Gezondheid alle pijlers

Stijve vingers, herkent iemand dit?

16-06-2024 14:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb soms last van stijve vingers en ik vraag me wel eens af in hoeverre het normaal is. Gisteren was ik met naald en draad een broek korter aan het maken en toen ik de draad wilde vervangen was een vinger helemaal stijf geworden en kon ik ook even niet bewegen en na 2 seconden weer wel. Ook als ik wat langer mijn telefoon vast houd worden er soms wat vingers stijf en duurt het ook weer een seconde voordat ik ze normaal kan bewegen.
Kan het niet echt goed uitleggen maar ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel. Had daar eerst nooit last van maar sinds een paar maanden komt het vaker voor in m'n handen.
Ik las dat kan komen door overbelasting of een probleem met de bloedcirculatie maar van overbelasting lijkt mij geen sprake als ik net 10 minuten bezig ben met een broek.

Iemand die dit herkent? Ik twijfel een beetje of ik het ter sprake moet brengen als ik naar de huisarts ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud ben je?

En als je slaapt waar zijn je handen? Ik slaap met dino armpjes, met mijn handen gevouwen onder mijn kin/nek en dan rol ik er ook vaak nog half op.

Maar waarom zou je dit niet bij een huisarts navragen? Na 10 minuten last hebben is gewoon naar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier soms ook last van, sinds een aantal jaar. Het is een soort kramp bij mij, als ik bijvoorbeeld een nagelschaartje gebruik. Vervelend he.
Ik denk dat het misschien iets te maken heeft met de overgang? Of magnesium tekort?
Heb je ook wel eens last van dat al je bloed wegtrekt uit je vingers, zodat ze helemaal wit worden, en dat dat later weer terugkomt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer je een lichaamsdeel zoals een hand statisch in één houding houdt, dan wordt de doorbloeding minder. De afvalstoffen kun dan niet weg en je wordt stijf, daarom moet je regelmatig even bewezen. Draad door een naald gaat makkelijk met: https://www.bol.com/nl/nl/p/saaf-draadd ... -UQAvD_BwE

Je lichaam wordt naar mate het ouder wordt gevoeliger voor statische belasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet alsof mijn vinger slaapt maar ik word heel af en toe ook wakker met tintelende handen als ik in mijn slaap in mijn handen geknepen heb of ik blijkbaar met hand onder kussen heb geslapen. En ik heb heel af en toe ook dat mijn vingers wat witter zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vond het gewoon een heel naar gevoel dat ik al m'n vingers gewoon normaal kon bewegen maar die ene vinger gisteren even een seconde of 2 niet meewerkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Artrose?
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dat ook bij bijv breien, borduren, te veel swipen. Soms dus ook na korte tijd zo'n activiteit doen. Ik word soms ook wakker met slaap-gevoel. Soms houd ik ook vocht vast in mijn vingers. (Vroeger nooit last van, eigenlijk pas na zwangerschap)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb daar ook last van maar ik heb fibromyalgie. De buitenste 2 zijn vaak stijf en doen pijn. Ik slik regelmatig pijnstillers met ontstekingsremmer.

Wat bij mij werkt is om iedere ochtend oefeningen te doen. (Te vinden op Google)
Die doe ik ook nog voor ik start met borduren bv. En regelmatig tussendoor even.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook wel eens gehad. Voelt als kramp. Ik geef de perimenopauze de schuld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yep, elke dag. Ik heb artrose.

Hierboven reageert iemand met fibro. Er zijn meerdere aandoeningen die stijfheid in de vingers kunnen geven. Dus: niet gaan googelen of zelf dokteren met poedertjes en pilletjes, maar naar je huisarts.
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar gewoon bespreken bij de huisarts dus.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven