Gezondheid alle pijlers

Schildklier vraag

10-02-2015 15:23 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft haar bloed laten controleren en bij schildklier staat:

TSH 3.8

T4 vrij thyroxine 8,1

T3 triiodothyronine 1.7

Cortisol 0,61= laag.....

Vitamine D en B12 zijn goed door supplementen/injecties.

Huisarts en internist vinden de schildklierwaardes prima. Maar is dit ook zo?

Volgens gelezen info is de TSH tegen grens aan van te hoog (mag 0,4/4.0 zijn)...

En T4 te laag (9.0/23.5).

T3 mag tussen 1,34/2,73 zitten.

Ze heeft vele typische schildklier klachten maar is nu dus naar huis gestuurd. Keel is ook verdikt, voelt echt krop in de keel.

Wat vinden jullie?

Kan dit duiden op trage- of snelle schildklier?

Graag ervaringen....
Ik wil even gezegd hebben dat ik geen arts ben en je geen medisch advies kan geven. Ik wil wel met je meedenken.

Ik studeer voor diëtiste (in de USA) en toevallig heb ik morgen een examen over hormonen en daarbij wordt ook de schildklier behandeld. Naar wat ik begreep heeft de schildklier jodium nodig vanuit je voeding om van thyroglobulin (wat in de schildklier gemaakt wordt) T4 en T3 te maken (T4 is thyroglobulin met 4 jodium ionen en T3, idem met 3). Het kan natuurlijk zijn dat je vriendin haar schildklier niet goed werkt (te snel of te langzaam), maar als je vriendin gewoon te weinig jodium tot zich neemt dat kan ook een 'gezonde' schildklier die T4 en T3 niet maken. Haar TSH level is wel goed (wat duidt op dat de hersenen je lichaam aanstuurt om dat hormoon te maken).

Een goitre werd tijdens mijn college genoemd als een verschijnsel van een tekort aan jodium. Het komt met name voor in derde wereldlanden, maar goed het kan ook in NL voorkomen, zeker als je geen brood en tafelzout eet. In het Nederlands heet het een struma (lees ik net)

Hier meer informatie over een struma (wel in het engels): http://www.webmd.com/women/understanding-goiter-basics

Hier vanuit het voedingcentrum informatie over jodium: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Thanks, Iris!
Is er ook anti tpo geprikt? Antistoffen geven een goede indicatie of deze waarden hypothyreodie inluiden of dat het een tijdelijke ontsteking door virus is en dus weer gewoon overgaat. Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven