Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Sorry voor mijn rare zinnen!! Doetje iPad zelf..... Eigenwijs ding....
Doet de iPad moet dat zijn.....
Ha meiden, even snelle update. Gisteren bij de huisarts geweest en die kon er ook niks van zeggen. Behalve dat ik al anderhalf jaar onder zware druk sta vanwege mijn gezondheid en dat hij vaker zag dat als mensen daar ogenschijnlijk makkelijk mee omgaan, het er ineens allemaal uit komt als het dan fysiek wat beter gaat zeg maar. Dat je dan ziek wordt. Nou ja, wil ik wel geloven, maar blijft nog steeds allemaal speculatie en ondertussen ben ik nog hartstikke beroerd. Ook bloed laten prikken, op van alles en nog wat. Dus we zullen wel zien, maar verwacht er niet teveel van. Hoop gewoon dat ik me snel een beetje beter voel.
Verdorie Evi, wat vervelend dat jij je nog steeds zo naar blijft voelen. Het klopt idd dat mensen vaak ziek worden na het ziek zijn, dat zie ik in mijn omgeving ook veel. Maar 3 weken hoofdpijn, icm met die griepverschijnselen, dat vind ik toch wel heel specifiek. Gelukkig is je bloed evengoed geprikt voor onderzoek, ik hoop dat daar wat uit komt

@Kaatjepaatje

Wat fijn om te lezen dat jij je elke keer een beetje beter voelt! Goed om hier zulke positieve berichten te lezen!

Sommige hernia-operaties worden in NL niet vergoed, en dat is dan meestal omdat er nog te weinig bekend is over de resultaten. Bijv een techniek die pas een jaar of 10 wordt toegepast, zegt weinig over de resultaten op de langere termijn en is daarom in het medisch landschap nog "nieuw".

@Syrah

Stel gewoon je vragen en neem pas een besluit als je het gevoel hebt dat je voldoende info hebt om die afweging te kunnen maken. Niemand kan de resultaten voorspellen, maar het is achteraf wel fijn als je weet dat je een beslissing hebt genomen waar je achter stond. Dat helpt ook in het accepteren en eventueel hersteltraject.

@Iba en IkbenIk

Hoe is het nu met jullie?

Hier gaat het ook steeds een beetje beter. Ik heb wat minder last van mijn laatste tripje dan van de vorige, ook al heb ik nog wel degelijk last. En ook de fysio is goed te spreken over mijn vorderingen. Ik ben nu aangekomen bij oefeningen met de bal en met een halfronde bal waar ik balansoefeningen op moet doen. Best pittig, en ook pijnlijk, maar ook wel een heel goed teken dat de fysio weer een stapje verder durft te gaan! :-) Het lijkt er echt op dat mijn normale leventje weer aan de horizon verschijnt, ook al zal het me nog wel een poosje kosten om daar te komen. En alleen al dat gevoel van hoop doet wonderen voor mijn algehele gesteldheid :-)
Nummerzoveel wat ontzettend goed! Het klinkt allemaal heel positief en wat geeft een stukje vooruitgang al een energie hè! Als je maar een beetje ziet dat je stapjes maakt dan helpt dat zo. Ben zo blij voor je

En voor mij, het klinkt ook niet raar dat ik nu ziek zou worden, alleen voor mij is er wel nog steeds de koppeling met de injectie. Voor hetzelfde geld zijn het de hormonen oid, maar ik vind het ook gek. En wat je zegt het is goed dat mijn bloed wordt nagekeken.
@kaatje, Ja ben van 1980. Loop al sinds mijn 18e met rugklachten. De laatste 6 jaar ofzo echt zwaar met lange periodes van niks doen / platliggen etc en het herstel nadat ie "erin slaat" duurt ook steeds langer dan de keer ervoor. Ben een heel actief mens en het niks kunnen (voor mijn gevoel - maar realiseer me heel goed dat ik mazzel heb dat ik nu wel kan autorijden, winkelen etc) word ik gek van.

@Evi - jeetje meid ik hoop echt dat hier iets uitkomt, niks ernstigs natuurlijk!! Maar dat niet weten is ook erg en zeker met de combi van injectie - maar was het ook volgens de huisarts onwaarschijnlijk dat die hoofdpijn daardoor kwam? En voel je je ook nogsteeds grieperig?

@Nummerzoveel : Inderdaad super om zo'n positief berichtje te lezen van je! Ben zo blij voor je dat je er in ieder geval mentaal goed in staat nu! En natuurlijk dat het fysiek ook beter gaat! Hoe vaak loop jij nog bij de fysio?
quote:evi82 schreef op 16 juni 2012 @ 11:03:

Nummerzoveel wat ontzettend goed! Het klinkt allemaal heel positief en wat geeft een stukje vooruitgang al een energie hè! Als je maar een beetje ziet dat je stapjes maakt dan helpt dat zo. Ben zo blij voor je

En voor mij, het klinkt ook niet raar dat ik nu ziek zou worden, alleen voor mij is er wel nog steeds de koppeling met de injectie. Voor hetzelfde geld zijn het de hormonen oid, maar ik vind het ook gek. En wat je zegt het is goed dat mijn bloed wordt nagekeken.Tsja, die hormonen daar kun je idd wel last van hebben. Weet je nog dat ik toen zo lang ongesteld bleef. Dat is natuurlijk een heel duidelijke reactie, maar ik had ook veel last van andere vage bijbehorende klachten (idd ook hoofdpijn, maar niet zo erg als jij, last van de spijsvertering, mijn humeur, enz). Dus het kan wel...
quote:syrah80 schreef op 16 juni 2012 @ 12:44:

@Nummerzoveel : Inderdaad super om zo'n positief berichtje te lezen van je! Ben zo blij voor je dat je er in ieder geval mentaal goed in staat nu! En natuurlijk dat het fysiek ook beter gaat! Hoe vaak loop jij nog bij de fysio?Ik ga meestal 2x per week, soms 3x. En dan natuurlijk zelf nog dagelijks oefeningen doen, wat ik vooral in mijn dagelijkse handelingen probeer te verwerken.
Ik lees bij de meesten goede berichten, leuk!

@Evi: Goed dat ze wat onderzoek gaan doen, want het is natuurlijk reuze vervelend dat je je nu al sinds de prik slecht voelt.

Ik was heel blij met de resultaten van mijn operatie. Alleen jammer dat het al zo snel weer mis ging. En nu is het puur afwachten hoe het traject gaat lopen.

Mijn achterdijbeen is nog steeds doof en een deel van de voet ook. En die voet is vervelend en tintelt heel pijnlijk, zo ongeveer constant. Het voelt als een schaafwond, die steeds verandert van intensiteit. Heel naar.

Ik wandel dagelijks 2x ongeveer 25 minuten. Ik probeer wat kleine dingen in huis en zit iets meer. Verder lig ik nog steeds veel plat.

Een klein stukje vooruitgang wat er wel is, is dat de pijnlijke steken in mijn knieholte sinds een dag of 3 weg zijn.
Nummerzoveel inderdaad, ik weet dat jij toen zo'n last had. Ik ben deze week ook ongesteld geworden terwijl ik dat pas over twee weken zou moeten worden. Het is wat dat betreft dus ook rotzooi. En verder denk ik dat oefeningen verwerken in je dagelijks leven ook het beste werkt. Ben zo blij om over je vooruitgang te lezen, superfijn!

Syrah, voel me nog steeds beroerd inderdaad. Heel rot eigenlijk, want mijn lijf voelt voor het eerst echt wel goed. Ik kan lang zitten en hoef daar niet zo'n rekening mee te houden. Ik hou heel erg van bewegen, trainen bij de fysio is dus ook geen straf. Nu voel ik me alleen echt ellendig en gewoon niet goed genoeg om te gaan sporten. En denk dat we het hier allemaal jennen wat je zegt, niks kunnen doen, terwijl je alles zou willen doen is verschrikkelijk. Ik hoop dat je er een beetje uitkomt, je beslissing. Dat is zo moeilijk

Ikbenanoniem, fijn om een beetje vooruitgang te lezen, maar dus ook nog een hoop pijn. Naar meid. Stukjes lopen klinkt fijn, of valt dat je tegen?
@nummerzoveel; die balansoefeingen met halfronde bal; kun je die eens omschrijven...?

Verder razend druk hier. Niet zoveel tijd om te schrijven helaas. Ik lees wel regelmatig mee hier.

Ik ben van 3x naar 2x per week fysio gegaan nu. Had besloten dat ik heel graag weer zou willen kunnen lopen. (Joggen) Dat deed ik vroeger ongeveer 3x per week max een half uurtje, en dat zou ik ZO graag weer willen kunnen. Maar durf niet te rennen.

Laatst 1x 1 minuutje op de sportschool op de loopband. Toen voelde ik een vaag pijntje en ben ik meteen opgehouden; weer gaan wandelen.

Nu heb ik gisteren bij de fysio 2x 1 minuutje gedaan op de loopband, maar vandaag voelde m'n rug helemaal stram en beurs. Daar kan ik dan ZO gedemotiveerd van worden!

Maar ik realiseer me dat klagen daarover op dit forum 'not-done' is; de meesten kampen met dagelijks ernstige pijn, en ik herinner me maar al te goed nog hoe dat was. Dus nogal genant om hier dan te komen klagen dat ik het rennen zo mis.
Niks genants aan om te melden dat je je pre-hernia leven mist, Ikbenik.

Dat is evengoed kl*te, want je bent iets kwijt wat je wel kon. Misschien in de toekomst weer, maar dat moet de tijd leren.

En dit is een mooie brug naar de vraag van Evi, of ik het lopen fijn vind. Op zich wel, al is de enkelpijn rot. Ik mis dus die ontspannende wandelingen van 2, 3 uur. Lekker je neus achterna en dan voldaan op een terras ploffen voor koffie. Nu loop ik ongeveer 25 minuten en dat zuigt gewoon.

Ik realiseerde me ook dat ik dit jaar het wandelen in Zuid Limburg wel kan schudden. En dat maakt me verdrietig.

De "troost" dat het volgend jaar weer kan, mis ik ook want ik vertrouw mijn lijf niet meer. Of deze hernia over gaat moet ik nog zien en er kan dus zo opnieuw een hernia ontstaan. Letterlijk 'over night'. Tweede Paasdag ging ik goed naar bed en op dinsdag word ik wakker met pijn.
Ikbenik, voel je alstjeblieft niet bezwaard! Gewoon vertellen wat je wilt vertellen. Sluit me aan bij IBA wat dat betreft. En IBA, die troost is er helaas ook niet en dat maakt het zo moeilijk. Ik heb het nu ook. Had het idee da ik eindelijk kon berusten in het niveau van mijn rug, al is het niks vergeleken bij wat het ooit was. Krijg ik dat koppijngezeik en dat is gewoon niet te overzien. Wanneer houdt het op... Hoe lang houdt je lijf het vol, pffff...

Hier een beetje een dip, vrijdag eerst bij die huisarts waar het vorig jaar allemaal verkeerd ging, althans bij zijn collega. Was een beetje van slag door zijn verhaal. Ik wil niet zielig zijn of gevonden worden en als de huisarts dan vol medelijden tegen je zit te praten... Ik wil niet zeggen dat het niet meer gaat, want wat is dan het alternatief? Ik zal toch door moeten en wil ook verder in plaats van denken hoe rot het allemaal is geweest en hoe rot sommige dingen nog steeds zijn. Vanmiddag met de kinderen naar een speeltuin geweest en rara wie was daar, ja hoor de huisarts die vorig jaar die vet verkeerde diagnose stelde en waar het allemaal is begonnen die hele k¤&tellende. Zat ik net op te wachten om haar tegen het lijf te lopen na al die tijd. Nou ja goed nu met een rotgevoel, nog wat meer dingen en voel me gewoon klote. Moet er misschien maar eens om huilen want dat doe ik eigenlijk niet zoveel. Misschien doet dat me goed haha
Je wilt niet weten hoeveel ik gejankt heb de laatste weken Evi. Soms moet de spanning er ook gewoon uit.
Even een GROUP HUG

Ik ook klote dag, vandaag ook weer pijnstilling nodig na zo'n relatief goeie week! :( Wist het niet meer te vinden tijdens de lunch vandaag, waarschijnlijk toch te veel gedaan deze week.

Ben wel echt tot de realisatie gekomen dat een hernia je de rest van je leven kan blijven treiteren. En ik zit in een vroeger stadium dan jullie. Dus vandaar de group hug, kan iedereen wel gebruiken zo te zien.
Ik doe mee:
ik ook;
Syrah, hoe is het vandaag? Gaat het een beetje beter. Nog even pro operatie, ik denk wel dat wij hier blijven hangen omdat het bij ons niet helemaal zo snel gaat als normaal of anders dan normaal. En daardoor dus een langer herstelproces hebben. Marbs en Schuit die eerder meeschreven hebben ook een operatie o dergaan en voor zo er ik weet een goed herstelproces meegemaakt, zo kan het dus ook. Maar goed feit blijft dat het heel moeilijk is om een beslissing te maken.

Verder ben ik net gaan zwemmen. Dat was wel lekker om even mijn hoofd leeg te maken. Nu verder niks. Ben ook gestopt met pijnstillers. Vorige week al met de diazepam, maar nu ook met de diclofenac en de paracetamol. Ik heb het idee dat het niet helpt. Even kijken wat er gebeurt zonder. Zometeen even bellen, hoop eigenlijk dat mijn bloed binnen is, dan weet ik dat ook meteen. En verder is het hier rotweer en geloof in heel nederland. Hoop op een beetje beter weer, ook voor jouw stukjes lopen IBA!
Ja stukje beter vandaag, dank, wel helemaal krom wakker geworden en loop nogsteeds niet rechtop maar geen pijnstilling nodig.

En dank voor je toelichting re pro-op, dat is natuurlijk ook zo, je hoort altijd alleen maar de slechte dingen en vaak niet de goeie dingen. Ik moet kiezen tussen nu een "makkelijke" ingreep met een snellere herstel periode of wachten tot ik geen keus heb en dus een moeilijkere ingreep met langer herstel. Ik doe voorlopig niks, weet dat ik m'n goeie dagen en slechte dagen zal hebben, maar ik wil echt heel graag een operatie tot einde zomer uitsluiten als dat kan.

Success met het telefoontje en ook zonder pijnstilling vandaag Evi, merk je al verschil?
Gelukkig weer een klein beetje beter. En wat ik zeg je hoort hier vooral de slechte verhalen denk ik. Iemand die snel herstelt en zo weer meedoet in het normale leven, zal heel de boel als heel wat minder ingrijpend ervaren dan de meesten hier denk ik. Inderdaad is het een keuze tussen een ingreep en daarna als je tot de grote groep geslaagde operaties hoort een vrij snel herstel, of langer wachten totdat je eigen lichaam het eventueel zelf oplost.

Ik voel me iets beter, maar wel een heel nare stijve nek en schouders. Bloed is er nog niet, morgen nog even bellen.
Nou uit bloed gelukkig niks geks, in ieder geval niks waar hoofdpijn logischerwijs vandaan komt. Morgen bellen voor een afspraak bij de neuroloog..
Hoi dames,

Ik lees regelmatig mee en heb een tijdje terug ook weleens een post geplaatst. Begin april kreeg ik uitval in mijn rechterbeen in combinatie met een doof gevoel, ik kon mijn tenen bijna niet meer bewegen. Door de fysio doorgestuurd naar de neuroloog. Omdat alle reflexen eigenlijk goed waren dacht hij dat het geen hernia kon zijn. Advies: flink fysio en bewegen. Dit doe ik nu al een poosje en gelukkig kan ik inmiddels weer goed lopen. Wat alleen blijft is het verschil in kracht in mijn linkerbeen-en rechterbeen, de fysio merkt dit ook duidelijk met bepaalde oefeningen. Daarnaast moet ik niet te lang zitten, want ik voel dan de rugpijn rechts onderin mijn rug trekken en komt ook bijna direct het dove, slapende gevoel in mijn rechterbeen terug.

Helaas lukt het autorijden ook maar hele kleine stukjes waardoor ik nu ook al een poosje bij huis zit(ik werk op 45 minuten rijden), gelukkig kan ik een en ander vanuit huis doen en zijn ze momenteel voor mij bezig om te kijken of ik mijn eigen woonplaats kan reintergreren.

Twee weken geleden moest ik opnieuw naar de neuroloog voor zeg maar een 'eind'afspraak, deze was al gemaakt toen in april. Ik had een brief bij me van de fysio. De neuroloog gaf nu aan dat hij niet had gedacht dat ik nog steeds mijn rechterbeen niet goed kan gebruiken en stelde mij nu voor de keus om een MRI te laten maken. Maar hij gaf wel aan dat er dan mogelijk een ander traject voor mij zou gaan volgen? Ook zei hij dat ze bijna altijd wel wat vinden op de MRI.....verder gaf hij aan dat het nog wel een jaar kan duren alvorens ik de oude ben(als dit al gebeurt)

IK wil gewoon graag snel weer werken etc, maar ben bang dat ik heel veel geduld moet hebben. Ik heb mezelf tot en met de zomervakantie gegeven, is het dan nog niet helemaal goed, dan wellicht een MRI laten maken.

Als ik jullie verhalen allemaal lees, brrrrr, ik hoop nog steeds dat het bijv volgende week helemaal weg is....
Evi82@ ik denk dat zwemmen heel goed kan helpen om te ontspannen, soms heb je wat fysieke inspanning nodig om de druk op de ketel wat te ontlasten, ..; ik had vorige week toch wat stress i.v.m. die witte vlekken, ik slaag er dan in om 3X per dag in bad te kruipen, ik voel me dan telkens weer wat lichter in mijn hoofd:-)))) Dus een ontspannend gevoel van zwemmen krijg ik ook zeker. Goed dat je je medicatie wat tracht af te bouwen, hopelijk kan je vlug terecht bij je neuro.

Tammie 28@lijkt me toch allemaal heftig, hoor. Wat een verwarrende informatie van je neuro, ...ander traject? Nog een jaar wachten?...waarom zou je nog wachten op een MRI, dan weet je het toch gelijk?

Hier nog een klein vervolg van mijn kleine calvarietocht, ben vandaag bij een andere neuro-chirurg geweest, voor een tweede mening (eigenlijk de eerste keer dat ik dat doe, zo'n tweede mening vragen). Hij was precies wel te vinden voor een operatie, hij vond dat ik na 2 jaar al lang genoeg gesukkeld heb, " je kunt daar toch niet mee blijven lopen" zei hij.

Tja, ik voelde precies wel veel begrip, doet wel eens goed. Ik was aanvankelijk wat bang om bij hem te gaan, staat wat bekend voor iemand die heel raar uit de hoek kan komen, nt altijd sympathiek, maar wel een uitstekend chirurg.

Hij vroeg ook nog een emg aan en een bijkomend ct-scan ( had al een MRI) , die heb ik donderdag...

Ik vroeg hem ook i.v.m. die witte vlekken, hij maakte daar precies niets van, hij zei iets dat het pas MS positief was als die plekken...(.......)weet ik niet meer. Het stelt mij wel wat gerust, alleen wist die neuro-chirurg nt dat ik een voorgeschiedenis heb met verschillende neurologische accidentjes, de andere neuro-chirurg wist dat wel. Ik ga vrijdag zowiezo eens bellen,....Ik ga me er niet meer druk in maken.

Toch raar hoe ze altijd maar een andere mening op kunnen nahouden, en een operatie is ook wel het laatste, hé.
Oklak@ ik wou nog eens antwoorden op wat je schreef maar je berichtjes zijn met de noorderzon verdwenen:-))

Aan alle anderen, nogmaals bedankt voor de steun die ik gekregen heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven