Rugpijn met uitstraling
dinsdag 5 juni 2018 om 21:22
Hi, ik heb al jaaaren op en af rugklachten. 15 jaar geleden hernia gehad. Jaren even er vanaf geweest en sinds febr weer aan het sukkelen, op en af. Het is onderin mijn rug, L4-L5. Maar wat ik me afvraag, vroeger had ik altijd last van uitstraling in 1 been. Nu is het meer in de bekken/lies. Als ik eenmaal loop gaat het wel, maar de stijfheid en pijn na zitten of slapen. Weet iemand goede tips voor lage rugpijn met uitstraling bekken?
dinsdag 5 juni 2018 om 21:44
Voor wat het waard is:
Mijn kinesist (Vlaamse term?) werkt ook aan de universiteit en vertelde me over een onderzoek naar mensen met lage rugpijn. Blijkbaar is er een verschil in gebruik van spieren tussen mensen met en zonder lage rugpijn. Mensen zonder lage rugpijn activeren hun diepe buikspieren vóórdat ze iets heffen.
Ik zeg niet dat dit voor iedereen de heilige graal is, maar je vroeg ff sparren he
Mijn kinesist (Vlaamse term?) werkt ook aan de universiteit en vertelde me over een onderzoek naar mensen met lage rugpijn. Blijkbaar is er een verschil in gebruik van spieren tussen mensen met en zonder lage rugpijn. Mensen zonder lage rugpijn activeren hun diepe buikspieren vóórdat ze iets heffen.
Ik zeg niet dat dit voor iedereen de heilige graal is, maar je vroeg ff sparren he
dinsdag 5 juni 2018 om 22:01
Hier heeft tractie door de fysio en een hulpmiddel als dit https://www.rafys.nl/index.php/productd ... ghulp-kort geholpen. Het werkt ook als de pijn weer eens opspeelt. Ieder lichaam werkt anders natuurlijk maar ik heb er baat bij.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:10
Zou best kunnen. Het is iig voor mij heel makkelijk om een verkeerde houding aan te nemen en het is niet voor niks dat de situp-oefening in zo'n slecht daglicht kwam te staan.Poloppie schreef: ↑05-06-2018 21:44Voor wat het waard is:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 5 juni 2018 om 22:14
Tractie moet je alleen proberen bij de fysio, want dat kan met een eventueel teruggekeerde hernia ook anders uitpakken (sprak zij uit ervaring).nimue_iparis schreef: ↑05-06-2018 22:01Hier heeft tractie door de fysio en een hulpmiddel als dit https://www.rafys.nl/index.php/productd ... ghulp-kort geholpen. Het werkt ook als de pijn weer eens opspeelt. Ieder lichaam werkt anders natuurlijk maar ik heb er baat bij.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:28
Oo, wat is er gebeurd?Nummer*Zoveel schreef: ↑05-06-2018 22:14Tractie moet je alleen proberen bij de fysio, want dat kan met een eventueel teruggekeerde hernia ook anders uitpakken (sprak zij uit ervaring).
Ik heb het hulpmiddel via de fysio, het was de combi fysio en hulpmiddel. Met daarbij een kort lijntje naar de fysio, nu nog steeds. Ik bedoelde meer dat TO wellicht naar de fysio kon gaan voor tractie en niet dat ze op eigen houtje maar moest gaan bestellen en 'hangen'.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:34
Bij mij werkte het averechts. De fysio had dat op tijd in de gaten dus hij kon stoppen toen hij zag dat het verkeerd ging, maar als je het op eigen houtje doet dan kan het dus wel problemen opleveren als je doorgaat. Daarom dus alleen onder begeleiding van een professional dit soort dingen uitproberen.nimue_iparis schreef: ↑05-06-2018 22:28Oo, wat is er gebeurd?
Ik heb het hulpmiddel via de fysio, het was de combi fysio en hulpmiddel. Met daarbij een kort lijntje naar de fysio, nu nog steeds. Ik bedoelde meer dat TO wellicht naar de fysio kon gaan voor tractie en niet dat ze op eigen houtje maar moest gaan bestellen en 'hangen'.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:43
Goed dat de fysio het doorhad bij je! Hernia is echt geen grap, zeker niet zomaar iets uitproberen.Nummer*Zoveel schreef: ↑05-06-2018 22:34Bij mij werkte het averechts. De fysio had dat op tijd in de gaten dus hij kon stoppen toen hij zag dat het verkeerd ging, maar als je het op eigen houtje doet dan kan het dus wel problemen opleveren als je doorgaat. Daarom dus alleen onder begeleiding van een professional dit soort dingen uitproberen.
woensdag 6 juni 2018 om 09:34
Soms weet je gewoon zelf niet hoe je een beweging uitvoert; daar heb je een deskundige met dure meetapparatuur, heel veel vakkennis en heel veel ervaring voor nodig. Hij of zij moet precies weten in welke fase van de beweging een bepaalde spier wordt geactiveerd. Zelf voel je dat totaal niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 6 juni 2018 om 21:22
Ik weet er helaas alles van.nimue_iparis schreef: ↑05-06-2018 22:43Goed dat de fysio het doorhad bij je! Hernia is echt geen grap, zeker niet zomaar iets uitproberen.
woensdag 6 juni 2018 om 21:24
Klopt, en zeker bij een beknelde zenuw kan het voorkomen dat je niets voelt, of iets voelt maar dan op een hele andere plek dan waar het probleem werkelijk zit.retrostar schreef: ↑06-06-2018 09:34Soms weet je gewoon zelf niet hoe je een beweging uitvoert; daar heb je een deskundige met dure meetapparatuur, heel veel vakkennis en heel veel ervaring voor nodig. Hij of zij moet precies weten in welke fase van de beweging een bepaalde spier wordt geactiveerd. Zelf voel je dat totaal niet.