Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zaterdag 26 april 2025 om 10:33
Herkenbaar! Ik ben ook een weekje op vakantie geweest naar Griekenland. Ik had echt wel zin in lekkere dingen en we zijn veel uit eten geweest, dus ik maakte me zorgen of de Wegovy nog wel werkte. Maar aan de andere kant had ik toch ook het idee dat ik minder at en eerder stopte. Bijvoorbeeld alleen hoofdgerecht en dan geen dessert meer op kunnen. En wat blijkt: niet aangekomen na de vakantie. Het middel werkt, hoewel subtieler dan in het begin, ongemerkt toch.Avena schreef: ↑19-04-2025 11:23Ik ben op vakantie en ik vind het nog steeds best een rare gewaarwording. Bestel heel makkelijk teveel in restaurants. En ik drink wel meer alcohol dan thuis, maar meestal blijft het toch maar bij één glas. Normaal gesproken kwam ik altijd aan op vakantie, maar ik vermoed deze keer niet. We gaan het zien thuis op de weegschaal.
Ik reis rond en heb een etui met koelelementen aangeschaft voor mijn Wegovy pen. Lukt tot nu toe steeds om een koeling en vriezer te vinden. Ze blijven in principe 28 dagen goed op kamertemperatuur, maar ik doe langer met mijn pennen en in de koelkast is de houdbaarheid minstens 6 weken.
zaterdag 26 april 2025 om 14:23
Ik ben net terug en blijk zelfs 1,4 kg afgevallen te zijn op vakantie! Wel veel gewandeld, maar vóór Wegovy kwam ik altijd aan, ook als ik veel had bewogen.
Ik ben nu al ruim 20% van mijn lichaamsgewicht kwijt in bijna 8 maanden tijd. Nog steeds geen 'gezond' BMI, maar ik begin in de buurt te komen.
Ik ben nu al ruim 20% van mijn lichaamsgewicht kwijt in bijna 8 maanden tijd. Nog steeds geen 'gezond' BMI, maar ik begin in de buurt te komen.
The impossible just takes a little longer.
zaterdag 26 april 2025 om 18:21
Avena schreef: ↑26-04-2025 14:23Ik ben net terug en blijk zelfs 1,4 kg afgevallen te zijn op vakantie! Wel veel gewandeld, maar vóór Wegovy kwam ik altijd aan, ook als ik veel had bewogen.
Jeetje wat goed Avena! Ik ben nu op vakantie en ben wel benieuwd naar de weegschaal als ik terug kom lol.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zondag 27 april 2025 om 10:45
Ik kreeg ozempic voorgeschreven ivm DM2. Was even een hele stap idd. Voor mij was de keus of uiteindelijk insuline moeten gaan gebruiken (hele familie spuit insuline ivm diabetes) of nu ozempic gaan spuiten en kijken of mijn suiker en gewicht naar beneden kan om zo de insuline uit te stellen of zelfs helemaal niet nodig heb.
Ik heb liever de rest van mijn leven ozempic dan insuline. De rest van mijn leven is misschien 20-30 jaar dus wel te overzien.
zondag 27 april 2025 om 11:01
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat ik deze medicatie de rest van mijn leven nodig zal hebben.
zondag 27 april 2025 om 11:19
Hier hetzelfde. Ik zit sowieso de rest van mijn leven aan de medicatie.Sweety75 schreef: ↑27-04-2025 10:45Ik kreeg ozempic voorgeschreven ivm DM2. Was even een hele stap idd. Voor mij was de keus of uiteindelijk insuline moeten gaan gebruiken (hele familie spuit insuline ivm diabetes) of nu ozempic gaan spuiten en kijken of mijn suiker en gewicht naar beneden kan om zo de insuline uit te stellen of zelfs helemaal niet nodig heb.
Ik heb liever de rest van mijn leven ozempic dan insuline. De rest van mijn leven is misschien 20-30 jaar dus wel te overzien.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 27 april 2025 om 12:36
Ah ja dat snap ik wel. Dan is de uitgangssituatie anders. Ik ben veel te zwaar, maar gelukkig nog geen (pre) diabetes. Maar ik wil ook niet op dat punt komen en daarom graag iets aan mijn gewicht doen. Dat lukt alleen nog niet; hoe harder ik probeer, hoe meer er bij komt lijkt wel. Daarom overweeg ik wel eens saxenda oid te gaan gebruiken, maar dat hele leven aan medicatie houdt me dus tegen.Sweety75 schreef: ↑27-04-2025 10:45Ik kreeg ozempic voorgeschreven ivm DM2. Was even een hele stap idd. Voor mij was de keus of uiteindelijk insuline moeten gaan gebruiken (hele familie spuit insuline ivm diabetes) of nu ozempic gaan spuiten en kijken of mijn suiker en gewicht naar beneden kan om zo de insuline uit te stellen of zelfs helemaal niet nodig heb.
zondag 27 april 2025 om 14:05
Het veels te zwaar zijn heeft ook risoco's voor de gezondheid. Doordat het niet lukt om zelf af te vallen en dus te zwaar blijft of zelfs aankomt heb je ook levenslang. Als een hulpmiddel je helpt om af te vallen en daardoor gezondheidsrisico's (en evt daarbij levenslang medicatie) verkleint zou ik het gaan proberen.
zondag 27 april 2025 om 17:25
Zorgen? Nee. Besef me dat dit wrs moet. Want ik heb (had) bijna 60 kg overgewicht. Das pas kut levenslang. Zal wel geen gezond bmi bereiken maar elke kg die kant op is er 1.
maandag 28 april 2025 om 07:43
Liever Ozempic dan mijn hele leven insuline.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
maandag 28 april 2025 om 10:32
Heb je het over wekelijkse injecties? Ik neem die van mij in de avond, maar volgens mij maakt het niks uit.
maandag 28 april 2025 om 11:36
Ja sorry, Mounjaro injectie (wekelijks)
Maar was dus net bij de apotheek en door foutje daar in de interne communicatie lag het niet klaar en kan ik het vanaf morgen ophalen.
vrijdag 2 mei 2025 om 16:02
Hee!
Ik ben inmiddels een ruim week aan de sexenda, ben de eerste week 1,7 afgevallen. Blij mee!
Ben op 0,6 gebleven, merk nog dat het doet wat het moet doen.
Ik heb alleen 1 blauwe plek. Wel 4 bij 4 cm en die plek is bijna zwart. Zelf denk ik dat ik een adertje heb geraakt, en ik snap dat jullie dat slecht kunnen beoordelen zonder het te zien, maar zijn jullie hiermee bekend?
Ik ben inmiddels een ruim week aan de sexenda, ben de eerste week 1,7 afgevallen. Blij mee!
Ik heb alleen 1 blauwe plek. Wel 4 bij 4 cm en die plek is bijna zwart. Zelf denk ik dat ik een adertje heb geraakt, en ik snap dat jullie dat slecht kunnen beoordelen zonder het te zien, maar zijn jullie hiermee bekend?
vrijdag 2 mei 2025 om 17:53
ik heb wel vaker een blauwe plek na het spuiten, alleen niet zo donker als jij beschrijft.Aray48 schreef: ↑02-05-2025 16:02Hee!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 2 mei 2025 om 20:11
Ik heb ook wel eens een onderhuids adertje geraakt en kreeg ook een goede blauwe plek. Maar met een week is dat ook weer weg.
Hier gaat het goed. Heb nu 3 weken opbouw achter de rug en al 3kg kwijt. Sneller afvallen hoeft ook niet, anders wordt het teveel een crash dieet.
Maar de food noise is gewoon grotendeels weg. Zit snel vol. Echt in geen jaaaaren meer meegemaakt. Dit is zo heerlijk!
Hier gaat het goed. Heb nu 3 weken opbouw achter de rug en al 3kg kwijt. Sneller afvallen hoeft ook niet, anders wordt het teveel een crash dieet.
Maar de food noise is gewoon grotendeels weg. Zit snel vol. Echt in geen jaaaaren meer meegemaakt. Dit is zo heerlijk!
vrijdag 2 mei 2025 om 20:54
Ach, wat balen zeg! Hopelijk gebeurt er wat bij hogere doseringen. Er zijn mensen bij wie het niet werkt, maar er zijn ook mensen bij wie het pas gaat werken vanaf de therapeutische doses 1,7 mg en 2,4 mg (alleen verkrijgbaar als Wegovy).
Merk je ook geen bijwerkingen?
vrijdag 2 mei 2025 om 22:08
Ik hoop niet dat ik tot de categorie behoor waarbij de Ozempic niet werkt. Ik hoop echt dat het bij een hogere dosis iets gaat doen. Anders is het weggegooid geld en weer een illusie armer…Avena schreef: ↑02-05-2025 20:54Ach, wat balen zeg! Hopelijk gebeurt er wat bij hogere doseringen. Er zijn mensen bij wie het niet werkt, maar er zijn ook mensen bij wie het pas gaat werken vanaf de therapeutische doses 1,7 mg en 2,4 mg (alleen verkrijgbaar als Wegovy).
Merk je ook geen bijwerkingen?
Ik heb ook niet echt bijwerkingen, heel soms een dagje obstipatie. Maar verder niets.
vrijdag 2 mei 2025 om 23:42
Oh ja gebeurd mij ook af en toe. Soms 2x achter elkaar en dan weken niet.
vrijdag 2 mei 2025 om 23:44
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor maar waarom hoog je niet nu al op dan? Als het niet werkt lijkt me dat wel goed om te doen (maar wellicht zeg ik nu iets raars...).
zaterdag 3 mei 2025 om 21:50
Ja. Ik heb gebruik gemaakt van de 30 dagen niet goed, geld terug regeling.
Ik denk dat het leerzaam is voor de mensen waarvoor een GLI ook leerzaam is.
Met de Mounjaro zelf wel super blij. Nu 5,2 kg kwijt in 4 weken, dat zet het totaal op 10. Ik wil er nog eens 10, misschien 15 kwijt.
annelies_vg wijzigde dit bericht op 03-05-2025 21:56
20.49% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in