Schildklier issues, tips?
zaterdag 26 december 2015 om 22:07
Ik zal het kort (proberen te) houden. Mijn huidige baan is failliet gegaan, en door meerdere omstandigheden was dit de druppel die de emmer deed overlopen. Psychisch ben ik een positief ingesteld persoon, altijd vrolijk, weinig te zeuren. Toen ik thuis kwam te zitten takelde ik lichamelijk af, sliep ontzettend veel, gevoel alsof ik in een droom leefde, kreeg laat van onbewuste hyperfentilatie met een paniekaanval als gevolg. Na een aantal weken (2) heb ik bloed laten prikken. Vooral omdat de huisarts ook zag dat ik totaal mezelf niet was. Ik ga niet snel naar de huisarts. Uit de test bleek dat ik herstellende was van Pfeiffer, en mijn TSH waarde verhoogd was (7) de andere waarden van de schildklier waren in orde. Echter kón ik niet meer en was ik het zo beu dat ik met thyrax mocht beginnen. Intussen was ik gestopt met de pil. Van de thyrax (laagste dosis) kon ik na een week alleen nog maar spugen/diarree/hartkloppingen/zweten. Overgestapt naar Euthyrox. Na een aantal dagen hetzelfde verhaal. Daarnaast slikte ik vanaf het moment dat ik hoorde dat ik Pfeiffer had vitamine C/B complex/vitamine D (licht tekort)/magnesium/multi. Arts adviseerde me te stoppen met schildklier hormonen. Mijn lichaam was door stress hormonaal ontregeld en doordat ik gestopt was met de pil nog erger.
Ik vraag me alleen af....wat nu? Kan een schildklier weer in balans komen? Ik voel me wel wat beter, maar niet zoals voorheen. Ik sportte elke dag, ben slankgespierd en een bezige bij. Nu heb ik dagelijks verschrikkelijke pijn rond m'n eierstokken en lig ik kruipend op de vloer tijdens m'n menstruatie.
Wie herkent dit? Kan een schildklier tijdelijk ontregeld zijn? Waarom reageerde ik zo op die medicijnen? Heeft iemand dat ook wel eens gehad? Ik moet over een week terug naar de huisarts maar zit met m'n handen in het haar.
Ik vraag me alleen af....wat nu? Kan een schildklier weer in balans komen? Ik voel me wel wat beter, maar niet zoals voorheen. Ik sportte elke dag, ben slankgespierd en een bezige bij. Nu heb ik dagelijks verschrikkelijke pijn rond m'n eierstokken en lig ik kruipend op de vloer tijdens m'n menstruatie.
Wie herkent dit? Kan een schildklier tijdelijk ontregeld zijn? Waarom reageerde ik zo op die medicijnen? Heeft iemand dat ook wel eens gehad? Ik moet over een week terug naar de huisarts maar zit met m'n handen in het haar.
zaterdag 26 december 2015 om 22:40
Een ontregelde en heftigere cyclus is heel normaal als je met de pil stopt. Vermoeidheid hoort bij Pfeiffer en kan lang aanhouden. Het verlies van een baan kan lichte en zwaardere depressies en bijbehorende angst- of zelfs paniekklachten veroorzaken. Kortom, het lijkt mij dat jouw klachten helemaal niet gek zijn in jouw situatie en ik zou de oplossing zoeken in voldoende rust nemen en psychische hulp zoeken.
zaterdag 26 december 2015 om 22:42
test antistoffen idd
ik had ook een te hoog tsh maar een goede t3 of t4 (Weet niet meer hoe die andere waarde prc heet)
langzaam aan werd die andere waarde ook slechter en leek het op een traagwerkende schildlier
voor de zekerheid antistoffen getest en die waren zo hoog dat het boven de meting uit kwam.
hashimoto dus
slik nu euthyrox 100 ug per dag
ik had ook een te hoog tsh maar een goede t3 of t4 (Weet niet meer hoe die andere waarde prc heet)
langzaam aan werd die andere waarde ook slechter en leek het op een traagwerkende schildlier
voor de zekerheid antistoffen getest en die waren zo hoog dat het boven de meting uit kwam.
hashimoto dus
slik nu euthyrox 100 ug per dag
zaterdag 26 december 2015 om 23:14
Thanks voor de tip! Psychische hulp heb ik al, maar daar ligt het probleem niet zo zeer. In februari start namelijk m'n nieuwe master. Genoeg toekomst perspectief en ik voel me niet ongelukkig. Maar het is misschien waar dat je zegt dat het niet "gek" is dat ik even uit balans ben. Maar ik maak me ergens wel zorgen. Vooral dus omdat ik zo ziek werd van die schildklier medicijnen (als in: hyper). Mochten er antistoffen zijn dan is herstel dus niet mogelijk, begrijp ik? Ik weet mijn waarde pas van 6 weken geleden, binnenkort weet ik dus of hij weer hersteld is.
zondag 27 december 2015 om 07:05
Pfeiffer is ook niet niks. Ik zou maar even rustig aan doen de komende tijd. Afhankelijk van wat je hebt kan een schildklier ook met gezond eten weer goed komen, maar je kunt ook een aandoening hebben waarbij je medicijnen en behandeling nodig hebt, Daarnaast kan een schildklierprobleem je psychische klachten aanwakkeren. Ik zou goed laten uitzoeken waar je schildklier problemen vandaan komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 27 december 2015 om 10:27
Omdat daar mijn schildklier probleem vandaan kon komen (oestrogeendominantie) en ik dacht: waarom ook niet. Uit wanhopigheid mee gestopt, haha. Ik voel me zo'n zeur als ik weer op de stoep sta bij m'n huisarts, maar ik wil graag weer voorruit. Het is niet dat ik mega ziek ben, maar ik voel me niet echt fit. Uit mijn bloed bleek dat ik over het ergste van Pfeiffer heen ben, ik ben ook minder moe. Gewoon wat minder scherp. Minder actief. 2 maanden geleden ging ik iedere ochtend hardlopen,
dat doe ik al weken niet meer. Tja....hormonen. Altijd onderschat.
dat doe ik al weken niet meer. Tja....hormonen. Altijd onderschat.
zondag 27 december 2015 om 14:05
zondag 27 december 2015 om 14:51
quote:Aquadrie schreef op 27 december 2015 @ 13:12:
Is je ijzer waarde geprikt? (Ferritine) Als dat laag is kan je ook averechts reageren op schildklier medicatie.Mijn ferritine is nu al heel lang te laag (rond de 6), maar ik ben nog nooit hyper geworden daardoor. Eerder het tegenovergestelde. Vraag me dus hoe je dit bedoelt?
Is je ijzer waarde geprikt? (Ferritine) Als dat laag is kan je ook averechts reageren op schildklier medicatie.Mijn ferritine is nu al heel lang te laag (rond de 6), maar ik ben nog nooit hyper geworden daardoor. Eerder het tegenovergestelde. Vraag me dus hoe je dit bedoelt?
zondag 27 december 2015 om 23:54
Er is heel veel mogelijk met schildkliermedicatie ook bij hyper.
Ik ben zelf 5 jaar hyper geweest (uiteraard met tussenpozen, 1,5 jaar behandeld Strumazol, 1 jaar thyrax daarna stoppen, 6 maanden later weer hyper en dit zo 5 jaar door) en uiteindelijk is bij mij de schildklier er helemaal uitgehaald vorige week.
Wat zijn je waardes?
Ik ben zelf 5 jaar hyper geweest (uiteraard met tussenpozen, 1,5 jaar behandeld Strumazol, 1 jaar thyrax daarna stoppen, 6 maanden later weer hyper en dit zo 5 jaar door) en uiteindelijk is bij mij de schildklier er helemaal uitgehaald vorige week.
Wat zijn je waardes?
maandag 28 december 2015 om 10:27
maandag 28 december 2015 om 11:07
Hoi,
Je TSH is wat hoger dan normaal, FT4 ligt binnen de normaal waarden. Dat wordt een subklinische hypothyreodie genoemd. Sommige artsen willen dan wel een proefbehandeling starten met Thyrax. van de blauwe Thyrax is bekend dat mensen overgevoelig op de blauwe kleurstof kunnen reageren. Ik ben het met een aantal anderen hier eens dat het goed is om op antistoffen te testen dan weet je beter waar je aan toe bent. En of het bij jou de oorzaak is van al je klachten weet ik natuurlijk niet maar ik had een hele waslijst aan klachten bij een subklinische hypothyreodie. Mijn klachten werden ook veroorzaakt door B12 en vit D tekort wat met regelmaat samengaat met schildklier met name waar het gaat om auto-immuun problemen. Het is goed om deze mee te nemen in de bloedtesten. En verder is mij toen in het ziekenhuis verteld dat een slechtwerkende schildklier de deur gemakkelijker openzet voor allerlei virussen.
Je TSH is wat hoger dan normaal, FT4 ligt binnen de normaal waarden. Dat wordt een subklinische hypothyreodie genoemd. Sommige artsen willen dan wel een proefbehandeling starten met Thyrax. van de blauwe Thyrax is bekend dat mensen overgevoelig op de blauwe kleurstof kunnen reageren. Ik ben het met een aantal anderen hier eens dat het goed is om op antistoffen te testen dan weet je beter waar je aan toe bent. En of het bij jou de oorzaak is van al je klachten weet ik natuurlijk niet maar ik had een hele waslijst aan klachten bij een subklinische hypothyreodie. Mijn klachten werden ook veroorzaakt door B12 en vit D tekort wat met regelmaat samengaat met schildklier met name waar het gaat om auto-immuun problemen. Het is goed om deze mee te nemen in de bloedtesten. En verder is mij toen in het ziekenhuis verteld dat een slechtwerkende schildklier de deur gemakkelijker openzet voor allerlei virussen.
maandag 28 december 2015 om 11:18
maandag 28 december 2015 om 23:42
dinsdag 29 december 2015 om 01:02
Weet niet hoe het zit met je schildklier maar stress kan de hormonen en de schildklier wel ontregelen. Denk dat je je energie op peil moet brengen, eventueel wat supplementen en om het goed uit te laten zoeken zou je naar een deskundige moeten, iemand die op natuurlijke manier behandelt. Op internet is ook wel het een en ander te vinden, oa over bijnieruitputting en de hormonen. En die oestrogeendominantie, die ook weer invloed heeft op de schildklier, is ook wel aan te pakken.
http://energiekevrouwenac ... rmoeide-vrouw-moet-weten/
Vitamine B12 heeft trouwens ook een gunstige invloed op je hb-gehalte. En ijzer in de vorm van bijvoorbeeld pherrum phosphoricum werkt wat subtieler.
http://energiekevrouwenac ... rmoeide-vrouw-moet-weten/
Vitamine B12 heeft trouwens ook een gunstige invloed op je hb-gehalte. En ijzer in de vorm van bijvoorbeeld pherrum phosphoricum werkt wat subtieler.
dinsdag 29 december 2015 om 11:21
Dank voor je info, ik laat bloedprikken, en ga me dan focussen op het terug brengen van inderdaad de energie (ik had altijd plenty energie) en de balans in m'n lichaam.
Verder herken ik veel in het bijnieruitputting stuk. Moeilijk in slaap komen, sochtends suf, later op de dag een opleving. Stijve spieren in schouders en nek (ben ik wel gevoelig voor, ik loop bij een chiropractor). Nooit ergens last van gehad en nu lijk ik het allemaal tegelijk te krijgen ???
Verder herken ik veel in het bijnieruitputting stuk. Moeilijk in slaap komen, sochtends suf, later op de dag een opleving. Stijve spieren in schouders en nek (ben ik wel gevoelig voor, ik loop bij een chiropractor). Nooit ergens last van gehad en nu lijk ik het allemaal tegelijk te krijgen ???
dinsdag 29 december 2015 om 12:11
Update: de huisarts heeft mij gebeld en wil volgende week een gesprek. Aangezien mijn schildklier behandeld is en ik daar sterk op reageerde lijkt er sprake te zijn van een hormonale disbalans (progesteron/oestrogeen) met als gevolg een verhoogde TSH.
Hierbij kan ik beter door laten verwijzen naar een endocrinoloog lijkt mij toch? Ik ben nu al 2 maanden aan het aanmodderen met de huisarts.
Hierbij kan ik beter door laten verwijzen naar een endocrinoloog lijkt mij toch? Ik ben nu al 2 maanden aan het aanmodderen met de huisarts.