Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
vrijdag 16 mei 2025 om 13:07
Ja ik sport al 3 jaar, maar heb de afgelopen 3,5 maanden verbouwd en niet zoveel tijd om te sporten. Dus afgelopen maand weer goed de (zware) krachttraining opgepakt.
Maar ik meet ook 1x pw de cm’s. En die gaan er steady af. Merk het ook al aan de kleren.
Ik zit wel veel eerder vol en kan lang zoveel niet meer eten. Snaaien/trek is ook veel minder en beter te weerstaan merk ik. boschebolletje, heb je ook begeleiding van de poh of iemand anders? Die anders eens mee laten kijken?
Maar ik meet ook 1x pw de cm’s. En die gaan er steady af. Merk het ook al aan de kleren.
Ik zit wel veel eerder vol en kan lang zoveel niet meer eten. Snaaien/trek is ook veel minder en beter te weerstaan merk ik. boschebolletje, heb je ook begeleiding van de poh of iemand anders? Die anders eens mee laten kijken?
vrijdag 16 mei 2025 om 14:07
Ik zou inderdaad eens contact op kunnen nemen met POH. Ze gaven geen begeleiding omdat ik het zelf moet betalen, dus dan krijg ik ook geen begeleiding gaven zij aan.
Ik merk wel dat mijn behoefte aan chocolade minder is. Normaal kocht ik wel eens een reep als ik toch al in de supermarkt was. Dat doe ik nu niet meer. Maar krijg ik iets lekkers aangeboden dan pak ik het toch zo aan. Maar afvallen dus nog niet.
Fijn dat bij jou de cm's eraf gaan en je het al aan je kleding merkt.
Ik merk wel dat mijn behoefte aan chocolade minder is. Normaal kocht ik wel eens een reep als ik toch al in de supermarkt was. Dat doe ik nu niet meer. Maar krijg ik iets lekkers aangeboden dan pak ik het toch zo aan. Maar afvallen dus nog niet.
Fijn dat bij jou de cm's eraf gaan en je het al aan je kleding merkt.
vrijdag 16 mei 2025 om 20:40
Ik heb gisteren voor het eerst 0.25 Ozempic gespoten, en vandaag voel ik eigenlijk... helemaal niks. OK OK, ik heb wat minder gegeten dan normaal maar dat zal wel "het gedacht" zijn denk ik... Schijnt ook wel normaal te zijn aangezien de dosis nu nog maar een kwart is van wat het moet worden, en bovendien denk ik dat ik het niet correct heb ingespoten waardoor ik misschien niet alles binnen heb. Ik vond het wel eng om zo mijzelf te moeten prikken maar eigenlijk voelde ik er helemaal niets van!
zaterdag 17 mei 2025 om 18:17
Fijn, een topic over gewichtsverlies medicatie!
Ik ben vorig jaar naar de huisarts gegaan voor medicatie, ik weet het echt niet meer. Helaas heb ik een zeer conservatieve huisarts, die wilde er niks van weten. Ik mag het zelf nog even proberen... Dat ik dat al 30 jaar doe, maakt niet uit.
Paar weken geleden heb ik de knoop doorgehakt en inmiddels heb ik 2x mounjaro geprikt. Al meteen na de eerste prik had ik geen trek en geen eetruis meer. Heerlijk.
Fijn om hier mee te lezen (ik heb een week nodig gehad om het hele topic te lezen)
Ik ben vorig jaar naar de huisarts gegaan voor medicatie, ik weet het echt niet meer. Helaas heb ik een zeer conservatieve huisarts, die wilde er niks van weten. Ik mag het zelf nog even proberen... Dat ik dat al 30 jaar doe, maakt niet uit.
Paar weken geleden heb ik de knoop doorgehakt en inmiddels heb ik 2x mounjaro geprikt. Al meteen na de eerste prik had ik geen trek en geen eetruis meer. Heerlijk.
Fijn om hier mee te lezen (ik heb een week nodig gehad om het hele topic te lezen)

zaterdag 17 mei 2025 om 18:37
Plinkie schreef: ↑06-05-2025 09:27Ik ben, i.v.m. zwangerschap, acuut gestopt met Ozempic. De eerste twee weken ging het nog wel, maar inmiddels is de eetruis en het hongergevoel weer volop aanwezig. Confronterend vind ik. Het was zo lekker rustig in mijn hoofd.
We hadden nog een hoop snacks en zoetigheid in huis van 2 feestjes, maar nu heb ik gisteren aan mijn man gevraagd of hij dit weg wil gooien. Moet nu op wilskracht proberen het bij gezonde snacks te houden en het aangeleerde gedrag van niet meer 's avonds snacken door te zetten.
Helaas is mijn zwangerschap geëindigd en wacht ik nu op de miskraam. Heftige periode die ook mentaal veel kost. Én dan nog die eetruis erbij.
Heb gisterenavond de restjes medicatie die nog in de koelkast lagen (2 pennen) gespoten. Het was echt een minimale dosis, maar vandaag al veel minder ruis. Dat geeft rust die ik goed kan gebruiken.
Ook de huisarts een bericht gestuurd of het recept weer aangevraagd kan worden.

zaterdag 17 mei 2025 om 20:38
Onwetendheid en ik denk ook vooroordelen, vooral bij de (met alle respect) wat oudere generatie (huis)artsen.
Denk ik hè. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
En dank jullie wel

zondag 18 mei 2025 om 12:47
Goedemiddag allen,
Ik gebruik sinds januari Wegovy en ben nu bijna 10 kilo afgevallen. Ben ik natuurlijk erg blij mee. Maar omdat Wegovy amper leverbaar is in Nederland haal ik het uit Duitsland maar daar word het ook lastiger. Ik zit er over te denken om over te stappen naar Mounajro maar ik vraag me af of dit wel leverbaar is via de Nederlandse apotheken en wat de prijs is? Kan iemand hier mij dat vertellen? En zijn er ook mensen hier die overgestapt zijn van Wegovy naar Mounjaro en willen hun ervaringen vertellen? Ik weet ook niet of dat zomaar kan? Alvast bedankt.
Ik gebruik sinds januari Wegovy en ben nu bijna 10 kilo afgevallen. Ben ik natuurlijk erg blij mee. Maar omdat Wegovy amper leverbaar is in Nederland haal ik het uit Duitsland maar daar word het ook lastiger. Ik zit er over te denken om over te stappen naar Mounajro maar ik vraag me af of dit wel leverbaar is via de Nederlandse apotheken en wat de prijs is? Kan iemand hier mij dat vertellen? En zijn er ook mensen hier die overgestapt zijn van Wegovy naar Mounjaro en willen hun ervaringen vertellen? Ik weet ook niet of dat zomaar kan? Alvast bedankt.
woensdag 21 mei 2025 om 14:16
Ik heb gister de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik ben bang dat ook hij zo gaat reageren, of wil dat ik eerst een GLI ga volgen, maar ik wéét het allemaal al wel (want ook hier al 30 jaar strijd om gewicht). Hoe heb jij het verder aangepakt? Ben je nu via een kliniek gegaan? Ik heb het idee dat dat zo veel duurder is dan via de huisarts/apotheek.. Ik hoef het niet vergoed trouwens, ben zeer bereid dit zelf te betalen.Cliopatra schreef: ↑17-05-2025 18:17Fijn, een topic over gewichtsverlies medicatie!
Fijn om hier mee te lezen (ik heb een week nodig gehad om het hele topic te lezen)![]()
donderdag 22 mei 2025 om 18:08
Ik mocht van de huisarts geen GLI traject doen, dat zou de verzekering niet vergoeden. Terwijl mijn BMI boven de 40 is.
Dat gezegd hebbende, voel ik zelf ook niks voor zo'n traject. Ik weet het allemaal echt wel.
Ik ben nu lid geworden van Yazen. Daar bloed laten prikken en een arts heeft beoordeeld dat ik dus nu mounjaro mag prikken. Ik mocht kiezen uit mounjaro, rybelsus en wegovy.
Ik heb daar begeleiding van een coach en arts. En er is een fijne community. Ik begrijp van de community dat de begeleiding vooral vanuit mezelf moet komen (vragen stellen en ook aangeven wat voor begeleiding ik wil). Ik vind het heel fijn zo.
Dat gezegd hebbende, voel ik zelf ook niks voor zo'n traject. Ik weet het allemaal echt wel.
Ik ben nu lid geworden van Yazen. Daar bloed laten prikken en een arts heeft beoordeeld dat ik dus nu mounjaro mag prikken. Ik mocht kiezen uit mounjaro, rybelsus en wegovy.
Ik heb daar begeleiding van een coach en arts. En er is een fijne community. Ik begrijp van de community dat de begeleiding vooral vanuit mezelf moet komen (vragen stellen en ook aangeven wat voor begeleiding ik wil). Ik vind het heel fijn zo.
donderdag 22 mei 2025 om 18:33
Ik mag van de huisarts wel een GLI traject doen, maar ze staat niet achter medicatie. Ik zit te overwegen om het ook online of via een kliniek aan te vragen. De prijsverschillen zijn alleen wel echt groot. Ben nog aan het oriënteren. En houd steeds dit forum ook wat bij.Cliopatra schreef: ↑22-05-2025 18:08Ik mocht van de huisarts geen GLI traject doen, dat zou de verzekering niet vergoeden. Terwijl mijn BMI boven de 40 is.
Mag ik you vragen van de kosten zijn bij Yazen? Ik vind het niet duidelijk op de website. Neig zelf, als ik er voor in aanmerking kom, ook naar mounjaro.
donderdag 22 mei 2025 om 19:48
Wat is dat toch met die huisartsen, dat ze zo afwijzend tegenover deze medicatie staan?
Ik ben zelf sinds november vorig jaar bezig met Saxenda en ongeveer 15 kg kwijt. Het gaat niet supersnel maar ik ben er tevreden mee. Ik spuit 1,8 en heb heel langzaam opgehoogd. Ik kan gewoon eten maar ben eindelijk die ellendige eetruis en eetbuien kwijt.
Toen ik bij mijn huisarts kwam (met een bmi + 40) reageerde hij eerst ook heel afwijzend maar wilde me wel doorsturen voor een maagverkleining. Toen ik opmerkte dat ik liever eerst voor medicatie ging ipv mijn hele maag te laten aanpassen bond hij wel wat in. Gelukkig had ik een paar jaar geleden een soort van traject gedaan (co-eur) en dat was nog geldig om het vergoed te krijgen. Ik heb geluk gehad denk ik als ik sommige verhalen hier lees.
Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden. Nu is er eindelijk iets op de markt en het lijkt wel of het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt. Volgens mij is dat omdat bij obesitas toch altijd wordt gedacht van ieder pondje gaat door het mondje, gewoon minder eten etc.
Als iemand te veel drinkt zijn er pillen waarvan je heel misselijk wordt bij alcohol. Ik kan me niet voorstellen dat een arts dan zegt, nou ga eerst maar eens een jaartje naar de AA en dan heel misschien kom je ervoor in aanmerking.
Bij drugsgebruik kun je naar een afkickkliniek.
Maar drugsgebruik en alcoholisme is aan de buitenkant niet te zien. En te veel eten wel. En dan moet je het zelf maar zien op te lossen, je hebt het er immers zelf aangegeten.
Sorry voor dit lange verhaal, maar ik kan me hier zo kwaad om maken.
Ik ben zelf sinds november vorig jaar bezig met Saxenda en ongeveer 15 kg kwijt. Het gaat niet supersnel maar ik ben er tevreden mee. Ik spuit 1,8 en heb heel langzaam opgehoogd. Ik kan gewoon eten maar ben eindelijk die ellendige eetruis en eetbuien kwijt.
Toen ik bij mijn huisarts kwam (met een bmi + 40) reageerde hij eerst ook heel afwijzend maar wilde me wel doorsturen voor een maagverkleining. Toen ik opmerkte dat ik liever eerst voor medicatie ging ipv mijn hele maag te laten aanpassen bond hij wel wat in. Gelukkig had ik een paar jaar geleden een soort van traject gedaan (co-eur) en dat was nog geldig om het vergoed te krijgen. Ik heb geluk gehad denk ik als ik sommige verhalen hier lees.
Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden. Nu is er eindelijk iets op de markt en het lijkt wel of het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt. Volgens mij is dat omdat bij obesitas toch altijd wordt gedacht van ieder pondje gaat door het mondje, gewoon minder eten etc.
Als iemand te veel drinkt zijn er pillen waarvan je heel misselijk wordt bij alcohol. Ik kan me niet voorstellen dat een arts dan zegt, nou ga eerst maar eens een jaartje naar de AA en dan heel misschien kom je ervoor in aanmerking.
Bij drugsgebruik kun je naar een afkickkliniek.
Maar drugsgebruik en alcoholisme is aan de buitenkant niet te zien. En te veel eten wel. En dan moet je het zelf maar zien op te lossen, je hebt het er immers zelf aangegeten.
Sorry voor dit lange verhaal, maar ik kan me hier zo kwaad om maken.
donderdag 22 mei 2025 om 20:16
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Ik snap ook niet dat er zo moeilijk over wordt gedaan. Zeker als mensen het zelf betalen. Bij effecten zijn bij de meeste mensen minimaal en niet heel zwaar. En het helpt gewoon.
Ik ben sinds ik begon (februari) ongeveer 17 kilo kwijt en eigenlijk zonder heel veel moeite. Ik kan alles eten wat ik wil maar ik wil gewoon niet meer en zeker niet meer zoveel. Natuurlijk moet je alsnog wat wilskracht opbrengen en zorgen dat je gezond en gevarieerd eet, maar die keuzes zijn een stuk makkelijker te maken als je niet constant honger hebt of bezig bent met eten.
Ik heb nog heel wat kilo's te gaan (het liefst wil ik er nog 25 af maar 20 ben ik ook al blij mee want dan heb ik een gezond gewicht) maar ik heb er voor het eerst van mijn leven vertrouwen in dat het ook gaat lukken.
De meeste dikke mensen weten echt wel hoe ze gezond moeten eten en welke keuzes ze moeten maken maar dat is gewoon heel lastig om te doen als je lichaam en je hersenen constant vragen om eten.
Ik ben sinds ik begon (februari) ongeveer 17 kilo kwijt en eigenlijk zonder heel veel moeite. Ik kan alles eten wat ik wil maar ik wil gewoon niet meer en zeker niet meer zoveel. Natuurlijk moet je alsnog wat wilskracht opbrengen en zorgen dat je gezond en gevarieerd eet, maar die keuzes zijn een stuk makkelijker te maken als je niet constant honger hebt of bezig bent met eten.
Ik heb nog heel wat kilo's te gaan (het liefst wil ik er nog 25 af maar 20 ben ik ook al blij mee want dan heb ik een gezond gewicht) maar ik heb er voor het eerst van mijn leven vertrouwen in dat het ook gaat lukken.
De meeste dikke mensen weten echt wel hoe ze gezond moeten eten en welke keuzes ze moeten maken maar dat is gewoon heel lastig om te doen als je lichaam en je hersenen constant vragen om eten.
donderdag 22 mei 2025 om 20:24
Helemaal eens @Biedronka. Zo bijzonder dat er zo afwijzend wordt gereageerd door huisartsen. Nouja, je moet eigenlijk gewoon geluk hebben, want die van mij vond het prima (wel na een jaar GLI).
Ik ben ondertussen bijna 9 maanden bezig met Saxenda. Val nog heel gestaag af op de hoogste dosis. Denk ongeveer een kilo per maand nu, maar ik voel me zo heerlijk (totaal 30kg). Doordeweeks kan ik me heel goed aan mijn gezonde plan houden en in het weekend let ik wat minder op. Maar het is zo rustig in mijn hoofd, krijg continu complimenten over mijn nieuwe lijf en kleding past weer mooi. Als het zo blijft heb ik nog steeds overgewicht, maar in een heel andere mate dan voorheen.
Ik verwacht wel dat ik de medicatie nodig blijf hebben. Al heeft mijn leefstijlcoach ook aangegeven dat vetcellen een geheugen hebben van ongeveer 3 jaar. Dus na 3 jaar stabiel gewicht zou mijn lijf niet meer terug willen naar de oude (dikke) staat. Ben heel benieuwd of dat verhaal klopt..
Ik ben ondertussen bijna 9 maanden bezig met Saxenda. Val nog heel gestaag af op de hoogste dosis. Denk ongeveer een kilo per maand nu, maar ik voel me zo heerlijk (totaal 30kg). Doordeweeks kan ik me heel goed aan mijn gezonde plan houden en in het weekend let ik wat minder op. Maar het is zo rustig in mijn hoofd, krijg continu complimenten over mijn nieuwe lijf en kleding past weer mooi. Als het zo blijft heb ik nog steeds overgewicht, maar in een heel andere mate dan voorheen.
Ik verwacht wel dat ik de medicatie nodig blijf hebben. Al heeft mijn leefstijlcoach ook aangegeven dat vetcellen een geheugen hebben van ongeveer 3 jaar. Dus na 3 jaar stabiel gewicht zou mijn lijf niet meer terug willen naar de oude (dikke) staat. Ben heel benieuwd of dat verhaal klopt..
donderdag 22 mei 2025 om 20:45
Ik breek even in, in jullie topic, maar als ik google dan lees ik dat vetcellen 7-10 jaar meegaan:Pillow schreef: ↑22-05-2025 20:24Helemaal eens @Biedronka. Zo bijzonder dat er zo afwijzend wordt gereageerd door huisartsen. Nouja, je moet eigenlijk gewoon geluk hebben, want die van mij vond het prima (wel na een jaar GLI).
“Ja, vetcellen hebben een soort geheugen en kunnen zich "herinneren" dat ze groter waren. Dit betekent dat ze sneller geneigd zijn om overtollige energie als vet op te slaan, wat het moeilijker maakt om gewicht te verliezen en te behouden.
Uitleg:
Vetcellen kunnen veranderen van grootte, maar niet verdwijnen:
Wanneer je aankomt, worden vetcellen groter, en bij afvallen krimpen ze.
"Geheugen" van vetcellen:
Vetcellen hebben een soort geheugen van hun maximale grootte en de hoeveelheid vet die ze eerder opsloegen.
Verwachting van vetcellen:
Na gewichtsverlies kunnen vetcellen "wachten" om weer gevuld te worden met vet, omdat ze zich "herinneren" hoe het was toen ze vol waren.
Gevolg: Jojo-effect:
Dit "geheugen" kan leiden tot het jojo-effect, waarbij je snel weer aankomt na het verlies van gewicht, omdat het lichaam de voorkeur geeft aan het oude gewicht.
Levensduur van vetcellen:
Vetcellen hebben een levensduur van ongeveer 7 tot 10 jaar, wat betekent dat het kan duren voordat ze hun "geheugen" van de vorige gewichtstoestand verliezen.”
Edit: met een levensduur had ik ook nog nooit gehoord.
Pieremachochel

donderdag 22 mei 2025 om 22:23
Biedronka schreef: ↑22-05-2025 19:48Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden. Nu is er eindelijk iets op de markt en het lijkt wel of het zo moeilijk mogelijk moet worden gemaakt. Volgens mij is dat omdat bij obesitas toch altijd wordt gedacht van ieder pondje gaat door het mondje, gewoon minder eten etc.
Ja, heel erg mee eens. Obesitas is een ziekte die behandeld moet worden. En dat lijkt niet elke huisarts te beseffen. Ik vraag me sowieso af wanneer de richtlijnen eens worden aangepast. Dat jaar uitstel door die nutteloze GLI blijft ook heel raar.
donderdag 22 mei 2025 om 23:02
Nou inderdaad. Dan kom je met een BMI van +40 bij de huisarts en kun je eerst nog een jaar je tijd zitten verdoen bij zo’n GLI. Obesitas is een ziekte maar volgens velen is het toch ‘eigen schuld, dikke bult’. Ja inderdaad ik heb het er zelf aan gegeten, dat klopt. Maar bijna niemand is zo veel te zwaar zonder reden. Er zit vaak iets mentaals achter. En dan is afvallen gewoon heel lastig.
En mensen zijn toch ook niet onder dwang begonnen met roken, drinken of drugs. Maar daarmee stoppen wordt als heel moeilijk gezien. Afvallen is gewoon minder eten.. Ja, als het allemaal zo makkelijk was, was er niemand te zwaar.
Bij een maagverkleining is er ook geen garantie dat het gewicht eraf blijft, maar toch wordt dat eerder toegestaan dan medicatie.
donderdag 22 mei 2025 om 23:26
Van mij een hart onder de riem!Biedronka schreef: ↑22-05-2025 23:02Nou inderdaad. Dan kom je met een BMI van +40 bij de huisarts en kun je eerst nog een jaar je tijd zitten verdoen bij zo’n GLI. Obesitas is een ziekte maar volgens velen is het toch ‘eigen schuld, dikke bult’. Ja inderdaad ik heb het er zelf aan gegeten, dat klopt. Maar bijna niemand is zo veel te zwaar zonder reden. Er zit vaak iets mentaals achter. En dan is afvallen gewoon heel lastig.
En mensen zijn toch ook niet onder dwang begonnen met roken, drinken of drugs. Maar daarmee stoppen wordt als heel moeilijk gezien. Afvallen is gewoon minder eten.. Ja, als het allemaal zo makkelijk was, was er niemand te zwaar.
Bij een maagverkleining is er ook geen garantie dat het gewicht eraf blijft, maar toch wordt dat eerder toegestaan dan medicatie.
Ik las hier net:
https://eating--disorders-org-uk.transl ... _tr_pto=rq
Alles is niet voor iedereen geldend he.
Pieremachochel

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in