Gezondheid alle pijlers

Regelmatig diarree direct na het avondeten?

20-09-2008 21:45 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maand of 6 heb ik ineens een raar verschijnsel.

Ongeveer een half uur na het eten krijg ik krampen, en moet ik ineens acuut naar de wc. Diarree. Dit herhaald zich binnen een uur nog een keer of 3,4, en dan is alles weer voorbij.

Ik kan maar geen verband leggen waardoor het komt!? Het is namelijk niet dagelijks, soms zit er weken tussen. Ook ligt het niet aan het voedsel wat ik eet want dit is elke keer wat anders.

Een virus is het ook niet want het is na een uur compleet weer over.

Ik heb wel eens iets gelezen over een spastische darm, maar vraag mij af of dit het wel kan zijn..Heb verder nooit darmklachten, en gaat soms ook een paar maand goed.

Dan heb je ook nog lactose intolerantie....Daar zou ik mij nog wel iets bij voor kunnen stellen, omdat het ook vaak optreed na het eten van het toetje. (pudding of vla)

Het schijnt ook nog te kunnen zijn dat je darm na een infectie ''beschadigd'' is geraakt waardoor je een tijdelijke lactose intolerantie kan hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk een tijd geleden wel eens een buikvirus gehad.

Ook zijn de klachten voor het eerst begonnen tijdens mijn zwangerschap. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik weet het, darmklachten blijven toch een beetje een grijs gebied, en als je echt zekerheid wilt moet je naar een arts.

Maar ik heb niet het idee dat ik iets ernstigs onder de leden heb, en om daarom een eindeloze medische molen in te gaan zie ik niet zo zitten.

En trouwens mijn mijn vriend had eens een buikgriep, en kreeg meteen de (achteraf verkeerde) diagnose PDS

Hier heb ik dus geen zin in.

Ben gewoon op zoek naar ''lotgenoten'' en tips!

Thanx!!!! (f)
dolfje wat vervelend dat het erger is geworden in de loop van de tijd. Je kunt dan inderdaad haast niets meer ondernemen buitenshuis. Ik kan mij dat zo goed voorstellen!! Ik heb het niet eens dagelijks, maar heb nu al zoiets van laat die etentjes buitenshuis voorlopig maar even zitten.

En de ziekte van chron? Lijkt het daar ook op? En koemelk en lactose? Deze 3 dingen heb je ongetwijfelt al eens bekeken.

Het zou fijn zijn als je wist waardoor het kwam he? Zo kan je er temminste rekening mee houden zodat je weer lekker buitenshuis kan zijn.

Succes vrijdag! En misschien wil je nog een X terugkomen om te vertellen hoe het ging? en wat er evt.uitkwam?
heyjij, ik heb vandaag geen toetje genomen en het gaat goed.

Hopelijk is de oplossing ook voor mij zo simpel.

Voorlopig even de melk en toetjes even beperken, kijken wat er gebeuren gaat.
Ziekte van Crohn lijkt het niet op hoor Molly80. Ik heb Crohn en dan heb je toch wel veel meer dingen zoals koorts,afvallen, een knagende pijn in je buik, krampen,diarree,misselijk,spugen,bloedverlies uit je anus,aften in je mond...Je hoeft niet alles tegelijk te hebben maar dat kán wel met Crohn...

Wel heb ik altijd als kind gevoelige darmen gehad en veel diarree gehad ...En dat diarree hebben ná het eten kan veel betekenen hoor...Ook iets met galzouten, daar heb ik eens iets over gelezen. Dan krijg je ook diarree. Dat wil niet zeggen dat het eten wat je net hebt genuttigd eruit wil, want dat duurt vaak nog wel een etmaal.Maar het eten van voedsel brengt de darmperistaltiek op gang en dan moet je dus naar de wc.

Maar ik zou toch maar eens naar de dokter gaan. En anders zelf gaan testen, bijv, beginnen met een brooddag en kijken hoe het gaat. En dan soep toevoegen de dag erop. En dan bijv. fruit...

Sterkte, ik weet hoe krampen door je lichaam kunnen trekken.
madamemicmac terug, en bedankt voor je toelichting...Wat een vreselijke ziekte die ziekte van chron...Ik hoor die Nance van tv er wel eens over, en dan denk ik oefff je zal het maar hebben! (zo vertegenwoordigd zij ongemerkt nog even de ziekte)

Sterkte meis!
(zonder het topic gelezen te hebben) Klinkt als een spastische darm. Dat kan bij ieder persoon door een ander voedingsmiddel komen. Hou bij wat je gegeten heb, schrijf het op want het kan in iets kleins en onbelangrijks zitten.

Zelf heb ik veel baat gehad bij Vivit en (geloof het of niet) een paar weekjes sonjabakkeren. Ik heb er soms nog last van als ik bijna ongesteld moet worden en dan heel vet gegeten heb.

Succes
Ik denk zelf ook niet dat ik Crohn oid heb maar zo'n lactose intolerantie zou natuurlijk best kunnen.Was vandaag ook al de hele tijd zo misselijk en zoveel last van maagzuur,en het helpt natuurlijk niet mee dat ik voor mijn werk de hele tijd moet bukken etc(werk als thuishulp).

Ben erg benieuwd wat de arts vrijdag zegt....
Dolfje zie je ook tegen vrijdag op?

En gebruik je wel probiotica capsules oid? Misschien dat dit jou helpt? Ik voel mij wel prettig bij het idee dat ik iets slik wat mijn darmen iig wat meer weerstand geeft.
Heb je wel eens gedacht aan een glutenallergie?

Mijn moeder had dezelfde klachten als jij en bleek allergisch te zijn voor gluten.

Sterkte ermee.
..
anoniem_43240 wijzigde dit bericht op 22-09-2008 22:10
Reden: foutje!
% gewijzigd
Zonder alles te hebben gelezen, en zonder je de stuipen op het lijf te willen jagen.

Ik had al een hele tijd diarree na het avondeten. Had last van gekruid eten met name, maar eigenlijk altijd wel van het avondeten. Het is erin geslopen en ik dacht: moeilijke darmen, had mijn zus ook op mijn leeftijd. Nooit gedacht om naar de okter te gaan ervoor.

Nu werd ik gescreend (door andere chronische ziekte) op coeliakie, glutenintolerantie. Bingo.

Nu ik een maand glutenvrij eet, heb ik al een maand geen moeilijke ontlasting meer. Ik voel me al stukken beter, terwijl ik nog lang niet beter ben.

De reden dat ik vind dat je naar de dokter moet, is het volgende: Ik heb door deze sluipende aandoening een te hoog energieverbruik waardoor ik constant moe ben, neem mijn voedsel niet meer goed op, een giga-vitaminetekort en godzijdank niks aan mijn botten.

Ik wil NIET zielig worden gevonden, ik wil alleen aangeven dat darmklachten serieus moeten worden genomen, serieuzer dan ik jarenlang heb gedaan. Het is zo makkelijk om juist darmklachten te bagatelliseren.

Ga naar de dokter!
Veel sterkte Molly!

Ik denk dat er al veel nuttige tips gegeven zijn. Darmklachten zijn heel complex, kunnen heel onvoorspelbaar zijn.

Soms wordt er iets gevonden en soms niet... soms gaat het vanzelf over en soms niet.

Ga je er vooral niet voor schamen (dat genoemde etentje bij vrienden... die vrienden hebben toch ook een WC?... gewoon gaan hoor!)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ha Molly,

Heb niet alles doorgelezen, maar ik zat te denken aan lactoseintolerantie. Wat je kunt proberen is om 6 weken alle produkten waar lactose in zit te laten staan. In die 6 weken komen je darmen tot rust. Als je na die 6 weken een glas melk drinkt en je krijgt kort daarna krampen en diarree waarbij je acuut naar de wc moet, dan kun je zeer waarschijnlijk (in meer of mindere mate) niet tegen lactose.

Bij een lactose test in het ziekenhuis kan gewoon blijken dat je wel tegen lactose kan, dus dit hoeft niets te zeggen.

Misschien is een mesologe een idee? Een mesologe kan met een apparaatje precies meten tegen welke stoffen / eten je niet kunt.

succes ermee!

Eva
quote:Molly80 schreef op 22 september 2008 @ 19:42:

Dolfje zie je ook tegen vrijdag op?

En gebruik je wel probiotica capsules oid? Misschien dat dit jou helpt? Ik voel mij wel prettig bij het idee dat ik iets slik wat mijn darmen iig wat meer weerstand geeft.

Nee die heb ik (nog ) niet,eerst maar eens kijken wat er vrijdag gezegd wordt.

Tsja zie ik er tegen op,beetje wel maar meer omdat ik die arts niet ken en dan tegen een vreemde dat hele verhaal moet gaan vertellen.Maar goed zo is het ook niks,al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd weinig last heb van diarree maar meer van winderigheid de hele dag door en krampen als ik wat gegeten heb(vooral na de middag als ik brood heb gegeten)Maar ja wat moet ik tussen de middag eten als ik geen brood mee kan nemen...

Ik ben nu trouwens al weer 2 dagen niet naar de wc geweest dus zal ik morgen wel weer veel buikpijn hebben..

Doei doei
Drink je trouwens koffie na het eten?

Dat werkt direct op je darmen, dus als je dat gewend bent, kun je daar misschien beter mee stoppen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Moonlight bedankt voor je hart onder de riem! Al vallen mijn klachten al bijna in het niet vergeleken bij al die andere nare verhalen hier. Zoals lief29, en dolfje, en mensen met de ziekte van chron.

Mijn ziektebeeld is gelukkig (nog) niet dagelijks.

Koffie na het eten drink ik niet trouwens.

lief 29 ik ga zeker naar de dokter binnenkort!(dokter is nu week met vakantie potverdikkie!) Bedankt voor je verhaal. Ook gluten zal ik op mijn vragen lijstje zetten.

eva een mesologe klinkt als de oplossing! Wat zou dat handig zijn! Nu heb ik inmiddels al zoveel ziekte opties verzameld dat ik ook niet weet waar ik aan toe ben..

Ik ga een lijstje maken met al jullie opties, en neem dat mee naar de huisarts.

(die zal wel denken wat een wijsneus! haha)
Dolfje, heb jij ook wel eens aan gluten gedacht? (om toch even in de zelfdokter sfeer te blijven!)
Nee niet aangedacht en ik ben niet zo zelfdokterig(uh raar woord zo) want als je denkt dat je iets hebt en dan gaan googelen word je toch niet veel wijzer met zulke vage klachten je word er alleen maar zenuwachtig van....(vind ik dan)

Ben vandaag 2x naar de wc gemoeten en had me toch een buikpijn...

Nou ja het is zo vrijdag...

Hoe gaat het met jou vandaag?
Ik probeerde eigenlijk duidelijk te maken dat ik dus GEEN klachten had (dacht te hebben) behalve die buikpijn en diarree na het avondeten en na pittig eten.

Zat dus in dezelfde situatie als jij, vond naar de dokter gaan niet nodig.

Als ik niet was gescreend, had ik er nu nog niks mee gedaan, had ik het nooit geweten.

Ik wilde alleen maar aangeven dat je je dus niet eens zo vreselijk ziek hoeft te voelen om wel ziek te zijn en daar lichamelijk gevolgen van te krijgen.

Zeker met darmdingen gaat het sluipend en heb je niet altijd wat in de gaten.
Molly28, herkenbaar jouw verhaal.

Mijn man heeft hier ook heel erg last van. Soms gaat het weken goed, soms dagen achtereen niet. Hij is jaren geleden onderzocht, maar uiteraard is er niets gevonden. Ik denk dat hij hier inmiddels al zo'n 15 jaar mee te maken heeft.

Hij heeft er vooral veel last van als ie erg moe is of weinig heeft bewogen op een dag. En zoals eerder beschreven lijkt het wel of e.e.a. zich ophoopt en dat een klein beetje lactose alles lostrekt.

Wij letten nu erg op met eten. Geen kant en klaar producten meer en pakjes en dat helpt echt heel goed. Verschillende E-nummers (vooral boven de E-600) zijn echt een tricker, zoals wij dat noemen. Lactose is ook zo'n tricker. Ui ook, pittig eten ook. Maar het is echt een combinatie. De ene keer gaat het goed met een bepaald gerecht, maak ik dat de volgende keer dan gaat het fout. Ik zeg vaak niet wat er in het eten zit, omdat wij ook denken dat het psychisch doorwerkt. In die zin van ojee dat is een melkproduct dus krijg ik last. Wij negeren ook altijd dit onderwerp tijdens het eten of op het moment dat ie er last van heeft. Op een later tijdstip analyseren wij nog wel eens wat dit keer de oorzaak was.

En vooral niet te veel eten. Stop op tijd en eet rustig.

Uit eten is leuk, maar dus ook lastig. Meestal speelt hij op safe, met bekende gerechten en zeker geen nagerecht. IJs en toetjes zijn wat dat betreft echt funnest.
Dolfje toch...2x buikpijn alweer vandaag! Wat vreselijk ook om het elke dag te hebben of niet dan? Ik had het dus zaterdag voor het laatst en die keer daarvoor een week eerder. Vind dat al vreselijk!

Hopelijk komt er vrijdag een beetje duidelijkheid in de zaak...En verstandig dat je niet teveel googeld!

Met mij gaat het tot nu toe weer goed....(15min. na het eten)

Moet wel zeggen dat de lust tot eten behoorlijk is verminderd. Denk van te voren al van, als ik maar niet....En daar krijg ik dan ook al weer een paar krampen van

Zowiezo slaat stress accuut op mijn darmen...(fijn heb ik er ook nog bij!) Al heb ik daar weer minder moeite mee omdat ik weet waardoor het komt.

Dahlia ik schrik wel een beetje van jou verhaal..Dat er in al die jaren nooit een specifieke aanleiding gevonden is! Als je maar exact weet waardoor het komt, dan kan je er temminste nog wat aan doen.

Ik hoop echt dat ik er wel achter kom want om dit mijn leven lang bij mij te dragen..

Maar ja darmen blijven soms ook een beetje een grijs gebied he?

lief, ik snap jou hoor! Je kunt inderdaad ook een sluimerende darminfectie of zoiets onder de leden hebben. Soms kan het zelfs zo erg zijn dat je darmen blijvend beschadigd raken.

Dus allert zal ik zeker blijven....
Weet je al wanneer je bij je huisarts terecht kunt?

Als je geluk hebt krijg je een verwijzing voor de internist, die heeft er iets meer verstand van dan de huisarts.

Ben zelf jaren geleden bij de internist 'door de molen' gegaan. Het heeft geen diagnose opgeleverd, maar het is ook fijn om te weten wat je in ieder geval NIET hebt.

Onderzoek naar lactoseintolerantie zou nuttig zijn, en een biopt om te kijken of het coeliakie kan zijn.

(Lactose-onderzoek is goed te doen. Hield toen in dat ik vloeistof met lactose moest drinken en dan blazen... een paar uur later nog een keer. We waren met aantal mensen tegelijk en het werd zowaar gezellig. Allemaal dezelfde darm-ervaringen.

Biopt is een ander verhaal... vond het erg vervelend en pijnlijk. Het is wel zo klaar. Gelukkig bleken er geen afwijkingen te zijn en heb ik geen coeliakie)

Succes!
Helaas hebben heel veel mensen last van hun darmen, zonder dat er echt een oorzaak aan te wijzen is. Vaak blijkt het verhaal van mijn man zeer herkenbaar voor anderen.

Je leert ermee leven, periodes gaat het goed, periodes niet. Vooral als mijn man moe is gaat het minder en dus ook als ie veel gezeten heeft op een dag. Bij zitten hebben je darmen minder de ruimte.

Dat het lactose-intollerantie is zijn we wel redelijk van overtuigd. Hiervoor zijn bij hem geen verdere onderzoeken nodig. En vooral niet teveel erbij nadenken. Volgens ons werkt dat psychisch door. Als je angst hebt bij het eten krijg je het zeker, denk je er niet bij na dan krijg er dus minder last van.

Ik houd zelf van lekker koken (en hij van lekker eten) en soms neem ik dus bewust het risico dat hij er last van kan krijgen. Maar dat doe ik dus alleen als hij verder toch 's avonds thuis blijft.

Het gekke is, eigenlijk zitten wij er niet zo mee. Ja, het is lastig en het beperkt je soms. Die buikpijnen zijn heel vervelend, maar ja het is nu eenmaal zo.

Het voordeel is dat wij nog gezonder zijn gaan eten. Laten nu echt alle pakjes (zoals pastasaus, wereldgerechten e.d.) staan, sausen e.d. maak ik nu gewoon altijd zelf.

Verwacht niet teveel van die onderzoeken. Het is belangrijk om uit te sluiten dat er niets "ernstig" aan de hand is, maar vaak leveren ze geen oplossing op.

Ik weet niet of het al vermeld is, maar op de website van de maag, lever, darm stichting staat veel nuttige informatie.
Wat zijn er toch veel mensen met deze klachten als je hier zo leest zeg!

Ik heb dat ook dat bij stress en spanning(ook leuke spanning bij bijvoorbeeld vakantie of dagje weg ofzo) dat ik dan meer last heb maar dat vind ik dus ook niet zo erg omdat ik weet waarom.

Net als na een avond flink stappen of doorzakken dan ben ik ook erg beroerd(en dan niet alleen een normale kater).

Ik verwacht eigenlijk ook niet zoveel van evt onderzoeken maar dan weet ik idd als het niet een van de ziektes etc is.

Groetjes allemaal.
Even dolfje succes wensen vandaag!!! Hopelijk komt er nu eindelijke eens duidelijkheid tegen welk stofje jij zo overgevoelig bent!

Ik weet niet dolf hoe jij het voelt, maar ik ben door dit forum wel gerustgesteld. Darmproblemen komen dus erg veel voor, zonder dat het meteen een levensbedreigende ziekte is.

Ook ben veel wijzer geworden over de allergieen.

Moonlight, volgende week ga ik denk ik even een afspraak maken met de dokter.

Dahlia wat jij ook zegt, gezond eten, niet te snel, en niet teveel bij na denken doet ook al een hele hoop.

Ik heb de afgelopen dagen minder rommel gegeten, (vet,lactose,vlees) en ik voelde mij er goed bij.

Trouwens gistermiddag had ik een enorme mergpijp genomen. Ik dacht ik doe het gewoon, kijken hoe het valt. Ik kreeg een half uur later ook meteen kleine krampjes. Normaal was mij dit nooit opgevallen, maar nu ik bewuster eet kwam ik erachter.

Stiekum hoop ik dat mijn darmen door 2 zwangerschappen,(binnen 2jaar) en een enorme buikgriep een half jaartje terug gewoon nog een beetje van slag is. Ik heb ook gelezen dat lactose allergie ook een tijdelijke (lichtere) variant heeft dus daar hoop ik stiekem op.

Dolfje heel veel succes vandaag, en kom je even vertellen hoe het ging?
Trouwens grappig, ik belde gister met mijn beste vriendin, bleek die ook last te hebben gehad van darmen! Zij was hier ook al een keer mee naar de dokter geweest en heeft toen ook alle onderzoeken op allergieen doorlopen. Zij vertelde wel dat die onderzoeken naar lactose enzo enorm veel tijd in beslag namen. Zij had een hele dag in het ziekenhuis gezeten. Uiteindelijk kwam er ook nog uit dat ze nergens allergisch voor was, dus het werd op PDS gegooid.

Inmiddels heeft ook zij ondekt dat een toetje na het eten een boosdoender is, dus dat laat ze weg.

Zo zie je maar weer, zelfs de mensen zo dicht in je directe omgeving hebben er mee te maken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven