suikerziekte
vrijdag 15 juni 2018 om 22:19
ik ben nieuw hier op het forum.
En ik wil graag even van me af schrijven.
ik lig sinds woensdag in het ziekenhuis. daar ook gehoord dat ik dus suikerziekte heb.
voor mijn gevoel is de wereld nu even gestopt. word ik ontzettend geleefd.
er gebeurd heel veel, ik krijg ook veel ijn formatie.
maar ook veel onzekerheid.. ze weten nog niet welk type het is.. dus ook nog niet welke behandeling. ik zit nu op insuline en metformine.
qua gevoel weet ook niet wat te voelen. ik ben verdrietig en bozig dan weer bang.
als ik bezoek heb kan ik afleiding vinden. maar zodra ik weer alleen ben gaat mijn hoofd weer overuren maken. ik probeer echt om afleiding tree zoeken. ik kijk series.. probeer wat tree lezen of ik speel en spel.
ik dénk dat ik met dit verhaal misschien alleen wat herkenning kan vinden en misschien zo nu en dan van me afschrijven.
En ik wil graag even van me af schrijven.
ik lig sinds woensdag in het ziekenhuis. daar ook gehoord dat ik dus suikerziekte heb.
voor mijn gevoel is de wereld nu even gestopt. word ik ontzettend geleefd.
er gebeurd heel veel, ik krijg ook veel ijn formatie.
maar ook veel onzekerheid.. ze weten nog niet welk type het is.. dus ook nog niet welke behandeling. ik zit nu op insuline en metformine.
qua gevoel weet ook niet wat te voelen. ik ben verdrietig en bozig dan weer bang.
als ik bezoek heb kan ik afleiding vinden. maar zodra ik weer alleen ben gaat mijn hoofd weer overuren maken. ik probeer echt om afleiding tree zoeken. ik kijk series.. probeer wat tree lezen of ik speel en spel.
ik dénk dat ik met dit verhaal misschien alleen wat herkenning kan vinden en misschien zo nu en dan van me afschrijven.
zaterdag 16 juni 2018 om 13:05
Soms is ook niet duidelijk te krijgen of er sprake is van type 1 of type 2, weet ik uit ervaring.nartjie schreef: ↑16-06-2018 13:03Je krijgt in het begin Metformine, maar werkte niet bij mij teveel bijwerkingen. Daarna nog een zooi pillen gehad, zelfde probleem. Toen een medicatie in spuit( ben naam kwijt) die zorgde ervoor dat je niet ging over eten, na tijdje hielp ook niet meer. Laatste redmiddel was/is insuline. Blijkbaar maakt mijn alvleesklier niet genoeg insuline meer of helemaal niet meer.
Is er bij jou onderzoek gedaan naar de eilandjes van Langerhans?
zaterdag 16 juni 2018 om 13:31
Nee, huisarts ging er direct vanuit dat ik type 2 heb, daar ga ik zelf ook vanuit.
Maar ik zal dat eens vragen hoe ze dat precies weten dat ik type 2 heb. Behalve dan door de vetheid. Er is alleen toen een test geweest voor diabetes. Via bloedonderzoek en urine onderzoek
zaterdag 16 juni 2018 om 14:05
waarom slik je in hemelsnaam metformine als je geen diabetes hebt?redbulletje schreef: ↑16-06-2018 13:06Ik heb geen suikerziekte (scoor 5,7 nuchter) maar ik slik wel metformine op eigen verzoek. Voor mij doet het wel wat en ik ervaar geen enkele nadelige bijwerking.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 16 juni 2018 om 14:07
is er alleen door de HA onderzoek gedaan? Ik heb zelf type II en volgens de POH gebeurt het zelden dat iemand met II een hypo krijgtnartjie schreef: ↑16-06-2018 13:31Nee, huisarts ging er direct vanuit dat ik type 2 heb, daar ga ik zelf ook vanuit.
Maar ik zal dat eens vragen hoe ze dat precies weten dat ik type 2 heb. Behalve dan door de vetheid. Er is alleen toen een test geweest voor diabetes. Via bloedonderzoek en urine onderzoek
zaterdag 16 juni 2018 om 14:10
Omdat ik erg veel last had van mijn darmen en van vreetbuien. Nu is het beter in balans.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... metformine
Metformine verhoogt niet de aanmaak van insuline. Daarom is geen risico op hypo’s (te lage bloedsuiker). Ook neemt je gewicht niet toe door metformine. Integendeel, veel mensen vallen bij gebruik van metformine een beetje af. Metformine onderdrukt de eetlust en is daarom vaak de eerste keus bij mensen met overgewicht.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... -de-darmen
Ze zagen bij patiënten een toename van gunstige darmbacteriën en een afname van ongunstige soorten. Mede door de gunstige bacteriën daalt de bloedsuiker, verminderen lichaamsvet, ontstekingen en darmdoorlaatbaarheid, en wordt het lichaam weer gevoeliger voor insuline.
zaterdag 16 juni 2018 om 14:18
Onderzoek alleen door huisarts en ja ik krijg toch echt hypo. Als mijn meter aangeeft 3.0, dan heb ik toch echt hypo, heb dan ook de klachten die bij hypo horen. Ik zit nu bij een internist, diabetesverpleegkundige en elk jaar worden de voeten gecheckt en de ogen via oogarts.
zaterdag 16 juni 2018 om 14:26
ik twijfel niet aan de hypo hoor, maar wel aan type II. Wat zegt de internist?nartjie schreef: ↑16-06-2018 14:18Onderzoek alleen door huisarts en ja ik krijg toch echt hypo. Als mijn meter aangeeft 3.0, dan heb ik toch echt hypo, heb dan ook de klachten die bij hypo horen. Ik zit nu bij een internist, diabetesverpleegkundige en elk jaar worden de voeten gecheckt en de ogen via oogarts.
zaterdag 16 juni 2018 om 14:26
ah ok, jammer genoeg werkt het bij niet zoredbulletje schreef: ↑16-06-2018 14:10Omdat ik erg veel last had van mijn darmen en van vreetbuien. Nu is het beter in balans.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... metformine
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... -de-darmen
zaterdag 16 juni 2018 om 14:30
Ik heb net een uitgebreide screening gehad. Gelukkig was de suiker goed. Moet nog 5 jaar checken.egeltje1986 schreef: ↑16-06-2018 10:52ik eet te weinig. ik zat op alleen avondeten en overdag mocht ik alleen drinken.
wát fijn om te lezen dat het bij jou tijdelijk was. Dit in combinatie met zwangerschap is ook niet fijn.
moet jij nog terug voor controles?
Probeer wel meer te eten, anders ga je je alleen maar beroerder voelen, ook mentaal.
zaterdag 16 juni 2018 om 14:36
Mijn zoon (toen 16) heeft sinds 4 jaar diabetes type 1. Hoewel je er best goed mee kunt leven, moet je wel altijd op letten. Het is er altijd zeg maar. Maar dmv de freestyle libre sensor om te meten en insulinepomp gaat hij er aardig mee om. Er komt veel op je af en het is niet meer dan logisch dat je wereld op zijn kop staat. Heel veel sterkte egeltje!
vrijdag 14 december 2018 om 12:42
Lieve forum mensen.
Een half jaar later en update.
Ten eerste sorry dat ik niet meer heb gereageerd. Er is toen zoveel gebeurd.
Oa door de suiker was mijn zicht ruim 4 weken nihil. Ik was aan het opkrabbelen van het nieuws. Ik begon terug te keren naar het werk en natuurlijk ik ging vechten tegen de suiker.
Maar ik heb nu goed nieuws
Update half jaar later. Mijn hba1c is van 163 terug naar 46.
Ik ga vanaf vandaag naar 1x500 metformine.
Insuline is gestopt.
Fundus foto is goed. Voeten zijn simm 0 dat is ook goed.
Het enige nadeel is dat ik ruim 18 kilo kwijt. Op ondergewicht zit. Ik ben hier met de diëtiste mee aan de gang.
Ik ben trots wat ik heb over bereikt.
Een half jaar later en update.
Ten eerste sorry dat ik niet meer heb gereageerd. Er is toen zoveel gebeurd.
Oa door de suiker was mijn zicht ruim 4 weken nihil. Ik was aan het opkrabbelen van het nieuws. Ik begon terug te keren naar het werk en natuurlijk ik ging vechten tegen de suiker.
Maar ik heb nu goed nieuws
Update half jaar later. Mijn hba1c is van 163 terug naar 46.
Ik ga vanaf vandaag naar 1x500 metformine.
Insuline is gestopt.
Fundus foto is goed. Voeten zijn simm 0 dat is ook goed.
Het enige nadeel is dat ik ruim 18 kilo kwijt. Op ondergewicht zit. Ik ben hier met de diëtiste mee aan de gang.
Ik ben trots wat ik heb over bereikt.
vrijdag 14 december 2018 om 13:06
Bij mij sinds afgelopen zomer hetzelfde riedeltje en ik let heel erg op wat ik eet.nartjie schreef: ↑16-06-2018 12:34Ik heb type 2 en gebruik nu ook insuline. Tabletten deden niks bij mij. Na de tabletten kreeg ik eerst langdurig werkende insuline, die werkt 24 uur. En bleef ook steeds hoog, nu heb ik sins een jaar kort werkende insuline erbij. Die moet ik 3x daags spuiten voor eten.
Heb je vragen pb mij maar.
vrijdag 14 december 2018 om 15:17
Dat is nogal een verschil zeg! Wat fijn! Hou er wel rekening mee dat er een 'honeymoon effect' is wanneer je net veel bent afgevallen. Alle waarden zien er dan vaak prachtig uit (vooral HbA1c). Als je nu niet verder afvalt of zelfs iets aankomt (wat je wel zult moeten begrijp ik om een gezond gewicht te krijgen) zal je HbA1c weer wat omhoog gaan. Dat is normaal en doet niks af aan de grote vooruitgang die je geboekt hebt. Wordt het beeld dat je uit de HbA1c meting krijgt bevestigd door je eigen metertje als je 's ochtends en 's avonds meet (zit je dan ruim onder de 10?)?
vrijdag 14 december 2018 om 23:05
zaterdag 15 december 2018 om 17:08
Ik prik mezelf niet heel veel meer. Maar als ik prik zit mijn glucose rond de 5.5 en 6.4. Zelden raak ik de 7 aan.Antoon69 schreef: ↑14-12-2018 15:17Dat is nogal een verschil zeg! Wat fijn! Hou er wel rekening mee dat er een 'honeymoon effect' is wanneer je net veel bent afgevallen. Alle waarden zien er dan vaak prachtig uit (vooral HbA1c). Als je nu niet verder afvalt of zelfs iets aankomt (wat je wel zult moeten begrijp ik om een gezond gewicht te krijgen) zal je HbA1c weer wat omhoog gaan. Dat is normaal en doet niks af aan de grote vooruitgang die je geboekt hebt. Wordt het beeld dat je uit de HbA1c meting krijgt bevestigd door je eigen metertje als je 's ochtends en 's avonds meet (zit je dan ruim onder de 10?)?
zaterdag 15 december 2018 om 17:12
Dank je wel voor je reactie.P3arl schreef: ↑14-12-2018 23:05Ik zie het veel in mijn werk en het heeft een grotere impact op je dan menigeen denkt. Niets is meer vanzelfsprekend en overal moet je bij na gaan denken.
Ik hoop dat je je draai een beetje kunt gaan vinden. Ik kan me voorstellen dat dit heftig voor je is en wil je bij deze een dikke knuffel doen.
![]()
Ondanks dat het goed gaat is wel heel veel veranderd. Inderdaad overal over nadenken. Wat kan je wel een niet eten.
Ik merk ook dat ik minder fit ben. Maar dat kan ook nog het proces zijn waar mijn lichaam inzit. 6 maanden is ok nog niet heel lang.
Ik ben ook wat sneller ziek dan anders. Ik merk nu met buikgriep klachten dat ik me echt beroerder voel.
Hoe doen andere dat die ook tabletten slikken. Braken en diaree is dan niet handig. Ik voel me ook erg zweverig. Glucose is nu ok nog wel redelijk. Maar ik hou niet echt iets binnen.