Gezondheid alle pijlers

Starten met een gezondere levenstijl

25-05-2018 13:23 320 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na twee kinderen en veel te veel snoepen heb ik een lichaam gekregen waar ik niet trots op ben. En nu moet de knop om, tijd voor verandering. Geen speciaal dieet meer, maar nu eens echt definitief mijn levenstijl veranderen! Meer bewegen en gezondere keuzes maken wat betreft voedsel.

Willen er mensen meeschrijven? Elkaar helpen in de strijd en elkaar motiveren. Tips en trucs uitwisselen en gewoon even kunnen zeuren als het een dag niet is gelukt.

Mijn verhaal:
7 jaar geleden woog ik 63 kilo bij een lengte van 1.62 m. Prima, een gezond gewicht. Al heb ik altijd moeite gehad om op een gezond gewicht te blijven. Ik ben een echte emotie-eter maar grijp ook snel naar wat lekkers als ik me verveel. Toen kreeg ik een relatie en gingen we later samenwonen. Gezellig samen chippie eten op de bank, stokbrood halen met verschillende smeersels en dit vervolgens gedachteloos wegkauwen. Tijdens de zwangerschappen veel gegroeid. Dus ik weeg inmiddels 84 kilo :facepalm:

Ik wil nu echt veranderen. Ik wil mezelf weer mooi en aantrekkelijk voelen, lekker gaan shoppen zonder kleding te moeten zoeken die alles verbergt en ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn dochtertjes.

Mijn doel:
Meer bewegen. Niet door naar een sportschool te gaan maar door veel te wandelen.
Fruit ipv koek en snoep
1 bord warm eten en niet nog een keer opscheppen
Smiddags 2 boterhammen ipv 4 of 5 en met gezonder beleg
Smorgens ontbijten met een kom magere yoghurt.

De fruitschaal is inmiddels helemaal vol en de dag gaat tot nu toe goed. Dag 1 van mijn nieuwe leefwijze!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook nodig wat gewicht kwijt. Ben 1.74m en de weegschaal geeft nu 83 kg aan. Ik was nooit te zwaar, maar ik ben nu 41 en kan er niet meer omheen: de kilootjes zijn er de laatste jaren aan geslopen en laten zich maar moeilijk wegjagen. Niks past meer en alles gaat steeds strakker zitten :cry: . Mij helpt het boek 'Op dieet? Doe normaal' van Heleen Ligtelijn. Zij is dieetpsycholoog en geeft hele goede tips hoe je gedragsveranderingen mbt eten ook echt voor elkaar krijgt en volhoudt. Inmiddels heb ik aardig door waar mijn valkuilen liggen. Nu de komende tijd probeer ik onder de 80 te komen, en mijn uiteindelijke doel is maximaal 75 kilo.
Ik denk dat je goede begeleiding nodig hebt, want als ik lees wat je van plan bent om te gaan eten, gaat het daar al flink mis. Zorg ervoor dat je weet wat gezonde voeding is. Ga niet zomaar iets doen. Dat wat jij noemt is geen goede en gezonde voeding!
Alle reacties Link kopieren
Wat is er niet goed aan fruit, yoghurt en brood? Of zijn de hoeveelheden niet goed? Graag een beetje meer uitleg. En nee ik heb hier nu eenmaal ook niet voor gestudeerd, maar ben ook niet van plan meteen naar een diëtist te gaan. En op internet vind je 1001 verschillende adviezen. Dus wat doe ik fout? Oprechte vraag..
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook meeschrijven! Voor nu een tvp, kinderen worden net wakker, ik ga het vanavond allemaal lezen en reageren!
Ik heb ook zo'n jurkje waar ik graag weer goed in wil passen haha
Van volle yoghurt heb je ook minder nodig om er vol van te zitten en het volle gevoel blijft langer. Ik eet nu een paar dagen Griekse yoghurt bij de lunch en ik kan er echt lang op door.

Ik kook al jaren zonder pakjes en zakjes en zoutloos en als je eenmaal een paar sauzen onder de knie hebt maak je die in een paar minuten zelf. Ik vind kant en klaar dingen nu echt niet meer lekker, omdat ik alleen maar zout proef als ik ze eet.
Wat koken betreft zit het hier dus wel goed. Bij mij gaat het vooral mis op brood en lekkers. Niets mis met brood, maar als je me mijn gang laat gaat eet ik zo een half tot driekwart brood per dag. En na het avondeten begint het te kriebelen... Een zak chips omdat het vrijdag/zaterdag is. Een reep chocolade omdat ik morgen echt gezond ga doen. Een extra rondje friet omdat er iets te vieren is (en als je je best doet is er altijd wel reden voor een feestje)

De enige vreetbui die ik nog wil toestaan is wanneer ik menstrueer, want anders zet ik mijn relatie op het spel :-D
knusengezellig schreef:
25-05-2018 15:20
Wat is er niet goed aan fruit, yoghurt en brood? Of zijn de hoeveelheden niet goed? Graag een beetje meer uitleg. En nee ik heb hier nu eenmaal ook niet voor gestudeerd, maar ben ook niet van plan meteen naar een diëtist te gaan. En op internet vind je 1001 verschillende adviezen. Dus wat doe ik fout? Oprechte vraag..
Wat denk je dat er in fruit zit?
Wat moet je met yoghurt als ontbijt? Waar haal je je energie uit?
Wat voor een brood wil je eten?
Wat voor een avondeten?
Het is geen voeding wat jij wilt nemen, maar jij hebt het over eten.
Je bent veel te zwaar en zal het goed aan moeten pakken wil jij een dieet volhouden. Je moet je hele levensstijl aanpassen, dat is niet niks.
Het moet blijvend zijn, dus verdiep je er goed in.
sinnombre schreef:
25-05-2018 15:45
Wat denk je dat er in fruit zit?
Wat moet je met yoghurt als ontbijt? Waar haal je je energie uit?
Wat voor een brood wil je eten?
Wat voor een avondeten?
Het is geen voeding wat jij wilt nemen, maar jij hebt het over eten.
Je bent veel te zwaar en zal het goed aan moeten pakken wil jij een dieet volhouden. Je moet je hele levensstijl aanpassen, dat is niet niks.
Het moet blijvend zijn, dus verdiep je er goed in.
In fruit zit suiker, daar doel je op neem ik aan?
Gelukkig zitten er in fruit ook heel veel voedingsstoffen die belangrijk voor ons zijn. Zelfs het diabetes fonds adviseert twee stuks per dag te eten. Van een extra appel wordt je echt niet zwaarder.

Ook is er niets mis met yoghurt, ook hier zitten bouwstoffen in en het verzadigd. Paar noten en wat havermout er in en je hebt een prima ontbijt/lunch.

Daarnaast schrijft to dat ze een NIET wil diëten en een START wil maken met een nieuwe levensstijl. Je er in één keer in storten werkt niet, dus ze is heel verstandig het stapsgewijs te willen doen.

Daarnaast vraagt ze om motiverende berichten en dat vind ik de jouwe niet bepaald. Je vertelt alleen maar wat ze niet goed zou doen, maar kom dan ook met tips en alternatieven.
Sinnobre ik snap wat je probeert te doen, maar je komt heel onvriendelijk over .
Natuurlijk is het goed om naar de bron en balans van je voeding te kijken.
Maar elke aanpassing, hoe klein ook, zijn een stap in de goede richting.
Ik denk dat die support aan het begin vooral belangrijk is
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat fruit ook suikers ed bevatten. Maar toch word er echt dagelijks twee porties fruit aanbevolen dus volgens mij is het een prima stap om mijn koek en snoep te vervangen door fruit.

We eten altijd volkoren brood.

Avondeten verschilt natuurlijk. Hollandse pot, pasta's ed.


Ik snap dat er best nog veel beter zal kunnen. Maar om volkorenbrood, fruit en yoghurt geen voeding te noemen. Wat muesli door de yoghurt en een portie fruit erbij en dan heb je volgens mij een prima ontbijt. Wat valt volgens jouw dan onder een goed ontbijt en goede tussendoortjes?
En wat hapu zegt
Alle reacties Link kopieren
knusengezellig schreef:
25-05-2018 16:01
Ik weet dat fruit ook suikers ed bevatten. Maar toch word er echt dagelijks twee porties fruit aanbevolen dus volgens mij is het een prima stap om mijn koek en snoep te vervangen door fruit.

We eten altijd volkoren brood.

Avondeten verschilt natuurlijk. Hollandse pot, pasta's ed.


Ik snap dat er best nog veel beter zal kunnen. Maar om volkorenbrood, fruit en yoghurt geen voeding te noemen. Wat muesli door de yoghurt en een portie fruit erbij en dan heb je volgens mij een prima ontbijt. Wat valt volgens jouw dan onder een goed ontbijt en goede tussendoortjes?
Muesli is dan weer niet echt een gezonde keuze. Ik zou eerder voor brinta of havermout gaan. In muesli zit nog redelijk wat suiker en het vult ook een stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
Brinta is hier ook in huis. Dus dat kan ook! Bedankt voor de tip
In muesli zit er per soort ook nog veel verschil qua suiker.
Ik heb een tijdje die van zonnatura gegeten. Die heeft geen toegevoegde suikers.
Maar alsnog hoe puurder hoe beter
Alle reacties Link kopieren
Fruitsuikers zijn niet slecht voor je. Dat zijn idd ook suikers, maar natuurlijke suikers. Daar gaat je bloedsuikerspiegel niet zo van op en neer als van andere suiker.

Daarom is het ook belangrijk om te matigen (liefst uitroeien) van slechte suikers. Nadat ik hiermee begonnen was heb ik op een zwak moment snippers gegeten, van die stroopwafelresten. Man wat was ik moe daarna. Goed leermoment.
Such fun!1
Ik ben al ongeveer een maand bezig met tussendoortjes in de vorm van chocola, ijs, koekjes en chips te laten staan. Eet alleen een paar keer per week 1 koekje bij de koffie of thee.
Ook gestopt met ontbijtkoek, dat was eerst alleen voor het weekend als lekker bij het ontbijt, maar omdat ik geen maat kon houden at ik uiteindelijk een hele ontbijtkoek per week. En dan niet de volkoren versie, maar die speciale soorten van peijnenburg. Daar proef je gewoon de suikerstukjes in.

Ik eet al veel langer yoghurt als ontbijt. Met een banaan. Ik heb de Griekse stijl yoghurt waar 10% vet op staat. Met die energie kan ik makkelijk tot 11:00 door. Brood heb ik beperkt tot 2 boterhammen per dag, met kaas/kipfilet en groente in de vorm van rucola/spinazie/cherrytomaatjes. Daarnaast eet ik meergranen of spelt beschuit, noten en een tweede stuk fruit (appel/kiwi)

Frisdrank nam ik al nooit, ik drink al tijden alleen thee en water en 1x koffie per dag, waar dan wel melk in zit. Gewone melk, geen koffiemelk. Geen suikerklontjes erin.

's avonds eet ik een normaal bord leeg. Probeer zoveel mogelijk vers, maar we eten toch ook wel eens saus uit een pot.

Een speciale sport doe ik niet, ik fiets wel heel veel en heb geen zittend werk.

Ik ben inmiddels een kilo of 3 kwijt, en zou graag nog 2 of 3 kilo meer afvallen. Ben 1.66 en weeg nu 72. Maar dat hangt ook weer af van het tijdstip of de plaats in huis waar ik op de weegschaal ga staan. Wat dat betreft ben ik er nooit echt zeker van wat ik nu echt weeg.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 17:04
1.38% gewijzigd
BabyGroot schreef:
25-05-2018 16:29
Muesli is dan weer niet echt een gezonde keuze. Ik zou eerder voor brinta of havermout gaan. In muesli zit nog redelijk wat suiker en het vult ook een stuk minder.
Ik lust helaas geen havermout, en brinta zonder suiker vind ik ook niet te eten. :-(

Bedoel jij trouwens niet cruesli? Muesli is toch dat platte spul, daar zit toch niet zoveel suiker in?
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 25-05-2018 17:20
13.83% gewijzigd
Ook ik ben helaas de vrouw geworden waarvan ik vroeger zei, zo ga ik nooit worden. Nou mijn schaduw lijkt nog niet eens op wie ik graag had willen zijn! :facepalm:

Vandaag gesprek gehad met sportcoach, zij heeft mij telefoonnummer gegeven van voedingscoach. Daar ga ik 2x heen en met mijn sportcoach ga ik 1x per week trainen en dan moet ik zelf nog 2x per week gaan trainen. We beginnen dinsdag!

Ik heb er heel veel zin! Ik ga geen dieet doen maar gezond eten. De voedingscoach gaat kijken wat ik beter weg kan laten en toevoegen. Ik wil 15 kg afvallen :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook begonnen met mijn leefstyle te veranderen. Leuk om hier alles te lezen. Ik ben op de goede weg maar wat ik niet doe is wegen. Dat was in het verleden mijn valkuil. Als ik was aangekomen ging het daarna vaak mis. Ik merk dus aan mijn broeken of ik op de goede weg ben. Wat ik nog niet gelezen heb maar wel doe is na het avondeten niks meer eten. Dat betekent dat ik af en toe met trek ga slapen maar het went snel.
wolkie schreef:
25-05-2018 19:00
......
Wat ik nog niet gelezen heb maar wel doe is na het avondeten niks meer eten. Dat betekent dat ik af en toe met trek ga slapen maar het went snel.
Doe ik ook niet, ik drink alleen thee na de afwas. Toetjes doe ik ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic ik wil ook wat gezonder gaan leven, maar dan voornamelijk dmv voedsel. Op mijn werk ren ik de hele dag rond ook nog sporten 's avonds trek ik niet. Ben 1.66 en weeg 71 kilo zou het liefst weer naar de 60 kilo gaan. Mijn valkuilen: chips, koekjes, lekkere broodjes (kaasbroodjes/frikandellenbroodjes) en...gebak :kwijl: .
Wat een goede dingen lees ik hier. Ik heb echt jaren gedacht dat volle produkten slecht waren :facepalm: maar ga volgende keer dus volle melk halen dus ipv halfvolle.

Ik drink thee, koffie en soms limonade maar dan wel met heel weinig siroop.

2018anoniem ik ben benieuwd wat je voedingscoach nog voor tips heeft. Wel goed hoor dat je dat gaat doen.

Hebben jullie nog tips voor mij voor morgen? Ik heb een etentje met vriendinnen. Nu is het zo'n buffet restaurant ik heb me al voorgenomen geen vlees te nemen als ik daar eenmaal aan begin is het eind zoek. Ik dacht ga aan de vis is lichtverteerbaar en salade en geen alcohol. En langzaam eten want je krijg pas na 20-30 minuten een seintje dat je vol zit. En brood? Weten jullie of dat veel kwaad kan ze hebben altijd heerlijke soorten brood met kruidenboter :kwijl: het vult wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter vlees eten dan wit brood met kruidenboter.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Brood is niet slecht, als het maar volkoren is, of desem. Dat je van brood dik wordt is niet waar. Je moet gewoon het goede soort eten en niet meer dan je nodig hebt. Dus als het wit stokbrood is morgen, dan ga je wel zondigen ;-)
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
25-05-2018 15:45
Wat denk je dat er in fruit zit?
Wat moet je met yoghurt als ontbijt? Waar haal je je energie uit?
Wat voor een brood wil je eten?
Wat voor een avondeten?
Het is geen voeding wat jij wilt nemen, maar jij hebt het over eten.
Je bent veel te zwaar en zal het goed aan moeten pakken wil jij een dieet volhouden. Je moet je hele levensstijl aanpassen, dat is niet niks.
Het moet blijvend zijn, dus verdiep je er goed in.
Het "suiker" in fruit heet eigenlijk fructose en heeft een heel ander effect op het lichaam dan geraffineerde suikers in koekjes en snoep. Bovendien bevat fruit ook een tal van vitaminen waar je lichaam behoefte aan heeft, dus een stuk fruit moet zeker kunnen. De aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 2 stuks per dag.

Maar inderdaad, hoe meer je weet, hoe meer kans je hebt op slagen natuurlijk.
Suiker is suiker, in welke vorm dan ook heeft het hetzelfde effect op je lichaam. In brood zit ook suiker. En in aardappelen etc etc. En lactose (in zuivel) is ook een vorm van suiker.
Maar inderdaad, goede produkten eten die naast de (natuurlijke) suikers ook vitaminen, mineralen en vezels bevatten is veel beter dan snoepen. Want dat laatste is echt alleen maar suiker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven