of je darm gezond is of niet.

Maar als je huisarts je doorstuurt komt de internist niet meteen met een slang aanhollen hoor. Aan je bloed kan hij ook al heel wat zien. Hoe je CRP is bijv. dat is een ontstekingswaarde, net als je BSE, je bloedbezinking. Dat verhoogt ook als je een ontsteking hebt. Verder kreeg ik ook allemaal vragen over wat je eet, wat je nou precies voelt en wanneer dat optreed, andere klachten van je lichaam. Noem het maar op, het is een heel plaatje...

Mijn zus heeft bijv. hele erge diarree gehad, en werd heel eng dun, als gevolg van een foliumzuur tekort. Hoe ze eraan kwam wist niemand, maar toen ze daar, via bloed, achter kwamen was het ook simpel te verhelpen.

Er zijn meerdere kwalen die je kan hebben, en dat hoeft geen darmziekte te zijn. Mijn zus heeft nooit een darmonderzoek gehad maar het was echt nodig dat ze werd onderzocht.

Sterkte.
oeff...dat klinkt mij fijn in de oren madamemicmac!Dus niet perse meteen de slang erin! Een bloedonderzoek dat moet wel lukken. Dank je nogmaals voor je toelichting, en jij sterkte met je crohn
Molly, hoe lang wil je hier nog mee doorlopen? Maanden? Jaren? Je hebt dit topic twee weken geleden geopend en twee weken geleden vonden de mensen die erop reageerden (waaronder ik) je klachten al ernstig genoeg om ervoor naar de dokter te gaan. Inmiddels zijn je klachten ook nog verergerd, lees ik.

Wanneer ga je wel naar de dokter? Als je omvalt? (Letterlijk) Als je uitdroogt? Als je borstvoeding opdroogt en in ieder geval jij en wellicht ook je kind ondervoed raken?

Bel die man/vrouw en maak een afspraak!
Hoi allemaal,

Molly ik ben het met Qwertu eens,ik zou toch echt eens de huisarts bellen.Je bent echt niet meteen morgen bij de internist met een slang in je****.

Misschien is het bij jou wel een bacterie oid en dat onderzoeken ze dmv van ontlasting onderzoek...

Waarom wil je eerst concreet kunnen zeggen wat precies het probleem is?Je hebt toch al genoeg klachten zo??

Ik zit vandaag ziek thuis,gisteravond begon het met keelpijn en hoofdpijn etc.Was gisteravond ook misselijk en er winderig maar begin er zowat aan te wennen...

Ik dacht eigenlijk vorige week al ziek thuis te zitten,had toen ook al last van opgezette klieren etc maar sinds gisteravond/vannacht ben ik echt lam...

Ik kan alleen heel slecht de hele dag in bed liggen dus ben er ff uit.

Hopelijk voel ik me donderdag goed genoeg om te gaan werken en om naar die arts te gaan voor de uitslag van het bloedonderzoek....
En zelfs al zou je morgen met een slang in je reet bij de internist moeten zitten. Da's naar en vervelend, maar ook weer niet onoverkomelijk. Ik zou me om dat onderzoek persoonlijk minder zorgen maken dan om het feit dat ik een weekend lang niets binnenhoud terwijl ik borstvoeding geef! Voor mij part douwen ze er drie slangen in, dan nog lijkt onderzoek me de aantrekkelijkste optie. Zó kun je toch ook niet door?!

(Overigens heb ik begrepen dat je darmonderzoek ook met een roesje kunt laten verrichten, dan voel je het nog niet al douwen ze er víjf slangen in. )
Molly hoe gaat het vandaag met je???

Ik ben vandaag ook nog thuis gebleven,ga morgen voor een halve dag werken en dan naar het ziekenhuis voor de uitslag...
Ik heb hetzelfde, ik denk dat ik in elk geval een prikkeblabre darm heb, want ik moet vaak snel na het eten na het toilet. Soms komt er ook eten uit dat nog niet helemaal verteerd is zeg maar, dat je echt stukken eten ziet die nog niet tot ontlasting zijn gemaakt. Ik weet dat het bij mij minder wordt als ik vet eten laat staan en bier is ook een boosdoener (alcohol sowieso wel, maar bier helemaal). En zoals veel vrouwen bruinbrood eten om de boel op gang te krijgen, eet ik bruinbrood om te zorgen dat het niet te snel gaat, maar er dus wat te verteren valt voor mijn darmen. Soms ben ik wel bang dat ik vitaminen te kort kom, maar ik heb het nog nooit in verband gebracht met zuivel eigenlijk. Misschien wel een goede tip! Oja, als ik er erge last van heb, slik in diareestoppers, maar dat is ook niet al te best voor je lijf.. Ik heb ze zelfs een tijdje preventief geslikt en soms kwam het er dan nog doorheen zetten, zeg maar. Ok, sorry, beetje onsmaelijk, maar hier praat je ook niet zo makkelijk met iemand over..

Molly, gaat het vandaag al iets beter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven