Gezondheid alle pijlers

Rugpijn met uitstraling

05-06-2018 21:22 21 berichten
Hi, ik heb al jaaaren op en af rugklachten. 15 jaar geleden hernia gehad. Jaren even er vanaf geweest en sinds febr weer aan het sukkelen, op en af. Het is onderin mijn rug, L4-L5. Maar wat ik me afvraag, vroeger had ik altijd last van uitstraling in 1 been. Nu is het meer in de bekken/lies. Als ik eenmaal loop gaat het wel, maar de stijfheid en pijn na zitten of slapen. Weet iemand goede tips voor lage rugpijn met uitstraling bekken?
Ik zou het aan de huisarts of fysio vragen
Alle reacties Link kopieren
Maar de fysio of huisarts inderdaad.
:cheer2: :cheer2: :cheer2: huisarts :cheer2: :cheer2: :cheer2:
Ja zal weer eens naar een fysio gaan. Ik heb in het verleden veel fysio en cesartherapie gehad... ik bedoel meer tips qua oefeningen e.d. die echt de moeite waard zijn of slaaphouding/warme of koude creme etc...gewoon ff sparren.
Schijnt dat er ook erfelijke factoren zijn die een zwakke rug bevorderen. Dan is structuur van het kraakbeen tussen de schijven niet optimaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oh dat zeker...mijn moeder ook vaak last...
Voor wat het waard is:
Mijn kinesist (Vlaamse term?) werkt ook aan de universiteit en vertelde me over een onderzoek naar mensen met lage rugpijn. Blijkbaar is er een verschil in gebruik van spieren tussen mensen met en zonder lage rugpijn. Mensen zonder lage rugpijn activeren hun diepe buikspieren vóórdat ze iets heffen.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen de heilige graal is, maar je vroeg ff sparren he
Is het mogelijk om bij je fysio onder begeleiding te sporten? Bij mij heeft dat geholpen bij een gekneusde rug en beknelde zenuw.
Hier heeft tractie door de fysio en een hulpmiddel als dit https://www.rafys.nl/index.php/productd ... ghulp-kort geholpen. Het werkt ook als de pijn weer eens opspeelt. Ieder lichaam werkt anders natuurlijk maar ik heb er baat bij.
Poloppie schreef:
05-06-2018 21:44
Voor wat het waard is:
Mijn kinesist (Vlaamse term?) werkt ook aan de universiteit en vertelde me over een onderzoek naar mensen met lage rugpijn. Blijkbaar is er een verschil in gebruik van spieren tussen mensen met en zonder lage rugpijn. Mensen zonder lage rugpijn activeren hun diepe buikspieren vóórdat ze iets heffen.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen de heilige graal is, maar je vroeg ff sparren he
Zou best kunnen. Het is iig voor mij heel makkelijk om een verkeerde houding aan te nemen en het is niet voor niks dat de situp-oefening in zo'n slecht daglicht kwam te staan.
Oh dat lijkt me heerlijk om jezelf te rekken aan zo'n deur 🤣
nimue_iparis schreef:
05-06-2018 22:01
Hier heeft tractie door de fysio en een hulpmiddel als dit https://www.rafys.nl/index.php/productd ... ghulp-kort geholpen. Het werkt ook als de pijn weer eens opspeelt. Ieder lichaam werkt anders natuurlijk maar ik heb er baat bij.
Tractie moet je alleen proberen bij de fysio, want dat kan met een eventueel teruggekeerde hernia ook anders uitpakken (sprak zij uit ervaring).
Ja zou het ook niet durven maar voelt wel alsof ik zoiets nodig heb
Nummer*Zoveel schreef:
05-06-2018 22:14
Tractie moet je alleen proberen bij de fysio, want dat kan met een eventueel teruggekeerde hernia ook anders uitpakken (sprak zij uit ervaring).
Oo, wat is er gebeurd?
Ik heb het hulpmiddel via de fysio, het was de combi fysio en hulpmiddel. Met daarbij een kort lijntje naar de fysio, nu nog steeds. Ik bedoelde meer dat TO wellicht naar de fysio kon gaan voor tractie en niet dat ze op eigen houtje maar moest gaan bestellen en 'hangen'.
nimue_iparis schreef:
05-06-2018 22:28
Oo, wat is er gebeurd?
Ik heb het hulpmiddel via de fysio, het was de combi fysio en hulpmiddel. Met daarbij een kort lijntje naar de fysio, nu nog steeds. Ik bedoelde meer dat TO wellicht naar de fysio kon gaan voor tractie en niet dat ze op eigen houtje maar moest gaan bestellen en 'hangen'.
Bij mij werkte het averechts. De fysio had dat op tijd in de gaten dus hij kon stoppen toen hij zag dat het verkeerd ging, maar als je het op eigen houtje doet dan kan het dus wel problemen opleveren als je doorgaat. Daarom dus alleen onder begeleiding van een professional dit soort dingen uitproberen.
Nummer*Zoveel schreef:
05-06-2018 22:34
Bij mij werkte het averechts. De fysio had dat op tijd in de gaten dus hij kon stoppen toen hij zag dat het verkeerd ging, maar als je het op eigen houtje doet dan kan het dus wel problemen opleveren als je doorgaat. Daarom dus alleen onder begeleiding van een professional dit soort dingen uitproberen.
Goed dat de fysio het doorhad bij je! Hernia is echt geen grap, zeker niet zomaar iets uitproberen.
Soms weet je gewoon zelf niet hoe je een beweging uitvoert; daar heb je een deskundige met dure meetapparatuur, heel veel vakkennis en heel veel ervaring voor nodig. Hij of zij moet precies weten in welke fase van de beweging een bepaalde spier wordt geactiveerd. Zelf voel je dat totaal niet.
nimue_iparis schreef:
05-06-2018 22:43
Goed dat de fysio het doorhad bij je! Hernia is echt geen grap, zeker niet zomaar iets uitproberen.
Ik weet er helaas alles van.
retrostar schreef:
06-06-2018 09:34
Soms weet je gewoon zelf niet hoe je een beweging uitvoert; daar heb je een deskundige met dure meetapparatuur, heel veel vakkennis en heel veel ervaring voor nodig. Hij of zij moet precies weten in welke fase van de beweging een bepaalde spier wordt geactiveerd. Zelf voel je dat totaal niet.
Klopt, en zeker bij een beknelde zenuw kan het voorkomen dat je niets voelt, of iets voelt maar dan op een hele andere plek dan waar het probleem werkelijk zit.
Ik zou toch in de eerste plaats de huisarts om advies vragen.
Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven