Gezondheid alle pijlers

Slecht / laat inslapen

19-11-2015 22:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Heb een vraagje! Sinds ik in de zorg werk (lees: onregelmatig), slaap ik erg slecht in. Met name voordat ik dagdiensten moet draaien. Eerder was het nog zo dat wanneer ik dan mijn eerste dagdienst er weer op had zitten, 's avonds wel moe genoeg was van de dag om goed te slapen. Maar tegenwoordig helpt dat niet meer en val ik pas rond 1.00 uur in slaap, terwijl ik rond 22.30 uur al in bed lig en probeer te slapen. Het lijkt dan ook wel alsof ik steeds minder vermoeid word en juist meer wakker word, naarmate het later wordt. Ik ga het dan ook gewoon teveel forceren. Heb op zo'n moment ook veel gedachten (niet persé negatief, maar gewoon druk in m'n hoofd). Om 6.00 uur gaat helaas wel de wekker weer.

Ik merk dat ik niet genoeg heb aan dit aantal uren slaap. Overdag heb ik daardoor minder concentratievermogen, ben ik minder actief in gesprekken, minder tactisch bezig, etc.

Mijn idee was om de huisarts te vragen voor temazepam o.i.d. om tenminste lekker in te kunnen slapen. Maar ik ben ook weer niet zo'n fan van alles "oplossen" met een pilletje. Op homeopathisch vlak heb ik Melatonine forte geprobeerd. Helaas met matig resultaat.

Zijn er ervaringsdeskundigen? Wat zijn jullie (inslaap-)tips? Alvast bedankt!
Hoeveel melatonine heb je ingenomen? Ik neem regelmatig melatonine (de normale) en dan neem ik ongeveer 8 kleine pilletjes. Dat is dan 0,8 mg. Binnen een half uur word ik lekker moe en kan dan zonder te piekeren in slaap vallen.
Heel herkenbaar en heel vervelend. Ik zweer bij meditatie, yoga en mindfulness! Als ik een keer niet mediteer, slaap ik ook heel slecht in. Veel gezonder dan die pillen en niks zweverig aan. De meditatie app van VGZ vind ik echt een aanrader! Of Google eens op bodyscan.
Ik had hetzelfde probleem, 4/5 diensten per week en dan sag/ avond en nacht.. op het laatst sliep ik pas om 2uur, 5uur ging de wekker voor dagdienst. Ik ben uiteindelijk alleen maar late diensten en nachten gaan werken, toch iets regelmaat en dan sliep ik ook rond 2uur half3.

Wat ik nog wel eens doe voor drukte in mijn hoofd is meditatie, gewoon via YouTube een geleide meditatie en ik slaap.

Succes

Edit, melatonine is ook via de huisarts te bestellen. Dosering is per pilletje wat hoger dan de reguliere van drogist.
anoniem_202054 wijzigde dit bericht op 19-11-2015 22:51
Reden: edit
% gewijzigd
Ik lees even mee. Melatonine hielp bij mij alleen toen ik zonder drank probeerde te slapen , nu ik daar vanaf ben niet meer. En die mindfullness app van VGZ heb ik ook. Maakt je wel enigzins rustig maar ik slaap dan alsnog niet snel in. Ik heb er ook geen geduld voor om 20 minuten naar zo'n oefening te luisteren, dus ik pak er nooit een die langer is dan 10.
hier ook last van

morgen gaat mijn wekker ook om 6:00, maar echt 0,0 slaap, en zoals vandaag ook, ben ik om half4 vrij en slaap ik gewoon na mijn dagdienst. Zo moe ben ik dan

melatonine pillen innemen vind ik dan weer eng (ben bang dat ik dan moe wakker word)

ik werk ook in de zorg, dus ook veel onregelmatige tijden
hier ook last van

morgen gaat mijn wekker ook om 6:00, maar echt 0,0 slaap, en zoals vandaag ook, ben ik om half4 vrij en slaap ik gewoon na mijn dagdienst. Zo moe ben ik dan

melatonine pillen innemen vind ik dan weer eng (ben bang dat ik dan moe wakker word)

ik werk ook in de zorg, dus ook veel onregelmatige tijden
Melatonine is dus niet eng, word je niet moe wakker van omdat het enkel is om in te slapen. tegen de tijd dat je wakker word is het allang niet meer in je lichaam dus.

Ik heb overigens geen ervaring met moeite met inslapen, maar dat komt omdat ik het altijd heerlijk vind om in bed te liggen en dan me leuke dingen in te beelden. Klinkt echt heel stom haha maar het helpt blijkbaar wel. Zo bedenk ik me dat ik bijvoorbeeld een milljoen win en hoe ik dat ga uitgeven (krijg het nooit op, ben dan allang in slaap) of als ik erg druk ben dan beeld ik me in dat ik gestrand ben op een onbewoond eiland en dan bedenk ik hoe ik m'n hutje bouw, hangmat, etc.

Mocht dat echt een keer niet effectief zijn, ik heb ooit 'themeditationpodcast' gedownload en daar zitten wat afleveringen bij die speciaal zijn om je te laten inslapen. Succes verzekerd
Wat bij mij werkt tegen ge gedachtestroom in mijn hoofd is m'n iPod/mp3 aanzetten. Dopjes in en dan gaan liggen. Het geluid leidt je gedachten af, waardoor je eerder inslaapt.
het is die f- onregelmatigheid die ervoor zorgt overigens,

want tegen slapeloosheid is het allerbeste middel; regelmaat.

maar dat lukt dus niet.

momenteel werk ik weer even minimaal onregelmatig omdat ik zelf mijn diensten bepaal maar wat mij helpt is

accepteren als je niet kan slapen,

plannen dat je dat gewoon na je dienst doet.

niet bang zijn dan 's avonds niet meer in slaap te kunnen vallen want voor hetzelfde geldt heb je de week erna weer nachtdienst en dan is het juist de bedoeling.

ik sliep op een bepaald moment dus gewoon als ik moe was.

( dit systeem lukte per direct niet meer toen de kinderen kwamen, dat begrijp je )
quote:dwynwen schreef op 19 november 2015 @ 23:25:

Melatonine is dus niet eng, word je niet moe wakker van omdat het enkel is om in te slapen. tegen de tijd dat je wakker word is het allang niet meer in je lichaam dus.

Ik heb overigens geen ervaring met moeite met inslapen, maar dat komt omdat ik het altijd heerlijk vind om in bed te liggen en dan me leuke dingen in te beelden. Klinkt echt heel stom haha maar het helpt blijkbaar wel. Zo bedenk ik me dat ik bijvoorbeeld een milljoen win en hoe ik dat ga uitgeven (krijg het nooit op, ben dan allang in slaap) of als ik erg druk ben dan beeld ik me in dat ik gestrand ben op een onbewoond eiland en dan bedenk ik hoe ik m'n hutje bouw, hangmat, etc.

Mocht dat echt een keer niet effectief zijn, ik heb ooit 'themeditationpodcast' gedownload en daar zitten wat afleveringen bij die speciaal zijn om je te laten inslapen. Succes verzekerd Klopt aan leuke dingen denken helpt echt! Dat zei mijn moeder vroeger altijd als ik weer eens aan het bed stond omdat ik niet kon (lees: niet wílde) slapen . Is dat een app, die podcast?
quote:pommiaan schreef op 19 november 2015 @ 23:35:

[...]

Klopt aan leuke dingen denken helpt echt! Dat zei mijn moeder vroeger altijd als ik weer eens aan het bed stond omdat ik niet kon (lees: niet wílde) slapen . Is dat een app, die podcast?

haha ja het helpt wel, ik deed het altijd onbewust (heb nogal een grote fantasie) en vooral als je een k*t dag hebt gehad, ipv te liggen piekeren, waarom niet iets fantaseren waarin jij het fantastische grote middelpunt bent

haha mijn moeder zei altijd als ik niet kon slapen, maakt niet uit, al slaap je niet dan rust je wel! vond ik ook altijd wel een gerust stellende gedachte.

Ja ik gebruikte eigenlijk nooit die podcast app die automatisch op een iphone staat? Maar als je die opent en gewoon zoekt op 'meditation podcast' dan is het een resultaat waarin staat the meditation podcast.com by jesse and jeane stearn. Ik geloof dat je ook naar de website kunt trouwens.

Ik heb 28 afleveringen standard op mijn telefoon staan maar ik gebruik slechts een paar, bijvoorbeeld die speciaal voor in slaap vallen zijn.

Ze zijn echt fijn vind ik
Wat ook helpt, niet op je telefoontje kijken. Die dingen kunnen echt je nachtrust verpesten, maakt je erg onrustig!!
Melatonine is een stofje in je lijf wat je dag- nachtritme regelt. Het is een stofje wat in je lijf zit maar als je er tekort aan hebt kun je problemen hebben met (in)slapen. Een dosering via de huisarts aanvragen kan dus geen kwaad.

Hier ook een zorgmedewerker, onregelmatig. Geen nachtdiensten maar wel dag- avond. Ik slaap idd ook regelmatig na m'n dagdienst en met avonddienst probeer ik 's morgen wat extra rust te pakken. Zit nu nog in m'n zwangerschapsverlof dus ben heel benieuwd hoe dat ik januari gaat met de kleine erbij!
Slaappilletje van de huisarts? Daar zijn die dingen toch voor?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Dit lijkt mij vrij duidelijk een gebrek aan melatonine op het moment dat jij in slaap zou moeten vallen. Je huisarts kan een dosis van 1 of 3 of 5 mg per pil voorschrijven. Da's nog eens wat anders dan de vrij verkrijgbare 0,01 mg.

Bij mij was 5 mg teveel (averechts effect), maar 3 mg heeft mij goed geholpen. Later had ik zelfs genoeg aan 1 mg, en inmiddels heb ik helemaal geen melatonine pillen meer nodig om in slaap te kunnen vallen. M'n lichaam heeft de draad zelf weer opgepakt.
Melatonine is overigens niet homeopatisch. Het is een (lichaamseigen) slaaphormoon.
Werken en dus leven met onregelmatige tijden is voor iedereen funest. Google daar maar eens op. Ik heb het 24 jaar gedaan en ben toen ik tegen de 50 liep overgestapt naar een baan van 9 tot 5. Zo blij mee.

(en ja heb toen wat geld moeten inleveren. Immers geen toeslag meer maar dat is ook een keuze)
quote:mienietjefietje schreef op 20 november 2015 @ 00:13:

Slaappilletje van de huisarts? Daar zijn die dingen toch voor?

Klopt, maar die pilletjes zijn aardig verslavend. Kan je snel afhankelijk van worden. Dus als het op een andere manier op te lossen is, lijkt me dat de voorkeur hebben.

Goede tips zijn al gegeven! Melatonine, zo'n app. En pas in bed gaan liggen als je echt moe bent. Het heeft weinig zin om 2 uur in je bed naar het plafond te gaan liggen staren. Dan kan je beter weer even opstaan en het later nog eens proberen. Ik val zelf altijd in slaap als ik lees. Krijg geen boek meer uit, na 2 bladzijdes lig ik te snurken. Ik heb een ereader en die gaat vanzelf uit, dus ideaal
Herkenbaar! Ik werk nu gelukkig van 9 tot 5 . Wat mij nog wel hielp was na een vroege dienst gaan sporten . Niet te laat op de avond. Op die manier maakte ik m'n hoofd leeg. Ook vaste routines voor het slapen gaan zijn heel belangrijk. Elke avond dezelfde dingen op dezelfde manier en in een vaste volgorde doen. Verder hielp het mij om wat te lezen in bed. En ' s avonds een uur voor het slapen niet meer tv kijken, internetten en fel licht aandoen!
Helpt t ook tegen veel te vroeg wakker worden? Melatonine?
quote:7hemels schreef op 21 november 2015 @ 20:12:

Helpt t ook tegen veel te vroeg wakker worden? Melatonine?

Nee. Zoals al eerder gezegd het is een (natuurlijk, want je lichaam maakt het zelf ook aan) hulpmiddel om in te slapen.

That's it.
Heel herkenbaar! Wat bij mij goed helpt, zijn de capsules van Goodnight Betterdays. Dit helpt mij goed bij inslapen, maar als ik 's nachts wakker word en naar het plafond lig te staren, neem ik er ook nog wel eens eentje. Ik nam in het begin (of nu nog wel eens als ik heel erg moe ben) 2 capsules en tegenwoordig eentje voor het slapengaan. Het is niet verslavend en 100% natuurlijk en ik voel me de volgende morgen ook helemaal niet duf of zo, ideaal! Enneh.. natuurlijk geen computer, IPad of telefoon voor het slapengaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven