Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1559 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Biedronka schreef:
22-05-2025 23:02
Nou inderdaad. Dan kom je met een BMI van +40 bij de huisarts en kun je eerst nog een jaar je tijd zitten verdoen bij zo’n GLI. Obesitas is een ziekte maar volgens velen is het toch ‘eigen schuld, dikke bult’. Ja inderdaad ik heb het er zelf aan gegeten, dat klopt. Maar bijna niemand is zo veel te zwaar zonder reden. Er zit vaak iets mentaals achter. En dan is afvallen gewoon heel lastig.
En mensen zijn toch ook niet onder dwang begonnen met roken, drinken of drugs. Maar daarmee stoppen wordt als heel moeilijk gezien. Afvallen is gewoon minder eten.. Ja, als het allemaal zo makkelijk was, was er niemand te zwaar.
Bij een maagverkleining is er ook geen garantie dat het gewicht eraf blijft, maar toch wordt dat eerder toegestaan dan medicatie.
Precies dit, ik hoop ook dat de houding hierin eens zal veranderen. Zowel bij huisarts als anderen. Heel fijn dat deze medicatie er nu is als hulpmiddel, maar jammer dat zoveel huisartsen hier niet aan mee willen werken.
Ook ik ben met lood in schoenen naar huisarts geweest maar huisarts wil dat ik eerst twee jaar GLI doe voor medicatie een optie is. Ze vond ook GLI eigenlijk niet nodig, gewoon minder eten was haar motto. Helaas is met BMI van ruim boven de 30 iets wat duidelijk zelf niet goed lukt.
Zijn er andere opties als huisarts niet mee wil werken aan medicatie? 💊
Ik heb de huisarts gebeld om het recept voor Ozempic weer op te vragen, maar nu een paar dagen later kreeg ik (na nogmaals bellen omdat ik niks hoorde) door dat de apotheek dit niet meer verstrekt.
Met goede reden hoor, zeker. Maar waarom ik het dan voorheen wél kreeg is me een raadsel.

Goed.. ik moet dus op zoek naar een alternatief. De apotheker noemde Saxenda, Mysimba en Mounjaro. Die laatste is rete-duur. Wegovy kan ook nog, die kan ze in het buitenland bestellen.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zijn ongeveer de kosten van Saxenda per maand? Wie gebruikt Mysimba en werkt het?
Bij mij was Saxenda net iets duurder dan Mounjaro omdat je Saxenda dagelijks moet injecteren. Ik zou nog even goed de kosten per maand/per middel opvragen bij de apotheek.
Plinkie schreef:
23-05-2025 10:19
Ik heb de huisarts gebeld om het recept voor Ozempic weer op te vragen, maar nu een paar dagen later kreeg ik (na nogmaals bellen omdat ik niks hoorde) door dat de apotheek dit niet meer verstrekt.
Met goede reden hoor, zeker. Maar waarom ik het dan voorheen wél kreeg is me een raadsel.

Misschien gekke vraag: maar kun je dan niet beter bij een andere apotheek inschrijven die dit wel verstrekt?
Biedronka schreef:
22-05-2025 23:02
Nou inderdaad. Dan kom je met een BMI van +40 bij de huisarts en kun je eerst nog een jaar je tijd zitten verdoen bij zo’n GLI. Obesitas is een ziekte maar volgens velen is het toch ‘eigen schuld, dikke bult’. Ja inderdaad ik heb het er zelf aan gegeten, dat klopt. Maar bijna niemand is zo veel te zwaar zonder reden. Er zit vaak iets mentaals achter. En dan is afvallen gewoon heel lastig.
En mensen zijn toch ook niet onder dwang begonnen met roken, drinken of drugs. Maar daarmee stoppen wordt als heel moeilijk gezien. Afvallen is gewoon minder eten.. Ja, als het allemaal zo makkelijk was, was er niemand te zwaar.
Bij een maagverkleining is er ook geen garantie dat het gewicht eraf blijft, maar toch wordt dat eerder toegestaan dan medicatie.

Ja, het voelt een beetje alsof je voor straf eerst terug naar school wordt gestuurd. Als een verplichte cursus na rijden onder invloed.

Ik vind die vergelijking met roken nogal mank gaan (ik hou het even bij roken, omdat ik daar zelf ervaring mee heb). Ik ben na 13 jaar roken gestopt. En ja, dat was lastig, maar het is vooral lastig in de eerste maanden. Nu is het uit mijn systeem en kost het nul moeite meer. Ik zie grote verschillen: roken hoeft niet, eten moet wel, dus je komt er altijd mee in aanraking. En als je lichaam afkickt van de nicotine, gaat de fysieke behoefte weg. Dat is bij eten nooit zo. Die fysieke behoefte aan eten is juist heel sterk, omdat we anders niet zouden overleven.
Sansi schreef:
22-05-2025 23:39
Precies dit, ik hoop ook dat de houding hierin eens zal veranderen. Zowel bij huisarts als anderen. Heel fijn dat deze medicatie er nu is als hulpmiddel, maar jammer dat zoveel huisartsen hier niet aan mee willen werken.
Nou dit, bij mijn huisartsenpraktijk kijken ze of ze water zien branden als ik bijv. Ozempic noem. Kan niet, gaat niet blabla. En dat terwijl ik een bmi >30 heb, hoge bloeddruk en prediabetes sinds kort. Ik doe het nu weer op eigen houtje en het gaat gelukkig wel naar beneden, maar het gaat láng duren, want ik wil niet constant met een hongergevoel (en daaropvolgende eetbuien) moeten rondlopen. Maar zo ontzettend balen dat bepaalde huisartsen zo conservatief en terughoudend zijn wat betreft de laatste ontwikkelingen op het gebied van de aanpak van obesitas. Obesitas is een ziekte en er zijn nu effectieve middelen voor om het aan te pakken.
Rozen verwelken
Schepen vergaan
Liever een frikandel
Dan een banaan
Avena schreef:
23-05-2025 13:09
Ja, het voelt een beetje alsof je voor straf eerst terug naar school wordt gestuurd. Als een verplichte cursus na rijden onder invloed.

Ik vind die vergelijking met roken nogal mank gaan (ik hou het even bij roken, omdat ik daar zelf ervaring mee heb). Ik ben na 13 jaar roken gestopt. En ja, dat was lastig, maar het is vooral lastig in de eerste maanden. Nu is het uit mijn systeem en kost het nul moeite meer. Ik zie grote verschillen: roken hoeft niet, eten moet wel, dus je komt er altijd mee in aanraking. En als je lichaam afkickt van de nicotine, gaat de fysieke behoefte weg. Dat is bij eten nooit zo. Die fysieke behoefte aan eten is juist heel sterk, omdat we anders niet zouden overleven.
Dat is precies het punt. Je kunt zonder roken, alcohol of drugs. Maar eten moet je, elke dag opnieuw.
Vertellen jullie aan mensen dat je Saxenda of een ander middel gebruikt?
Ik doe dat bewust niet. Ik hoor zo vaak als iemand afvalt door een maagverkleining of met behulp van medicatie: Oh, maar dan heb je het dus niet zelf gedaan.
Ik vind dat zo'n onzin. Alsof je na een maagverkleining niet zelf gezonde keuzes moet maken. Iedereen kent wel de gevallen dat mensen na een paar jaar weer op het gewicht van voor de verkleinig zitten, zo makkelijk is het ook weer niet.
En nu met Saxenda. Ik ben mijn eetruis kwijt, maar dat wil niet zeggen dat het nu vanzelf gaat. Ik had op zich wel een gezond eetpatroon, maar was verder de hele dag aan het grazen en had eetbuien. Dat is nu zo goed als weg. Ik hoop dat ik gewend raak aan een normaal eetpatroon zonder grazen en dat ik op een gegeven moment zonder Saxenda kan. Maar moet ik het blijven gebruiken, dan is het ook goed.
Biedronka schreef:
23-05-2025 15:36

Nee bijna niemand weet het. Mijn man en 2 vriendinnen. De rest weet het niet. Ook de (schoon)familie niet. Niemand die het ziet overigens. Ookal ben ik meer dan 20 kg kwijt. Dat vind ik trouwens helemaal top, heb toch al geen behoefte om er over te praten met mensen dus zo begint er ook lekker niemand over.

😁
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Biedronka schreef:
23-05-2025 15:36
Ik doe dat bewust niet. Ik hoor zo vaak als iemand afvalt door een maagverkleining of met behulp van medicatie: Oh, maar dan heb je het dus niet zelf gedaan.
Ik vind dat zo'n onzin. Alsof je na een maagverkleining niet zelf gezonde keuzes moet maken. Iedereen kent wel de gevallen dat mensen na een paar jaar weer op het gewicht van voor de verkleinig zitten, zo makkelijk is het ook weer niet.
En nu met Saxenda. Ik ben mijn eetruis kwijt, maar dat wil niet zeggen dat het nu vanzelf gaat. Ik had op zich wel een gezond eetpatroon, maar was verder de hele dag aan het grazen en had eetbuien. Dat is nu zo goed als weg. Ik hoop dat ik gewend raak aan een normaal eetpatroon zonder grazen en dat ik op een gegeven moment zonder Saxenda kan. Maar moet ik het blijven gebruiken, dan is het ook goed.
Hier hetzelfde. Vertelde al een paar jaar niet meer als ik op dieet ging. En ik at altijd wel drie gezonde maaltijden en daarnaast veeelste veel en te slechte dingen. Die laatste categorie heb ik nu grotendeels geschrapt en daar door val ik ook af.
Maar dat hebben de meeste mensen niet door, want die dingen at ik vooral thuis/alleen.

Maar ik eet nu ook af en toe nog wel eens wat lekkers, alleen dan heb ik aan een kleine portie gewoon echt genoeg. Van dat gevoel geniet ik dan haast nog meer.

De mening van anderen zit ik niet op te wachten, dus vraag er ook niet naar.
Heb genoeg geprobeerd en nu eindelijk iets wat mij ondersteunt.
LunchLover schreef:
23-05-2025 17:20
Nee bijna niemand weet het. Mijn man en 2 vriendinnen. De rest weet het niet. Ook de (schoon)familie niet. Niemand die het ziet overigens. Ookal ben ik meer dan 20 kg kwijt. Dat vind ik trouwens helemaal top, heb toch al geen behoefte om er over te praten met mensen dus zo begint er ook lekker niemand over.

😁
Ik ben al ruim 15 kg kwijt en echt niemand die het ziet. Aan de ene kant lekker rustig want niemand heeft er een mening over. Aan de andere kant, een complimentje is ook wel eens leuk. Beetje dubbel gevoel dus.
Mijn man weet het overigens wel. Hij staat er ook helemaal achter. Hij heeft zoiets van je hebt al zoveel geprobeerd, als dit dan werkt waarom niet. En hij vindt het geweldig dat het nu wel lukt. Er moet nog wel heel veel af, maar dat gaat hopelijk lukken.
Biems schreef:
23-05-2025 18:00
Hier hetzelfde. Vertelde al een paar jaar niet meer als ik op dieet ging. En ik at altijd wel drie gezonde maaltijden en daarnaast veeelste veel en te slechte dingen. Die laatste categorie heb ik nu grotendeels geschrapt en daar door val ik ook af.
Maar dat hebben de meeste mensen niet door, want die dingen at ik vooral thuis/alleen.

Maar ik eet nu ook af en toe nog wel eens wat lekkers, alleen dan heb ik aan een kleine portie gewoon echt genoeg. Van dat gevoel geniet ik dan haast nog meer.

De mening van anderen zit ik niet op te wachten, dus vraag er ook niet naar.
Heb genoeg geprobeerd en nu eindelijk iets wat mij ondersteunt.
Dat is zo fijn dat die bodemdrang weg is. Een kleine portie is inderdaad echt genoeg. Heel aparte ervaring voor mij.
En wat je zegt, het middel ondersteunt je. Het is niet zo dat je niets hoeft te doen en de kilo’s er zomaar vanzelf af vliegen. Was t maar waar.
Ik heb het wel gewoon aan iedereen verteld, mensen (ook redelijk onbekenden) zien dat ik veel kwijt ben en geven complimenten. Als ze vragen hoe het is gelukt, geef ik gewoon eerlijk antwoord. Krijg gelukkig 0 negatieve reacties, echt alleen mensen die nog beamen dat het knap is, omdat je het uiteindelijk toch zelf moet doen. De enige vraag die ik krijg is of ik niet bang ben dat ik na stoppen met medicatie weer aan zal komen. Tja, daar ben ik inderdaad bang voor, dus ik stop voorlopig nog niet.
Biedronka schreef:
23-05-2025 18:45
Ik ben al ruim 15 kg kwijt en echt niemand die het ziet. Aan de ene kant lekker rustig want niemand heeft er een mening over. Aan de andere kant, een complimentje is ook wel eens leuk. Beetje dubbel gevoel dus.
Mijn man weet het overigens wel. Hij staat er ook helemaal achter. Hij heeft zoiets van je hebt al zoveel geprobeerd, als dit dan werkt waarom niet. En hij vindt het geweldig dat het nu wel lukt. Er moet nog wel heel veel af, maar dat gaat hopelijk lukken.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op complimenten. Trauma van geloof ik. Want als iemand zegt wat zie je er goed uit nu je bent afgevallen hoor ik 'wat was je dik en lelijk'.

Maar goed dat ligt aan mij hoor... 😂
Hi

Afgelopen woensdag begonnen met Saxenda en dit draadje heeft mij al ontzettend geholpen met info en tips.
Ik merk dat ik behoefte heb aan uitwisseling en ervaring delen en dus zojuist een account aangemaakt.

Ik las de ervaringen met de huisarts en ik denk zo dat ik de uitzondering op de regel heb getroffen.
Ik ging voor een doorverwijzing voor het NOK omdat ik nadacht (en twijfelde) over een maagverkleining en stapte naar buiten met Saxenda.

Mijn huisarts is zelf al een tijd te zwaar en is zichtbaar afgevallen… ik heb het niet gevraagd maar ik vermoed dat hijzelf een vergelijkbare keuze heeft gemaakt want hij was degene die zei, obesitas is een ziekte en daar heb je gewoon hulp bij nodig.

Zeker weten dat zijn eigen ervaring hielp om mij serieus te nemen.
Toen ik een tijd terug worstelde met hormonale problemen was het begrip namelijk ver te zoeken.

Enige was wel, behalve wat linkjes naar info en de vraag of ik wel eens mijzelf had geprikt - nee - was er weinig uitleg of begeleiding.
Maar gelukkig hebben het grote web vol filmpjes en fora. 😉

Behalve wat hoofdpijn heb ik eigenlijk geen bijwerkingen, maar ik zit nog op de laagste dosis natuurlijk.

Oh en ook ik vertel dit aan niemand. Ja mijn man weet het.
Ik heb namelijk ook geen zin om dit uitgebreid te moeten bespreken met anderen die er geen ervaring mee hebben, beste stuurlui staan altijd aan wal.
Welkom Noera! Wat fijn dat je een huisarts hebt die het snapt. Obesitas dan lol, je kunt niet alles hebben. Het scheelt de wereld als een huisarts snapt dat obesitas een ziekte is. Fijn dat de bijwerkingen meevallen, merk je verder al iets?
Zo heb ik deze week mezelf verantwoord omdat ik ook de opmerking kreeg van ohhhh spuit je, ja dat is wel makkelijk. Uhhh nee, want ik eet misschien minder, maar zolang ik ongezond eet val ik niet af.
Ik ben nu bijna 1 jaar bezig en maar 8 kilo afgevallen, het gaat echt heel langzaam, maar prima.
Mijn man heeft een gesprek gehad met de huisarts en deze staat positief tegenover het middel en is zelf nieuwsgierig naar de wisselwerking tussen alcohol en GPL 1 (als ik het zo goed schrijf). Ik ben blij voor hem, want het is echt wel een struggle. Echter ben ik ook wel bezorgd over zijn gewicht. Hij heeft welliswaar overgewicht, maar er werd hem wel gewaarschuwd dat zijn hongergevoel zo goed als compleet kan verdwijnen. Hij (en ieder mens) heeft natuurlijk ook gewoon voedsel nodig. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie voldoende binnenkrijgen? Krijgen jullie supplementen voorgeschreven? Eet je tegen je zin in toch nog steeds 3 maaltijden per dag? Of valt het mee en hou je genoeg trek over om voldoende binnen te krijgen?
En hoe passen jullie het in binnen het gezinsleven? Ik zou het leuk vinden als mijn man en ik samen kunnen blijven eten. Lukt dat bij jullie ook?
Ik eet gewoon 3 maaltijden. En ik ga ook wel uit eten, maar dan neem ik alleen een hoofdgerecht.

Het is niet zo dat bij iedereen het hongergevoel direct verdwijnt. Het kan 6-8 weken duren voordat je er iets van merkt.
Bij mij was het wel direct. Maar aan het eind van de week komt het hongergevoel weer terug.
De priklocatie maakt ook uit. In de buik werkt het sterker dan in arm of been, maar de bijwerkingen zijn ook sterker.
LunchLover schreef:
25-05-2025 09:54
Welkom Noera! Wat fijn dat je een huisarts hebt die het snapt. Obesitas dan lol, je kunt niet alles hebben. Het scheelt de wereld als een huisarts snapt dat obesitas een ziekte is. Fijn dat de bijwerkingen meevallen, merk je verder al iets?
Ha LunchLover,
Ja ik merk het al aan de weegschaal…. Maar dat is vocht want ik dronk al veel water maar om misselijkheid en verstopping te voorkomen drink ik nu meer.

Het hongergevoel is aan het veranderen maar wat ik nu echt begin te merken is die ruis die er dus was over eten. Ik vergeet nu te eten en dat is echt een hele nieuwe gewaarwording.

Wat mij vandaag opvalt is hoeveel meer speeksel ik aanmaak.
Is dit herkenbaar?
Ik eet ook gewoon alleen veel minder. Ik heb ook dagen erbij dat ik gewoon niks wil eten simpelweg omdat alles mee tegenstaat. Als dat zo is ga ik minder spuiten tijdelijk.
NomenNesci0 schreef:
25-05-2025 15:05
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie voldoende binnenkrijgen? Krijgen jullie supplementen voorgeschreven? Eet je tegen je zin in toch nog steeds 3 maaltijden per dag? Of valt het mee en hou je genoeg trek over om voldoende binnen te krijgen?
En hoe passen jullie het in binnen het gezinsleven? Ik zou het leuk vinden als mijn man en ik samen kunnen blijven eten. Lukt dat bij jullie ook?
Nu ben ik pas een week op weg dus nog totaal in de opbouw en wen fase.
Maar je vragen spelen/ speelde ook bij mij en wat ik er nu van kan zeggen is, ik eet gewoon mee met de maaltijden alleen wel minder.
Zeker de koolhydraten laat ik vanzelf staan… die vullen wel echt heel erg.

Ik kan nog steeds hebben dat mijn maag knort maar dat is nu op “normale” momenten en het is snel ook over als ik iets eet. Mijn eet behoefte is niet weg… maar misschien als ik verhoog dat dat gaat gebeuren.

En supplementen, ik heb niets voorgeschreven gekregen maar slik al veel langer een basis aanvulling. Lijkt mij geen kwaad te kunnen je daar in te verdiepen… als je merkt dat je bepaalde voedingsstoffen gaat missen.
Een voedings appje helpt mij om te zien wat ik eet in waardes en dus kan ik mijn behoefte in supplementen daar op afstemmen.

Wel even een side note over supplementen. Begin niet zo maar met iets slikken.
Verdiep je er in en laat je bloed prikken, het is niet zo makkelijk als baad het niet, schaad het niet.
de eerste dagen na inname heb ik nauwelijks honger. Daarna wel weer meer, zeker tegen het einde van de week.
Overdag eet ik zeker de eerste dagen heel weinig maar probeer wel wat gezonde dingen (groente, fruit, kopje soep) te eten. "s avonds eet ik gewoon mee aan tafel maar veel minder.
Dag 5-7 eet ik overdag wel weer meer en drie maaltijden per dag.
Ik ga ook nog uit eten. Ik probeer dat wel het liefst op dag 5-7 te doen. Op dag 1-2 zou ik niet uit eten gaan. Dat is gewoon zonde van het geld voor mij.
Maar dat kan je meestal wel plannen. Ik doe de injectie ook wel eens een dag later of eerder als dat zo beter uitkomt.

Ik heb ook nog gewoon echt wel trek in bepaalde dingen en geniet ook nog gewoon van eten, maar vooral de laatste dagen van de week.
Ik zit nu in de 7e week van Ozempic en neem 0,5. Ik heb pas sinds kort (en dan met name na de eerste paar dagen dat ik spuit) geen hongergevoel meer. Gek genoeg nog wel lekkere trek, dat geeft ook wel aan dat het eten van lekkere dingen er zo ingesleten zit dat ik mij iedere keer moet afvragen: heb ik nou honger of gewoon zin om te snoepen? Dat vind ik nog wel moeilijk, omdat ik vooral gewend ben om uit gewoonte te snoepen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven