Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

21-05-2020 22:13 121 berichten
2 juni ga ik stopen met roken. Dit wordt mijn veelste-vaak-opnieuw-begonnen poging, dus ik wil nu goed voorbereid zijn. Ik weet in ieder geval waar het de vorige keren misging, dus daar zoek ik tips voor. Ik wil roken, maar geen roker zijn.

Ik rook nu zo'n 15 jaar, half pakje per dag. Ik zet gewoon even op een rijtje waarom het de vorige keren misging

- Ik merkte niks van de beloofde positieve effecten (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc), alleen nadelen: Slecht slapen, stress, etc.
- Ik heb te weinig afkeer van het roken om ervan genezen te zijn, ik vind verse rook echt prettig ruiken.
- "Eentje kan wel" (Note: Dat kan niet)
-De routines doorbreken is voor mij heel moeilijk. Ik ben als ADHD'er vrijwel afhankelijk van routines.
-Mijn vriend blijft wel roken
-Niet met vrije tijd om kunnen gaan. Ik kan niet niets doen, en roken is een goede manier om niets te doen. Soms heb je dat niets doen gewoon nodig.

Misschien dat ik gaandeweg nog wat moeilijkheden verzin.

Ik heb nu het boek van Allen Carr en ik zoek tips/ervaringen die jullie hebben geholpen. Ik wil liever geen nicotinevervangende middelen gebruiken, de lichamelijke verslaving heb de vorige keren weinig tot geen moeite mee gehad. De eeste 2 weken vond ik juist altijd het makkelijkste, omdat het nieuw en spannend is (ADHD of niet he?).

Oh, en me bewust zijn van de nadelen van het roken ben ik natuurlijk al. Ik voel me best een loser omdat ik afhankelijk ben van zo'n stom staafje.
Ik heb me inmiddels aangemeld voor die begeleiding. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor jullie advies allemaal :heart:
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
23-05-2020 12:56
Ik heb me inmiddels aangemeld voor die begeleiding. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor jullie advies allemaal :heart:
Heel veel succes. Ik hoop dat het jou wel lukt.
Alle reacties Link kopieren
Supergoed ! succes! enne, mocht je behoefte hebben aan niquitine pleisters.... ik heb hier stap 1 en stap 2 voor je. Mag je zo hebben. Mijn pm box is open.

Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes! Laat even weten hoe het gaat:)
Mozza schreef:
23-05-2020 23:01
Supergoed ! succes! enne, mocht je behoefte hebben aan niquitine pleisters.... ik heb hier stap 1 en stap 2 voor je. Mag je zo hebben. Mijn pm box is open.
Dat is superlief! Mocht ik eraan "moeten", ga ik je zeker een berichtje doen. Bedankt :heart:
Thanks y'all. Ik zal bij tijden en wijlen wel even een update proberen te posten.
Plopper schreef:
23-05-2020 12:56
Ik heb me inmiddels aangemeld voor die begeleiding. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor jullie advies allemaal :heart:
Succes TO :)
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je, ik wens je heel veel succes!
Heb nooit gerookt maar word altijd zo blij als ik hoor dat mensen willen stoppen en het ook daadwerkelijk aanpakken. Dikke duim!
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
24-05-2020 07:30
Dat is superlief! Mocht ik eraan "moeten", ga ik je zeker een berichtje doen. Bedankt :heart:
:)

Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, want ook ik ga (na meerdere stoppogingen) weer stoppen. Ben overigens van plan morgen 1 juni cold turkey te stoppen. Mijn laatste stoppoging was een paar maanden geleden (hier zelfs ook een topic over gestart op Viva) en ben destijds 2 maanden gestopt. Helaas na het horen van vervelend nieuws, weer een sigaret opgestoken (ik weet het geen excuus). Ik dacht, ach 1 kan geen kwaad.. Maar niets is minder waar en ik zit helaas alweer op mijn 10 sigaretten per dag.. Ontzettend zonde en baal echt van mezelf :( Maar goed, nu dus weer een nieuwe poging!

Ik hoop dat het je gaat lukken en denk dat begeleiding zeker waardevol kan zijn! Voor nu probeer ik het maar zonder hulpmiddelen en probeer ik het te zien als een bevrijding itt tot een 'moeten'.. Morgen piep ik vast anders ;)
:cheer2: Yay! bijna tijd om het roken achter je te laten! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
dat is ook het hele punt Olivia22 ,je moet niks, je wil van die stomme gewoonte af, gewoon! hou dat voor ogen. Je wil dit, maar je hoeft niks.

Zet m op, de volgende niet opsteken :thumbsup:
Ik heb mijn stopdag verschoven naar morgen. Mijn vriend is vandaag bij me en ik vond het niet verstandig om met hem rokend naast me mijn eerste dag te hebben.

Ik ga vandaag mijn boek uitlezen en dan ben ik er morgen klaar mee. Weg ermee.
Veel succes Plopper! Ik ben nu 1,5 jaar gestopt met roken. Ik ben toen wel eerst overgestapt naar een e-smoker, dat heb ik nog een half jaar gedaan dus nu een jaar echt "nicotine vrij". Ik vond het opzich prima om met de e-smoker door te blijven gaan (ik vond het vooral erg zonde van mijn geld), maar op een gegeven moment kreeg ik nicotine vergiftiging verschijnselen en dat is echt heel, heel eng. Ik kon steeds minder e-smoken voordat ik weer verschijnselen kreeg en toen heb ik het ding weggelegd want ik wilde niet in het ziekenhuis belanden.
Van de voordelen merk ik ook nog niet heel veel. Ik ben 10kg aangekomen en ben (nog steeds) kortademig. Ik hou me maar vast aan het idee dat het echt gezonder is, en ik hierdoor veel langer kan genieten van mijn lieve familie en vrienden. O ja, en het is ook wel leuk om extra geld te hebben, al moet ik eerlijk zeggen dat dat geld gewoon weer naar andere dingen gaat. Mijn man en ik besparen zo'n €6000 per jaar samen, maar we zijn nog niet een keer extra op vakantie geweest :rofl:
Plopper schreef:
01-06-2020 10:30
Ik heb mijn stopdag verschoven naar morgen. Mijn vriend is vandaag bij me en ik vond het niet verstandig om met hem rokend naast me mijn eerste dag te hebben.

Ik ga vandaag mijn boek uitlezen en dan ben ik er morgen klaar mee. Weg ermee.

Veel succes met je er doorheen slaan en alvast ontzettend veel plezier gewenst van het gestopt zijn :cheer2:
Een van de tips die ze mij ooit gaven was om het niet als een poging te zien, maar als een keuze, omdat je bij een poging het falen reeds incalculeert.
Mij heeft het niet geholpen, maar misschien jou wel.
Doe zo verder!
Ja. Dat het een keuze stelt Allen Carr ook. En wat het boek je voorhoudt klinkt allemaal heel logisch, enzo. Dat rokers niet gelukkig zijn als ze roken, maar dat ze ongelukkig zijn als ze wel roken.

En ik heb gisterenavond ritueel mijn laatste sigaret gerookt, maar dat euforische gevoel wat beschreven wordt heb ik niet echt. Ik ben wel meer cravings tegen het nicotinemonster aan het roepen dat ie gewoon dood moet.
Alle reacties Link kopieren
Even een update van hier. Ik heb mijn stopdag ook naar vandaag verschoven ivm nog een half pakje die ik nog opgerookt heb.. Dus gisteren 20.00 uur laatste sigaret opgerookt! Vanochtend wel even moeilijk momentje bij de koffie maar al met al valt het tot nu toe nog mee.. Weet alleen dat vanavond in slaap vallen moeilijk gaat worden:( Ik kan echt uren naar het plafond kijken dan. Iemand hier nog een tip voor? Of is het gewoon een kwestie van geduld?

@Plopper, hoe gaat het bij jou? :)
Olivia22 schreef:
02-06-2020 13:01
Even een update van hier. Ik heb mijn stopdag ook naar vandaag verschoven ivm nog een half pakje die ik nog opgerookt heb.. Dus gisteren 20.00 uur laatste sigaret opgerookt! Vanochtend wel even moeilijk momentje bij de koffie maar al met al valt het tot nu toe nog mee.. Weet alleen dat vanavond in slaap vallen moeilijk gaat worden:( Ik kan echt uren naar het plafond kijken dan. Iemand hier nog een tip voor? Of is het gewoon een kwestie van geduld?

@Plopper, hoe gaat het bij jou? :)
Saai boek lezen?
Ben nu aantal maanden gestopt...het wordt beter...hou vol :high5:
HenrietteKlep schreef:
02-06-2020 18:09
Ben nu aantal maanden gestopt...het wordt beter...hou vol :high5:

:thumbsup:
Eigenlijk gaat het hier wel okay. Ik had de grootste cravings met of na het eten. Die zijn heftig. De rest valt wel makkelijk weg te praten.

Maar ik moet toegeven dat ik nog wel een beetje angst heb als ik bedenk dat ik nooit meer ga roken. Wat dom is, want ik wíl helemaal niet roken. Het is echt die verslaving die op zulke momenten de kop opsteekt.
Yup je lichaam blijft nog wel een paar dagen proberen je wijs te maken dat je wil roken. Eén ding weet je zeker, als je nu doorzet wordt het daarna elke dag een beetje makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
02-06-2020 20:43
Eigenlijk gaat het hier wel okay. Ik had de grootste cravings met of na het eten. Die zijn heftig. De rest valt wel makkelijk weg te praten.

Maar ik moet toegeven dat ik nog wel een beetje angst heb als ik bedenk dat ik nooit meer ga roken. Wat dom is, want ik wíl helemaal niet roken. Het is echt die verslaving die op zulke momenten de kop opsteekt.
Mij helpt het dat ik dat gewoon mag willen.
Ik ben niet mislukt of gedoemd of iets dergelijks omdat ik ooit best weer even zou willen roken.
Ik mag best willen roken.
Sterker nog: dat wil ik ook wel.
Maar ik wil niet meer verslaafd zijn, niet meer constant ermee bezig (moeten) zijn.
En daarom rook ik voorlopig nog niet. Al bijna een jaar, en ik heb echt nog helemaal geen zin om mijn verslaving weer de ruimte te geven mijn gedachten over te nemen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven