Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Chickie!!

Je bent een paar spaties vergeten denk ik

quote:Durk schreef op 21 juli 2009 @ 21:03:

Hé, bedankt voor de reacties. <knipknip>.

De eerste beproeving komt deze week al. Ik ga met een stel vriendinnen op stap. Dat zijn meiden die (nog) roken. Ik hoop dat ik sterk genoeg ben, maar eerlijk is eerlijk, ik denk het niet.

Ja hallo Durk waar sláát dit op, stop dan lekker niet zeg op die manier demotiveer je jezelf toch alleen maar, draai je om zodat ik je even een stevige schop kan geven want dit gaat hardstikke mis zo. <kick!>

Hier kan ik dus écht pissig van worden!

Je vindt nu misschien dat ik overdrijf maar ervaring leert dat het buiten jezelf plaatsen van verantwoordelijkheid ("opeens had ik een pakje sigaretten gekocht") of het indekken met voorwaarden ("als ik meer dan x kilo aankom begin ik weer hoor") en ook het tevoren laten mislukken (nou het zal mij benieuwen of ik dat volhoud, ik denk het niet!) typisch verslaafdengedrag is dat aangeeft dat de stopper niet gemotiveerd genoeg is en niet bereid is voldoende te investeren. Klinkt heel vervelend maar denk er toch maar eens over na!

Enne, het is allemaal goed bedoeld heur
Hé Sartan,

Thanx voor de schop onder het zitvlak. Klinkt idd niet gemotiveerd, hè "ik denk niet dat ik het kan volhouden"... "Gewoon NIET doen, want ik ben een NIET-roker", dát had er moeten staan... Hmm, typisch verslaafden gedrag inderdaad.

Ik zie er nu al tegenop wat voor strijd het gaat worden dit weekeind, maar om nu al de strijd op te geven voor die uberhaupt gestreden is, dat is ook niet de bedoeling. Het klinkt als indekken. Een van de redenen dat ik gestopt ben met roken, is dat ik mij niet meer wil laten leiden door een verslaving. Het zal een beetje zwak zijn om bij de eerste de beste verleiding de verslaving toch te laten 'winnen'. Als ik het zwaar krijg, zal ik in ieder geval aan jou virtuele schop onder mijn hol denken.

Ik ga NIET roken, want ik ben een NIET-roker, dat is de enige optie die ik heb.

Dank! Enneh, blijf ze maar doorsturen hoor, die strenge woorden
Durk, attagirl! Volhouden joh

Wellicht kun je eens nadenken over welke situaties je nu, op dit moment dat je net gestopt bent, wel en niet wilt "riskeren". Het is geen schande om bepaalde omgevingen misschien even te mijden als je weet dat het heel moeilijk krijgt! Bij het gros van de mensen hier die de fout ingegaan zijn is dat onder invloed van alcohol en/of in de kroeg gebeurd dus zo raar is dat helemaal niet. Maar goed, als je wel gaat neem jezelf dan in acht

Pinksnake, joehoe!!! Hoe gaat het?
Begin bang te worden.

Bij iedere sigaret die ik opsteek begin ik te denken "zou ik deze straks wel kunnen laten...?"

Begin me ook de paniek en angstgevoelens te herinneren van m`n voorgaande stoppogingen...

Kan me nog zo`n moment herinneren dat ik van de tandarts vandaan kwam na een zenuwbehandeling. Dikke twee maanden gestopt en toen met een verdoofde en bloedende bek een pakje gehaald en half jankend gewoon gaan staan roken in een bushokje...

Of toen ik mijn huidige woning voor het eerst bezichtigd had. En dat ik deze zo graag wilde hebben en niet van dat opgewonden gevoel af kon komen zonder te roken. Ook al een paar weken gestopt toen en tóch een pakje gekocht. Halve gerookt en de rest aan een of andere verbaasde dakloze gegeven. Was al deze momenten vergeten.

Maar vergeet ze nooit meer. Eigenlijk.

Ben zo bang nu. Bang voor dit soort momenten. Bang dat ik het wéér niet kan.

En ik ben nog niet eens begonnen...

Heb toch maar Champix besteld.

Maar blijf wel bij mijn stopdatum van aankomende maandag. Dan heb ik het idee van die Champix in ieder geval als "wellicht komend relief"op de achtergrond.

Dat ik dan weer weet hoe de "echte" ontwenningsverschijnselen ook alweer voelen, en dat ik dan na een paar dagen het verschil voel door de Champix?

Of zit ik nu gewoon stom te lullen...

Knap hoor, nog niet eens gestopt en nu alweer begonnen.
Ah februari

Laat je door die rottige Nico niet zo'n angst aanjagen hoor. Ja er zulen best momenten zijn dat het moeilijk wordt! Maar geloof me alsjeblieft je bent echt sterk genoeg om óók dan te kunnen zeggen: NEE ik steek die ene rottige peuk niet op. De voorbeelden die je noemt kijk daar eens naar. Echt, kritisch. Heeft die sigaret je geholpen na de zenuwbehandeling? O ja? Hoe dan precies? En bij de zenuwen voor je nieuwe woning? Dat een sigaret bij dit soort situaties zou helpen is een waanidee dat helpt je verslaving in stand te houden.

Angst is een heel slechte raadgever, ook in dit geval. Als je denkt dat je liever met Champix stopt omdat je misschien inschat dat je wilskracht niet stevig genoeg is doe dat dan vooral. Máár. Die wilskracht ga je tóch op een bepaald moment nodig hebben, Champix of niet! Tuurlijk helpt het maar stoppen is gewoon echt af en toe door het vervelende gevoel heengaan. Niet leuk nee. Wel heel fijn als je 't toch geflikt hebt!

Kom op!!

Hoi Februari,

Ik herken jouw paniek gevoelens wel een beetje. Wordt het leven nog wel zo leuk als je continu aan het vechten bent tegen het "niet roken"? Wat ik heb gedaan is voor mezelf de knop omgezet. Vanaf nu rook ik niet meer. En roken is GEEN OPTIE. Dus, als je zin krijgt in een sigaretje denk je gewoon: is geen optie, je haalt je schouders op en je gaat wat anders doen. Klinkt eenvoudig en dat is het eigenlijk ook. Je rookt namelijk niet meer. Simpel. Geen paniek, gewoon diep ademhalen en weer doorgaan. Net als je doet wanneer je verkering uitgegaan is. Vreemd genoeg lijkt het daar een beetje op, vond ik zelf. Oh, vriendje woont hier niet meer, oh, sigaretje roken doe ik niet meer. Tja. Life goes on.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, mij heeft het wel geholpen.

Trouwens: ik sluit me geheel aan bij Sartan. Champix helpt bij het onder controle krijgen van de afkick verschijnselen van de nicotine. De motivatie om te stoppen moet je echter wel uit jezelf halen. Die heeft Pfizer niet in het pilletje gestopt.

He Durk: nog veel sterkte meid. Na 3 dagen is de nicotine uit je lijf! Je kunt de uren zo aftellen, afstrepen. De eerste 3 dagen is echt even uitzitten.... Daarna wordt het alleen maar makkelijker, beloofd!

PinkSnake: hoe gaat het met jou? Vandaag dag 3 toch?! Hou je het nog een beetje vol?
dubbel
Thanxx...

Vooral deze riedel doet me goed...

Wordt het leven nog wel zo leuk als je continu aan het vechten bent tegen het "niet roken"? Wat ik heb gedaan is voor mezelf de knop omgezet. Vanaf nu rook ik niet meer. En roken is GEEN OPTIE. Dus, als je zin krijgt in een sigaretje denk je gewoon: is geen optie, je haalt je schouders op en je gaat wat anders doen. Klinkt eenvoudig en dat is het eigenlijk ook. Je rookt namelijk niet meer. Simpel. Geen paniek, gewoon diep ademhalen en weer doorgaan. Net als je doet wanneer je verkering uitgegaan is. Vreemd genoeg lijkt het daar een beetje op, vond ik zelf. Oh, vriendje woont hier niet meer, oh, sigaretje roken doe ik niet meer. Tja. Life goes on.

Dat is precies hoe ik het ervaarde en wil ervaren.

Maar ik zie zo enorm op tegen die kutmomenten dat je ondanks "roken is geen optie" tóch die discussie weer aangaat met jezelf.

'Joh, je kan morgen ook onder een bus lopen en dan is het ook afgelopen". Als je zo dik bent als nu is er ook geen hol meer aan, je hebt niks meer om aan te trekken dus waar wil je dan nog naar toe? Je kan net zo goed twintig jaar eerder dood zijn, loop je ongeveer evenveel mis..."

Oh, iemand aan de deur, laters!!

P.s. Stopdag een week verzet i.v.m. Champix.

(Smoesje?)

Nee, denk echt dat ik meer kans maak met Champix.
Hoi Februari,

Ik denk dat het geen slecht idee is om je stopdag aan te passen aan de Champix kuur. De verpakking heeft niet voor niets een blauwe en een groene kant.

Sterkte en houd ons op de hoogte.
Hallo Allemaal,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb nog steeds NIET gerookt! Ben heel trots op mezelf, aangezien ik de afgelopen dagen behoorlijke hindernissen heb moeten nemen. Ik zat bijna continue in een omgeving waarin (stevig) gerookt werd. De verleiding was groot, maar ik heb weerstand geboden. Steeds als ik zin had in een sigaret dacht ik, "nu even niet". En dat helpt. De trek in een sigaret neemt af na een paar seconden. Dan vergeet je dat je er een op had willen steken en voor ik het in de gaten had was het ineens tijd om tanden te poetsen en te gaan slapen en had ik de hele dag niet gerookt. Weer een enorme hobbel (zeg maar berg) genomen en een mijlpaal behaald.

Voor diegene die tegen de stopzettingdatum aan zitten te hikken: de eerste dagen zijn moeilijk. Bij mij is de gedachte dat ik nooit meer mag roken bijna niet te behappen. Toch is dat natuurlijk wel het streven, namelijk een rookvrij leven en geen verslaving meer. Februari, jij schrijft over de innerlijke discussie van aan de ene kant niet willen roken aan de andere kant allerlei excuses verzinnen om er toch een op te steken. Dat herken ik heel erg. Sartan noemde het 'verslaafdengedrag'. Dat heeft mij het besef gegeven dat ik niet in gevecht was met mezelf, maar met mijn verslaving. Ík wil niet die sigaret opsteken, mijn verslaving wil dat ik een sigaret opsteek. Laat het nou net die verslaving zijn waar ik vanaf wil. Klinkt misschien een beetje zweverig, maar het hielp mij enorm om mijn zin in een sigaret te relativeren. Puur het besef dat mijn gedachten geleid worden door mijn verslaving.

Boefus, je zegt dat de nicotine na drie dagen uit mijn lijf is. Nu heb ik de afgelopen dagen wel nicotine kauwgom genomen. Hooguit twee per dag, maar toch, die nicotine zit er nog steeds. Op zich vind ik dat jammer, want dat betekent dat ik in zekere zin nog wel verslaafd ben. De trek in een sigaret is de afgelopen dagen wel afgenomen en dankzij de kauwgom (misschien heeft dat een placebo effect) heb ik de moeilijkste momenten weerstand kunnen bieden. Ik denk dat het nu tijd is om ook met de kauwgom te stoppen. Dan ben ik helemaal nicotinevrij!

Pinksnake, hoe gaat het met jou? Ik hoop van ganse harte dat je niet gerookt hebt. Als je de verleiding toch niet hebt kunnen weerstaan, schroom dan niet om terug te komen. Misschien kunnen we je motiveren toch je stoppoging door te zetten. Als je nog steeds niet gerookt hebt: chapeau!!
Dat heeft mij het besef gegeven dat ik niet in gevecht was met mezelf, maar met mijn verslaving. Ík wil niet die sigaret opsteken, mijn verslaving wil dat ik een sigaret opsteek.

Dit is ook wel een goeie ja! Thanx.

And well done Durk!

Ben je met of zonder champix gestopt?

Mijn nieuwe stopdautum is nu volgende week maandag, Heb vandaag mijn eerste pil genomen.

Groetjes!
He ik zie in het openingstopic het boek van Allan Carr niet staan.

Is dat niet meer verkrijgbaar?

Hij heeft mij twee x moeiteloos van het roken afgeholpen.

Alle andere pogingen liepen of op niets uit ,of ik hield het maanden "vol"....en dat was dan ook meteen de grootste ellende, na maanden nog steeds het gevoel dat ik iets vol te houden had.

Door dit boek werd ik gewoon een niet roker van het ene op het andere moment, net als voor die eerste sigaret.

Dat ik ooit opnieuw ging roken had te maken met een verlies waar ik geen raad mee wist en ik dacht ach 1 pakje, gewoon om maar iets te doen.

Nou ja, verslaafd natuurlijk vanaf dag 2...

Dat doe ik dus ook maar niet meer.
Hai Februari, ik ben zonder champix gestopt, wel met nicotine kauwgom. Ik ken champix niet, maar als je het idee hebt dat het werkt, vooral doen! Maar staar je er niet blind op. Een verslaving zit toch vooral tussen je oren. Volgens mij is er geen enkel middel wat je daarvan kan verlossen. Ik herhaal steeds tegen mezelf "ik ben een niet-roker", "ik ben een niet-roker", als een mantra... Of het helpt? De tijd zal het leren.

Wat ondertussen gewoon leuk is om te doen, is je ongenoegen spuien op dit forum. Altijd leuk om reacties van anderen te lezen. Bovendien kun je het beste ervaringen met mensen delen die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten als jij. Mensen die nooit gerookt hebben snappen gewoon echt niet hoe moeilijk het is.

Ik heb de afgelopen paar dagen regelmatig gedacht: "nee, ik kan niet roken, wat moet ik dan op het forum zeggen". Toch een soort van extra steuntje in de rug, vooral omdat hier mensen schrijven die dus wél gestopt zijn. Hahaha, daar wil ik niet voor onder doen!
anoniem_64a0002a48d8b wijzigde dit bericht op 25-07-2009 15:03
Reden: typfouten
% gewijzigd
Oh ja februari, ik las net iets op de peiler psyche over het uiten van boosheid. Dat ging over het verwerken van trauma's e.d., niet op mij van toepassing, maar ik word wel boos als ik iets heel graag wil, maar niet mag. Roken dus. Ik word gewoon echt boos, laaiend zelfs. Hoewel ik een hekel heb aan vloeken, ik vind het asociaal, lomp en heel onvrouwelijk, is het zó lekker vanuit m'n tenen te g*dvergetent*fuskl*teh*renbenderen wanneer ik weer eens enorme zin heb in een sigaret... Lekker asociaal ik weet het. Doe ik ook alleen als niemand het hoort, maar het lucht zo op...
anoniem_64a0002a48d8b wijzigde dit bericht op 25-07-2009 15:54
Reden: toch maar wat gecensureerd
% gewijzigd
Dussss..... Nico is een loser!

Haha Sartan is grappig!

Hoi, ik ben een nieuwe NIET rookster! Yeah 12 dagen cold turkey gestopt, na 2 stoppogingen afgelopen jaar. Ik moet zeggen het gaat me zo makkelijk af (beetje eng)

Ben nagenoeg géén kilo aangekomen!

Ben wel een beetje bang voor het "valkuilmoment".... waar veel mensen het vaak over hebben.

Maargoed al 12 dagen rookvrij! Mijn steun was heel erg: Mocht ik de behoefte krijgen... die duurt maar 2 minuten, dus ff iets anders doen oh ja én ik vond de borrels en avondjes eigenlijk net zo gezellig als mét peuk! Misschien nog wel relaxter, want je hoeft je geen zorgen meer te maken dat je vleugje rook niet bij een niet roker in zijn gezicht komt (wat standaard ALTIJD gebeurde, ja hè!??)

Kortom best een happy non smoker!!

(20 jaar gerookt met laatste jaren 1 pakje per dag)
Wieheefternouinhemelsnaamspatiesnodig?

Ik herken de paniek en angstgevoelens wel van jullie. Vooral het gevoel van 'ik ga vanaf nu dus nooit meer roken' leverde me aan de ene kant een heel paniekerig gevoel op. Zou ik het wel volhouden om werkelijk nooit meer een peuk op te steken? Maar aan de andere kant was en is het iets wat ik heel graag wil. En dat heeft me er doorheen gesleept. Stoppen met roken is een soort rouwproces volgens mij. Je neemt afscheid van iets wat een deel is geworden van je leven. Dus volgt er woede, de vraag 'waarom in hemelsnaam ben ik gestopt', verdriet om het verlies van een (voorheen) dierbare en tot slot, acceptatie.

Hou vol hoor meiden! (Sartan, ik kan het heus!)
Dames! Hoop onbekende name en een paar bekende, en natuurlijk SuperSartan! Goed bezig heurrrrrrr! Volhouden! Roken is Geen Optie.

Het kan echt, kijk maar:

Ten months, three weeks, five days, 22 hours, 15 minutes and 7 seconds. 8248 cigarettes not smoked, saving ¤ 1.649,64. Life saved: 4 weeks, 15 hours, 20 minutes.
-
Al negen dagen gestopt, hoezee!!

Driewerf hoera voor alle stoppers:

Durk met 9 dagen en Ingrid met 12, dames goed bezig!!!

Marrrrr pas op kijk uit, zometeen vind je jezelf zo sterk dat je verslaving het op een andere manier gaat proberen namelijk de "ach zie je wel dat je kan stoppen dan kan ééntje geen kwaad toch?" truuk.....

Ge zijt gewaarschuwd en vast veel te slim om hier in te trappen

Toch?
Heeey februari, is het zover???
quote:sartan schreef op 28 juli 2009 @ 18:10:

Durk met 9 dagen en Ingrid met 12, dames goed bezig!!!

Marrrrr pas op kijk uit, zometeen vind je jezelf zo sterk dat je verslaving het op een andere manier gaat proberen namelijk de "ach zie je wel dat je kan stoppen dan kan ééntje geen kwaad toch?" truuk.....

Ge zijt gewaarschuwd en vast veel te slim om hier in te trappen

Toch?En geloof me dames, Sartan heeft gelijk!!! Je moet er NOOIT meer één opsteken, en óók geen trekje nemen. Ik ben helaas wel in die valkuil getrapt en ik rook weer als voorheen. Niet doen dus!
Oh, en nog gefeliciteerd met het stoppen met roken! Volhouden!
Ratteke!!!

Hoe gaat ie meis? Leuk te zien dat je nog meeleest, ehm. Mogen we je binnenkort misschien weer in een andere rol begroeten?

(no pressure hey )
Hey Durk, Sartan, allen,

Goed gedaa-haan!!

Nee man, had m`n stopdag een week verzet i.v.m die champix kuur. Zit nu op dag vier en voel nog niks. M`n motivatie om te stoppen is nog steeds goed en maandag a.s. is mijn stopdag.

Zijn er meer champix stoppers hier? En zo ja, wanneer voelden jullie voor het eerst effect? En wat voor effect kan ik verwachten?
@ februari:

Ik ben inmiddels bijna 1,5 jaar geleden gestopt met roken met behulp van Champix.

Het heeft bij een aantal dagen geduurd voor ik iets merkte, ik had het idee dat het niks bij me deed. Ik was wel vanaf dag 1 misselijk na het innemen van het pilletje.

Na een dag of 5 werd ik ook misselijk zodra ik een sigaret opstak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven